Mehmed V

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Sultan Mehmed V

Mehmed Resyat (bergelar Mehmed V; 2 November 18443 Julai 1918) ialah sultan Empayar Uthmaniyyah yang memerintah antara 1909-1918. Baginda menaiki takhta diraja setelah penggulingan Sultan Abdul Hamid II pada usia 65 tahun. Baginda belajar 2 tsaqofah, Timur dan Barat. Baginda menjadi sultan pertama yang memerintah di bawah perjanjian al-Masyruthiyah dan tak berpengaruh apapun, dan membiarkan jalannya pemerintahan berada pada Jawatankuasa Perpaduan dan Kemajuan. Pada masanya terjadi Perang Tripoli (1911) antara Utsmani dan orang-orang Libya melawan Itali, kemudian Perang Balkan antara Empayar Uthmaniyah melawan pemberontak-pemberontak di Yunani, Bulgaria, Serbia dan Montenegro lalu Perang Dunia Pertama (1914-1918).

Keputeraan[sunting | sunting sumber]

Mehmed V dilahirkan pada 2 November 1844 di Istana Çırağan, Istanbul. Ayahnya adalah Sultan Abdulmejid I, dan ibunya adalah Gülcemal Kadın, etnik Bosnia. Dia mempunyai dua kakak perempuan, Fatma Sultan, dan Refia Sultan. Setelah kematian ibunya pada tahun 1851, dia dan saudara perempuannya diberi kepercayaan untuk menjaga permaisuri kanan ayahnya Servetseza Kadın. Dia meminta Abdulmejid untuk membawa anak-anak tanpa ibu di bawah sayapnya, dan membesarkannya sendiri, dan menjalankan tugas seorang ibu yang menjaga anak-anaknya dengan kasih sayang dan perhatian.

Pada tahun 1856, berusia dua belas tahun, dia disunat bersama-sama dengan adik-adiknya, Şehzade Ahmed Kemaleddin, Şehzade Mehmed Burhaneddin, dan Şehzade Ahmed Nureddin.

Mehmed mendapat pendidikan di istana. Halid Ziya, ketua kerani pejabat Chamberlain antara 1909-1912, menyifatkan ini sebagai orang miskin. Namun, berkat kecerdasannya yang cukup tinggi, dia memanfaatkan pendidikan yang dia miliki dan menggunakannya untuk melangkah lebih jauh. Dia belajar bahasa Arab dan Parsi, dan berbahasa kedua dengan baik. Dia mengambil pelajaran piano dari pemain piano Itali dan kaligrafi dari seorang kaligrafi Uthmaniyyah yang terkenal, Kazasker Mustafa Izzet Efendi (1801-1876), yang merancang medali loket raksasa Hagia Sophia.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Peristiwa-peristiwa di zamannya:

  • 1913 - Pergerakan Sanusiyah yang berawal di Libya melawan Itali.
  • 1916:
  1. Syarif Husain di Makkah mengkhianati khilafah dan bersekongkol dengan Perancis dan Inggeris untuk menentang khalifah.
  2. Persetujuan Sykes-Picot oleh kekuatan Eropah untuk menguasai tanah air kaum Muslim.

Kemangkatan[sunting | sunting sumber]

Mehmed V meninggal di Istana Yıldız pada 3 Julai 1918 pada usia 73 tahun, hanya empat bulan sebelum berakhirnya Perang Dunia I. Oleh itu, dia tidak hidup untuk melihat kejatuhan Empayar Uthmaniyyah. Dia menghabiskan sebahagian besar hidupnya di Istana Dolmabahçe dan Istana Yıldız di Istanbul. Makamnya berada di daerah Eyüp Istanbul moden.

Rujukan[sunting | sunting sumber]