George VI

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari George VI dari United Kingdom)
George VI
Ketua Komanwel[a]
George VI pada tahun 1938
Raja United Kingdom
dan Jajahan Takluk British
Pemerintahan11 Disember 1936 – 6 Februari 1952
Kemahkotaan12 Mei 1937
Didahului olehEdward VIII
Diikuti olehElizabeth II
Maharaja India
Pemerintahan11 Disember 1936 – 15 Ogos 1947[b]
Didahului olehEdward VIII
Diikuti olehPosisi dimansuhkan
KeputeraanPutera Albert dari York
(1895-12-14)14 Disember 1895
York Cottage, Sandringham, Norfolk, England
Kemangkatan6 Februari 1952(1952-02-06) (umur 56)
Sandringham House, Norfolk, England
Pemakaman15 Februari 1952
Royal Vault, Gereja Kecil St George, Istana Windsor
PasanganElizabeth Bowes-Lyon (k. 1923)
Anakanda
Butiran
Nama penuh
Albert Frederick Arthur George
Kerabat
AyahandaGeorge V
BondaMary dari Teck
AgamaProtestan[c]
TandatanganTandatangan George VI
Kerjaya ketenteraan
Perkhidmatan
Tahun perkhidmatan aktif1913–1919
Pertempuran

George VI (Albert Frederick Arthur George; 14 Disember 1895 – 6 Februari 1952) ialah Raja United Kingdom dan Jajahan Takluk Komanwel British dari 11 Disember 1936 sehingga kemangkatan baginda pada 6 Februari 1952. Baginda merupakan Maharaja India yang terakhir dari tahun 1936 sehingga Raj British dibubarkan pada Ogos 1947. Baginda juga merupakan Ketua Komanwel pertama selepas Deklarasi London 1949.

George VI diputerakan semasa pemerintahan Ratu Victoria pada tahun 1895. Baginda telah dinamakan "Albert" sempena paduka nendanya, Putera Albert. Keluarga dan kawan rapat baginda menyapanya dengan nama "Bertie". Paduka ayahanda baginda, Raja George V, menaiki takhta pada tahun 1910. Memandangkan baginda merupakan anakanda kedua, Albert sememangnya tidak dijangka menjadi raja. Baginda menghabiskan kehidupan awalnya dalam bayangan paduka kekandanya, Putera Edward, yang merupakan pewaris takhta British. Albert belajar di kolej tentera laut semasa zaman remajanya dan berkhidmat dalam Tentera Laut Diraja dan Tentera Udara Diraja semasa Perang Dunia Pertama. Pada tahun 1920, baginda dikurniakan gelaran Duke York. Pada tahun 1923, baginda berkahwin dengan Lady Elizabeth Bowes-Lyon, dan mereka mempunyai dua puteri: Elizabeth dan Margaret. Pada pertengahan 1920-an, baginda meminta bantuan daripada ahli terapi pertuturan, Lionel Logue, untuk memperbaiki kegagapannya. Selepas kemangkatan George V pada tahun 1936, kekanda Albert, Edward VIII, menjadi raja. Tidak lama selepas itu, Edward kemudiannya turun takhta untuk berkahwin dengan Wallis Simpson, seorang sosialit dari Amerika Syarikat yang telah bercerai dua kali. Albert seterusnya menaiki takhta dan George VI telah dipilih oleh baginda sebagai nama pemerintahannya. Baginda ialah raja ketiga yang berasal dari Wangsa Windsor.

Pada tahun 1939, Empayar British dan kebanyakan negara Komanwel, kecuali Ireland, mengisytiharkan perang terhadap Nazi Jerman. Mereka kemudiannya berperang menentang Kerajaan Itali dan Empayar Jepun. George VI ialah seorang yang terkenal kerana baginda sama-sama berkongsi kesusahan rakyat. Istana Buckingham telah dibom semasa perang itu, dan adinda baginda, George, mangkat semasa berkhidmat. George menjadi simbol keazaman British untuk menang. Perang itu berakhir pada tahun 1945, tetapi Empayar British merosot. Ireland dan India memperoleh kemerdekaan, dan George melepaskan gelarannya sebagai Maharaja India. Baginda menjadi Ketua Komanwel sebaliknya. Pada tahun-tahun kemudian, George mengalami masalah kesihatan akibat merokok. Baginda mangkat akibat trombosis koronari pada tahun 1952 pada usia 56 tahun. Baginda digantikan oleh puterinya, Elizabeth II.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Albert diputerakan di York Cottage di Sandringham Estate di Norfolk. Ayahandanya ialah Putera George, Duke York, yang kemudiannya menjadi Raja George V. Bonda Albert ialah Duchess York, yang kemudiannya menjadi Permaisuri Mary. Albert diputerakan pada 14 Disember 1895, yang merupakan ulang tahun ke-34 kemangkatan nenda moyangnya Putera Albert. Putera Wales ketika itu (Edward VII) menulis surat kepada anakandanya George, tidak pasti bagaimana Ratu Victoria akan bertindak balas terhadap berita keputeraan Albert itu. Dua hari kemudian, baginda mencadangkan agar Duke York mencadangkan nama Albert kepada Ratu.

Ratu gembira dengan cadangan untuk menamakan bayi baru itu sebagai Albert. Baginda menulis surat kepada Duchess York menyatakan rasa tidak sabarnya untuk melihat bayi itu. Ratu merasakan bahawa bayi itu lebih istimewa kerana baginda akan dipanggil Albert, nama yang dikaitkan dengan kehebatan dan kebaikan. Bayi itu telah dibaptiskan sebagai "Albert Frederick Arthur George" pada 17 Februari 1896, di Gereja St Mary Magdalene di Sandringham. Gelaran rasmi baginda ialah Duli Yang Teramat Mulia Putera Albert dari York, tetapi baginda secara tidak rasmi dikenali sebagai "Bertie" dalam keluarga diraja. Duchess Teck, nenda bayi itu, tidak menyukai nama pertamanya dan berharap nama keluarga itu digunakan lebih kerap. Pada masa keputeraannya, Albert berada di kedudukan keempat dalam turutan pewarisan takhta British.

Albert sering jatuh sakit dan mudah takut. Baginda kadang-kadang akan menangis. Ayahanda dan bondanya tidak terlibat dalam menjaga anak-anak mereka setiap hari yang merupakan amalan biasa bagi keluarga kaya ketika itu. Baginda mengalami kegagapan yang berlarutan selama bertahun-tahun. Walaupun secara semula jadi kidal, baginda dipaksa untuk menulis dengan tangan kanannya, seperti ramai orang lain pada masa itu. Baginda juga mengalami masalah perut yang berterusan dan terpaksa memakai splint yang tidak selesa untuk membetulkan lututnya.

Ratu Victoria mangkat pada 22 Januari 1901. Raja Edward VII menjadi raja baharu. Berikutan ini, Putera Albert berada di kedudukan ketiga dalam turutan pewarisan takhta selepas ayahandanya dan kekandanya.

Kerjaya ketenteraan dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Albert memulakan latihan tentera laut pada tahun 1909 di Kolej Tentera Laut Diraja. Baginda tidak berjaya dalam peperiksaannya pada tahun 1911, tetapi baginda masih melanjutkan pelajaran ke sekolah latihan yang lain. Apabila nenda baginda Edward VII mangkat pada tahun 1910, ayahanda baginda menjadi Raja, dan Albert berada di barisan kedua takhta.

Pada tahun 1913, Albert menghabiskan masa di kapal latihan di Hindia Barat dan Kanada. Baginda menjadi pegawai kadet kanan (midshipman) di atas kapal bernama HMS Collingwood. Baginda mengalami masalah kesihatan, seperti mabuk laut, dan kemudian baginda menjalani pembedahan untuk membuang apendiksnya. Albert diiktiraf atas peranannya dalam pertempuran laut yang besar tetapi tidak banyak bertempur kerana masalah kesihatan.

Pada tahun 1918, Albert berpindah ke Tentera Udara Diraja. Baginda menjadi juruterbang dan berkhidmat di Perancis. Baginda dinaikkan pangkat dan melakukan kerja-kerja penting semasa perang.

Selepas perang, pada tahun 1919, Albert mendaftarkan diri ke Trinity College, Cambridge, untuk mempelajari sejarah dan mata pelajaran lain. Ayahanda baginda menjadikannya seorang Duke, dan baginda mengambil lebih banyak tugas diraja. Albert melawat lombong, kilang, dan kem untuk kanak-kanak lelaki dari latar belakang yang berbeza. Baginda mempunyai sifat gagap dan pemalu, tetapi baginda aktif dan gemar bermain tenis.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Raja yang berat hati[sunting | sunting sumber]

Raja George V bimbang tentang Putera Edward dan percaya putera sulungnya itu akan merosakkan dirinya dalam masa setahun selepas kemangkatannya. Baginda berharap agar Edward tidak akan berkahwin dan tiada apa-apa yang akan berlaku antara Bertie, Lilibet, dan takhta. Apabila George V mangkat pada 20 Januari 1936, Edward menjadi raja. Albert dan adik-beradik lelakinya (Edward, Henry, George) bergilir-gilir berjaga di sisi keranda ayahanda mereka.

Albert berada di kedudukan pertama dalam turutan pewarisan takhta memandangkan Edward tidak berkahwin dan tidak mempunyai anak. Tidak sampai setahun kemudian, pada 11 Disember 1936, Edward melepaskan takhta kerana ingin berkahwin dengan Wallis Simpson. Wallis pernah berkahwin sebelum ini dan sedang dalam proses perceraian sekali lagi ketika itu. Perdana Menteri Britain, Stanley Baldwin, memberitahu Edward bahawa baginda tidak boleh menjadi raja jika baginda berkahwin dengan seorang wanita yang telah bercerai dengan dua bekas suami yang masih hidup. Edward memutuskan untuk melepaskan takhta, dan Albert, yang sebenarnya tidak mahu menjadi raja, menaiki takhta. Sehari sebelum Edward menyerahkan takhta, Albert berangkat ke London untuk berjumpa bondanya, Permaisuri Mary. Apabila Albert memberitahunya apa yang berlaku, baginda tidak dapat menahan air matanya dan menangis seperti seorang kanak-kanak.

Pada hari Edward melepaskan takhta, parlimen Ireland, yang dipanggil Oireachtas, menukar perlembagaan mereka untuk menghapuskan sebarang sebutan mengenai baginda raja. Keesokan harinya, mereka meluluskan undang-undang yang dipanggil Akta Perhubungan Luar. Undang-undang ini membenarkan raja mempunyai peranan kecil dalam melantik diplomat untuk Ireland dan membuat perjanjian asing, tetapi hanya jika kerajaan menasihatinya. Tindakan ini menjadikan Negara Bebas Ireland sebagai sebuah republik dalam amalan sambil mengekalkan hubungannya dengan Komanwel.

Rakyat di Britain menyebarkan gosip bahawa Albert tidak boleh menjadi raja kerana baginda mempunyai batasan fizikal dan psikologi. Tiada bukti untuk menyokong khabar angin bahawa kerajaan mempertimbangkan untuk melangkau Albert, dua anakandanya, dan adindanya Putera Henry untuk memihak kepada adinda lelaki mereka Putera George, Duke Kent. Idea ini berdasarkan fakta bahawa Putera George mempunyai seorang anak lelaki pada masa itu.

Zaman awal pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Albert menggunakan nama pemerintahan George VI untuk menunjukkan bahawa baginda meneruskan legasi ayahandanya dan untuk membuat rakyat mempercayai monarki semula. Pada permulaan pemerintahan George VI, terdapat persoalan mengenai gelaran dan kedudukan kekandanya Edward. Edward dipanggil "Duli Yang Teramat Mulia Putera Edward" semasa pengumuman turun takhtanya, tetapi George VI percaya bahawa dengan melepaskan takhta, Edward kehilangan hak untuk menggunakan gelaran diraja seperti "Yang Teramat Mulia." Untuk menyelesaikan perkara itu, George VI mengurniakan kekandanya gelaran "Duke Windsor" dengan gelaran "Yang Teramat Mulia", tetapi peraturan untuk gelaran itu mengatakan bahawa isteri dan anakanda Edward tidak boleh menggunakan gelaran diraja. George VI terpaksa membeli Istana Balmoral dan Sandringham House daripada Edward kerana ia adalah harta persendirian dan tidak secara automatik berpindah kepadanya. Hanya tiga hari selepas menjadi raja dan pada hari keputeraannya yang ke-41, George VI menjadikan isterinya, permaisuri baharu, ahli Darjah Garter.

Istiadat kemahkotaan George VI berlangsung pada 12 Mei 1937 di Westminster Abbey. Tarikh ini pada asalnya dirancang untuk istiadat kemahkotaan Edward. Permaisuri Mary, bonda George VI, menghadiri istiadat itu untuk menunjukkan sokongannya terhadap anakanda lelakinya itu. Tidak seperti istiadat kemahkotaan ayahandanya, tidak ada Durbar di Delhi untuk George VI kerana ia akan mahal untuk Kerajaan India. Pergerakan nasionalis India menyebabkan parti diraja tidak mendapat sambutan hangat. Juga, adalah tidak sesuai untuk raja berada jauh dari Britain terlalu lama sebelum Perang Dunia Kedua. Sebaliknya, George VI mengadakan dua lawatan ke luar negara ke Perancis dan Amerika Utara, yang secara strategik bermanfaat sekiranya berlaku peperangan.

Pada zaman awal pemerintahan George VI, kemungkinan perang di Eropah menjadi lebih berkemungkinan. Raja terpaksa menyokong Perdana Menteri Britain Neville Chamberlain untuk menenangkan Hitler kerana perlembagaan. Apabila Chamberlain kembali daripada merundingkan Perjanjian Munich pada tahun 1938, Raja dan Permaisuri mengalu-alukannya dan menjemputnya untuk muncul di balkoni Istana Buckingham bersama mereka. Ini adalah luar biasa kerana biasanya hanya keluarga diraja yang muncul di balkoni. Walaupun dasar Chamberlain terhadap Hitler disokong secara meluas oleh orang ramai, terdapat tentangan di Dewan Rakyat. Ahli sejarah John Grigg menyifatkan tingkah laku Raja sebagai "tindakan yang paling tidak mengikut perlembagaan oleh seorang penguasa British pada abad ini."

Pada bulan Mei dan Jun 1939, Raja dan Permaisuri berkenan melawat Kanada dan Amerika Syarikat. Ini adalah kali pertama raja British yang memerintah melawat Amerika Utara, walaupun George pernah ke Kanada sebelum menjadi raja. Perdana menteri Kanada, Mackenzie King, mengiringi George dan Elizabeth, kerana mereka ingin menunjukkan diri mereka sebagai Raja dan Ratu Kanada di Amerika Utara. Mackenzie King dan gabenor jeneral Kanada, Lord Tweedsmuir, berharap bahawa lawatan George ke Kanada akan menunjukkan prinsip Statut Westminster 1931, yang memberikan kedaulatan penuh kepada Jajahan Takluk British. Pada 19 Mei, George secara peribadi menerima dan meluluskan Surat Kepercayaan Duta Besar A.S. ke Kanada yang baharu, Daniel Calhoun Roper. Baginda juga berkenan meluluskan sembilan rang undang-undang parlimen dan mengesahkan dua perjanjian antarabangsa dengan Mohor Besar Kanada. Gustave Lanctot, ahli sejarah pelancongan diraja rasmi, menulis bahawa "Statut Westminster telah menjadi kenyataan." Semasa ucapan, George menekankan "persatuan bebas dan sama rata negara-negara Komanwel."

Tujuan perjalanan itu adalah untuk mengurangkan kecenderungan pengasingan orang awam Amerika Utara mengenai ketegangan di Eropah. Matlamat utama adalah untuk mendapatkan sokongan daripada Amerika Syarikat untuk United Kingdom dalam sebarang peperangan yang akan datang. Raja dan Permaisuri disambut mesra oleh orang ramai. Orang ramai tidak lagi bimbang bahawa George akan dilihat lebih rendah daripada pendahulunya. Mereka melawat Pameran Dunia New York 1939 dan bersemayam bersama Presiden Franklin D. Roosevelt di Rumah Putih dan estet persendiriannya di Hyde Park, New York. Persahabatan yang kuat berkembang antara Roosevelt dan pasangan diraja itu semasa lawatan itu, yang mempunyai kesan yang besar terhadap hubungan antara Amerika Syarikat dan United Kingdom semasa tahun perang.

Perang Dunia Kedua[sunting | sunting sumber]

Selepas Jerman menyerang Poland pada September 1939, United Kingdom dan beberapa negara lain mengisytiharkan perang ke atas Nazi Jerman. Walaupun serangan pengeboman Jerman, Raja dan Permaisuri memilih untuk bersemayam di London, terutamanya di Istana Buckingham tetapi kadang-kadang di Istana Windsor. Semasa malam pertama The Blitz di London, kira-kira seribu orang awam terbunuh, kebanyakannya di Hujung Timur. Raja dan Permaisuri nyaris maut apabila dua bom Jerman meletup di halaman di Istana Buckingham semasa mereka berada di sana. Permaisuri Elizabeth menyatakan keazamannya dengan mengatakan bahawa baginda gembira mereka telah dibom kerana ia membuatkan baginda berasa mereka boleh menghadapi perkara yang sama dihadapi Hujung Timur. Semasa perang, keluarga diraja terpaksa mengikut peraturan catuan seperti orang lain. Malah Eleanor Roosevelt, Wanita Pertama Amerika Syarikat, menyedari bahawa terdapat terhad makanan dan air mandi ketika beliau melawat Istana. Istana tidak dipanaskan dan mempunyai tingkap papan. Pada Ogos 1942, adinda Raja, Putera George, Duke Kent, terbunuh semasa berkhidmat dalam tentera.

Pada tahun 1940, Winston Churchill menjadi perdana menteri dan bukannya Neville Chamberlain. George secara peribadi lebih suka Lord Halifax dilantik. Walau bagaimanapun, Churchill dan Raja membina hubungan yang sangat rapat. Mereka bertemu setiap hari Selasa untuk makan tengah hari selama empat setengah tahun untuk berbincang secara terbuka tentang perang. George menulis tentang perbualan mereka dalam diarinya, yang merupakan satu-satunya catatan langsung tentang perbualan ini.

Semasa perang, George dan Elizabeth berkenan melawat tempat yang berbeza di United Kingdom untuk meningkatkan semangat orang ramai. Mereka berangkat ke tapak pengeboman, kilang peluru, dan melawat tentera. Pada tahun 1939, George melawat pasukan tentera di Perancis, dan kemudian berangkat ke Afrika Utara dan Malta pada tahun 1943. Pada tahun 1944, baginda melawat Normandy, Itali selatan, dan Negara Rendah. Lawatan mereka menjadikan mereka simbol penentangan negara. Pada tahun 1944, pada acara sosial, George bergurau dengan Field Marshal Alan Brooke tentang Field Marshal Bernard Montgomery yang mahukan pekerjaan mereka.

Pada tahun 1945, orang ramai berkumpul di luar Istana Buckingham dan melaungkan, "Kami mahukan Raja!" Ini berlaku semasa sambutan Hari Kemenangan di Eropah. Raja kemudian menjemput Churchill untuk menyertai keluarga diraja di balkoni, seperti yang dilakukan dengan Chamberlain sebelum ini. Pada Januari 1946, George bertitah di perhimpunan pertama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB]] yang berlangsung di London. Baginda menyatakan kepercayaannya terhadap hak sama rata semua orang dan negara.

Dari Empayar ke Komanwel[sunting | sunting sumber]

Semasa pemerintahan George VI, Empayar British mula berpecah. Statut Westminster pada tahun 1931 mengakui bahawa Jajahan Takluk menjadi negara berdaulat yang berasingan. Selepas Perang Dunia Kedua, proses mengubah empayar menjadi persatuan sukarela negara-negara merdeka, dipanggil Komanwel, mendapat momentum. Di bawah kepimpinan Clement Attlee, British India menjadi negara merdeka India dan Pakistan pada Ogos 1947. George melepaskan gelaran Maharaja India dan menjadi Raja India dan Raja Pakistan sebaliknya. Pada April 1949, pemimpin Komanwel mengeluarkan Deklarasi London, yang menubuhkan Komanwel moden dan mengiktiraf George sebagai ketuanya. Pada Januari 1950, baginda berhenti menjadi Raja India apabila negara itu menjadi sebuah republik, tetapi baginda kekal sebagai Raja Pakistan sehingga baginda mangkat. Beberapa negara, seperti Burma pada Januari 1948, Palestin (dibahagikan antara Israel dan negara-negara Arab) pada Mei 1948, dan Republik Ireland pada tahun 1949, meninggalkan Komanwel.

Pada tahun 1947, George dan keluarganya melawat Afrika Selatan. Perdana Menteri Kesatuan Afrika Selatan, Jan Smuts, mahu mendapat manfaat daripada lawatan itu untuk kempen pilihan rayanya. Bagaimanapun, George terkejut apabila kerajaan Afrika Selatan menyuruhnya hanya berjabat tangan dengan orang kulit putih. Baginda juga memanggil pengawal peribadi Afrika Selatannya sebagai "Gestapo". Selepas lawatan itu, Smuts tewas dalam pilihan raya, dan kerajaan baharu menguatkuasakan pengasingan kaum yang ketat.

Penyakit dan kemangkatan[sunting | sunting sumber]

Kesihatan George terjejas akibat tekanan perang dan baginda juga merupakan seorang perokok tegar. Baginda menghidap kanser paru-paru, arteriosklerosis, dan penyakit Buerger. Lawatan baginda ke Australia dan New Zealand terpaksa ditundakan selepas pembuluh darah tersumbat di kaki kanan baginda. Baginda menjalani prosedur perubatan yang dipanggil simpatektomi lumbar kanan pada Mac 1949 untuk merawatnya. Apabila kesihatan George semakin memburuk, anakanda perempuannya Elizabeth mula menjalankan lebih banyak tugas diraja. Puteri Elizabeth dan suaminya Putera Philip, Duke Edinburgh, mewakili baginda Raja dan Permaisuri dalam lawatan yang tertunda itu.

George berkenan merasmikan pembukaan Festival Britain pada Mei 1951, tetapi baginda memerlukan rehat sepenuhnya selama empat minggu bermula dari 4 Jun. Baginda menjalani pembedahan pada September 1951 untuk membuang paru-paru kirinya akibat tumor malignan. Pada Oktober 1951, Elizabeth dan Philip mengadakan lawatan selama sebulan ke Kanada, yang tertunda selama seminggu kerana penyakit George. Pada bulan November, Lord Simonds membacakan titah Raja pada istiadat Pembukaan Parlimen. Titah baginda sempena Hari Krismas pada tahun 1951 dirakam dalam beberapa bahagian dan kemudian disunting bersama.

Pada 31 Januari 1952, George berangkat ke Lapangan Terbang London untuk melihat Elizabeth dan Philip yang bakal berlepas Australia melalui Kenya. Ia adalah kali terakhir baginda dilihat di khalayak ramai. Enam hari kemudian, pada 6 Februari, baginda ditemui tidak sedarkan diri di bilik tidur baginda di Sandringham House di Norfolk. Baginda mangkat pada malam sebelumnya akibat trombosis koronari pada usia 56 tahun. Anakanda perempuannya, Ratu Elizabeth II, bergegas terbang pulang ke Britain dari Kenya.

Keranda George telah diletakkan di Gereja St Mary Magdalene, Sandringham, mulai 9 Februari. Ia kemudiannya dipindahkan ke Dewan Westminster pada 11 Februari untuk orang ramai memberi penghormatan. Istiadat pemakaman berlangsung pada 15 Februari di Gereja Kecil St George, Istana Windsor. Pada mulanya, baginda dimakamkan di Royal Vault, tetapi pada 26 Mac 1969, jenazahnya dipindahkan ke Gereja Kecil Peringatan Raja George VI. Pada tahun 2002, Permaisuri Elizabeth Permaisuri Bonda dan Puteri Margaret, yang kedua-duanya mangkat pada tahun itu, turut dimakamkan di gereja kecil itu bersama George. Pada tahun 2022, Ratu Elizabeth II dan Putera Philip turut dimakamkan di gereja kecil itu.

Gelaran hormat, gaya panggilan, kurniaan dan lambang[sunting | sunting sumber]

Gelaran dan gaya panggilan[sunting | sunting sumber]

Kod diraja (monogram)
  • 14 Disember 1895 – 28 Mei 1898: Yang Amat Mulia Putera Albert dari York
  • 28 Mei 1898 – 22 Januari 1901: Yang Teramat Mulia Putera Albert dari York
  • 22 Januari 1901 – 9 November 1901: Yang Teramat Mulia Putera Albert dari Cornwall dan York
  • 9 November 1901 – 6 Mei 1910: Yang Teramat Mulia Putera Albert dari Wales
  • 6 Mei 1910 – 4 Jun 1920: Yang Teramat Mulia Putera Albert
  • 4 Jun 1920 – 11 Disember 1936: Yang Teramat Mulia Duke York
  • 11 Disember 1936 – 6 Februari 1952: Yang Maha Mulia Baginda Raja
    • Di India British, 11 Disember 1936 – 14 Ogos 1947: Yang Maha Mulia Baginda Raja, Maharaja India[1]

George menyandang beberapa gelaran di sepanjang hidupnya, sebagai cicit, cucu anak raja. Selaku pemerintah, baginda sering dipanggil sebagai The King atau His Majesty. Selaku raja, George secara automatik menyandang jawatan Pemerintah Tertinggi Angkatan Tentera British .

Lambang kemahkotaan[sunting | sunting sumber]

As Duke of York, George bore the royal arms of the United Kingdom differenced with a label of three points argent, the centre point bearing an anchor azure – a difference earlier awarded to his father, George V, when he was Duke of York, and then later awarded to his grandson Prince Andrew, Duke of York. As king, he bore the royal arms undifferenced.[2]

Lambang jata Duke York Lambang jata Raja United Kingdom (kecuali Scotland) Lambang jata di Scotland Lambang jata di Kanada

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan

  1. ^ "The Gazette of India – Extraordinary" (PDF), Press Information Bureau of India – Archive, dicapai pada 6 July 2017
  2. ^ Velde, François (19 April 2008), Marks of Cadency in the British Royal Family, Heraldica, retrieved 22 April 2009