Anna Kendrick

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anna Kendrick
Kendrick di Geffen’s Fundraiser pada Mac 2014
Kelahiran
Anna Cooke Kendrick

(1985-08-09) 9 Ogos 1985 (umur 38)
PendidikanSekolah Tinggi Deering
PekerjaanPelakon, penyanyi, penulis
Tahun aktif1998–kini
Ketinggian157 cm (5 ka 2 in)

Anna Cooke Kendrick (lahir 9 Ogos 1985)[1] ialah seorang pelakon dan penyanyi wanita Amerika Syarikat. Beliau memulakan kerjayanya sebagai pelakon kanak-kanak dalam muzikal Broadway High Society dimana beliau dicalonkan di Anugerah Tony untuk Pelakon Wanita Terbaik dalam Muzikal. Pada tahun 2009, beliau mula terkenal di peringkat antarabangsa selepas lakonan sebagai Natalie Keener dalam Up in the Air dimana beliau menerima pencalonan Anugerah BAFTA, Anugerah Golden Globe, SAG, dan Anugerah Akademi untuk Pelakon Pembantu Wanita Terbaik.

Peranan-peranan Kendrick yang lain termasuk Fritzi Wagner dalam Camp (2003), Jessica Stanley dalam siri filem Twilight (2008–11), Stacey Pilgrim dalam Scott Pilgrim vs. the World (2010), Beca Mitchell dalam siri filem Pitch Perfect (2012–17), Janet dalam End of Watch (2012) dan Cinderella dalam Into the Woods (2014) serta filem animasi Trolls (2016). Pada 2016, Kendrick melancarkan memoirnya bertajuk Scrappy Little Nobody.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Kendrick dilahirkan pada 9 Ogos 1985 di Portland, Maine,[2] anak perempuan kepada Janice (née Cooke), seorang akauntan dan William Kendrick, seorang guru sejarah yang juga bekerja dalam bidang kewangan.[3] Beliau berketurunan Inggeris, Ireland dan Scotland. Datuk dan nenek sebelah ibunya ialah Ronald (1916 – 2006)[4] dan Ruth (née Small) Cooke (1918 – 2011).[5][6] Beliau mempunyai seorang abang, pelakon Michael Cooke Kendrick yang berlakon dalam filem 2000 Looking for an Echo. Beliau menghadiri Sekolah Tinggi Deering di Portland.[7]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

1998–2007: Kerjaya awal, teater dan filem[sunting | sunting sumber]

Kendrick di Festival Filem Antarabangsa Toronto 2009

Kendrick memulakan kerjaya lakonannya sebagai pelakon kanak-kanak. Ibu bapanya banyak memberi sokongan dan kerap membawanya dari Portland, Maine ke Bandar Raya New York untuk menjalani uji bakat.[8] Peranan lakonan pertamanya adalah sebagai Dinah dalam muzikal Broadway High Society pada bulan Ogos 1998 ketika beliau berusia 12 tahun, lakonan yang membolehkan beliau memenangi Anugerah Theatre World dan dicalonkan untuk Anugerah Tony dan Anugerah Drama Desk,[9] menjadikannya pencalon ketiga termuda Anugerah Tony.[10] Kendrick kemudiannya muncul dalam beberapa produksi pentas yang lain termasuk muzikal A Little Night Music melakonkan watak Fredrika Armfeldt dalam produksi Opera Bandar Raya New York,[11] sebelum membuat penampilan filem pertamanya dalam filem komedi muzikal 2003 Camp,[9] dimana beliau dicalonkan untuk Anugerah Independent Spirit bagi kategori Lakonan Pertama Terbaik untuk wataknya sebagai Fritzi Wagner.

Pada tahun 2007, beliau muncul dalam filem Rocket Science sebagai Ginny Ryerson. Lakonannya dipuji oleh pengkritik[9] dan beliau dicalonkan untuk Anugerah Independent Spirit bagi kategori Pelakon Wanita Sokongan Terbaik.[12] Kemudiannya pada tahun itu, beliau menjalani uji bakat untuk watak Jessica Stanley dalam Twilight filem 2008 yang diadaptasi dari buku pertama siri novel oleh Stephenie Meyer.[13]

2008–2013: Twilight, Up in the Air dan Pitch Perfect[sunting | sunting sumber]

Kendrick mencipta puncak kemasyhuran pada tahun 2008 menerusi filem Twilight, berdasarkan daripada novel dengan judul sama nukilan Stephenie Meyer, yang menjadi blokbuster utama di pecah panggung. Kendrick melakonkan peranan sebagai Jessica Stanley, rakan karib protagonis Bella Swan. Pada tahun 2009, beliau muncul dalam filem komedi The Marc Pease Experience,[9][14] menjayakan peranan lakonan pertamanya dalam filem thriler jenayah Elsewhere,[9] dan membawakan kembali peranan Jessica Stanley dalam filem The Twilight Saga: New Moon.

Beliau kemudiannya membintangi bersama George Clooney di dalam filem arahan Jason Reitman, Up in the Air berdasarkan novel dengan tajuk yang sama.[15] Persembahannya sebagai graduan kolej bercita-cita dipuji oleh pengkritik filem, yang memanggilnya "kelakar dan mengusik jiwa".[16][17] Untuk wataknya dalam Up in the Air, beliau memenangi Anugerah Filem MTV untuk Lakonan Hebat Terbaik[18] dan National Board of Review menamakannya Pelakon Pembantu Wanita Terbaik,[19] serta menerima pencalonan beberapa anugerah termasuk Anugerah Golden Globe,[20] Anugerah Screen Actors Guild,[21] dan Anugerah Akademi.

Pada tahun 2010, Kendrick melakonkan watak sebagai Jessica Stanley dalam The Twilight Saga: Eclipse.[22] Pada tahun berikutnya, beliau muncul dalam filem Scott Pilgrim vs. the World, yang mana beliau melakonkan watak kakak kepada watak tajuk Stacey Pilgrim.[23] Filem ini tidak begitu baik di pecah pawagam, tetapi telah muncul sebagai klasik kultus dari masa ke masa. Pada tahun 2010, beliau muncul dalam video muzik LCD Soundsystem lagu "Pow Pow".[24] Pada tahun 2011, beliau muncul dalam drama komedi-drama 50/50, yang mana beliau memegang watak seorang ahli terapi tidak berpengalaman untuk pesakit kanser yang dimainkan oleh Joseph Gordon-Levitt. Pada tahun berikutnya, beliau menyambung semula peranannya sebagai Jessica Stanley dalam filem The Twilight Saga: Breaking Dawn (2011), kemunculan terakhirnya dalam The Twilight Saga.

Pada tahun 2012, Kendrick muncul bersama Chace Crawford sebagai sebahagian daripada barisan pelakon What to Expect When You're Expecting, yang berdasarkan secara longgar dari panduan kehamilan dengan judul sama. Beliau juga menyuarakan watak Courtney dalam filem animasi gerak perlahan ParaNorman.[25] Beliau seterusnya muncul dalam filem drama jenayah palang berjaya End of Watch (2012), melakonkan kepentingan cinta watak Jake Gyllenhaal. Beliau juga muncul dalam filem thriler politik arahan Robert Redford The Company You Keep (2012) di mana beliau memegang watak Janet.

Filem lakonan Kendrick paling berjaya pada tahum 2012 ialah sebuah filem muzikal komedi Pitch Perfect (2012), yang berdasarkan secara longgar dari buku bukan cereka Pitch Perfect: The Quest for Collegiate A Cappella Glory. Kendrick memegang watak protagonis, bersama barisan pelakon termasuk Skylar Astin, Rebel Wilson, Adam DeVine, Anna Camp, Brittany Snow, dan lain-lain lagi. Beliau melakonkan watak Beca Mitchell, seorang pelajar kolej baru yang memberontak menyertai kumpulan a capella The Barden Bellas dan mendapati bahawa pendekatannya yang lebih moden terhadap pertembungan muzik dengan pendekatan tradisional pemimpin kumpulan itu. Filem ini muncul sebagai kejayaan komersial utama dan mendapat ulasan positif kebanyakan dari pengkritik, yang memanggil persembahan Kendrick sebagai "indah", dengan mengatakan bahawa beliau "hanya memetik nota yang betul antara beranda dan beramai-ramai." [26]

Pada tahun 2013, Kendrick muncul dalam drama komedi romantik Drinking Buddies, yang menerima ulasan positif dari pengkritik, dan juga komedi fantasi Rapture-Palooza.

2014–kini: Kesinambungan kejayaan[sunting | sunting sumber]

Di Festival Filem Sundance yang diadakan pada Januari 2014, Kendrick muncul dalam tiga filem. Beliau melakonkan watak utama dalam filem komedi Happy Christmas dan komedi seram The Voices, yang menerima ulasan daripada pengkritik filem, dan juga peranan pembantu dalam filem komedi zombi Life After Beth. Happy Christmas dan Life After Beth menerima keularan terhad kemudian pada 2014, semenatara The Voices menerima keluaran terhad pada 2015.

Di Festival Filem Antarabangsa Toronto 2014 pada September 2014, Kendrick muncul dalam dua filem. Beliau berlakon bersama Jeremy Jordan dalam filem muzikal romantik The Last Five Years, adaptasi daripada muzikal broadway dengan judul sama.[27][28] Filem itu sendiri menerima ulasan bercampur, Kendrick meraih pengiktirafan secara meluas untuk persembahannya. Beliau juga melakonkan peranan pembantu dalam komedi-drama Cake lakonan Jennifer Aniston. Cake menerima keluaran meluas pada Januari 2015, sementara The Last Five Years menerima keluaran terhad pada Februari 2015.

Beliau seterusnya melakonkan watak Cinderella dalam filem Disney Into the Woods (2014),[29] adaptasi filem arahan Rob Marshall dari pementasan muzikal dengan judul sama karya Stephen Sondheim. Kendrick merupakan sebahagian dari barisan pelakon termasuk Meryl Streep, Emily Blunt, James Corden, Chris Pine, Johnny Depp, dan lain-lain. Filem ini menjadi satu kejayaan komersial utama dan menerima ulasan yang kebanyakannya positif dari pengkritik.

Kendrick melakonkan watak pembantu dalam filem Digging for Fire, yang membuat tayangan perdana di Festival Filem Sundance 2015 dan mendapat keluaran terhad pada Ogos tahun itu. Pada Mei 2015, beliau menyambung wataknya sebagai Beca Mitchell dalam filem Pitch Perfect 2 (2015). Filem itu yang mengisahkan Mitchell di tahun pertama kuliahnya sebagai presiden bersama Barden Bellas, muncul sebagai blokbuster pecah panggung utama dan melepasi kejayaan filem pertama.

Kendrick membintangi filem aksi komedi Mr. Right, yang memulakan tayangan perdana di Festival Filem Antarabangsa Toronto 2015 dan ditayangkan pada 8 April 2016. Beliau juga muncul dalam filem The Hollars, sebuah filem komedi drama yang diarahkan dan dibintangi oleh John Krasinski, yang membuat tayangan perdana di Festival Filem Sundance 2016, dan ditayangkan pada Ogos 2016. Beliau kemudiannya muncul bersama Miles Teller dalam filem Get a Job, yang menerima keluaran terhad pada Mac 2016 selepas ditunda sejak 2012.

Juga pada 2016, Kendrick membintangi filem komedi paling berjaya Mike and Dave Need Wedding Dates, bersama Zac Efron, Adam DeVine, dan Aubrey Plaza, meminjamkan suaranya untuk watak utama sebagai Poppy, dalam filem animasi Trolls,[30] dan membintangi bersama dalam filem thriler aksi The Accountant, bersama Ben Affleck.[31][32][33]

Kendrick membintangi filem Table 19, yang ditayangkan pada 3 Mac 2017.[34] Beliau menjayakan kembali peranannya sebagai Beca dalam filem Pitch Perfect 3 ditayangkan pada 22 Disember 2017.[35]

Kendrick melancarkan buku memoirnya bertajuk Scrappy Little Nobody yang diterbitkan pada 15 November 2016.[36]

Pada September 2018, Kendrick muncul di dalam siri iklan Hilton Hotels.[37]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2009, Kendrick menjalin hubungan dengan pengarah Edgar Wright[38] selepas berjumpa di set Scott Pilgrim vs. the World.[39][40] Pasangan itu berpisah pada awal tahun 2013.[41] Kendrick menetap di Los Angeles, California.[42]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Peranan Catatan
2003 Camp Fritzi Wagner
2007 Rocket Science Ginny Ryerson
2008 Twilight Jessica Stanley
2009 Elsewhere Sarah
The Marc Pease Experience Meg Brickman
The Twilight Saga: New Moon Jessica Stanley
Up in the Air Natalie Keener
2010 The Twilight Saga: Eclipse Jessica Stanley
Scott Pilgrim vs. the World Stacey Pilgrim
2011 50/50 Katherine McKay
The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1 Jessica Stanley
2012 What to Expect When You're Expecting Rosie Brennan
ParaNorman Courtney Babcock (suara)
End of Watch Janet
Pitch Perfect Beca Mitchell
The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 Jessica Stanley Kredit
The Company You Keep Diana
2013 Drinking Buddies Jill
Rapture-Palooza Lindsey Lewis
2014 Happy Christmas Jenny
Life After Beth Erica Wexler
The Voices Lisa
The Last Five Years Cathy Hiatt
Cake Nina
Into the Woods Cinderella
2015 Digging for Fire Alicia
Pitch Perfect 2 Beca Mitchell
The Hollars Rebecca
Get a Job Jillian Stewart
Mr. Right Martha
2016 The Accountant Dana
Mike and Dave Need Wedding Dates Alice
Trolls Poppy (suara)
2017 Table 19 Eloise McGerry
Pitch Perfect 3 Beca Mitchell
2018 Untitled Chris Morris Film[43][44]
A Simple Favor Stephanie Ward
2019 Noelle Noelle Claus
2020 Trolls World Tour Poppy (suara) Dalam penerbitan

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Peranan Catatan
2003 The Mayor Sadie Winterhalter Filem
2007 Viva Laughlin Holly Episod: "What a Whale Wants"
2009 Fear Itself Shelby Episod: "The Spirit Box"
2012 Family Guy Nora (suara) Episod: "Internal Affairs"
2013 Comedy Bang! Bang! Diri sendiri Episod: "Anna Kendrick Wears A Patterned Blouse & Burgundy Pants"
2014 Saturday Night Live Diri sendiri/pengacara Episod: "Anna Kendrick/Pharrell Williams"[45]
2015 Billy on the Street Diri sendiri Episod: "Anna Kendrick's Tinder In Real Life Lightning Round!"
2017 Last Week Tonight with John Oliver Nan Britton Segmen: "Harding"

Teater[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Peranan Catatan
1998 High Society Dinah Lord St. James Theatre
2003 A Little Night Music Fredrika Armfeldt New York City Opera

Video muzik[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Artis
2010 "Pow Pow" LCD Soundsystem
2012 "Do it Anyway" Ben Folds Five
2013 "Cups (When I'm Gone)" Diri sendiri

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Single[sunting | sunting sumber]

Tajuk Tahun Kedudukan tertinggi carta Pensijilan Album
US AUS AUT CAN IRE NZ UK
"Cups" 2013 6 44 75 12 26 26 71
  • RIAA: 3× Platinum[46]
  • ARIA: Platinum[47]
  • RMNZ: Gold
Pitch Perfect (Soundtrack)

Kemunculan runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Album
1999 "Throwing A Ball Tonight" bersama Lisa Banes, Melissa Errico dan John McMartin High Society (Original Cast Recording)
"Little One" bersama Daniel McDonald
"I Love Paris" bersama Melissa Errico
2003 "The Ladies Who Lunch" Camp: Music from the Motion Picture.
2009 "Time After Time" Up in the Air (Music from the Motion Picture)
2014 "A Very Nice Prince" bersama Emily Blunt Into the Woods (Motion Picture Soundtrack)
"On the Steps of the Palace"
"Your Fault" bersama pelakon
"No One is Alone" bersama pelakon
2015 "Still Hurting" The Last Five Years (Motion Picture Soundtrack)
"See I'm Smiling"
"A Part of That"
"A Summer in Ohio"
"The Next Ten Minutes" bersama Jeremy Jordan
"A Miracle Would Happen / When You Come Home to Me" bersama Jeremy Jordan
"Climbing Uphill"
"I Can Do Better Than That"
"Goodbye Until Tomorrow" bersama Jeremy Jordan
Winter Wonderland / Here Comes Santa Claus bersama Snoop Dogg Pitch Perfect 2 (Motion Picture Soundtrack)
2016 "Move Your Feet/D.A.N.C.E./It's a Sunshine Day" (bersama Gwen Stefani, James Corden, Ron Funches, Walt Dohrn, Icona Pop dan Kunal Nayyar) Trolls: Original Motion Picture Soundtrack
"Get Back Up Again"
"The Sound of Silence"
"I'm Coming Out/Mo Money Mo Problems" (bersama Zooey Deschanel, Gwen Stefani, James Corden, Walt Dohrn, Ron Funches, Icona Pop dan Kunal Nayyar)
"True Colours" (bersama Justin Timberlake)
"Can't Stop the Feeling!" (bersama pelakon Trolls)
"September" (bersama Justin Timberlake dan Earth, Wind & Fire)

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Kendrick, Anna (2016). Scrappy Little Nobody. New York: Touchstone Books. ISBN 978-1-5011-1720-6. OCLC 946903044.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Rahman, Ray (August 9, 2013). "Monitor". Entertainment Weekly (1271). m/s. 22.
  2. ^ Willis, John (2002). Theatre World 1998-1999. 55. Applause Theatre & Cinema Books. m/s. 234. ISBN 1557834334.
  3. ^ "Classic-era Hollywood has always been Anna Kendrick's inspiration". The Sydney Morning Herald. October 21, 2012. Dicapai pada June 10, 2013. Cite has empty unknown parameter: |deadurl= (bantuan)
  4. ^ Ronald Cooke Obituary, May 26, 2006, Sarasota, FL, Herald Tribune, Retrieved 09/12/16.
  5. ^ http://obituaries.pressherald.com/obituaries/mainetoday-pressherald/obituary.aspx?n=ruth-cooke-small&pid=154454832. Retrieved 11/23/14.
  6. ^ Hughes, Jason (September 20, 2011). "Anna Kendrick Talks About an Awkward Compliment, on 'Chelsea Lately' (VIDEO)". Dicapai pada June 10, 2013.
  7. ^ Pacheco, Patrick. "Portland Native Anna Kendrick Charms Hollywood". Dicapai pada November 15, 2013.
  8. ^ Carroll, Larry (October 21, 2008). "'Twilight' Tuesday: Anna Kendrick Says It Was 'Easy To Get Googly Eyed' At Robert Pattinson". MTV News. Dicapai pada August 1, 2010.
  9. ^ a b c d e Chang, Justin (October 19, 2007). "10 Actors to Watch: Anna Kendrick". Variety]. Dicapai pada August 1, 2010.
  10. ^ O'Neil, Tom (June 4, 2009). "'Billy Elliot' boys share record-breaking lead actor Tony Award win". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-29. Dicapai pada 2015-11-07.
  11. ^ "2003 New York City Opera Production". sondheimguide.com. Dicapai pada June 10, 2013.
  12. ^ Independent Spirit Awards ."Blanchett nominated for Spirit Award for Dylan role". ABC News. November 28, 2007. Dicapai pada April 5, 2008.
  13. ^ Carroll, Larry (March 11, 2008). "'Twilight' Co-Star Anna Kendrick Braces Herself For Buzz Bigger Than 'Harry Potter'". MTV News. Dicapai pada August 1, 2010.
  14. ^ Davis, Erik (April 13, 2007). "Ben Stiller Taps Newcomer Anna Kendrick As 'Marc Pease Experience' Co-Star". Cinematical. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-24. Dicapai pada April 5, 2008.
  15. ^ Sperling, Nicole (November 19, 2008). "'Twilight' scene-stealer Anna Kendrick to costar opposite George Clooney". Entertainment Weekly. Dicapai pada April 28, 2011.
  16. ^ Lumenick, Lou (4 Dec 2009). "Top flight!". New York Post. Dicapai pada 13 Feb 2016.
  17. ^ Dargis, Manhola (3 Dec 2009). "Neither Here Nor There". The New York Times. Dicapai pada 13 Feb 2016.
  18. ^ "2010 MTV Movie Awards Winners". MTV. Dicapai pada May 15, 2010.
  19. ^ "National Board of Review of Motion Pictures :: Awards". Nbrmp.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-06. Dicapai pada March 3, 2010.
  20. ^ "HFPA—Nominations and Winners". Goldenglobes.org. January 14, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-02-10. Dicapai pada March 3, 2010.
  21. ^ "The 16th Annual Screen Actors Guild Awards". Sagawards.org. Dicapai pada April 28, 2011.
  22. ^ Debruge, Peter (June 27, 2010). "The Twilight Saga: Eclipse Movie Review". Variety.
  23. ^ Borys Kit (January 20, 2009). "Chris Evans, Brandon Routh join 'Pilgrim' pic". The Hollywood Reporter. Dicapai pada January 4, 2009.
  24. ^ Warner, Kara (October 19, 2010). "Anna Kendrick Grooves in LCD Soundsystem's 'Pow Pow' Video". MTV. Dicapai pada April 28, 2011.
  25. ^ Kilday, Gregg (May 4, 2011). "'Coraline' Team Back for Animated Film 'ParaNorman'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-22. Dicapai pada February 4, 2013.
  26. ^ Richards, Olly (20 Jun 2012). "Pitch Perfect Review". Empire. Dicapai pada 13 Feb 2016.
  27. ^ ""The Last Five Years" Film, With Jeremy Jordan and Anna Kendrick, Will Premiere at TIFF". Dicapai pada August 10, 2014.
  28. ^ "Anna Kendrick Joins 'The Voices'". May 10, 2013. Dicapai pada May 10, 2013.
  29. ^ "Careful the Things You Say, Sondheim! Composer Reveals Key Plot Changes for into the Woods Film". June 18, 2014. Dicapai pada August 10, 2014.[pautan mati kekal]
  30. ^ AnnaKendrick [@AnnaKendrick47] (January 6, 2016). "Hair we go! Meet Poppy! #DreamWorksTrolls #HairGoals #NewYearNewMe" (Twit). Dicapai pada June 8, 2016 – melalui Twitter.
  31. ^ Kroll, Justin (November 12, 2014). "Anna Kendrick In Talks to Join Ben Affleck in 'The Accountant'". variety.com. Dicapai pada June 8, 2016.
  32. ^ Hayden, Erik (August 7, 2015). "Ben Affleck's 'Accountant' and 'Live By Night' Pushed Back by Warner Bros". hollywoodreporter.com. Dicapai pada June 8, 2016.
  33. ^ >Justin Kroll (April 1, 2015). "'Mike and Dave Need Wedding Dates': Anne Kendrick Joins Zac Efron". Variety. Dicapai pada June 8, 2016.
  34. ^ Anthony D'Alessandro (2015-03-24). "Anna Kendrick Reunites With 'Rocket Science' Director For 'Table 19′". Deadline. Dicapai pada 2015-05-30.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  35. ^ "Anna Kendrick And Rebel Wilson To Return For 'Pitch Perfect 3'". Huffingtonpost. June 15, 2015.
  36. ^ Kendrick, Anna (2016). Scrappy Little Nobody. New York: Touchstone. ISBN 978-1501117206. OCLC 946903044.
  37. ^ New Hilton Campaign Featuring Anna Kendrick Urges Travelers to ‘Expect Better. Expect Hilton’ (Sept. 28, 2018) http://newsroom.hilton.com/corporate/news/new-hilton-campaign-featuring-anna-kendrick-urges-travelers-to-expect-better Diarkibkan 2021-01-18 di Wayback Machine
  38. ^ Collin, Robbie (November 18, 2011). "Anna Kendrick is coming up for air". The Daily Telegraph. London.
  39. ^ Synnot, Siobhan (August 31, 2010). "Interview: Edgar Wright, film director". The Scotsman. Dicapai pada October 2, 2011.
  40. ^ John, Emma (August 15, 2010). "Edgar Wright: the ultimate fanboy film director". The Guardian. London. Dicapai pada October 2, 2011.
  41. ^ Nathan, Sara (March 7, 2013). "EXCLUSIVE: Pitch Perfect star Anna Kendrick 'splits' from longtime love, Shaun of the Dead director Edgar Wright". Daily Mail. Dicapai pada August 6, 2013.
  42. ^ "Anna Kendrick's Beauty Routine, Complete With 'Schmancy-Schmancy' Lip Cream". The New York Times. January 6, 2015. Dicapai pada January 10, 2015.
  43. ^ White, Peter (November 27, 2017). "Anna Kendrick To Front Chris Morris Comedy For See Saw Films & Film4".
  44. ^ Solutions, Powder Blue Internet Business. "Who's in Chris Morris's new movie? : News 2017 : Chortle : The UK Comedy Guide". www.chortle.co.uk.
  45. ^ "Pharrell, Seth Rogen, Anna Kendrick Coming to SNL – Time". Time.
  46. ^ "RIAA - Gold & Platinum Searchable Database - May 21, 2015". Dicapai pada May 21, 2015.
  47. ^ "ARIA Charts - Accreditations - 2013 Singles". Australian Recording Industry Association. Disember 31, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-08. Dicapai pada 2017-06-13.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Didahului oleh
Louis C.K.
Pengacara Saturday Night Live
5 April 2014
Diikuti oleh:
Seth Rogen