Kaitou Kid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kaitou Kid
Watak Detektif Conan dan Magic Kaito
Kemunculan pertama

Anime (Conan)- Episod 76
Manga (Conan) - Volume 16
Dicipta oleh

Gosho Aoyama
Disuarakan oleh

Kappei Yamaguchi
Profil
Nama panggilanKaitou Kid
Kid
Ahli silap mata dibawah sinaran bulan purnama
Kid of Phantom Thief
Theif Kid
Pencuri 1412
JantinaLelaki
Seorang pemuda mengenakan kostum watak Kaitou Kid semasa acara Cosplay Battleground and Toys 2021 di Johor, Malaysia

Kaitou Kid (怪盗 キッド Kaitou Kiddo) atau Kid of Phantom Thief adalah watak dalam manga dan anime siri Magic Kaito, dan watak yang berulang-ulang dalam manga dan anime siri Detektif Conan.

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Toichi Kuroba[sunting | sunting sumber]

Toichi Kuroba (黒羽 盗一 Kuroba Touichi) ialah Kaitou Kid yang asal. Toichi sebagai Kid adalah seorang pencuri permata terbesar di Jepun serta seorang ahli silap mata peringkat profesional di Jepun sehingga dia telah dibunuh dalam kemalangan semasa membuat pertunjukan silap mata. Sebelum kematiannya, Toichi mempunyai seorang pembantu peribadi iaitu Konosuke Jii. Dia diminta berjanji kepada Toichi untuk tidak akan memberitahu Kaitou Kuroba, anaknya tentang kerjayanya sebagai pencuri. Walau bagaimanapun, ibu Kaito menyedari akan dua kehidupan suaminya itu dan Kaito mendapati terdapat sebuah bilik rahsia Toichi di dalam rumahnya.

Konosuke Jii[sunting | sunting sumber]

Konosuke Jii (寺 井 黄 之 助 Jii Kōnosuke) menjadi Kaitou Kid selama lapan tahun berikutan kematian Toichi. Dia ingin menarik perhatian pembunuh tuannya itu. Jii berhenti menjadi Kaitou Kid dan menjadi pembantu Kuroba apabila tuan mudanya itu lebih berhak mengambil tempat Toichi sebagai Kaitou Kid.

Kaito Kuroba[sunting | sunting sumber]

Kaito Kuroba (黒 羽 快 斗 Kuroba Kaito) adalah Kaitou Kid. Dia adalah seorang pelajar Kelas 2-B Sekolah Tinggi Ekoda bersama rakan zaman kanak-kanaknya bernama Aoko Nakamori, ahli sihir Akako Koizumi dan pemindahan pelajar detektif Saguru Hakuba. Kaito menjumpai identiti bapanya sebagai Kaitou Kid selepas lapan tahun apabila beliau menjumpai sebuah bilik rahsia di dalam rumahnya serta berjumpa dengan pembantu dan rakan bapanya, Konosuke Jii. Apabila Jii berhenti menjadi Kid, dia terus mengambil alih tugas tersebut dalam usaha untuk menarik perhatian pembunuh bapanya. Kaitou Kid menjadi seorang pencuri yang terkenal di dunia sekali lagi. Sehinggalah suatu rompakan Blues Birthday di mana pembunuh bapanya muncul dan mendedahkan bahawa mereka mencari sepasang pertama Pandora yang berwarna mera , berkata untuk menitiskan air mata keabadian semasa meluluskan komet tertentu. Apabila matlamat organisasi hampir direalisasikan, bapanya telah dibunuh kerana keengganannya untuk membantu mereka dalam mendapatkan semula permata Pandora itu. Kuroba sebagai Kaitou Kid berazam untuk mencari permata Pandora tersebut dan menghancurkannya.

Perwatakan[sunting | sunting sumber]

Magic Kaito[sunting | sunting sumber]

Dalam siri Magic Kaito, Kaitou Kid digambarkan sebagai seorang pencuri yang selalu mencuri benda berharga, namun akhirnya difokuskan kepada pencarian batu permata berharga. Di selalu dikejar oleh Inspektor Nakamori namun selalu terlepas.

Detektif Conan[sunting | sunting sumber]

Kid sering menjadi watak sampingan dalam kes-kes tertentu di Detektif Conan. Kid muncul di manga Detektif Conan jilid 16, 20, 30, 44, 46, 53, 61, 68, 70, 78 dan 79. Kid juga muncul di filem Detektif Conan yang ke-3, 8, 10, dan 14. Kid juga muncul di OVA Detektif Conan yang ke-1, 4, 6, dan 10.

Nama asal[sunting | sunting sumber]

Asalnya dirujuk sebagai Kaitou 1412, Yusaku Kudo melihat seorang wartawan tergesa-gesa menulis sesuatu "1412" di atas sekeping kertas dan tersalah lihat sebagai "KID". Oleh itu, Yusaku menamakannya Kaitou Kid.