Kota Lama Duyong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kota Lama Duyong
كوتا لاما دويوڠ
JenisRumah
LokasiPulau Duyong, Kuala Terengganu, Terengganu
Luas400 meter persegi
Gaya binaanCorinthian
PemilikMuzium Negeri Terengganu
Dibina olehDato’ Biji Sura Nik Muhamad bin Hitam
Mula dibina1919
Siap dibina1920
Bahan pembinaanMadu, kapur tohor, putih telur, pasir, batu dan sebagainya
Punca kerosakanBanjir 1986
Mula dibaikpulih1996
Siap dibaikpulihSeptember 1999

Kota Lama Duyong terletak di Pulau Duyong, Duyong Kecil iaitu 7km dari pusat bandar Kuala Terengganu, Terengganu. Kota Duyong ini mempunyai 9 buah bumbung yang menutupi beberapa buah bahagian yang bersambung dengan dapur, bilik mandi, sarung, beranda dan titian. Reka bentuknya pula menyerupai Istana Kecil Raja Melayu tapi berbeza kerana menggunakan unsur-unsur pengaruh senibina asing seperti Corinthian atau Mesir terutama pada bahagian tiang dan dinding batunya. Selain itu, pelbagai jenis rumah tradisional Melayu Terengganu juga dapat dilihat pada bangunan ini iaitu Bujang Berepeleh, Lima Bungkus dan Potong Belanda serta di sekeliling beranda yang menggunakan hiasan ukiran sobek.[1]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1919, seorang hakim yang bernama Nik Mohamad bin Nik Hitam dengan gelaran Dato' Biji Sura telah membina kota yang berukuran 400 meter persegi ini dengan bantuan beberapa orang tukang berbangsa Melayu dan Cina Singapura. Kota tersebut siap dibina pada tahun 1920 dengan menggunakan bahan campuran seperti madu, kapur tohor, putih telur, pasir, batu dan sebagainya.

Pelbagai buah rumah tradisional Melayu Terengganu juga dapat dilihat di dalam bangunan tersebut seperti Rumah Bujang Berpeleh, Limas Bungkus dan Limas Belanda. Kelas belajar agama dan mengaji Al-Quran juga pernah diadakan di dalam bangunan ini.

Inisiatif pembinaan semula oleh pihak Kementerian Kebudayaan Dan Kesenian yang dilakukan pada tahun 1996 adalah bagi membaikpulih kota tersebut yang mengalami kerosakan teruk yang berpunca dari air deras banjir yang melanda pada tahun 1986. Projek membaikpulih itu siap pada bulan September 1999 tanpa mengubah rekabentuk asal.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Plak Kota Duyong
  2. ^ "Muzium Negeri Terengganu - Kota Lama Duyong". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-22. Dicapai pada 2019-06-22.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]