Toronto Blue Jays

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Toronto Blue Jays
Musim 2024 Toronto Blue Jays
Ditubuhkan pada 1977
Fail:Toronto Blue Jays cap.svg
Lencana topi
Gabungan liga utama
Seragam terkini
Fail:MLB-ALE-TOR-Uniform.png
Nombor tidak digunakan
Colours
  • Royal blue, navy blue, red, white[1][2]
                       
Nama
  • Toronto Blue Jays (1977–kini)
Gelaran lain
Ballpark
Kejuaraan Liga Utama
Kejuaraan Siri Dunia (2)
AL Pennant (2)
East Kejuaraan Divisyen (6)
Kemunculan Wild card (2)
Pejabat pengurusan
PemilikRogers Communications[7]
PengurusCharlie Montoyo
Pengurus BesarRoss Atkins

Toronto Blue Jays adalah pasukan besbol profesional Kanada yang berpusat di bandar raya Toronto. Pasukan Blue Jays bersaing di Major League Baseball (MLB) sebagai kelab ahli Divisyen Timur Liga Amerika. Pasukan ini biasanya bermain permainan kandang di stadium Rogers Centre, tetapi menggunakan stadium Sahlen Field di bandar raya Buffalo, New York, di Amerika Syarikat, sebagai rumahnya untuk musim 2020 kerana sekatan sempadan yang disebabkan oleh pandemik COVID-19 di tahun itu.

Nama "Blue Jays" berasal dari burung dengan nama yang sama, dan biru juga merupakan warna tradisional pasukan sukan rakan sekuliah maktab dan sukan profesional Toronto seperti Maple Leafs (hoki ais) dan Argonauts (bola sepak Kanada). Pada tahun 1976, daripada lebih daripada 4.000 cadangan, 154 orang memilih nama "Blue Jays."[8] Sebagai tambahan, pasukan ini pada awalnya dimiliki oleh Syarikat Labatt Brewing Company, pembuat bir Labatt Blue yang terkenal. Dengan julukan dijuluki "Jays", warna rasmi pasukan adalah biru kerajaan, biru laut, merah, dan putih.[1][2] Sebagai francais pengembangan, kelab ini ditubuhkan di Toronto pada tahun 1977. Asalnya berpusat di Stadium Pameran (Exihibition Stadium), pasukan ini mula bermain permainan rumahnya di SkyDome setelah dibuka pada tahun 1989. Sejak tahun 2000, Blue Jays telah dimiliki oleh Rogers Communications dan pada tahun 2004, SkyDome dibeli oleh syarikat itu, yang menamakannya sebagai Rogers Centre, nama yang dibawanya hingga hari ini. Mereka adalah francais MLB kedua yang berpusat di luar Amerika Syarikat, dan kini satu-satunya pasukan yang berpusat di luar A.S. setelah francais Kanada yang pertama, Montreal Expos di Liga Kebangsaan, menjadi pasukan Washington Nationals pada tahun 2005.

Pada akhir 1970-an dan awal 1980-an, Blue Jays melalui perjuangan khas pasukan pengembangan, yang sering kali terakhir di bahagian mereka. Pada tahun 1983, mereka memperoleh musim kemenangan pertama dan dua tahun kemudian, menjadi juara bahagian. Dari 1985 hingga 1993, Blue Jays adalah sebuah rumah kuasa di Divisyen Timur, memenangi lima kejuaraan bahagian dalam sembilan musim, termasuk tiga berturut-turut dari 1991 hingga 1993. Dalam jangka masa itu, pasukan ini juga menjadi juara Siri Dunia bergantian pada tahun 1992 dan 1993, yang dipimpin oleh sekumpulan pemain Bintang yang memenangi anugerah, termasuk Roberto Alomar, kemudiannya ahli Balai Kemasyurhan, Joe Carter, John Olerud, dan Devon White. Pasukan Blue Jays menjadi pasukan yang pertama (dan, setakat ini, sahaja) di luar A.S. yang muncul dan memenangi Siri Dunia, dan pasukan pengembangan AL terpantas untuk melakukannya, menang pada tahun ke-16. Pada tahun 2019, mereka adalah salah satu daripada hanya dua francais MLB yang tidak terkalahkan melalui beberapa penampilan World Series, bersama dengan Miami Marlins dari Liga Kebangsaan.

Dari tahun 1977 hingga 2020, rekod kemenangan-kerugian keseluruhan Blue Jays adalah 3,383-3,458 (peratusan kemenangan 0.495).[9]

Sejarah pasukan Blue Jays[sunting | sunting sumber]

Permulaan pasukan dan pasukan Toronto Giants yang mungkin[sunting | sunting sumber]

Pasukan ini bermula sebagai pasukan pengembangan pada tahun 1976, tetapi asal-usulnya berasal dari acara awal tahun itu.

Pada bulan Januari 1976, pemilik San Francisco Giants, Horace Stoneham bersetuju untuk menjual pasukan tersebut dengan harga $ 13.25 juta kepada kumpulan Toronto yang diketuai oleh Don McDougall dan terdiri daripada Syarikat Labatt Breweries of Canada, Sdn Bhd., Vulcan Assets Ltd. - yang dimiliki oleh ketua dan presiden surat khabar The Globe and Mail Howard Webster,[10] dan Bank Perdagangan Imperial Kanada (CIBC). Pasukannya telah mula bermain pada musim 1976 di Stadium Pameran, dan akan dipanggil Toronto Giants, pasukan yang kedua di Kanada dari Liga Kebangsaan.[11] Walau bagaimanapun, rancangan untuk memindahkan Giants dibatalkan oleh mahkamah A.S.[12]

Untuk menjangkakan pergerakan Giants, pemerintahan bandar raya Toronto memulakan kerja pengubahsuaian Stadium Pameran, dan ketika perpindahan Giants dibatalkan di mahkamah, bandar ini meneruskan perjuangan panjangnya untuk pasukan mereka sendiri. Pada tahun itu, Major League Baseball, yang merupakan pesuruhjaya Bowie Kuhn, memberikan bandar ini francais yang mereka idamkan. Seorang penasihat undang-undang pasukan yang terdiri daripada peguam Herb Solway dan Gord Kirke menyampaikan dokumentasi yang sangat diperlukan untuk pembentukan pasukan,[13] dan berkat kerja mereka, francais akhirnya diberikan kepada bandar Toronto, bersama dengan bandar Seattle di negeri Washington di pantai barat Amerika Syarikat. Dengan harga lebih dari $ 7 juta, francais pasukan baru dibeli oleh kumpulan yang sama yang bertanggungjawab atas kegagalan pemindahan pasukan Giants ke Toronto, dan kali ini ia menjadi pasukan sebahagian daripada Liga Amerika.

Francais dua-dua pasukan, Blue Jays dan Seattle Mariners, diluluskan sebagai sebahagian daripada perbincangan pengembangan Major League Baseball pada tahun 1977.

Namun, walaupun selepas francais diberikan, masa depan sukan besbol di Toronto kelihatan tidak menentu. Presiden A.S. Gerald Ford telah berusaha untuk memberi tekanan kepada MLB untuk memberi Washington, D.C. satu francais pengembangan sebaliknya Toronto,[14] pada masa itu bandar ibu negara itu masih terguncang dari perpindahan pasukan Senators ke negeri Texas hanya empat tahun sebelumnya pada tahun 1972, yang kemudian diubah namanya menjadi pasukan Texas Rangers.

Pekerja francais pertama adalah Paul Beeston, yang mula bekerja pada tahun 1976 sebagai naib presiden operasi perniagaan. Beeston kemudiannya berkhidmat sebagai presiden Blue Jays dan MLB; dia akhirnya kembali ke Blue Jays sebagai presiden pada tahun 2008, sebelum bersara pada akhir musim 2015. Sebelum musim perdana pasukan pada tahun 1977, Peter Bavasi dipilih untuk menjadi presiden dan pengurus besar yang pertama di pasukan Blue Jays, sementara Pat Gillick dilantik sebagai penolong pengurus besar. Tarikh yang ditetapkan untuk perlawanan pertama pasukan, di hadapan penyokong baru mereka di Stadium Pameran, adalah 7 April 1977, Hari Pembukaan.

Menamakan pasukan[sunting | sunting sumber]

Nama "Blue Jays" muncul pada tahun 1976, ketika pasukan ini mengadakan pertandingan "beri nama pasukan", yang melibatkan lebih dari 4,000 cadangan.[15] 154 orang mencadangkan nama "Blue Jays" dan Dr. William Mills, seorang ahli periodonti dari Etobicoke, dipilih dari undian sebagai pemenang utama. Mills menyatakan bahawa menjadi kebiasaan bagi pasukan sukan yang berpusat di Toronto untuk memiliki warna biru sebagai warna utamanya dan mengikuti petunjuk dari Baltimore Orioles dan St. Louis Cardinals bahawa pasukan itu diberi nama burung.[16]

Tradisi budaya pasukan[sunting | sunting sumber]

Lagu rasmi: "OK Blue Jays"[sunting | sunting sumber]

Semasa permainan inning ketujuh awal di rumah, sebelum menyanyi lagu tradisional "Take Me Out to the Ball Game", semua peminat-peminat pasukan itu menyanyi dan bertepuk tangan lagu "OK Blue Jays" di Keith Hampshire dan kumpulan The Bat Boys, yang dikeluarkan pada tahun 1983. Lagu ini disusun semula pada tahun 2003, dan sejak itu, versi pendek yang baru dimainkan di permainan rumah. Lagu ini digubah oleh Jack Lenz dan Tony Kosinec.

Ahad Kehormatan kepada anggota-anggota Angkatan Tentara Kanada[sunting | sunting sumber]

Sejak 2012, setiap perlawanan di rumah pada hari Ahad, Blue Jays memberi penghormatan kepada seorang anggota Angkatan Tentara Kanada.[17]

Anugerah-anugerah[sunting | sunting sumber]

Nombor seragam jersi bersara[sunting | sunting sumber]

Nombor Nama Kedudukan Tarikh peletakan jawatan
pus Roberto Alomar PT2 31 Julai 2011
pus Roy Halliday PA 29 Mac 2018
Nombor Nama Kedudukan Tarikh peletakan jawatan
Jackie Robinson PT2 Oleh semua MLB
pada tanggal 15 April 1997

Tidak lama selepas menjadi orang pertama yang dilantik di Balai Kemasyurhan dan Muzium Besbol Kebangsaan sebagai bekas permain Blue Jays buat pertama kalinya dalam sejarah pasukan ini, pada tanggal hari 31 Julai 2011, dari satu istiadat persaraan, Roberto Alomar adalah orang pertama yang nombornya bersara secara rasmi oleh Blue Jays.[18]

Pada tanggal hari 29 Mac 2018, Blue Jays bersara # 32 untuk menghormati Roy Halladay, yang meninggal dalam nahas kapal terbang pada 7 November 2017, menjadi nombor kedua yang akan bersaranya oleh Blue Jays.[19]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "The "Blue" is back in Blue Jays". BlueJays.com (Siaran akhbar). MLB Advanced Media. November 18, 2011. Dicapai pada May 5, 2020.
  2. ^ a b "History of the Logo". BlueJays.com. MLB Advanced Media. Dicapai pada May 5, 2020.
  3. ^ Calcaterra, Craig (July 24, 2020). "The Buffalo Blue Jays are officially happening". NBC Sports. Dicapai pada July 24, 2020.
  4. ^ "Buffalo Blue Jays? MLB might play in WNY after Canada bars team from Toronto". Syracuse.com. July 19, 2020. Dicapai pada July 24, 2020.
  5. ^ Machlin, Tvzi (July 24, 2020). "Toronto Blue Jays Officially Decide On New Home For 2020 Season". The Spun. Dicapai pada July 24, 2020.
  6. ^ Matheson, Keegan (July 24, 2020). "Blue Jays to play home games in Buffalo". BlueJays.com. MLB Advanced Media. Dicapai pada September 28, 2020.
  7. ^ "Front Office Directory". BlueJays.com. MLB Advanced Media. Dicapai pada May 5, 2020.
  8. ^ https://www.mlb.com/bluejays/news/toronto-blue-jays-team-name-history
  9. ^ "Toronto Blue Jays Team History & Encyclopedia". Baseball Reference. Sports Reference LLC. Dicapai pada 2020-05-21.
  10. ^ Patton, Paul (1976-03-27). "Labatt's, Webster get ball franchise". The Globe and Mail.
  11. ^ "Giants Moving: Toronto". St. Petersburg Times. 1976-01-09.
  12. ^ CBC Archives (1976-04-04), "Will Toronto Ever Get a Franchise", CBC News
  13. ^ Livesey, Bruce (2006-01-25). "The champs' champion". Canadian Lawyer Magazine. Dicapai pada 2019-05-02.
  14. ^ CBC 75th Anniversary Blog (2011), Blue Jays fever sweeps Toronto, diarkibkan daripada yang asal pada May 21, 2012
  15. ^ "History Highlights 1976–1979". Major League Baseball. Dicapai pada April 19, 2012.
  16. ^ https://www.mlb.com/bluejays/news/toronto-blue-jays-team-name-history
  17. ^ "Beyond the Ballpark" (PDF). Dicapai pada 2018-05-06.
  18. ^ "Roberto Alomar's uniform number to be retired by Blue Jays". MLB. Dicapai pada November 19, 2011.
  19. ^ "Blue Jays to retire number 32 in honour of Roy Halladay". MLB Advanced Media. February 12, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Patuan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan