Seni bina Perancis

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bahagian selatan Katedral Notre-Dame de Paris, seperti yang dilihat dari seberNg Sungai Seine.

Seni bina Perancis kedudukan yang tinggi di kalangan banyak pencapaian negara itu. Tanda-tanda kepentingan khas seni bina di Perancis adalah penubuhan Akademi Seni Bina pada tahun 1671, institusi pertama seperti mana-mana sahaja di Eropah, dan penubuhan pada tahun 1720 daripada Prix de Rome dalam seni bina, pertandingan kepentingan negara, dibiayai oleh kerajaan, dan penghormatan gigih diteruskan. Jika tempoh pertama dengan pencapaian cemerlang Perancis adalah yang Gothik, dan yang kedua, abad kelapan belas, tradisi lagi seni bina Perancis sentiasa menjadi salah satu yang dihormati.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Gallo-Roman[sunting | sunting sumber]

Amfiteater di Nîmes

Seni bina Rom Purba pada mulanya pakai luaran seni bina Greek dan oleh lewat Republic, gaya seni bina membangunkan gaya yang sangat tersendiri dengan memperkenalkan sebelum ini sedikit -Digunakan gerbang es, kebal s dan kubah s. Satu faktor penting dalam perkembangan ini, yang terkenal sebagai Roman Architectural Revolution, adalah ciptaan konkrit. Unsur-unsur sosial seperti kekayaan dan kepadatan penduduk yang tinggi di bandar-bandar memaksa orang Rom purba untuk mencari penyelesaian baru (seni bina) mereka sendiri. Penggunaan bilik kebal dan gerbang bersama-sama dengan pengetahuan yang mantap bahan-bahan binaan, sebagai contoh, membolehkan mereka untuk mencapai kejayaan yang belum pernah berlaku dalam pembinaan mengenakan struktur untuk kegunaan awam.

Contoh yang ketara di Perancis dalam tempoh tersebut adalah Alyscamps di Arles dan Maison Carrée di Nîmes. The Alyscamps adalah besar Rom perkuburan, yang berada tidak jauh di luar dinding bandar lama Arles. Ia adalah salah satu daripada necropolises paling terkenal di dunia kuno. Nama ini adalah rasuah daripada Latin Elisii Campi (iaitu, Champs-Élysées atau Padang Elysian). Mereka terkenal dalam Zaman Pertengahan dan dirujuk oleh Ariosto dalam Orlando Furioso dan oleh Dante dalam Inferno.[2] The Alyscamps terus digunakan hingga ke zaman pertengahan, walaupun penyingkiran peninggalan Saint Trophimus 'dengan katedral di 1152 dikurangkan prestij.

Pra-Romanesque[sunting | sunting sumber]

Penyatuan kerajaan Frankish di bawah Clovis I (465 & ndash; 511) dan penggantinya, mengenai dengan keperluan untuk membina gereja-gereja, dan gereja-gereja terutamanya biara, kerana ini kini kuasa -houses gereja Merovingian. Pelan sering terus [seni bina Rom [| Rom]] dari gereja tradisi, tetapi juga mengambil pengaruh dari sejauh Syria dan Armenia. Di Timur, sebahagian besar struktur berada dalam kayu, tetapi batu adalah lebih biasa bagi bangunan yang besar di Barat dan di kawasan selatan yang kemudian jatuh di bawah pemerintahan Merovingian. Kebanyakan gereja-gereja utama telah dibina semula, biasanya lebih daripada sekali, tetapi banyak rancangan Merovingian telah dibina semula dari arkeologi. Penerangan di Bishop Gregory dari Tours Sejarah Frank dari gereja Saint-Martin, yang dibina di Tours oleh Saint Perpetuus (biskop 460-490) di permulaan tempoh dan pada masa yang di pinggir wilayah Frankish, memberikan sebab kepada menyesal kehilangan bangunan ini, salah satu gereja Merovingian paling indah, yang katanya mempunyai 120 tiang-tiang marmar, Menara pada akhir East, dan beberapa mosaik : "Saint-Martin dipaparkan penekanan menegak, dan gabungan blok-unit membentuk ruang dalaman yang kompleks dan bayang luar yang sepadan kaya, yang menjadi mercu tanda Romanesque".[3] Satu ciri gereja Saint-Martin yang menjadi lambang Frankish seni bina gereja adalah keranda atau peti mati keramat yang dibangkitkan boleh dilihat dan ditempatkan di belakang paksi mezbah, kadang-kadang dalam apse. Tiada contoh-Roman untuk inovasi Frankish ini.[4] Beberapa bangunan lain, kini hilang, termasuk asas-asas Merovingian daripada Saint-Denis, St. Gereon di Cologne, dan Biara Saint-Germain-des-Prés di Paris, digambarkan sebagai sama hiasan.

Cluny Abbey

Romanesque[sunting | sunting sumber]

Seni bina gaya Romanesque dibangunkan serentak di Perancis pada abad ke-10 dan sebelum pengaruh kemudian daripada Biara Cluny. Gaya, kadang-kadang dipanggil "Romanesque Pertama" atau "Lombard Romanesque", mempunyai ciri-ciri dinding tebal, kurang arca dan kehadiran gerbang hiasan berirama dikenali sebagai band Lombard. The Katedral Angouleme adalah salah satu daripada beberapa contoh di mana gereja Byzantine daripada Constantinople seolah-olah telah berpengaruh dalam reka bentuk di mana ruang yang utama adalah berbumbung dengan kubah. Struktur ini telah memaksa penggunaan dinding yang sangat tebal, dan jeti besar-besaran yang musim bunga kubah. Terdapat terpancar gereja kecil di sekitar apse, yang merupakan ciri biasanya Perancis dan adalah untuk berkembang menjadi chevette itu. Notre-Dame di Domfront, Normandy adalah sebuah gereja salib dengan pendek hujung timur yang apsidal. Nave telah kehilangan lorong, dan mempunyai kemungkinan beberapa panjangnya. Persimpangan ini mempunyai menara yang naik dalam dua peringkat yang berbeza dan diatasi oleh piramid ical menara daripada jenis dilihat secara meluas di Perancis dan Jerman dan juga pada Norman menara di England. The Abbey of Fongombault di Perancis menunjukkan pengaruh Biara Cluny. The salib pelan dilihat dengan jelas. Terdapat chevette gereja kecil sekitar apse peluang. Lintasan ini diatasi oleh menara. The transepts berakhir dengan Gable.

The Saint-Étienne terletak di Caen hadiah salah satu topeng Romanesque yang paling terkenal Perancis Utara, dengan tiga portal menuju ke nave dan lorong, dan susunan yang mudah tingkap sama antara Banir menara tinggi. Bermula di 1060-an, ia merupakan satu prototaip untuk facades Gothic. Menara dan puncak, yang muncul meningkat tidak dapat dielakkan dari menara, adalah abad ke-13 awal. The Trinité Gereja Caen mempunyai penekanan yang lebih besar pada portal pusat dan susunan tingkap di atasnya. Hiasan menara bermula pada tahap yang lebih rendah dengan yang di Saint-Étienne, memberikan mereka berat dan terbilang. The balustrades atas adalah penambahan dalam gaya klasik. Fasad Le Puy-en-Velay di Haute-Loire mempunyai susunan kompleks bukaan dan arked buta itu adalah untuk menjadi satu ciri facades Gothic Perancis. Ia dibuat lebih kaya oleh bata polychrome yang digunakan dalam pelbagai corak, termasuk papan main dam, juga ciri-ciri hiasan seramik gereja Sepanyol tempoh ini. Profil para lorong ditayangkan oleh gerbang terbuka, mungkin untuk loceng. Katedral Angouleme merupakan satu lagi topeng yang dihias dengan mewah, tetapi di sini ia adalah batu berpakaian dengan patung sebagai hiasan utama. Cara susunan pelbagai gerbang adalah sama seperti di Le Puy-en-Velay, tetapi membentuk lima bahagian menegak yang kuat yang menunjukkan bahawa nave 'dibingkaikan oleh dua lorong pada setiap sisi. Malah, gereja tidak mempunyai lorong dan berbumbung dengan kubah. Ukiran kiasan, bersama-sama dengan banyak ukiran Romanesque, tidak disepadukan ke ruang melengkung ke dalam mana ia telah ditetapkan.

Pada Katedral Autun, corak teluk nave dan lorong melangkaui lintasan dan ke mimbar, setiap lorong berakhir di apse yang. Setiap teluk nave dipisahkan di peti besi ini oleh tulang rusuk melintang. Setiap projek gereja yg merupakan salib dengan lebar dua teluk nave. Pintu masuk mempunyai narthex yang menayangkan portal utama. Ini jenis pintu masuk itu akan dihuraikan dalam tempoh Gothic pada transepts di Chartres.

Chartres cathedral

Zaman Pertengahan[sunting | sunting sumber]

Seni bina Gothic Perancis adalah gaya seni bina yang terdapat di dalam Perancis dari 1140 sehingga kira-kira 1500, yang sebahagian besarnya dibahagikan kepada empat gaya, Gothic awal, High Gothic, Rayonnant, lewat Gothic atau gaya Flamboyant. Gaya Gothic awal bermula pada tahun 1140 dan telah bercirikan pelaksanaan daripada gerbang tajam dan peralihan dari seni bina Romanesque terakhir. Untuk meningkatkan dinding, pembina dibahagikan kepada empat peringkat: arked (gerbang dan tiang), Galeri, Triforium dan clerestory. Bagi menyokong pembina dinding yang lebih tinggi mencipta Banir terbang, yang mencapai kematangan hanya pada tinggi Gothic pada abad ke-13. bilik kebal enam ribbed kebal Sexpartite. Struktur yang ketara gaya termasuk akhir East daripada Gereja Biara St Denis, Sens Katedral, Notre-Dame of Laon, muka bangunan barat dari Katedral Chartres, Notre Dame de Paris, Katedral Lyon dan Katedral Toul.

Gaya Gothic tinggi abad ke-13 kudus perkadaran dan bentuk dari awal Gothic dan membangunkan mereka lagi untuk mencapai ringan, namun struktur yang tinggi dan megah. Struktur dinding diubah daripada empat kepada tiga peringkat: arked, Triforium dan clerestorey. Piers pertabalan lebih kecil untuk mengelakkan berhenti teras menaik visual. Tingkap clerestorey berubah dari satu tetingkap dalam setiap segmen, berlubang di dinding, untuk dua tingkap bersatu dengan yang kecil meningkat tetingkap. Kebal rusuk berubah daripada enam kepada empat tulang rusuk. The [Banir [terbang]] matureed, dan selepas mereka memeluk di Notre-Dame de Paris dan Notre-Dame de Chartres, mereka menjadi cara berkanun untuk menyokong tembok tinggi, kerana mereka berkhidmat kedua-dua struktur dan tujuan hiasan. Badan utama Katedral Chartres (1194-1260), Amiens Katedral dan Katedral Bourges dan juga wakil-wakil gaya.

Selain daripada itu gaya Gothic, ada gaya lain yang dipanggil "Gothique Meridional" (atau Gothik Selatan, bertentangan dengan Gothique Septentrional atau Gothik Utara). Gaya ini mempunyai ciri-ciri nave yang besar dan tidak mempunyai gereja yg merupakan salib. Contoh-contoh seni bina Gothic ini akan menjadi Notre-Dame-de-Lamouguier di Narbonne dan Sainte-Marie dalam Saint-Bertrand-de-Comminges.

Galeri sungai Château de Chenonceau, yang direka oleh Philibert Delorme dan Jean Bullant

Zaman Pembaharuan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun-tahun awal abad ke-16 Perancis terlibat dalam peperangan di utara Itali, membawa kembali ke Perancis bukan hanya Renaissance khazanah seni sebagai harta rampasan perang mereka, tetapi juga idea gaya. Dalam Loire Valley gelombang bangunan telah dijalankan dan banyak Renaissance Chateaux muncul pada masa ini, contoh yang paling awal yang merupakan Château d'Amboise (c. 1495) di mana Leonardo da Vinci menghabiskan tahun terakhir. Gaya yang menjadi dominan di bawah Francis I (Lihat Châteaux Lembah Loire).

Gaya yang secara beransur-ansur berkembang menjadi sebuah Perancis perangai yang dikenali sebagai Henry II gaya di bawah arkitek seperti Sebastiano Serlio, yang telah melibatkan diri selepas 1540 dalam kerja-kerja di Château de Fontainebleau. Di Fontainebleau artis Itali seperti Rosso Fiorentino, Francesco Primaticcio dan Niccolo dell 'Abbate membentuk Pertama Pusat Pengajian Fontainebleau. Arkitek seperti Philibert Delorme, Androuet du Cerceau, Giacomo Vignola dan Pierre Lescot, telah diilhamkan oleh idea-idea baru. Muka bangunan pedalaman barat daya Cour Carree daripada Louvre di Paris telah direka oleh Lescot dan ditutup dengan ukiran luaran oleh Jean Goujon. Seni bina terus berkembang maju dalam pemerintahan Henry II dan Henry III.

Château de Vaux-le-Vicomte
Istana Versailles

Baroque[sunting | sunting sumber]

Baroque Perancis adalah satu bentuk seni bina Baroque yang berkembang di Perancis semasa pemerintahan Louis XIII (1610-1643), Louis XIV (1643-1714) dan Louis XV (1714-1774). Perancis Baroque sangat mempengaruhi seni bina sekular abad ke-18 di seluruh Eropah. Walaupun susun atur tiga sayap terbuka istana telah ditubuhkan di Perancis sebagai kanun penyelesaian klasik seawal abad ke-16, ia adalah Palais du Luxembourg (1615-1620) oleh Salomon de Brosse yang menentukan arah yang sopan dan classicizing bahawa seni bina Baroque Perancis adalah untuk mengambil. Buat kali pertama, kor de logis ditekankan sebagai sebahagian utama wakil bangunan, sementara sayap sampingan telah dianggap sebagai hierarki yang lebih rendah dan sewajarnya dikurangkan. Menara zaman pertengahan telah benar-benar digantikan dengan unjuran pusat dalam bentuk gerbang tiga tingkat monumental.

Mungkin perumus paling dicapai daripada cara yang baru adalah François Mansart, dikreditkan dengan memperkenalkan Baroque penuh ke Perancis. Dalam reka bentuk untuk Château de Maisons (1642), Mansart berjaya mendamaikan pendekatan akademik dan barok, serta menunjukkan rasa hormat kepada idiosinkrasi gothic-mewarisi tradisi Perancis. Maisons-Laffitte menggambarkan peralihan berterusan daripada pasca zaman pertengahan istana x abad ke-16 dengan rumah-rumah negara villa seperti yang kelapan belas. Struktur ini adalah ketat simetri, perintah yang digunakan untuk setiap cerita, kebanyakannya dalam pilaster bentuk. The imej muka, dinobatkan dengan bumbung aggrandized yang berasingan, diselitkan dengan keplastikan yang luar biasa dan seluruh ensemble berbunyi seperti keseluruhan tiga dimensi. Struktur Mansart ini dilucutkan kesan hiasan yg berkembang sama sekali, jadi tipikal kontemporari Rom. Pengaruh Baroque Itali dibisukan dan diturunkan kepada bidang hiasan hiasan.

Langkah seterusnya dalam pembangunan seni bina kediaman Eropah melibatkan integrasi taman-taman dalam komposisi istana, seperti yang dicontohkan oleh Vaux-le-Vicomte (1656-1661), di mana arkitek Louis Le Vau , pereka bentuk Charles Le Brun dan tukang kebun André Le Nôtre dilengkapi satu sama lain. Dari cornice utama untuk alas tiang yang rendah, istana kecil berpakaian dalam apa yang dipanggil "perintah amat besar ', yang menjadikan struktur kelihatan lebih menarik. Kerjasama kreatif Le Vau dan Le Nôtre menandakan kedatangan "Cara Magnificent" yang dibenarkan memberi seni bina Baroque luar dinding istana dan mengubah landskap sekitarnya ke dalam mozek rapi pemandangan luas.

Rococo[sunting | sunting sumber]

Rococo dibangunkan pertama dalam seni hiasan dan reka bentuk dalaman. Penggantian Louis XIV membawa perubahan dalam artis mahkamah dan fesyen seni umum. Pada akhir pemerintahan raja tua itu, reka bentuk Baroque kaya telah memberi laluan kepada unsur-unsur yang lebih ringan dan lebih lengkung dan corak semula jadi. Unsur-unsur ini adalah jelas dalam reka bentuk seni bina Nicolas Pineau. Dalam Régence, kehidupan mahkamah berganjak daripada Versailles dan perubahan seni ini menjadi mantap, pertama di istana raja, dan kemudian di seluruh masyarakat yang tinggi Perancis. Makanan istimewa dan gurauan Rococo rekaan sering dilihat sebagai sempurna selaras dengan keterlaluan semasa rejim Louis XV.

The 1730-an mewakili ketinggian pembangunan Rococo di Perancis. Rococo masih mengekalkan rasa Baroque untuk bentuk yang kompleks dan corak rumit, tetapi pada ketika ini, ia telah mula mengintegrasikan pelbagai pelbagai ciri-ciri, termasuk rasa untuk reka bentuk Oriental dan komposisi simetri. Gaya yang telah merebak di luar seni bina dan perabot untuk lukisan dan ukiran. Gaya Rococo merebak dengan artis Perancis dan penerbitan terukir. Ia mudah diterima dalam bahagian Katolik Jerman, Bohemia, dan Austria, di mana ia telah digabungkan dengan meriah tradisi Baroque Jerman.

Arc de Triomphe di Place de l'Étoile

Neoklasikisme[sunting | sunting sumber]

Fasa pertama neoclassicism di Perancis dinyatakan dalam "Louis XVI gaya" arkitek seperti Ange-Jacques Gabriel (Petit Trianon, 1762 & ndash; 68); fasa kedua, dalam gaya yang dikenali sebagai Directoire dan " Empire", mungkin mempunyai ciri-ciri Jean Chalgrin astylar teruk Arc de Triomphe (direka pada tahun 1806). Di England dua fasa mungkin disifatkan pertama oleh struktur Robert Adam, yang kedua oleh mereka Sir John Soane. Gaya dalaman di Perancis pada mulanya gaya Paris, yang "Goût grec" ("gaya Greek") tidak gaya mahkamah. Hanya apabila raja muda menaiki takhta pada tahun 1771 tidak Marie Antoinette, fesyen yang cintakan Queen beliau, membawa " Louis XVI" gaya ke mahkamah.

Daripada kira-kira 1800 kemasukan segar contoh seni bina Greek, dilihat melalui medium etchings dan ukiran, memberi nafas baru kepada neoclassicism yang dikenali sebagai Pembaharuan Greek. Neoclassicism terus menjadi kuasa utama dalam [[seni akademik]] melalui abad ke-19 dan seterusnya & mdash; yang antitesis berterusan kepada Romantisisme atau kebangkitan Gothic & mdash; walaupun dari abad ke-19 di atasnya sering dianggap anti-moden, atau reaksioner, di kalangan kritikal berpengaruh. Pada pertengahan abad ke-19, beberapa bandar-bandar Eropah - terutamanya St Petersburg, Athens, Berlin dan Munich - telah berubah menjadi muzium yang dipenuhi seni bina neoklasik. Sebagai perbandingan, kebangkitan Yunani di Perancis tidak pernah popular dengan sama ada negeri atau orang awam. Apa yang sedikit di sana dimulakan dengan kubur Charles de Wailly di gereja St Leu-St Gilles (1773-1780), dan Barriere des Bonshommes Claude Nicolas Ledoux (1785-9). Bukti pertama-tangan seni bina Greek adalah kepentingan yang sangat sedikit untuk Perancis, disebabkan pengaruh doktrin Marc-Antoine Laugier yang cuba untuk membezakan prinsip orang Yunani dan bukannya amalan semata-mata mereka. Ia akan mengambil masa sehingga Laboustre ini Empayar Neo-Grec kedua untuk kebangkitan Yunani untuk bunga secara ringkas di Perancis.

Palais Garnier (1861-1875)

Empayar Kedua[sunting | sunting sumber]

Dalam pertengahan abad ke-19 apabila Napoleon III menubuhkan Empayar Kedua, Paris menjadi sebuah bandar glamor tinggi, mengenakan bangunan. Kebanyakan rumah-rumah telah dihiasi dengan butiran seperti berpasangan ruang dan menghuraikan besi tempa cresting muncul bersama-sama bumbung. Tetapi ciri-ciri yang paling menarik yang dipinjam daripada tempoh ini adalah curam, bumbung mansard berbentuk kotak itu. Anda boleh mengenali bumbung mansard oleh trapezoid bentuknya. Tidak seperti segi tiga Gable, bumbung mansard hampir tidak mempunyai cerun sehingga bahagian paling atas, apabila ia tiba-tiba mendatar. Garis bumbung serenjang ini hampir mewujudkan rasa keagungan, dan juga membolehkan ruang hidup lebih mudah untuk digunakan di loteng. Di Amerika Syarikat, Empayar Kedua adalah [seni bina [Victoria | gaya Victoria]]. Walau bagaimanapun, anda juga boleh mencari praktikal dan bumbung mansard yang nyata Perancis pada banyak rumah kontemporari.

Beaux Arts[sunting | sunting sumber]

Satu lagi gaya Paris, Beaux-Arts berasal dari legenda École des Beaux Arts (Pengajian Seni Halus). Berkembang pada abad ke-20 ke-19 dan awal, ia adalah satu penjelasan megah pada gaya neoklasik lebih halus itu. Simetri bahagian hadapan telah dihiasi dengan perincian mewah seperti swags, pingat, bunga, dan perisai. Ini secara besar-besaran, mengenakan rumah telah hampir selalu dibina daripada batu dan telah dikhaskan untuk hanya yang kaya. Namun rumah yang lebih 'sederhana' memperlihatkan pengaruh Beaux Arts jika ia mempunyai batu balkoni dan perhiasan batu. Ramai arkitek Amerika belajar di École des Beaux Arts, dan gaya yang dipengaruhi Amerika Syarikat seni bina daripada kira-kira 1880-1920.

Grand Palais (1897-1900) di Paris, dibina dalam gaya Seni bina Beaux-Arts

Art Nouveau & Art Deco[sunting | sunting sumber]

Modernist dan Kontemporari[sunting | sunting sumber]

Fail:RonchampCorbu.jpg
Notre Dame du Haut, in Ronchamp by Le Corbusier
Main: Seni bina moden di Perancis

Sesetengah pereka moden dan kontemporari terkenal Perancis dan arkitek termasuk:

Contoh moden dan bangunan kontemporari di Perancis

Seni bina serantau[sunting | sunting sumber]

Vila yang tipikal Normandy di bandar tepi laut Deauville.

Gaya Perancis boleh berbeza dari yang sangat moden untuk desa dan antik dalam penampilan.

Provincial[sunting | sunting sumber]

Salah satu ciri-ciri yang paling menonjol dari banyak bangunan Perancis adalah yang tinggi tingkap cerita kedua, sering melengkung di bahagian atas, rehat yang melalui cornice dan bangkit di atas atap. Ini reka bentuk tingkap luar biasa adalah amat ketara di rumah-rumah Perancis Amerika wilayah. Dimodelkan selepas rumah mewah negara dalam wilayah Perancis, ini bata atau stuko rumah-rumah mewah dan formal. Mereka mempunyai bumbung keranjingan curam dan persegi, bentuk simetri dengan tingkap seimbang pada setiap bahagian pintu masuk. Yang tingkap tingkat kedua tinggi menambah rasa tinggi.

Normandy[sunting | sunting sumber]

Di Normandy dan Loire Valley Perancis, silo ladang sering bertugas di tempat kediaman utama dan bukannya kandang yang berasingan. Selepas Perang Dunia Pertama, rakyat Amerika romantik rumah ladang Perancis tradisional, mewujudkan gaya yang dikenali sebagai Perancis Normandy. Berpihak dengan batu, stuko, atau bata, rumah ini mungkin mencadangkan gaya Tudor dengan hiasan separuh timbering (menegak, mendatar, dan jalur pepenjuru kayu ditetapkan dalam batu). Gaya Normandy Perancis dibezakan dengan sebuah menara batu bulat mendahului dengan bumbung berbentuk kon. Menara ini biasanya diletakkan berhampiran pusat, yang bertindak sebagai pintu masuk ke rumah. Perancis Normandy dan Perancis butiran wilayah sering digabungkan untuk mencipta gaya yang hanya dipanggil Negara Perancis atau Perancis Luar Bandar diukir atau timbul di kumai, sconces, dan selusur.

Seni bina luar negeri[sunting | sunting sumber]

Amerika[sunting | sunting sumber]

Maison Bequette-Ribault in Ste. Geneviève, Missouri

Seni bina Creole Perancis adalah gaya Kolonial Amerika yang berkembang pada abad ke-18 awal dalam Mississippi Valley, terutama dalam Louisiana. Bangunan Perancis Creole meminjam tradisi dari Perancis, [[yang] Caribbean], dan tempat lain di dunia seperti Sepanyol, Afrika, Asli Amerika, dan warisan lain. Perancis Creole rumah berbanding tempoh yang Colonial telah direka khas untuk iklim panas, basah di rantau itu. Tradisional rumah Perancis Creole mempunyai beberapa atau semua ciri-ciri ini:

  • Rangka Timber dengan bata atau "Bousillage" (lumpur digabungkan dengan rambut lumut dan haiwan)
  • Bumbung Wide keranjingan berkuasa atas beranda
  • Nipis tiang kayu
  • Pihak Living dibangkitkan di atas paras tanah
  • Beranda Wide, yang dipanggil "galeri"
  • Tiada lorong dalaman
  • Porches digunakan sebagai laluan antara bilik
  • Pintu Perancis (pintu dengan banyak anak tetingkap kecil kaca)

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Catatan
  1. ^ Kalnein 1995, p. 1.
  2. ^ Lawrence Durrell, Caesar's Vast Ghost,Faber and Faber, 1990; paperback with corrections 1995; ISBN 0-571-21427-4; see page 98 in the reset edition of 2002
  3. ^ V.I. Atroshenko and Judith Collins, The Origins of the Romanesque (Lund Humphries, London) 1986, p. 48. ISBN 0-85331-487-X
  4. ^ Werner Jacobsen, "Saints' Tombs in Frankish Church Architecture" Speculum 72.4 (October 1997:1107-1143).
Sumber
  • Kalnein, Wend von (1995). Architecture in France in the Eighteenth Century. New Haven, Connecticut: Yale University Press. ISBN 9780300060133.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:France topics Templat:Architecture of Europe Templat:Archhistory