Senarai OVA dalam siri Detektif Conan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Animasi asal Shonen Sunday[sunting | sunting sumber]

No. Tajuk Bahasa Melaysia
dan
Bahasa Jepun
Tarikh dikeluarkan[1]
1 "Conan tai Kiddo tai Yaiba Hōtō Soudatsu Daikessen" (コナンvsキッドvsヤイバ 宝刀争奪大決戦!!) 2000[2]
Kaitou Kid menghantar mesej kepada keluarga Yaiba mengumumkan niatnya untuk mencuri Pedang Treasure. Kogoro Mouri diupah untuk mencegah dari pencuri pecah rumah. Sementara itu, Conan, di sana dengan Kogoro dan lain-lain, notis perkara-perkara pelik dan mendapati Granny rumah mempunyai alkohol yang menukar badannya kembali normal. Selepas meminum ubat yang serupa yang mengandungi ingridient sama Conan bermula transformasi. Bukannya mengubah kembali kepada perubahan badan biasa untuk Kogoro dan kemudian Heiji dan semua orang berfikir dia sebagai Kaitou Kid terselindung. Manakala Kid menyerang dan mencuri pedang dari keluarga Yaiba, dia diletupkan oleh meriam. Conan menyedari bahawa terlalu banyak perkara yang tidak konsisten dan menyimpulkan bahawa dia bermimpi. Conan kemudian membangkitkan pada waktu pagi dan menyedari ia adalah impian yang disebabkan oleh bacaan melebihi siri manga Yaiba. 
2 "Jūrokunin no Yōgisha!?" (16人の容疑者!?) 2002[3]
Ninzaburo Shiratori yang menjemput rakan-rakan rapat beliau dengan villa untuk meraikan villa barunya. Kemuncak utama adalah koleksi wain mahal berharga Shiratori. Walau bagaimanapun, seperti Shiratori adalah untuk berkongsi wain yang paling berharga dengan tetamu beliau, beliau mendapati bahawa botol yang telah pecah. Sejak Shiratori sendiri boleh tidak sengaja menjatuhkan botol, dia juga seorang suspek bersama-sama dengan tetamu 15. Setelah disiasat, Heiji Hattori mendedahkan bahawa tetikus menyebabkan botol wain jatuh. Conan mendedahkan bahawa Kogoro bertanggungjawab bagi botol memecahkan dan mendedahkan bahawa arak yang memecahkan adalah palsu. Sonoko Suzuki telah digantikan wain yang berharga Shiratori dengan varian yang lebih murah dengan label yang berubah sebagai gurauan. Shiratori, saham arak berharga dengan tetamu dan mereka minum malam. Conan ceramah dengan Heiji dan menyimpulkan bahawa beliau adalah orang yang memecahkan botol apabila tetikus mengejutkan dia bukan Kogoro. 
3 "Conan to Heiji to Kieta Shōnen" (コナンと平次と消えた少年) 2003[4]
Heiji menjemput Conan dan Ran Mouri ke Osaka lagi. Bersama-sama dengan Kazuha, mereka menunjukkan kepada mereka tempat pelancongan utama Osaka. Di tengah-tengah bersiar-siar mereka menghadapi tiga anak-anak yang dinamakan Mayumi, Kenta, dan Mikihiko yang sedang menunggu untuk rakan mereka Satoshi. Sejak Satoshi lewat, mereka meminta Heiji untuk membantu mengesan Satoshi. Anak-anak mengatakan bahawa Satoshi di pangkalan rahsia yang hanya diturunkan melalui teka-teki Satoshi. Kanak-kanak menerangkan Satoshi menemukan beberapa permata di pangkalan rahsia dan Heiji mendedahkan rahsia asas Satoshi yang adalah jewllery perompak tempat persembunyian baru. Selepas memikirkan teka-teki Satoshi, mereka mampu untuk mencari Satoshi di rumah lama beliau dan menangkap perompak. 
4 "Conan to Kiddo to Kurisutaru Mazā" (コナンとキッドとクリスタル·マザー) 2004[5]
Kaito Kuroba menemani rakan zaman kanak-kanaknya, Aoko Nakamori dan bapanya, Ginzo Nakamori untuk mencegah kecurian permata oleh Kaitou Kid dari pemaisuri. Manakala Kaito mencari di mana permata tersembunyi, dia sedar adalah cawan Ginzo. Mewujudkan blackout, Kaito memakai samaran beliau sebagai Kaitou Kid dan mencuri kristal. Kaito melarikan diri ke atas kereta api di mana dia bertemu dengan Putera Phillip yang menuntut kristal dari dia. Mereka kemudian diganggu oleh serigala pembunuh upahan terkenal yang ingin membunuh Kaitou Kid. Holding Putera Phillip tebusan, permintaan jakal Kaito menyerahkan kristal. Conan yang berlaku adalah secara kebetulan di kereta apprehends sejenayah jakal Sementara itu Kaitou Kid kekalahan yang jakal dan mengembalikan permata kembali. 
5 "Hyōteki wa Mōri Kogorō!! Shōnen Tanteidan Maruhi Chōsa" (標的は毛利小五郎!!少年探偵団マル秘調査) 2005[5]
Pasukan Detektif Muda, telah diberi projek oleh guru untuk mengkaji seseorang selaras mereka kerja mereka. Mereka membuat keputusan untuk mengkaji Kogoro kerana beliau menjalankan tugasnya sebagai seorang detektif peribadi. Mereka secara rahsia mengikut Kogoro kerana beliau menyiasat Masaya Murakami, teman lelaki anak perempuan daripada keluarga yang kaya. Masaya kemudiannya diculik oleh geng kerana mempunyai rakan meminjam wang daripada mereka. Conan mendapati ianya ganjil mereka diculik Masaya untuk wang dan menyedari mereka berhasrat untuk memeras ugut Etsuke Yamo, teman wanita Masaya, untuk membayar kehidupan Masaya. Kogoro dan Detektif Muda, rahsia berikut Etsuke yang membawa mereka kepada geng lokasi di mana mereka kemudiannya diberkas oleh Kogoro dengan bantuan Detektif Muda. 
6 "Kieta Daiya o Oe! Konan, Heiji vs Kiddo" (消えたダイヤを追え!コナン·平次vsキッド) 2006[6]
Agensi Mouri menerima panggilan telefon yang mencurigakan. Conan menyedari ia telah memeras ugut untuk nombor yang sama dengan mereka sendiri. Beliau kemudian memanggil Heiji yang mempunyai suara yang sama seperti pemerah dan bersama-sama mereka mendail nombor tertentu untuk mengenal pasti mangsa. Selepas mencari mangsa, mereka mendapati beliau telah membeli balik berlian beliau selama 10% nilainya, tetapi kemudian mereka menyedari berlian itu adalah palsu. Mereka mendapat pita suara Heiji di TV, supaya orang ramai boleh membantu mengesan jenayah. Conan menyedari suara latar belakang dari panggilan telefon daripada jam penggera Okino Youko. Selepas merapatkan suspek, pelakunya ditangkap dan dalam perjuangan, jatuh berlian di atas jambatan. Phantom Thief Kid menangkap berlian, tetapi kembali selepas bulan penuh. 
7 "Agasa Kara no Chōsenjou! Agasa vs. Conan & Shōnen Tanteidan" (阿笠からの挑戦状!阿笠vsコナン&少年探偵団) 2007[7]
Profesor Agasa mencabar Detective Boys, permainan mencari harta karun. Agasa menanti di lokasi petunjuk akhir membawa mereka dan saksi kemalangan sebuah lori yang memecut ke dalam sebatang tiang. Agasa manakala menonton kejadian itu, dia sedar bahawa orang di dalam trak yang memegang tebusan wanita. Penjenayah yang kemudian mengetuk pengsan Agasa dan mengambil beliau ke lokasi yang tidak diketahui. Agasa kenalan Conan melalui lencana detektif dan memberitahu Conan untuk mencari beliau berhampiran dengan kutub di mana orang yang memakai biru berdiri. Conan merealisasikan Agasa tidak mempunyai kaca matanya menyimpulkan orang biru yang berpakaian sebenarnya jaring gagak biru dan dapat mengesan Agasa. Detective Boys, kemudian menangkap penjenayah dan menghalang penculik dari mengambil wang tebusan. 
8 "Joshi Kōsein Tantei Suzuki Sonoko no Jikenbo" (女子高生探偵 鈴木園子の事件簿) 2008[8]
Sonoko menulis skrip untuk mainan yang dilakukan di sebuah gereja. Dalam tulisan beliau, kes pembunuhan dan tinggi sekolah detektif Suzuki Sonoko di sana untuk membantu menyelesaikan kes itu. Haibara mendapati kelemahan dalam seksyen potongan plot dan Ran memutuskan untuk memanggil Shinichi bantuan dengan skrip. Conan memanggil kembali sebagai Shinichi mencadangkan mangsa pembunuhan memegang tali pinggangnya dan menunjukkan pada bayang-bayang 'E' dalam Berita, E sebagai Timur, diterjemahkan ke dalam Higashi yang adalah nama pembunuh. Tujuan tali pinggang adalah untuk melambangkan tali sawat pada pembunuh Jam tangan yang memegang cap jari mangsa. Pada hari prestasi, Sonoko turun dengan selesema, menghalang beliau daripada memainkan peranan utama dan yang Ran memainkan menerajui sebaliknya. 
9 "10nen go no i Hōjin" (10年後の異邦人) 2009[9]
Haibara mendedahkan kepada Conan dia telah menyiapkan penawar untuk APTX 4869. Conan mengambil pil dan muncul sebagai Shinichi. Beliau notis perkara yang pelik apabila beliau tidak dapat mencari Haibara. Menuju ke sekolah, Conan mendapati Detective Boys, sebagai remaja. Dia sedar bahawa sepuluh tahun telah berlalu dan bahawa dia masih dikenali sebagai Conan. Conan soalan Haibara yang mendedahkan bahawa sepuluh tahun yang lalu, Conan mengambil penawar kekebalan terlalu banyak dan maju. Selepas lima tahun dia tidak mampu untuk menjadi Shinichi lagi. Conan menyedari sesuatu yang tidak kena dengan ingatan dan mengetuai kembali kepada agensi Mouri. Di sana, dia mendapati dari Sonoko yang Ran telah dicadangkan oleh Tomoaki Araide dan dia masih belum memberikan jawapan. Dia mendapati keluar Tomoaki dicadangkan untuk dua tahun lalu tetapi Ran melambatkan jawapan yang diberikan, mempercayai Shinichi akan kembali. Sonoko mendedahkan yang berlari menunggu Shinichi di tempat khas mereka. Conan menguruskan untuk mencari beliau di rumahnya dan mendedahkan kepada Ran dia ialah Shinichi. Berlari tidak percaya kepadanya dan mendedahkan dia menolak cadangan Tomoaki itu dan bersedia menunggu untuk Shinichi untuk sepuluh tahun lagi. Conan tiba-tiba bangun dan menyedari ia kembali pada masa ini. Haibara mendedahkan penawar prototaip dia membuat dibenarkan beliau tinggal sebagai Shinichi selama tiga jam dan dua puluh minit tetapi dia masih tidak sedarkan diri. Conan kembali kepada agensi Mouri dan ia amat gembira dia masih Conan muda. 
10  2010[10]
Hantu Thief Kid mensasarkan diamonde yang dipanggil Koyak Artemis yang dimiliki oleh Shinzou Nezu, presiden sebuah hotel mewah di pulau terpencil. Selepas Kid berjaya mencuri batu permata dan melarikan diri dari Conan, Detective Boys, menyebabkan Kid berlanggar ke dalam hutan dan seterusnya memusnahkan hanglider. Di dalam hutan, Kid undons kostum dan muslihat Detective Boys percaya dia ialah Shinichi dan mengiringi mereka memburu mereka untuk Kid. Conan Sementara itu notis bahawa Nezu Kid mencurigakan gembira melarikan diri dengan permata beliau dan berikut dia ke dalam hutan. Di dalam hutan, notis Kid bahawa kamera mengintip mereka dan sedar bahawa Koyak Artemis itu adalah palsu apabila nafas loceng condensates pada berlian. Kid menerangkan pemeluwapan dari air hilang serta-merta pada berlian sebenar tetapi kekal pada permata mendedahkan ia menjadi palsu. Kumpulan ini kemudiannya dihalau ke dalam sebuah bilik di sebuah gua oleh babi liar di mana mereka mendapati di dalam bilik di mana permata palsu dan lukisan diwujudkan. Nezu berhadapan kumpulan dan menyediakan untuk membunuh mereka hanya dihentikan oleh Conan. Conan mendedahkan bahawa Nezu mungkin cuba telah Kid mencuri permata palsu untuk mendapatkan wang daripada syarikat insurans. Selepas Kid memeriksa Koyak Artemis sebenar dalam cahaya bulan, dia kembali permata kepada Conan dan daun. Pagi itu, Ran dan Detective Boys, membuat keputusan untuk mencari Shinichi manakala di tempat lain, Kid meninggalkan pulau itu dengan mendayung perahunya. 
11 "Rondon Kara no hi Shirei" (ロンドンからの秘指令) 2011[11]
Manakala Agasa dan Conan adalah dalam perjalanan ke London, Haibara kekal dengan Ayumi. Kedua-dua mereka pergi ke sebuah pasar raya bertaraf tinggi untuk membeli beberapa ramuan untuk sandwic mentega kacang dan jeli dan memakai make-up sebelum meninggalkan disebabkan desakan Ayumi. Mitsuhiko menerima panggilan Conan menggesa beliau untuk mencegah Haibara dari pergi ke rumah Agasa. Beliau kemudian mendapati gambar seorang pelakon kanak-kanak dari Amerika dengan persamaan yang kukuh untuk Haibara. Beliau memberitahu loceng dan dua mengikuti gadis-gadis, yang juga diikuti oleh seorang lelaki dalam saman hitam, ke pasar raya. Mitsuhiko menyimpulkan bahawa Haibara adalah ejen MI6 dan lelaki dalam warna hitam adalah mafia Amerika. Selepas dihadapi lelaki itu, dia diturunkan untuk menjadi ejen bakat pengakap Haibara dan Ayumi. Haibara pergi ke rumah Agasa dan mendapati, Agasa telah pun secara rahsia mengimport mentega kacang dan jeli untuk dirinya sendiri. 

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Shōnen Sunday list" (dalam bahasa Japanese). Aga-search.com. Dicapai pada March 8, 2010.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2000 (46). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2002 (7). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2003 (12). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ a b Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2004 (14). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link) Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "OVA 4" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  6. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2006 (15). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2007 (15). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  8. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2008 (15). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ Weekly Shōnen Sunday (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. 2009 (20). Missing or empty |title= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  10. ^ "New Conan vs. Kaitō Kid story in mail-away offer to readers". Anime News Network. Dicapai pada June 17, 2010.
  11. ^ "『名探偵コナン』特製DVD ~ロンドンからの㊙指令~特製DVD ~ロンドンからの㊙指令~" (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-14. Dicapai pada April 14, 2011. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)