Orang Teochew (Orang Chaoshan)

Ini adalah rencana baik. Klik di sini untuk maklumat lanjut.
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

潮州民系
Cháozhōu mín xì
die5 ziu1 ming5 hi6
Orang Chaozhou (Orang Teochew) / (Orang Chaoshan)
翁萬達
鄭昭
蔡楚生
郑正秋
蔡翹
杜國庠
李嘉誠
洪森
蔡瀾
蔡细历
孙大文
徐克
杜琪峰
周華健
張德培
馬化騰
楊千嬅
孙燕姿
陳智思
黃宗澤
Kawasan ramai penduduk
中華人民共和國(廣東、香港、澳門)、中華民國(臺灣)、東南亞、歐美 等。
Republik Rakyat China (Guangdong, Hong Kong, Makau), Republik China (Taiwan), Asia Tenggara, Eropah dan Amerika Syarikat.
Bahasa
以 潮州話 为主
(少数以 東南亞福建話 福建泉漳話 为第二母语)

在中国大陆受到 普通話 和 粤語 影响
在海外出生地 語言 尤其是 英语
Terutamanya Teochew
(Sebilangan kecil menggunakan dialek Fujian Quanzhang sebagai bahasa ibunda kedua mereka)
Dipengaruhi oleh bahasa Mandarin dan Kantonis di Tanah Besar China

Bahasa kelahiran di luar negara, terutamanya bahasa Inggeris
Agama
多數為 佛教(上座部佛教 或 漢傳佛教)、儒教、道教、中國民間信仰;少數為 基督宗教 和其它 宗教。
Sebilangan besar daripadanya adalah Buddhisme (Theravada Buddhism atau Buddhisme Cina), Konfusianisme, Taoisme, kepercayaan rakyat China; beberapa adalah Kristian dan Agama lain.
Kumpulan etnik berkaitan
閩南民系、臺灣閩南人 臺灣民系
Minnan, Orang Taiwan

Orang Teochew, juga dikenal sebagai "orang Chaozhou", "Chaozhou", "Chaoshan" atau "pasang" ialah Orang yang memiliki Kewarganegaraan dan merupakan kumpulan etnik dari Guangdong , merujuk kepada Chaozhou, Shantou, Jieyang dan County SACP Dan orang-orang di daerah sekitarnya yang bertutur Teochew sebagai bahasa ibunda mereka atau mempunyai identiti Teochew [1] .

Kumpulan etnik Chaozhou tergolong dalam kumpulan etnik Fujian selatan, dan ia berkaitan dengan keluarga telur (utama) Chaoshan tempatan dan kumpulan etnik She di Fujian sebagai pendatang sementara yang pergi ke Guangdong semasa Dinasti Sui dan Tang [2] . Kesan yang diberikan oleh orang-orang Chaozhou kepada dunia luar adalah mereka berani melawan dan merupakan pelopor di dunia. Di samping itu, pemberian perniagaan mereka lebih dipuji oleh orang luar [3], dan mereka telah dikenali dengan istilah perniagaan Chaozhou sejak zaman kuno.[perlu rujukan]

Penyebaran[sunting | sunting sumber]

Tanah Besar China[sunting | sunting sumber]

Dewan Perhimpunan Chaozhou di Muar, Malaysia

Orang Chaozhou terutama diedarkan di pemerintahan Chaozhou asal Shantou ( Daerah Chaoyang, Chaonan, Daerah Chenghai , Daerah Jinping, Daerah Danau, Daerah Hou, Daerah Selatan ), Bandar Chaozhou ( Xiangqiao, Daerah Fengxi, Daerah Chao, Daerah Raoping ), Jieyang ( Daerah Rongcheng, Jiedong County, Jiexi County, Huilai County ), Bandar Puning (Bandar tingkat daerah), (kawasan-kawasan yang disebutkan sebelumnya dan Fengshun County dan Dapu County. Bandar Meizhou adalah Kerajaan Chaozhou kuno) dan penempatan orang Cina di dalam dan luar negeri. Terdapat kira-kira 15 juta orang Chaozhou domestik dan 15 juta orang Chaozhou di luar negara.

Terdapat sekurang-kurangnya 700,000 orang Chaozhou (juga dikenal sebagai orang Chaoshan) di Hong Kong, dan kebanyakan keturunan mereka menggunakan "ga ki nang" untuk menyatakan makna mereka sendiri (ini bermaksud ga ki dalam dialek Hokkien ialah singkatan dari diri anda, dan Hokkien ialah Etnik yang berkaitan dapat difahami, sementara nang adalah aksen yang bertindak balas terhadap perubahan nada (kui-kao), dan hal yang sama berlaku dalam dialek Hokkien Quanzhang).

Ketika pendatang etnik Chaozhou Taiwan datang ke Taiwan, banyak tempat kediaman mereka berdekatan dengan atau di Hakka, dan mereka bekerjasama dengan Hakka. Oleh itu, mereka bercakap Hakka dan Teochew dan mengenali adat Hakka. Kerana dialek Teochew yang mereka gunakan ialah lebih dominan. Bahasa Hakka disatukan, jadi identiti diri kini ditukar kepada kumpulan etnik Hakka . (Namun, sebenarnya, di Taiwan, selain orang-orang Chaozhou yang telah bertukar menjadi etnik Hakka, ada juga Chaozhou orang yang identiti diri telah ditukarkan menjadi etnik Quanzhang di selatan Fujian, jadi Banyak orang Chaozhou yang ditukarkan menjadi etnik Quanzhang di selatan Fujian, dan tidak banyak orang Chaozhou yang masuk ke etnik Hakka. Namun, kerana pengaruh pertempuran antara Fujian dan Guangdong, orang-orang Chaozhou yang pada awalnya mengucapkan dialek Teochew berkaitan dengan etnik Fujian Quanzhang. Dialek Quanzhang yang dituturkan oleh orang-orang Zhang termasuk dalam dialek Fujian selatan, sehingga diri -kebiasaan kebanyakan orang Chaozhou ditukar kepada etnik Quanzhang di selatan Fujian) berbeza dengan tanah besar China.

Terdapat banyak orang Cina Chaoshan yang tinggal di luar negara, pada dasarnya di lebih dari 40 negara dan wilayah di lima benua dunia, terutamanya termasuk: Negara Thai, Singapura, Malaysia, Indonesia, Vietnam, Kemboja di Asia Tenggara , Kanada di Amerika Utara, Perancis di Eropah, dan Australia di Oceania dan banyak lagi. Di antaranya, tempat yang paling padat penduduknya tidak diragukan lagi ialah Pekan Cina di Bangkok, Negara Thai. Bukan sahaja dialek Teochew bercakap di seluruh daerah, tetapi juga mempengaruhi banyak perbendaharaan kata kepada Bahasa Thai.

Pada tahun 1994, penduduk Chaoshan di luar negara adalah sekitar 5 juta di Thailand, sekitar 800,000 di Malaysia dan Indonesia, sekitar 500,000 di Singapura, sekitar 300,000 di Vietnam, sekitar 200,000 di Kemboja, dan sekitar 100,000 di Laos., di Amerika Syarikat sekitar 300,000 orang, Kanada kira-kira 100,000 orang, Perancis kira-kira 150,000 orang, dan Australia kira-kira 100,000 orang .

Nota :

  • Daerah Dapu dan Fengshun di Wilayah Meizhou di Guangdong ialah milik Chaozhou, dan dialek Chaozhou masih dituturkan di bandar 騻 隍 (shuang huang) dan Tangnan di selatan Fengshun, dan mereka kebanyakan setuju dengan Chaozhou. Banyak orang Hakka yang dilahirkan sebelum tahun 1949 mempunyai identiti Chaozhou, seperti Bi Ye dan Zou Wenhuai . selepas penubuhan Negara Republik Rakyat China, penduduk Dapu telah bergerak lebih dekat dengan Meixian. Lapan genera Chaozhou umumnya merujuk pada Chao'an, Chaoyang, Jieyang, Raoping, Chenghai, Huilai, Puning, dan Fengshun .
  • Guangdong Nanao adalah bandar tingkat prefektur di Shantou, dan wilayah ini termasuk dalam wilayah Chaoshan dalam erti luas. Dialek yang dituturkan pada dasarnya dapat dikomunikasikan dengan semua bahagian Chaoshan.
  • Terdapat banyak aksen dalam kata-kata yang diucapkan oleh orang-orang Chaozhou, terutama loghat yang dituturkan oleh orang-orang Chaoyang . Orang-orang di daerah lain tidak memahami apa yang dikatakan oleh orang-orang Chaoyang. Oleh itu, pepatah lama adalah "sembilan daerah Chaozhou, daerah ini memiliki bahasa, hanya Chaoyang yang tak bercakap ".
  • Walaupun wilayah Chaoshan milik Guangdong secara pentadbiran, orang Chaoshan masih mengidentifikasi diri mereka sebagai orang Fujian, dan mereka semua diklasifikasikan sebagai orang Fujian dalam buku akademik. Dialek Chaozhou (juga dikenali sebagai dialek Chaozhou) berasal dari Hokkien dan merupakan bahasa dengan sebilangan besar penutur.

Orang Teochew di Negara Thai[sunting | sunting sumber]

Orang Thailand memanggil orang-orang Chaozhou Cina "Zheng Xiao" (Thai: แต้จิ๋ว), merujuk kepada orang-orang Zheng Zhao.

Pada tahun 1914, Raja Rama VI dari Negara Thai menandatangani tanda tangan Asavabahu, yang membandingkan orang-orang Cina Terutama orang-orang Chaoshan dengan orang-orang Yahudi . Mereka percaya bahawa mereka jumlahnya kecil tetapi pandai berniaga. Mereka berusaha mendapatkan wang di Negara Thai, tetapi mereka sukar untuk diasimilasi, sama seperti orang Yahudi yang merosakkan Amerika Syarikat . Ucapan-ucapan ini akan memberi kesan kepada Negara Thai pada masa akan datang. Gerakan anti-China yang berlangsung untuk jangka masa memberi kesan [note 1] . Namun, tiada gerakan anti-Cina berskala besar yang meletus di Negara Thai.

Orang Teochew di Indonesia, Vietnam[sunting | sunting sumber]

Namun, gerakan anti-China di negara-negara Asia Tenggara lain jelas berlumuran darah dan air mata, seperti Rusuhan Mei 1998 di Indonesia. [4] Penyanyi Taiwan Hou Dejian mempunyai lagu bertajuk "Orang Chaozhou", yang mengenai penderitaan orang-orang Cina Chaozhou dalam "Gerakan Pengecualian" di Vietnam.

Orang Teochew di Malaysia[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan orang Teochew di Malaysia berasal dari Pulau Ketam, sebuah pulau yang terletak di luar Pelabuhan Klang, (Negeri Selangor), serta Negeri Kelantan, dan Bandar Ipoh (Negeri Perak). Orang Teochew kini berselerak di seluruh Malaysia, walaupun kebanyakannya tinggal di pantai barat Semenanjung Malaysia.

Sejarah Mengenai Teochew di Malaysia[sunting | sunting sumber]

Bahasa Cina yang bertutur Teochew merupakan dialek Cina kelima terbesar yang dituturkan di kalangan orang Cina di Malaysia. Pada asalnya, nenek moyang etnik Teochew berasal dari sekitar Shautou di utara Guangdong dan selatan Fujian di China. Selain itu, mereka dikenali sebagai orang Chaoshan atau orang pergunungan Chao. Istilah Teochew (Chaozhou dalam bahasa Mandarin fonetik) berasal dari nama kota kuno sungai Chaozhou di China, sebuah pelabuhan utama di wilayah itu. Dialek Teochew pada dasarnya adalah bahasa orang Chaoshan. Ia berkembang dari dialek Hokkien dan oleh itu merupakan bahagian dari subkumpulan Minnan yang juga menjadi milik Hokkien. Di Malaysia, ada sejumlah varian Teochew (masing-masing berbeza menurut sub-wilayah) dengan pengucapan dan nada yang kadang-kadang sangat berbeza.

Orang Cina yang berbahasa Teochew di seluruh Malaysia tertumpu di kawasan tertentu. Akibatnya, dialek mereka sering menjadi bahasa utama yang dituturkan. Kepekatan utama berbahasa Cina dengan Dialek Teochew terdapat di negeri-negeri Kedah dan Perak utara. [5]

Sifat keperibadian[sunting | sunting sumber]

Wilayah Chaozhou ke Rongjiang untuk memisahkan sempadan utara dan selatan dari dua wilayah watak kemanusiaan yang berbeza, yaitu gaya Guangdong yang dikembangkan oleh gelombang Rao Cheng dan Jie Feng, dan pendidikan adalah gelombang Pratt & Whitney yang agak mundur.

Orang Chaozhou di utara Rongjiang, Chaochengrao, yaitu Chaoan, Chenghai, dan Raoping, pada dasarnya ialah wilayah Jiuhaiyang di Sanyang, Chaozhou; Jiefeng, yaitu Jieyang dan Fengshun, pada dasarnya adalah Jieyang County Sanyang, wilayah Chaozhou. Pengaruh "budaya pertanian" di sini lebih jelas, bahasanya relatif halus dan bijaksana [note 2], dan keperibadiannya elegan, tetapi relatif konservatif, dan kadang-kadang tidak atmosfera. Secara relatifnya lebih banyak berbicara di sini daripada sarjana sastera, seperti empat selebriti budaya utama Cheng Rao, iaitu Sinology Master Jao (Chao), Chen Pingyuan (Chao), Zhang Jingsheng (Raoping), Qin Mu (Chenghai). Selain itu, ada banyak nama terkenal seperti Zhan Antai (Raoping), Zhao Tingyang (Shantou), Cai Lan (Chaozhou Fucheng), Meiyi (Chaoan County), dan Yangcunren (Chaoan County). Jiefeng Humanities Education ialah yang kedua, Zeng Xijing (Jieyang County), Hong Zicheng (Jieyang County), Chen Chunsheng (sebelumnya Jieyang County, sekarang Jiexi County), dan lain-lain semuanya berasal dari Jiefeng.

Orang Chaozhou di selatan Sungai Rongjiang, Chaoyang, Puning, dan Huilai . Pengaruh di sini, "budaya laut" dengan sebilangan besar, bahasa relatif berat, dengan watak kasar, tetapi Kemanusiaan dan Pendidikan yang paling mundur, ialah apa yang disebut "daerah [note 3], hidup hingga, dibandingkan dengan pantai utara Han yang terpelihara dengan baik. Tebing selatan Sungai Yangtze tercemar dengan serius. Sekiranya Sungai Lianjiang diracun hingga mati, Sungai Hanjiang di tebing utara harus digunakan. Secara relatifnya, terdapat bakat yang lebih praktikal di sini, seperti gergasi dan peniaga besar, kebanyakan peniaga yang bergaya di media berita berasal dari arus keterangkuman; dan sarjana ilmiah, seperti Chaoyang County, yang mempunyai 16 ahli akademik.

Bahasa[sunting | sunting sumber]

Bahasa ibunda dari etnik Chaoshan (orang Chaozhou) ialah dialek Hokkien Chaozhou, yang merupakan dialek Hokkien. Ia mempunyai hubungan yang homolog dengan dialek Quanzhang Hokkien. Sistem fonologi kira-kira sama, dan dapat ditukar dalam bahasa sederhana setiap hari bahasa. Di samping itu, dialek Chaozhou juga banyak menggabungkan perbendaharaan kata bahasa She kerana kehidupannya yang bercampur dengan etnik She.

Adat[sunting | sunting sumber]

perayaan[sunting | sunting sumber]

Percutian khas[sunting | sunting sumber]

  • Festival Shicheng : Di kawasan Chaoshan, Festival Shicheng dijadualkan pada 15 Oktober, dan orang akan menyembah Wu Gu Ye pada hari itu. Setiap keluarga tidak dapat memasak nasi yang tidak dimasak pada hari itu , petani akan mengisi tabung padi dengan beras putih, dan menempelkan bulatan kertas merah sebagai pemujaan kepada dewa-dewa lima biji. Orang Chaoyang menggantung patung Shennong di tempat duduk dewa. Petani akan menggunakan mee beras, kacang tanah, biji rami, kacang soya, dan lain-lain untuk membuat pelbagai piktogram produk kuih, seperti telinga gandum, runcing dan kuih, dan barli barley, dan lain-lain, dan meletakkannya di atas meja kemenyan untuk beribadah bersama ketiga-tiganya. pengorbanan haiwan [6] .

Malam Tahun Baru (Dua Puluh Sembilan Malam / Tiga Puluh Malam)[sunting | sunting sumber]

Orang Chaoshan memanggil Malam Tahun Baru "Malam Tahun Baru" atau "Sembilan / Tiga Puluh Tahun Baru". Pada hari ini, kita mesti menyembah nenek moyang, merobek kopet lama, dan menampal rangkap Tahun Baru dan dewa pintu. Wang kertas untuk ibadah tidak dapat dibakar habis, dan dua timbunan wang kertas harus disimpan, yang melambangkan wang Tahun Baru untuk para penatua yang meninggal dunia (si mati).

Perayaan musim bunga[sunting | sunting sumber]

Pada pagi hari pertama bulan lunar pertama, akan ada nenek moyang dan pelbagai dewa. Mereka akan pergi ke nenek moyang pada Malam Tahun Baru. Dabiao, tarian Buma, tarian naga, singa, ikan mas, dll.

Pesta Tanglung[sunting | sunting sumber]

Pada hari Pesta Tanglung, daun beringin dan ranting buluh mesti disisipkan di selimut pada setiap isi rumah untuk memastikan keselamatan; aktiviti untuk merayakan Pesta Tanglung termasuk: Tuan Ying (mengembara di sekitar para dewa), melihat tanglung, menambahkan tanglung, meneka teka-teki tanglung, membuang wang ke Buddha Meitreya.

Festival Ching Ming[sunting | sunting sumber]

Penyapu kubur, kertas kubur yang menekan (kertas Spring), dan upacara pengorbanan diadakan di Festival Ching Ming; kek biji kukus dan kuih Shirun juga dimakan.

Festival Qixi (Festival Qiao Qiao)[sunting | sunting sumber]

Orang-orang Chaoshan memanggil Festival Qixi sebagai hari "melahirkan ibu bapa mertua." Orang-orang Chaoshan mempunyai kebiasaan "menyembah ibu bapa mertua" pada hari ini. Orang-orang Chaoshan percaya bahawa dewa mertua (Chaoyang disebut sebagai istri-kaki, dan Jieyang disebut ibu mertua) ialah pelindung kanak-kanak. Setiap orang yang mempunyai anak di bawah 15 tahun dalam keluarga mesti menyembah menantu di rumah. Dan mengadakan upacara meninggalkan kebun (upacara kedatangan usia).

Julai setengah (Pesta Pertengahan Tahun)[sunting | sunting sumber]

Satu setengah bulan Julai ialah "Festival Hantu". Orang-orang Chaoshan meletakkan korban dan kertas wang di depan pintu rumah mereka, membakar kertas wang, menaburkan beras putih di tanah, membakar dupa untuk solat, dan meletakkan dupa di tanah di depan dan di belakang rumah .

Perayaan pertengahan musim luruh[sunting | sunting sumber]

Terdapat tiga aktiviti utama di Chaoshan semasa Festival Pertengahan Musim Luruh: menggunakan talas untuk menyembah nenek moyang, menyembah Taiyin Xingjun (menyembah ibu bulan), dan menara yang terbakar .

Perayaan musim sejuk[sunting | sunting sumber]

Semasa perayaan musim sejuk, anda mesti menyembah dewa dan nenek moyang, pergi ke kubur untuk menyapu kertas musim sejuk (kertas musim sejuk), dan makan bebola pulut manis, yang bermaksud perjumpaan yang bahagia.

Seni[sunting | sunting sumber]

Opera Chaozhou
Yingge

Opera dan Muzik[sunting | sunting sumber]

Opera Chaozhou (Opera Teochew) dibentuk pada Dinasti Ming. Ini ialah satu diantara opera tempatan tertua di China. Ia merupakan cabang Opera Selatan di Dinasti Yuan dan Ming. Ia terkenal di kawasan Chaoshan di Guangdong dan selatan Fujian.

Muzik Chaozhou ialah muzik instrumental tradisional rakyat Chaozhou. Alat muzik yang digunakan merangkumi instrumen bertali, instrumen angin, dan instrumen drum dan piring; Chaozhou Yingge berasal dari pertengahan Dinasti Ming, sebuah tarian persegi rakyat China yang menggabungkan seni mempertahankan diri Selatan, drama dan seni tempatan yang lain.

Seni dan Kraf[sunting | sunting sumber]

Teknik tradisional Chaoshan merangkumi sulaman Chaoshan, seramik, ukiran kayu dan tanglung.

Bangunan[sunting | sunting sumber]

Kediaman emas empat mata di Jiaxiang, Yixing, Chaozhou, Guangdong
Mansion Laksamana Angkatan Laut Guangdong "De'anli"

Senibina rakyat Chaoshan mempunyai ciri khas dan nilai estetika yang tinggi. Ia merupakan bangunan kediaman tradisional di timur Guangdong dan merupakan bahagian penting dalam budaya Chaoshan. Kawasan desa Chaoshan masih mempertahankan tradisi keluarga bangsawan yang tinggal bersama di Dinasti Tang dan Song. Skala rumahnya sangat besar, dengan pusat leluhur dan kuil sebagai pusatnya. Pelbagai bentuk seni bina seperti "Four Points", "Five Intervals", "Sticket Horse Trailer", "Hundred Birds Chaohuang" dan sebagainya. Sebilangan besar bangunan kediaman diberi nama dengan nama yang jelas. Perwakilan komuniti kediaman Chaoshan termasuk bekas kediaman Chen Cihong dan Donglizhai di Chenghai , Shantou.



Kepercayaan Rakyat[sunting | sunting sumber]

Kepercayaan tradisional orang Chaozhou sangat kaya. Selain Raja-raja Sanshan dan dewa-dewa lain yang biasanya dipercayai di Chaoshan, terdapat juga banyak dewa-dewa tempatan, termasuk Dafeng Patriarch, Wind and Rain Sage, Pearl Empress, Mazu, Baosheng the Great, Shuangzhonggong, Zhenjun the Great, Xuantian God, Shennong Great , Zhusheng Niangniang, Si Mingzaojun, ibu bapa mertua dan sebagainya. Setiap tahun dari Tahun Baharu hingga Festival Tanglung, ada aktiviti "Ying Lao Ye" (pemuda di seluruh dunia).

Diet[sunting | sunting sumber]

Masakan Chaozhou ialah satu diantara Masakan Kantonis. Ini dicirikan oleh masakan makanan laut yang baik, sup berat dan minyak ringan, menyokong ringan, dan memberi tumpuan kepada pemeliharaan kesihatan.

Selebriti terkenal[sunting | sunting sumber]

Tokoh sejarah[sunting | sunting sumber]

  • Wang Dabao (王大寶), (1094-1170): Penyu watak, berasal dari Haiyang, Guangdong (berasal dari Bandar Guihu, Daerah Chaoan, Kota Chaozhou). Pada tahun kedua Jianyan Maharaja Gaozong dalam Dinasti Song (1128), dia dianugerahkan tempat kedua (tempat kedua) dalam pemeriksaan kekaisaran dan dianugerahkan kepada Profesor Nanxiongzhou.
  • Wu Yiguan (吳一貫), bernama Daofu, dilahirkan di Haiyang, seorang pegawai Dinasti Ming dan seorang sarjana jinshi. Pada tahun ketujuh belas Chenghua (1481), Deng Xin Chou Ke Jinshi diawasi oleh hakim Wilayah Shanggao. Selama periode Hongzhi, menurut Zhejiang, Fujian, Nanji dan tempat-tempat lain, ia dipromosikan menjadi Kuil Dali Yousicheng. Semasa kebuluran di Gyeonggi dan Henan, hantarkan 200,000 shi ke Zhen, dll. Selepas diturunkan pangkat, dia dinaikkan pangkat menjadi wakil utusan Jiangxi pada tahun pertama Zhengde, yang memiliki jasa berjasa dalam menghancurkan pencuri Hualin, dan dia dinaikkan pangkat menjadi pegawai akhbar. Dia mati ketika dia berjalan ke Fengxin.
  • Weng Wanda (翁萬達) (1498-1552), bernama Renfu, bernama Dongya, selepas waktunya bernama Xiangyi, dan juga Xiangmin.Dia lahir di Daerah Jieyang (sekarang Bandar Jieyang, Wilayah Guangdong) di Prefektur Chaozhou, Wilayah Guangdong. Dia dilahirkan sebagai sarjana di Dinasti Ming dan merupakan menteri berat di pertengahan Dinasti Ming. Pegawai Shangshu Kementerian Perang Dinasti Ming, Gabenor Xuanda.
  • Lin Daqin (林大欽) (1512-1545), bernama Jingfu, bernama Dongpu, dan dijuluki Damao. Dilahirkan di Dongpudu, Haiyang County, Guangdong (Bandar Jinshi, Chaoan County, Chaozhou), dia dilahirkan di Putian, Wilayah Fujian, dan merupakan juara Dinasti Ming.
  • Lin Feng (林鳳), yang berasal dari Chaozhou Raoping, ialah pemimpin kumpulan perniagaan maritim bersenjata di Dinasti Ming, dan puaknya Lin Guoxian, Lin Fengyang dan yang lain menjarah kawasan pesisir. [7]
  • Zheng Zhao (鄭昭) (สมเด็จ พระเจ้าตากสิน มหาราช): (17 April 1734-7 April 1782), generasi kedua etnik Thai di Daerah Chenghai (sejarah campuran Hai-Tai), Bandar nenek moyang Chaoshan Chenghai (sejarah campuran Hai-Tai) Pengasas dan satu-satunya raja Kerajaan Thonburi Atas, memerintah dari 1767 hingga 1782. .
  • Chen Lian (陳聯) : Pemimpin Cina Thailand, orang asli Chaozhou.
  • Lunguili (倫貴利) (? - Tahun 1800), sebelumnya dikenal sebagai Wang Guili, orang Chaozhou Chenghai, pertengahan Dinasti Qing di pemimpin lanun Selatan.

Selebriti kontemporari[sunting | sunting sumber]

Republik Rakyat China Republik Rakyat China + Hong Kong Hong Kong dan Makau Makau[sunting | sunting sumber]

  • Zheng Zhengqiu (鄭正秋) : (25 Januari 1889-16 Julai 1935), bernama Fangze, Hao Bochang, nama samaran, nama panggung Yaofeng, berasal dari Chaoyang, Guangdong, dilahirkan di Shanghai, salah seorang pengasas industri filem China, China Pioneer dan pengasas filem etika keluarga.
  • Lin Baixin (林百欣) : (21 Disember 1914-18 Februari 2005), berasal dari Chaoyang Cotton City, dilahirkan di Daerah Chaoyang, Bandar Shantou, Guangdong, industri pakaian Hong Kong dan pengusaha harta tanah, pengasas Kumpulan Lai Sun, dermawan terkenal, Pengerusi kehormat selamanya ATV.
  • Chen Fuli (陳復禮) : (21 Jun 1916-11 September 2018), berasal dari Chao'an, Guangdong, seorang jurugambar Hong Kong. Dia pernah mengasaskan majalah seperti "Hong Kong Photo Illustrated" dan Hong Kong "China Travel".
  • Jao Zongyi (饒宗頤) : (9 Ogos 1917-6 Februari 2018), Zi Gu'an, Bo Lian, Bo Zi, Hao Xuan Tang, dilahirkan di Daerah Chao'an, Wilayah Guangdong, China. Dia mempunyai banyak pencapaian dalam seni dan budaya, dan dia merupakan Yang Terhormat Bauhinia .
  • Huang Xuhua (黄旭華) : (12 Mac 1926 -), berasal dari Bandar Jieyang, Wilayah Guangdong, lahir di Haifeng County, Wilayah Guangdong, seorang pakar dalam penyelidikan dan reka bentuk kapal selam nuklear, dan bapak kapal selam nuklear China.
  • Li Ka-shing (李嘉誠) : (29 Julai 1928), yang berasal dari Chaozhou, Guangdong, dibesarkan dan tinggal di Chaozhou sebelum berusia 12 tahun. Dermawan dan usahawan Hong Kong yang terkenal, orang terkaya di Asia, orang Cina terkaya di dunia. [8]
  • Hong Zicheng (洪子誠) : (April 1939 -), berasal dari Jieyang, Guangdong, seorang profesor Jabatan Cina Universiti Peking dan penyelidik teori kesusasteraan Cina.
  • Yang Shoucheng (楊受成) : (3 Mac 1944 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pengasas dan ketua Emperor Group.
  • Luo Kangrui (羅康瑞) : (18 April 1948), berasal dari Puning, Chaozhou, Guangdong, pemaju harta tanah Hong Kong dan ketua Kumpulan Shui On.
  • Xiang Huaqiang (向華強) : (16 Disember 1948 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, seorang pelakon dan penerbit filem terkenal di Hong Kong, pengasas Kumpulan China Star.
  • Liu Songren (劉松仁) : (14 Oktober 1949 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong, bekas artis TV dan TVB Asia.
  • Zheng Zeshi (鄭則仕) : (22 Mei 1951 -), pelakon Hong Kong yang dilahirkan di Chaozhou, Guangdong.
  • Lin Lingdong (林嶺東) : (8 Disember 1955-29 Disember 2018), berasal dari Chaozhou , Guangdong, lahir di Hong Kong, pengarah dan pelakon filem Hong Kong.
  • Tang Zhenye (湯鎮業) : (29 September 1958 -), berasal dari Raoping , Chaozhou , Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong, anggota Jawatankuasa Provinsi Guangdong dalam Persidangan Perundingan Politik Rakyat China.
  • Wu Zhisen (吳志森) : (30 September 1958 -) seorang tokoh pada media terkenal di Hong Kong, berasal dari Jieyang, Guangdong, dilahirkan di Guangzhou, dan dibesarkan di Hong Kong.
  • Chen Xiuzhu (陳秀珠) : (20 Oktober 1958 -), berasal dari Chaoyang County, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong. Untuk artis wanita TVB Hong Kong.
  • Zhou Huajian (周華健) : (22 Disember 1960 -), berasal dari Bandar Xiashan, Daerah Chaonan, Shantou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong. Penulis lagu dan penerbit muzik pop Hong Kong yang terkenal.
  • Chen Tingwei (陳庭威) : (1961 -), berasal dari Chaoyang , Chaozhou , Guangdong, bekas artis TV lelaki di Hong Kong.
  • Zhao Tingyang (趙汀陽) : (1961 -), berasal dari Shantou, Guangdong, seorang penyelidik di Institut Falsafah Akademi Sains Sosial Cina, anggota Fakulti Pendidikan, dan seorang ahli falsafah Cina.
  • Qiu Litao (邱禮濤) : (13 Julai 1961 -), berasal dari Chaozhou , Guangdong, lahir di Hong Kong, pengarah filem Hong Kong, pengarah fotografi, penulis skrip, penerbit dan pelakon.
  • Jiang Hua (江華) : (19 November 1962 -), berasal dari Chaozhou , Guangdong, lahir di Hong Kong, seorang pelakon dan penyanyi Hong Kong, dan bekas artis di bawah ATV dan TVB.
  • Liu Ximing (劉錫明) : (16 Julai 1964 -), berasal dari Jieyang, Guangdong, seorang pelakon dan penyanyi Hong Kong. Dia adalah seorang artis di bawah TVB.
  • Ma Dezhong (馬德鐘) : (27 Jun 1968 -), berasal dari Chaozhou , Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong.
  • Huang Guangyu (黄光裕) : (9 Mei 1969 -), orang asli Tongyu, Chaoyang, Guangdong, pengasas syarikat terkenal Republik Rakyat China, Gome, dan orang terkaya di daratan.
  • Ma Junwei (馬浚偉) : (26 Oktober 1971 -), berasal dari Chaoyang County, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong. Pelakon Hong Kong, pengacara program dan penyanyi, bekas penghibur TVB, dalam beberapa tahun kebelakangan ini kembali ke TVB sebagai siri drama TV bebas.
  • Ma Huateng (馬化騰) : (29 Oktober 1971), berasal dari Daerah Chaoyang, Daerah Guangdong (sekarang Daerah Chaonan, Bandar Shantou), dilahirkan di Tanjung Basuo, Daerah Dongfang, Pulau Hainan (sekarang Bandar Dongfang, Wilayah Hainan). Presiden Tencent, bapa QQ, dan bekas orang terkaya di Tanah Besar China.
  • Sammi Cheng (鄭秀文) : (19 Ogos 1972 -), yang ayahnya dilahirkan di Chenghai, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, seorang penyanyi dan pelakon wanita peringkat permaisuri dalam kancah muzik Cina.
  • Cai Shaofen (蔡少芬) : (17 September 1973 -), berasal dari Chaozhou , Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong dan model wanita sambilan, bekas pelakon TVB.
  • Miriam Yeung (楊千嬅) : (3 Februari 1974 -), penyanyi wanita terkenal, penerbit rakaman, dan pelakon kelahiran Chenghai, Guangdong dan dilahirkan di Hong Kong. Dia kini berbakat "Diva" dan "Cinema". Dia adalah penyanyi dan pelakon filem dalam industri hiburan Hong Kong.Perwakilan sulung paling berjaya pada tahun 1990-an.
  • Dia Meitian (何美鈿) : (2 Disember 1975 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, pelakon debut di Hong Kong, dan bekas pesenam.
  • Sun Shuwei (孫淑偉) : (Januari 1976 -), dari Jieyang, Guangdong, seorang atlet menyelam lelaki Cina.
  • Chen Jianfeng (陳鍵鋒) : (4 Mei 1978 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon filem dan televisyen Hong Kong dan penyanyi lelaki.
  • Lin Jiaxin (林嘉欣) : (17 Ogos 1978 -), Ayahnya berasal dari Shantou, Guangdong, dan bintang filem terkenal di Hong Kong.
  • Huang Xiangxing (黃祥興) : (22 September 1978 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong.
  • Huang Zongze (黃宗澤) : (13 Disember 1980 -), berasal dari Shantou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong.
  • Chen Chusheng (陳楚生) : (25 Julai 1981 -), berasal dari Puning County, Wilayah Guangdong, lahir di Sanya, Hainan, dia merupakan seorang penyanyi.
  • Gao Junxian (高鈞賢) : (20 Mei 1984 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Hong Kong, pelakon Hong Kong.
  • Zhou Xiuna (周秀娜) : (22 Mei 1985), berasal dari Chaozhou, Guangdong, pelakon dan model terkenal di Hong Kong.
  • Guo Weiyang (郭偉陽) : (19 Disember 1988 -), ayah saya berasal dari Bandar Simapu, Shantou, seorang pesenam, dan pemenang pingat emas dalam Sukan Olimpik 2012.
  • Lin Yue (林躍) : (24 Julai 1991 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, seorang atlet menyelam lelaki Cina.
  • Xie Ruitao (謝銳韜) : (22 Februari 1993 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong. Penerbit dan rapper muzik Hip-Hop. "China Has Hip Hop" IQiyi ialah 6 teratas di China.
  • Liao Lisheng (廖力生) : (29 April 1993 -), rumah leluhur Jieyang Jiexi Jinhe Town, seorang pemain bola sepak profesional China.

Asia Tenggara[sunting | sunting sumber]

Vietnam Vietnam[sunting | sunting sumber]

  • Li Wenyuan (黎文遠) (Lê Văn Viễn): (1904-1972), ayahnya berasal dari Chaozhou, Guangdong. Dia dilahirkan dalam sebuah keluarga Cina di tanggul dan merupakan pemimpin sebuah kumpulan Vietnam. Pemimpin pasukan Pingchuan, pangkat jeneral utama.

Thailand Negara Thai[sunting | sunting sumber]

  • Pridi Banomyong (比里·帕儂榮) (ปรีดี พนม ยง ค์) :( 11 Mei 1900 - 2 Mei 1983), nama Cina Chen Jiaxiang, Chen Zhang Mao, yang berasal dari pemerintahan Chaozhou di bawah bandar ayah Chenghai County, kampung Guangdong Chen (sekarang daerah Chenghai di Bandar Shantou, Wilayah Guangdong), Perdana Menteri Thailand kelapan, kesembilan, kesepuluh.
  • Chen Bichen (陳弼臣) (ชิน โสภณ พ นิ ช): (10 November 1908-3 Januari 1988) dilahirkan di Chaoyang, Guangdong, dan merupakan pengasas Bangkok Bank.
  • Banharn Silpa-archa (班漢·西巴阿差) (บรรหาร ศิลป อาชา) :(19 Ogos 1932 - 23 April 2016), nama Cina Made Xiang, yang menjadi perdana menteri Thailand (1995 hingga 1996).
  • Chen Youhan (陳有漢) (ชาตรี โสภณ พ นิ ช): (Februari 1934-24 Jun 2018), dilahirkan di Chaoyang, Guangdong, anggota keluarga Chen. Pengerusi Bangkok Bank. Dipilih sebagai "Salah satu daripada 25 Banker Luar Biasa di Asia pada tahun 1990" oleh majalah "Fortune" Amerika Syarikat.
  • Samak Sundaravej (班漢·西巴阿差) (สมัคร สุนทร เวช) :( 1935 Nian 6 13 - 24 November 2009), nama Cina Li Shama
  • Xie Guomin (謝國民) (ธ นิ น ท์ เจียร ว นนท์): (19 April 1939 -), berasal dari Chenghai, Guangdong, pengusaha Cina Thailand, Ketua Pegawai Eksekutif CP Group.
  • Krit Ratanarak (李智正) (กฤตย์ รัตนรักษ์) :(19 April 1946 -), yang berasal dari Guangdong Chenghai, Pengerusi Saluran Televisyen Penyiaran Bangkok 7 Pengerusi Siam City Cement Co., Ltd. (Siam City Cement Public Company Limited ) Ketua Pegawai Eksekutif.

Kemboja Kemboja[sunting | sunting sumber]

  • Yang Zongxun (楊宗勛) (ដួង ហេង): (12 Februari 1967 -), Berasal dari Chao'an, Guangdong, Cina Kemboja, dia kini menjadi penasihat panglima panglima Tentera Diraja Kemboja, wakil komandan pengawal Pangeran Kemboja Hun Sen, dan jeneral tertinggi rasmi. Dia adalah salah seorang pemimpin China dalam ketenteraan dan pentadbiran Kemboja.

Singapura Singapura[sunting | sunting sumber]

  • Lin Yishun (林義順) : (12 November 1879-20 Mac 1936), berasal dari Desa Maxi, Bandar Qishan, Daerah Chenghai, Provinsi Guangdong, salah satu Bintang Tiga Xingzhou, pengasas Lim Nee Soon & Co.
  • Dong Junjing (董俊競) : (12 September 1901-3 September 2000), berasal dari Shantou, Guangdong, pengasas penyair Dong Department Store.
  • Lian Yingzhou (連瀛洲) : (2 Ogos 1906-6 Ogos 2004), berasal dari Perbandaran Dabuyang, Chaoyang, Prefektur Chaozhou, Guangdong, pengasas Politeknik Ngee Ann, Singapura dan Bank Kesatuan Luar Negara (bergabung dengan UOB pada tahun 2001)
  • Chen Haoliang (陳浩亮) : (5 Mei 1933), orang asli Shantou, Guangdong, angkat besi Singapura, satu-satunya atlet yang memenangi pingat Olimpik untuk Singapura sebelum Sukan Olimpik Beijing 2008.
  • Chua Lam (蔡瀾) : (18 Ogos 1941 -), lahir di Chaozhou, Guangdong, kolumnis, pengkritik makanan dan penerbit filem. [9]
  • Li Wenwen (李文獻) : (1 Oktober 1947 -), lahir di Chaozhou, Guangdong, adalah Menteri Berita, Komunikasi dan Kesenian di Kabinet Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong.
  • Lin Wenxing (林文興) : (18 November 1947 -), berasal dari Jiexi, Guangdong, Ketua Parti Tindakan Rakyat, dan mantan Setiausaha Agung Kakitangan Am.
  • Chen Shucheng (陳澍城) : (21 Oktober 1949 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, pelakon Singapura, dulu menjadi tuan rumah pertunjukan.
  • Huang Wenyong (黃文永) : (25 Julai 1952-20 April 2013), berasal dari Chaozhou, Guangdong, pelakon Singapura
  • Lin Ruisheng (林瑞生) : (13 Julai 1954 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, Menteri Pejabat Perdana Menteri Singapura.
  • Yang Rongwen (楊榮文) : (13 September 1954 -), berasal dari Wenli Township, Anbu Town, Chao'an County, Guangdong, mantan Menteri Luar Negeri Singapura.
  • Liu Chengqiang (劉程強) : (5 September 1956 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, mantan setiausaha agung Parti Pekerja Singapura.
  • Wang Ruijie (王瑞杰) : (1 November 1961 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, bekas Wakil Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Singapura.
  • Xiang Yun (向雲) : (27 Oktober 1963 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, dengan nama sebenarnya Chen Cuichang, adalah pelakon filem dan dewan TV Singapura. Dia kini merupakan artis wanita di bawah kontrak broker di bawah New Media Pte Ltd .
  • Li Nanxing (李南星) : (7 November 1964 -), dilahirkan di Chaoyang, Guangdong, adalah seorang artis lelaki di bawah kontrak New Media Pte Ltd. Dia juga dikenali sebagai "abang dan kakak pertama Singapura" dengan Zheng Huiyu di Singapura.
  • Chen Liping (陳莉萍) : (22 Ogos 1965 -), seorang artis TV yang lahir di Chaozhou, Guangdong, dan seorang artis TV Singapura. Dia juga seorang artis lakonan terkenal New Media Pte Ltd. Dia adalah salah seorang saudari Media Baru.
  • Kym Ng (黃桂琴) (1 Julai, 1965 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, nama pentas Zhong Qin, pelakon Singapura dan penyampai TV.
  • Chen Hanwei (陳漢瑋) : (29 Ogos 1969 -), lahir di Chaozhou, Guangdong, adalah pelakon filem dan televisyen yang popular di Singapura. Dia kini merupakan artis lelaki dengan kontrak broker di bawah New Media Pte Ltd.
  • Zheng Huiyu (鄭惠玉) : (10 Januari 1968 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, bintang wanita Cina di Singapura, juara "Rookie Talent" Singapura, dengan reputasi "New Media First Sister" dan "Girl with Thousand Faces".
  • Chew Chor Meng (周初明) (20 November 1968 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, pelakon Singapura.
  • Li Mingshun (李銘順) : (23 Julai 1971 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, pelakon Singapura, ketua artis New Media.
  • Dennis Chew (周崇慶) (15 Ogos 1973 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, program juruhebah radio, pelbagai menunjukkan tuan rumah, pelakon dan penyanyi.
  • Zhang Yuhua (張玉華) : (25 Disember 1975 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, penyanyi, pelakon dan model Singapura.
  • Stefanie Sun (孫燕姿) : (23 Julai 1978 -), berasal dari Bandar Shaxi, Chaoan, Chaozhou, Guangdong, penyanyi wanita muzik pop Cina Singapura.

Malaysia Malaysia[sunting | sunting sumber]

  • William Cheng (鍾廷森) : (1943 -), dilahirkan di Singapura, dengan Negara Kewarganegaraan Malaysia, pengerusi Lion Group dan Parkson Retail Group. [10]
  • Teh Hong Piow (郑鸿标) : (14 Mac 1930 -), Hong Piow dilahirkan di Singapura pada 14 Mac 1930, dengan Negara Kewarganegaraan Malaysia, pengasas dan pengerusi Public Bank Berhad. [11]
  • Zhong Tingsen (鍾廷森) : (1943 -), lahir di Chaoyang, Guangdong, Ketua Kumpulan Singa Emas dan Ketua Dewan Perdagangan dan Perindustrian Cina Malaysia.
  • Cai Ruiming (蔡銳明) : (22 Oktober 1943 -), berasal dari Desa Daya, Pengzhou Du, Chenghai County, Chaozhou Prefecture, Guangdong, mantan Menteri Kesihatan Malaysia.
  • Cai Xili (蔡細歷) : (2 Januari 1947 -), berasal dari Daerah Chenghai, Prefektur Chaozhou, Wilayah Guangdong, mantan Menteri Kesihatan Malaysia.
  • Cai Zhiyong (蔡智勇) : (19 Oktober 1977 -), rumah leluhur di Kabupaten Chenghai, Prefektur Chaozhou, Provinsi Guangdong, putra Cai Xili, mantan Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Malaysia.

negara Barat[sunting | sunting sumber]

Kanada Kanada[sunting | sunting sumber]

  • Zheng Jinghan (鄭經翰) : (3 Julai 1946 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, kenalan memanggilnya Zheng Daban, dilahirkan dan dibesarkan di Hong Kong, bekas hos program politik radio Hong Kong dan bekas anggota Majlis Perundangan Hong Kong. berhijrah ke Kanada dan terutamanya menetap di Kanada.
  • Huang Chenxiaoping (黃陳小萍) : (30 Jun 1948 -), dilahirkan dan dibesarkan di Bandar Chendian, Daerah Chaonan, Shantou, Guangdong, dilahirkan dan dibesarkan di Hong Kong, berkhidmat sebagai Menteri Negara Persekutuan bagi Hal Ehwal Orang Tua dari tahun 2011 hingga 15 semasa Pentadbiran Parti Konservatif. Anggota Kabinet wanita Cina pertama.
  • Vincent Lam (林文森) (September 5, 1974-), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, ibu bapanya ialah orang Cina Vietnam Kemudian, beliau berhijrah ke Kanada sebagai doktor Cina Kanada dan penulis..
  • Liu Xianhua (劉憲華) : (11 Oktober 1989 -), berasal dari Chaozhou, Guangdong, penyanyi lelaki, pelakon dan penerbit muzik.

 Amerika Syarikat[sunting | sunting sumber]

  • Zhang Depei (張德培) : (22 Februari 1972-), dilahirkan di Jieyang, Guangdong, seorang pemain tenis lelaki Cina yang telah bersara.
  • Wena Poon (方慧娜) (1974 -), yang berasal dari Chaozhou, Guangdong, dilahirkan di Singapura, penulis novel.

Australia Australia[sunting | sunting sumber]

  • Liu Chang'e (廖嬋娥) : (6 April 1964 -), lahir di Chaozhou, Guangdong, dibesarkan di Hong Kong, dan kini menjadi anggota konstituen Chistolm di Parlimen Persekutuan Australia.
  • Alice Pung (方佳) (1980-), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong ibu bapanya adalah pendatang Cina dari Kemboja ke Australia, seorang novelis dan penulis..

United Kingdom Inggeris[sunting | sunting sumber]

  • Lin Zhaobo (林兆波) : (28 Mac 1954 -), dilahirkan di Chaozhou, Guangdong, seorang ahli matematik, telah berkhidmat sebagai profesor di banyak universiti, dan merupakan suami Carrie Lam, ketua eksekutif Hong Kong.

Karya filem dan televisyen yang berkaitan[sunting | sunting sumber]

Anotasi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 拉玛六世首先以英文写成《东方犹太人》和《觉醒吧!泰国》两篇短文,将其翻译为泰文后署名Asavabahu,连续在《暹罗观察家报》上发表。接着又以书名《东方犹太人》出版。见巴素著、郭湘章译《东南亚之华侨》,页210-211。
  2. ^ 潮州俗语:“宁听府城人相骂,不听潮阳人呾话。”
  3. ^ 潮州俗语:“海阳银县,潮阳人县,揭阳米县。”

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Petikan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 黃挺、陳占山 (2001-07-01). 《潮汕史》(上冊). 廣東人民出版社. ISBN 9787218037110.
  2. ^ https://www.chxw.net/cs/cs/4.htm
  3. ^ 楊錦麟 (2009-11-18). "潮汕人的精神魂魄" (dalam bahasa Cina). 南方日報. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-11-25. Dicapai pada 2010-01-01.
  4. ^ https://thediplomat.com/2020/05/what-do-the-may-1998-riots-mean-for-young-chinese-indonesians/
  5. ^ https://joshuaproject.net/people_groups/12055/MY
  6. ^ 潮汕民間節日 榕城五穀爺 存檔,存档日期2013-10-17.
  7. ^ De Borja, M. R. and Douglass, W. A. (2005). Basques in the Philippines. Las Vegas: University of Nevada Press.
  8. ^ Woopidoo. Lee Ka Shing Biography Diarkibkan 2019-08-18 di Wayback Machine. Retrieved 21 January 2010.
  9. ^ Lam, C. (1996). Eating in Hong Kong 1997. World Scientific Publishing Co Pte Ltd.
  10. ^ https://worldofbuzz.com/origins-of-the-msian-teochews-6-things-you-probably-didnt-know-about-this-dialect/
  11. ^ https://worldofbuzz.com/origins-of-the-msian-teochews-6-things-you-probably-didnt-know-about-this-dialect/

buku[sunting | sunting sumber]

  • Ketua Pengarang Fan Ying dan Liu Xiaomin: "Peningkatan Diri Berterusan: Keberanian Orang-orang Guangdong Chaoshan", "Siri Semangat Kanton", Guangzhou: Rumah Penerbitan Rakyat Guangdong.

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]