Masakan Belanda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kehidupan di Belanda

edit box
Kaasmarkt, pasar keju di Gouda

Masakan Belanda dibentuk oleh amalan perikanan dan pertanian, termasuk penanaman tanah untuk menumbuh hasil tanaman dan mengembala haiwan dibela jinak oleh masyarakat setempat Belanda sepanjang sejarahnya.

Belanda terkenal dengan kepelbagaian keju dan ialah di mana pemprosesan coklat Belanda berasal. Masakan Belanda agak terhad dalam kepelbagain hidangan (seperti banyak masakan Eropah Utara) dan termasuk suatu makanan tinggi sayur-sayuran dibandingkan dengan makanan daging.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kelihatan yang sederhana dan kurang menarik dari apa yang kini dianggap masakan Belanda tradisional kelihatan akibat suatu perkembangan yang agak baru. Dari kurun ke-17 seterusnya, hidangan orang kaya terdiri dari suatu kepelbagaian kaya buah-buahan, keju, daging, wain, dan kacang. Masakan negara menjadi sangat menandus pada mulanya kurun ke-20, apabila suatu bilangan besar anak perempuan dikirimkan ke sejenis sekolah baru, Huishoudschool (sekolah housekeeping pengurusan rumah), di mana perempuan muda dilatih menjadi pembantu rumah dan di mana pelajaran pada memasak hidangan murah dan sederhana adalah suatu bahagian utama kurikulum.[1][2]

Pertanian dan industri perikanan[sunting | sunting sumber]

Suatu still life oleh Pieter Claesz (1627)

Pertanian Belanda secara kasarnya terdair dari lima sektor: industri perikanan, penternakan haiwan, dan pertanian berasaskan pembajakan, berasaskan buah, dan berasaskan rumah hijau. Yang terakhir mempunyai sedikit atau tiada pengaruh pada tabiat permakanan orang Belanda.

  • Orang Belanda membela lembu bagi mendapatkan susu dan dagingnya, ayam bagi mendapatkan telur dan dagingnya, babi bagi daging dan biri-biri bagi bulu dan dagingnya. Secara tradisi daging kuda adalah hidangan stek dan sosej biasa tetapi kini kurang biasa kini.

Roti dan keju[sunting | sunting sumber]

Mematangkan keju
Uitsmijter spek en kaas: telur digoreng dengan bakon dan keju

Orang Belanda terkenal bagi hasil tenusu mereka (susu lembu) dan terutamanya bagi keju mereka. Sebahagian besar keju Belanda adalah keju separa-keras atau keras. Keju terkenal Belanda termasuk Gouda, Edam, dan Leyden. Cara biasa orang Belanda bagi manghasilkan keju adalah dengan mencampurkan herba atau rempah pada tahap pertama proses penghasilan. Contoh terkenal adalah keju dengan cengkih (biasanya Frisian nagelkaas), jintan putih dan jintan (paling terkenal keju Leyden), atau netel.

Roti Belanda dimakan untuk sarapan. Roti Belanda cenderung amat ringan, kerana ia dihasilkan menggunakan doh yis. Sejak 1970-an seterusnya roti Belanda kebanyakannya dihasilkan menggunakan bijian sempurna, dengan tambahan bijiran seperti biji bunga matahari biji labu sering kali ditambah pada doh bagi menambah rasa. Roti Rai adalah satu dari sedikit roti padat di Belanda. Roti putih dahulunya dianggap sebagai roti mewah, sering dihasilkan dengan menggunakan susu selain air. Frisia mewah versi roti putih adalah roti gula, roti putih dengan ketulan gula dicampur dalam doh.[3] Kerststol merupakan roti Krismas Belanda yang dihasilkan dari doh roti dengan gula, buah kering, kismis dan anggur kering dan sari oren, dimakan potongan berkeping disapu mentega.

Orang Belanda menggunakan keluaran daging dan pelbagai jenis keju, termasuk juga sapuan manis pada sandwich terbuka mereka, seperti sapuan coklat, sirap hitam (gula perang pekat, gelap yang dipanggil stroop), mentega kacang (dipanggil pindakaas), taburan (dipanggil hagelslag, harafiah. ketulan hujan batu), vlokken kepingan cokelat (dipanggil chocoladevlokken), muisjes dihancurkan dan confiture.

Kopi dan teh[sunting | sunting sumber]

Koffie verkeerd, "café au lait" versi Belanda

Orang Belanda menjemput rakan-rakan untuk "koffietijd" (waktu kopi), yang terdiri daripada kopi dan kek atau biskut, disaji antara 10 dan 11 pagi (sebelum makan tengah hari) dan/atau antara 7 dan 8 malam (selepas makan malam).

Orang Belanda minum kopi dan teh sepanjang hari, sering dihidangkan dengan sekeping biskut. Penjimatan Belanda membawa kepada peraturan standard yang terkenal iaitu hanya satu biskut bagi setiap cawan kopi. Ia telah dicadangkan bahawa sebab-sebab ini boleh didapati dalam mentaliti Protestan dan didikan di Belanda utara. Katolik Selatan tradisional tidak berkongsi tradisi ini (di Limburg sepotong vlaai (pai manis atau pastri dengan inti), dipotong lapan, secara tradisinya dihidangkan apabila pengunjung datang).

Kisah popular Belanda (tidak disahkan) mengatakan bahawa pada tahun 1940-an, isteri Perdana Menteri ketika itu, Willem Drees, menghidangkan kopi dan sekeping biskut kepada diplomat Amerika yang datang melawat, yang kemudian menjadi yakin bahawa wang dari Rancangan Marshall (Program Pemulihan Eropah, pelan utama Amerika Syarikat untuk membina semula dan mewujudkan asas yang lebih kukuh bagi negara-negara Eropah Barat, selepas Perang Dunia II) telah dibelanjakan dengan baik.

Café au lait juga sangat biasa. Ia dikenali sebagai koffie verkeerd (harfiah "kopi salah pusing") dan terdiri daripada kuantiti yang sama untuk kopi hitam dan susu panas. Masyarakat Belanda meminum teh tanpa susu dan tehnya agak cair daripada jenis teh biasa Inggeris yang diambil dengan susu. Minuman panas lain yang diambil termasuk lemonad suam, dipanggil kwast (air panas dengan jus lemon), dan anijsmelk (susu panas dengan jintan manis). Pada musim luruh dan musim sejuk coklat panas atau susu coklat sangat popular. Kedua-dua anijsmelk dan kwast jarang diminum lagi dan telah kehilangan populariti.

Makan Malam[sunting | sunting sumber]

Boerenkoolstamppot, dengan rookworst
Hutspot dengan daging dimasak perlahan
Sup kacang Belanda, juga dikenali sebagai Snert

Makan malam secara tradisinya dihidangkan awal mengikut piawaian antarabangsa, bermula pada kira-kira 6 petang. Makan malam Belanda cara lama terdiri daripada satu juadah ringkas: kacang atau kentang, daging dan sayuran. Secara tradisinya kentang dengan sebahagian besar adalah daripada sayur-sayuran dan sebahagian kecil daripada daging dengan kuah, atau kentang dan rebusan sayur-sayuran. Makan malam Belanda tradisional yang biasa akan termasuk stamppot (Kentang lecek Belanda dicampur dengan lain-lain sayuran lecek) dan sup kacang. Stew sayur-sayuran disaji sebagai hidangan sampingan adalah sebagai contoh rode kool met appeltjes (kubis merah dengan epal), atau rode bieten (bit merah). Rempah yang kerap digunakan dalam stew seperti ini mungkin daun salam, beri arar, cengkih, dan cuka. Stew sering dihidangkan dengan jeruk campuran, termasuk zure zult (keju kepala) atau pir rebus (stoofperen). Disebabkan oleh kemasukan pengaruh negara-negara lain, makanan tradisional telah kehilangan populariti. Stamppot secara tradisinya dimakan pada musim sejuk.

Jika terdapat hidangan pembuka, ia biasanya sup. Juadah akhir adalah pencuci mulut yang manis, secara tradisinya yogurt dengan sedikit gula atau vla, puding susu cair (susu dimasak dengan kastard).

Makanan yang disenaraikan di bawah mempunyai asal-usul bersejarah sebagai makanan untuk kuli. Pada abad ke-17 hingga ke-19 pekerja bekerja 10 hingga 16 jam di ladang atau di kilang-kilang di dalam bilik yang tidak panas, oleh itu makanan ini adalah sangat banyak kalori dan lemak dan bertujuan untuk menambah tenaga buruh tersebut. Pada masa kini makanan seperti Hutspot dan Stamppot, walaupun dianggap agak ketinggalan zaman, masih sering dinikmati oleh orang Belanda.

Hidangan Belanda yang terkenal adalah:

  • Hutspot, dibuat dengan kentang, lobak merah, dan bawang dihidangkan dengan daging seperti rookworst (sosej salai), daging dimasak perlahan, atau bakon. Ini adalah warisan penjajah Sepanyol, yang menurut legenda, meninggalkan periuk stew ini di dalam parit apabila mereka meninggalkan bandar Leiden, yang mereka telah kepung, dibebaskan pada 1574 – jadi hutspot ini adalah salah satu daripada makanan pertama yang dijumpai penduduknya yang kelaparan. Sebelum kentang diperkenalkan di Eropah hutspot diperbuat daripada sekakul, lobak merah, dan bawang.
  • Stamppot rauwe andijvie, endif mentah lecek dengan kentang panas, dihidangkan dengan lemak dipotong dadu digoreng (sejenis bakon).
  • Hete bliksem (secara harfiah Kilat Panas), kentang rebus dan epal hijau, dihidangkan dengan "stroop" (sirap) atau diadunkan dengan lemak dipotong dadu
  • Zuurkoolstamppot, sauerkraut dilenyek dengan kentang. Dihidangkan bersama bakon goreng atau sosej. Kadang kala serbuk kari, kismis atau kepingan nanas digunakan untuk memberikan stamppot sentuhan eksotik.
  • Boerenkoolstamppot, kubis kerinting dicampur dengan kentang, dihidangkan dengan kuah, mustard, dan sosej rookworst. Hidangan ini, boerenkool met rookworst, (yang boleh diterjemahkan secara harfiah sebagai kubis petani dengan sosej salai), diperbuat daripada kentang lecek dicampur dengan kubis dan ia biasanya dimakan dengan sosej salai. 'Boerenkool met worst' adalah salah satu hidangan Belanda tertua dan paling popular. Boerenkool telah disebut dalam buku masakan dari tahun 1661. Kentang lenyek 1661 belum digunakan dalam hidangan ini, walaupun sosej sudah dihidangkan dengan kubis dalam hidangan ini. Hidangan ini menjadi popular selepas beberapa musim jagung tidak menjadi apabila kentang menjadi popular sebagai makanan.[4]. Boerenkool mengandungi banyak karbohidrat, yang menjadikannya santapan yang popular untuk hari musim sejuk.[5]

Satu lagi hidangan dihidangkan di meja makan adalah sup kacang sangat pekat, yang dipanggil snert dan ia boleh disajikan sama ada sebagai hidangan utama atau sebagai pembuka selera. Snert adalah nama samaran popular untuk apa yang dipanggil di Belanda sebagai erwtensoep; secara tradisinya dimakan semasa musim sejuk. Erwtensoep mempunyai konsistensi sangat pekat dan sering termasuk kepingan daging babi dan rookworst - sosej salai - dan hampir menyerupai stew dan bukannya sup. Kepekatan sup kacang Belanda sering digambarkan sebagai "...anda patut dapat dirikan sudu dengan tegak dalam sup kacang yang baik".[6] Ia lazimnya dihidangkan dengan roggebrood (roti rai) disapu dengan mentega dan ditaburi dengan katenspek, sejenis bakon yang terlebih dahulu dimasak dan kemudian salai. Daging dari sup juga boleh diletakkan di atas roti rai dan dimakan dengan mustard.

Hidangan daging termasuklah gehaktballen bebola daging, slavink, daging cincang dibungkus dalam bakon, balkenbrij, sejenis liverwurst dan meatloaf. Kuah berasaskan mentega (boterjus), yang daging yang telah digoreng dan/atau dimasak, juga dihidangkan. Jenis ini dimakan di sekitar IJsselmeer (tasik cetek di tengah Belanda), dalah butter en eek, yang cuka ditambah ke dalam kuah.

Satu lagi hidangan makan malam Belanda adalah pannenkoeken (penkek dinamakan sempena pannenkoeken), yang datang dalam beberapa jenis termasuk poffertjes (lempeng mini) dan spekdik (kelainan Utara dengan bakon). Wentelteefjes (Roti bakar Perancis) adalah sama. Broeder, sejenis kek, juga dimakan untuk makan malam, terutamanya di West Friesland.

Ada musimnya, mosselen (kupang) agak popular dan biasa dihidangkan dengan friet/patat (jejari kentang).

Pencuci mulut sering termasuk vla (kastard vanila) atau yogurt. Kepelbagaian mengikut wilayah merangkumi broodpap, bubur roti yang dari roti lama, susu, mentega dan gula.

Puding dan bubur yang lain adalah puding griesmeel, grutjespap, Haagse bluf, hangop, Jan in de zak, karnemelksepap, rijstebrij (puding beras), krentjebrij (juga dikenali sebagai watergruwel).

Hari ini, makan malam Belanda dan masakan Belanda sering banyak dipengaruhi oleh masakan asing. Hidangan seperti pasta Itali, masakan daging dan nasi Indonesia, gorengan kilas Cina, enchilada Mexico, dan fondue keju Swiss yang biasa dijumpai di meja makan Belanda dan pada menu restoran tempatan. Masakan Thai, India dan Jepun turut semakin popular.

Majlis-majlis khas[sunting | sunting sumber]

Oliebollen, pastri Belanda dimakan pada Malam Tahun Baru.
Appeltaart, pai epal Belanda
Huruf coklat, manisan Belanda yang lazim, hadiah Sinterklaas diberikan kepada kanak-kanak, huruf pertama dari nama kanak-kanak yang diperbuat daripada coklat, kononnya dibuang ke bawah cerobong oleh Zwarte Piet atau Sinterklaas sendiri

Pada majlis-majlis khas, biasanya berlainan jenis pastri yang dimakan.

Apabila bayi dilahirkan dalam sebuah keluarga, ibu bapa muda secara tradisinya melayani tetamu mereka dengan beschuit met muisjes (roti panggang Belanda ditutup dengan jintan manis bergula).

Perayaan Belanda Sinterklaas (khusus untuk Saint Nicholas, meraikan hari namanya) diadakan pada 5 Disember. Saint Nicholas, meninggalkan hadiah dalam kasut kanak-kanak. Pada kesempatan ini, orang Belanda minum susu coklat panas dan makan biskut rempah, seperti speculaas. Ini pastri khas dikatakan diagihkan oleh pembantu Saint Nicholas Zwarte Piet; dan ia termasuk pepernoten (seperti biskut halia kacang tetapi dibuat dengan campuran rempah kayu manis, lada, bunga cengkih dan buah pala), boterletter[7] (kerak pastri bakar dipenuhi dengan inti pes badam bergula dan dibentuk menjadi huruf), huruf dibuat daripada coklat, marzipan, borstplaat (cakera daripada fondant); dan beberapa lain-lain jenis biskut berempah: taai-taai, kruidnoten dan banketstaaf.

Krismas di Belanda adalah hari cuti keluarga yang biasa. Secara tradisinya terdapat sarapan lewat pagi keluarga dengan "Kerststol" (roti kismis buah; sering dipenuhi dengan pes badam).[8] Makan malam Krismas juga adalah acara keluarga di mana babi panggang, buruan atau daging mewah lain disajikan. Tradisi alternatif Belanda yang lazim untuk jamuan Krismas adalah 'gourmet', apabila orang duduk bersama-sama di sekitar set gourmet (dapur memasak atas meja kecil dengan kuali kecil) dan menggunakan kuali kecil mereka sendiri untuk memasak berlainan jenis daging, ikan, udang dan sayur-sayuran dicincang halus disertai dengan salad, buah-buahan dan sos.[8]

Pada Malam Tahun Baru, rumah-rumah Belanda berbau minyak panas paip yang digunakan untuk menyediakan oliebollen, appelflappen dan appelbeignets (tepung gelang epal) dalam lemak penggoreng. Bebola doh yis, sama ada kosong atau dipenuhi dengan buah-buahan, kepingan epal dan kismis dan sultana, dihidangkan dengan gula tepung dan makanan khas untuk Malam Tahun Baru. Orang Belanda juga membawa oliebollen mereka ke Amerika, dikenali dalam bentuk yang sedikit berbeza dengan donat. Di Limburg nonnevotte kadang kala dihidangkan kepada tetamu ketika Malam Tahun Baru, walaupun ia kebanyakannya dimakan semasa Carnaval.

Pada hari lahir semua jenis kek dan biskut dimakan, termasuk appeltaart (pai epal), Bokkepootjes, Bossche bol, dikke koek, kek krim, Fryske dumkes, gevulde koek (biskut diisi dengan badam), Groninger koek, Janhagel, Ketelkoek, Kindermanstik, Knieperties, Krakeling, Krentenwegge, Kruidkoek, Limburgse vlaai, Ouwewijvenkoek, peperkoek (roti halia), Rijstekoek, Spekkoek (dari Indonesia), Sprits, Tompouce, Trommelkoek, Bitterkoekjes, Kletskop danStroopwafel.

Poffertjes adalah lempeng kecil kembung dihidangkan pada majlis-majlis khas, disajikan hangat dengan mentega cair dan gula tepung di atas. Kebanyakannya dihidangkan bersama dengan minuman: susu, coklat susu atau minuman yogurt. Kafeteria di seluruh Holland menjual poffertjes. Orang Belanda memanggil restoran sedemikian poffertjeskraam. Poffertjes boleh dimakan sebagai pencuci mulut selepas makan malam atau sebagai manisan tengah hari.

Manisan[sunting | sunting sumber]

Griotten, sejenis likuoris Belanda

Gula-gula Belanda yang terkenal adalah zoute drop, likuoris masin dan gula-gula likuoris. Manisan ini kecil, hitam dan kelihatan seperti getah. Empat jenis drop adalah drop lembut manis, lembut masin, keras masin dan keras manis. Drop boleh dibeli di kedai-kedai dan farmasi dan mempunyai fungsi perubatan kerana ia membantu untuk mengubati tekak dan sakit perut.[9] Drop Belanda dijual dalam pelbagai jenis bentuk dan rupa. Drop boleh sama ada manis atau masin (atau sangat masin). Ia kadang-kadang berperisa dengan fondant kelapa (Engelse drop atau drop Inggeris), madu (honingdrop ), pudina (muntdrop ), salmiak (salmiakdrop), atau laurel (laurierdrop). Bentuk yang biasa adalah berlian, bujur, lonjong dan syiling. Bentuk sarang lebah untuk honeydrop juga biasa. Sesetengah pengeluar telah memperkenalkan julat khusus di mana drop dibuat dalam bentuk bertema, seperti kereta (autodrop), haiwan ladang dan mesin ladang, rys (boerderijdrop), dll.

Satu lagi manisan Belanda popular adalah Stroopwafel ("stroop" bermaksud sirap). Wafer nipis yang dibuat biasanya dalam kuali pizelle dihiris mendatar dan diapit dengan sirap karamel cair, stroop. Kadang-kadang kacang hazel dihancurkan dan digaul bersama stroop, dan wafer boleh dirempah dengan kayu manis.

Coklat[sunting | sunting sumber]

Coklat panas juga adalah minuman yang sangat popular di Belanda

Pada tahun 1828, Coenraad Johannes van Houten membuat mesin menghasilkan serbuk koko pertama di Belanda.[10] Apabila beliau kembali ke England, beliau membawa resipi dengannya, memperkenalkan coklat susu ke Eropah.[10] Serbuk ini, sama seperti serbuk koko segera digunakan hari ini, adalah lebih mudah untuk larut dalam susu dan air, dan membawa kepada satu lagi penemuan yang sangat penting: coklat pejal, dan membuat serbuk koko dan lemak koko. Van Houten juga membangunkan yang dipanggil proses Belanda merawat coklat dengan alkali untuk mengeluarkan rasa pahit. Dengan menggunakan serbuk koko dan jumlah lemak koko yang rendah, adalah tidak mustahil untuk coklat bar dihasilkan ketika itu. Droste hari ini menjadi salah satu jenama utama coklat Belanda.

Minuman beralkohol[sunting | sunting sumber]

Wain hanya memainkan peranan sederhana dalam masakan Belanda, tetapi terdapat banyak jenama bir (terutamanya lager) dan minuman keras yang kuat. Pengeluar bir Belanda yang paling terkenal adalah Heineken di barat dan Grolsch di timur. Secara tradisinya Noord-Brabant dan Limburg mempunyai tradisi bir yang kuat, dengan pelbagai jenis bir (tidak seperti Belgium). Namun pada abad ke-20 bir besar mengambil alih banyak kilang bir kecil atau menawarkan mereka lesen untuk menjual jenama bir mereka, sementara menghentikan pengeluaran mereka sendiri. Minuman keras yang kuat termasuk Jenever (gin) dan Brandewijn (brendi), tetapi juga kandeel (diperbuat daripada wain putih), Kraamanijs (minuman keras yang diperbuat daripada jintan manis), Oranjebitter (sejenis brendi oren, yang disajikan di perayaan sekitar keluarga diraja), advocaat, Boerenjongens, kismis dalam brandewijn, Boerenmeisjes, aprikot dalam brandewijn.

Makanan segera[sunting | sunting sumber]

Frikandel dengan jejari kentang goreng
Hollandse Nieuwe, herring mentah "baru"
Gerookte paling, belut salai

Orang Belanda mempunyai jenis makanan segera mereka sendiri. Juadah makanan segera Belanda biasanya terdiri daripada sebahagian jejari kentang (dipanggil friet atau patat) dengan sos dan produk daging. Sos yang paling biasa untuk menemani kentang goreng adalah mayonis, manakala yang lain boleh sos tomato atau sos tomato wangi-wangian, sos kacang atau lauk jeruk sayur-sayuran cincang dan rempah, seperti piccalilli. Kadang-kadang kentang goreng dihidangkan dengan kombinasi sos yang berbeza, yang paling terkenal speciaal (khas): mayonis dengan sos tomato rempah ratus dan bawang dicincang; dan oorlog (secara harfiah "perang"): mayonis dan sos kacang dengan bawang dicincang.

Daging biasanya digoreng; ini termasuk frikandel (sosej daging cincang tanpa kulit digoreng), dan juga kroket (ragout daging goreng diliputi dalam serbuk roti).

Versi kroket yang lebih kecil, bitterbal, sering dihidangkan dengan mustard sebagai snek di bar dan di majlis rasmi. Makanan ringan serantau termasuk eierbal (gabungan telur dan ragout) di Utara dan Timur, dan Brabants worstenbrood, sosej dibakar dalam roti (sama dengan babi dalam selimut Inggeris).

Makanan ringan lain ialah bamihap yang diilhamkan Indonesia (mi goreng), nasibal (nasi goreng dalam serbuk roti digoreng celur) dan kaassouflé (soufflé keju, atau doh paf pastri digoreng dengan sedikit keju di tengah-tengah). Di kentang goreng kadang kala dipesan dengan hidangan tradisional Limburg Zuurvlees,sejenis daging masam (secara tradisinya daging kuda, kini sering daging lembu), ini dipanggil frietje zuurvlees.

Satu lagi jenis makanan segera adalah ikan. Ini termasuk herring mentah, yang dijual di pasar dan dimakan (sering dengan bawang cincang dan gherkin), dengan mengangkat herring tinggi di udara dengan ekornya, dan makan ia ke atas, atau (kurang bersepah) di atas ban. Snek ikan biasa lain adalah Kibbeling (ketulan bersaiz nugget goreng daripada ikan kod), Lekkerbek (ikan kod goreng, sama dengan ikan dan kentang goreng British), belut salai, dan rollmops.

Masakan serantau[sunting | sunting sumber]

Walaupun masakan Belanda agak bersatu pada masa ini, kepakaran serantau yang tipikal masih wujud:

Groningen[sunting | sunting sumber]

Spekdikken
Poffert, keistimewaan Groningen

Groningen adalah wilayah paling utara Belanda dan bersempadan dengan Laut Wadden. Di kawasan persisiran pantai, terutama di sekitar kawasan Lauwersmeer, mereka menggunakan banyak ikan dan udang. Kampung Zoutkamp adalah "pengeluar" udang yang terbesardi Eropah. Memandangkan Groningen juga mempunyai sejarah penjajahan yang kecil, cengkih sangat biasa dalam masakan Groningan. Bebola daging Groningen, hidangan daging lembu dan metworst biasa semuanya diperasakan dengan cengkih.

Sebahagian besar dari Groningen adalah desa, lantas membuatkan kentang dan daging sebagai makanan utama wilayah itu. Walaupun kentang dilihat sebagai makanan utama di Belanda, di Groningen daging adalah lebih menonjol. Hidangan tanpa kentang adalah lebih lazim daripada hidangan tanpa daging. Hidangan Groningan biasa menggunakan Groninger mosterd (Mustard Groningan) sebagai stip (kuah). Mustard Groningan juga terdapat dalam sup mustard serantau. Kebanyakan sayur-sayuran yang biasa adalah kacang, kacang hitam, kale (Gronings: mous) dan kacang pea yang juga termasuk di dalam sup Belanda yang paling terkenal dengan variasi Groningan, snert (sup kacang).

Perusahaan reroti merupakan salah satu kepakaran Groningen. Groninger koek (kek Groningan) biasa dikenali di seluruh negara. Salah satu kek yang paling terkenal adalah oalwievenkouk (kek perempuan tua). Hidangan lain yang terkenal adalah poffert (Gugelhupf versi Groningan), spekdikken (lempeng rai dengan speck dan metworst) dan nijjoarsrollechies (gulungan tahun baru) iaitu biskut manis digulung yang dipanggil kniepertjes dan boleh didapati di Drenthe dan Overijssel. Groningen juga dikenali kerana roti rainya (brood di Gronings; manakala roti (gandum) biasa dipanggil (waaite) stoede). Sehingga abad ke-19, roti rai adalah makanan utama di wilayah itu.

Bandar Groningen mengetahui satu hidangan istimewa yang dipanggil mollebonen yang kacang masin goreng. Pada lewat Zaman Pertengahan, ini adalah salah satu keistimewaan Hanze di bandar itu dan di kawasan sekitarnya rakyat Groningen memakai mollebonen sebagai nama panggilan mereka kerana mereka menggunakan kacang sebagai bahan mengundi untuk Majlis Bandaran.

Groningen juga dikenali sebagai tanah jenever, yang merupakan minuman "rakyat" wilayah itu.

Friesland[sunting | sunting sumber]

Fryske Dúmkes, biskut dipanggil "ibu jari Frisian"

Seperti Groningen, Friesland (atau Fryslân) ialah sebuah wilayah pesisir laut dengan banyak kawasan desa. Hidangan kentang adalah yang paling biasa, begitu juga ikan memandangkan ia berada di kawasan pantai. Landskap Friesland terdiri terutamanya daripada tanah rumput dengan lembu ragut. Pengeluaran produk tenusu adalah salah satu industri terbesar Friesland. Jenama tenusu Friesche Vlag (Bahasa Inggeris: Frisian Flag [Bendera Frisian]) adalah salah satu jenama tenusu yang paling menonjol di Belanda. Selain susu, flan dan yogurt, keju juga mempunyai jenis Frisian, seperti nagelkaas, keju berperisa dengan cengkih, kadang-kadang termasuk carraway.

Friesland dan Groningen pernah menjadi satu wilayah tunggal, yang menyebabkan banyak persamaan antara kedua-dua wilayah tersebut. Salah satu persamaan masakan adalah kek. Goningen mempunyai Groninger koek mereka, Friesland mempunyai Friese kruidkoek (kek halia Frisian) dan juga Friese fruitkoek (kek buahan Frisian) adalah kek biasa di Friesland. Juga oranjekoeke (kek oren), Fryske dúmkes (ibu jari Frisian) dan sûkerbôle (roti gula) agak terkenal di seluruh negara. Sama seperti di Groningen, roti rai adalah makanan utama sehingga abad ke-19. Pada masa kini roti rai Frisian dilihat sebagai roti rai biasa.Snek yang popular di utara Belanda adalah cebisan roti rai dengan sekeping ikan hering.

Minuman beralkohol yang paling terkenal di Friesland adalah Beerenburg. Friesland mempunyai 11 bandar-bandar bersejarah. Setiap bandar mempunyai arak yang tersendiri. Semasa Elfstedentocht (perjalanan sebelas bandar), sebahagian orang yang meluncur dari bandar ke bandar ingin mendapatkan semua arak istimewa apabila mereka berada di bandar tertentu.

Drenthe, Overijssel dan Gelderland[sunting | sunting sumber]

Zuurkool met rookworst

Wilayah-wilayah Drenthe, Overijssel dan Gelderland adalah sebahagian daripada kawasan budaya Saxon. Gelderland selatan Rhine, Betuwe, tidak termasuk kawasan ini. Kawasan ini terkenal dengan ikon pertanian dan rabung bukit seperti Veluwe menyeberangi muka bumi. Di kawasan-kawasan ini daging kambing adalah sangat popular. Di kawasan-kawasan lain daging lembu dan babi adalah jenis daging yang paling banyak digunakan.

Sejenis hidangan biasa dari wilayah ini di Belanda adalah stamppot. Ini campuran kentang, sejenis sayur-sayuran, sebagai contoh kubis kerinting (moos atau moes) dan jenis sosej, yang kebanyakannya dimakan ketika musim sejuk. Sosej biasa dari kawasan ini adalah rookworst (sosej salai) dan Drentse kosterworst. Stamppot menjadi terkenal di seluruh Belanda, hinggakan sesetengah orang menganggapnya sebagai hidangan kebangsaan seluruh negara.

Tengah kawasan ini, yang dipanggil Salland, terkenal dengan pengeluaran potongan sejuk, seperti ham dan boterhamworst. Di timur, kawasan yang dikenali sebagai Twente, neagelhoolt adalah salah satu keistimewaannya. Ia daging lembu diperisakan khas dan diasinkan (asalnya dilakukan untuk mengawetnya) yang orang gantung di sebelah tempat api untuk dikeringkan.

Keistimewaan di keseluruhan kawasan ini adalah Zwieback, beschuit dalam bahasa Belanda dan twiebak dalam Low Saxon. Ini adalah roti dibakar dua kali dengan bentuk bulat atau butterbrot. Juga krentenbrood, roti atau gulungan dengan kismis, popular di kawasan ini, dan juga Oberländer dan roti rai Twentish.

Holland Utara, Holland Selatan, Utrecht dan Betuwe[sunting | sunting sumber]

Keju Edam kecil

Wilayah Holland Utara, Holland Selatan, Utrecht dan rantau Gelderlandik Betuwe adalah bahagian Belanda yang identiti serantaunya telah merebak menjadi stereotaip masakan Belanda secara keseluruhan. Sebab untuk ini bermungkinan disebabkan ia adalah bahagian tengah negara ini. Ini menyebabkan kebanyakan orang asing melihat produk serantau wilayah ini sebagai sebahagian resam daripada negara Belanda, manakala Belanda sendiri melihat perkara ini sebagai Hollandik. Peranan utama kawasan ini dalam negara menyebabkan penerimaan produk dari kawasan ini sebagai produk kebangsaan.

Produk yang paling terkenal dari Belanda adalah Hollandse nieuwe ("Hollandic yang baru" atau "ikan hering mabuk"), yang ditangkap di kawasan utara. Ia dimakan dengan tangan sambil memegang ekor, dihala atas mulut dan makan dari bahagian bawah ke ekor. Lazimnya hirisan kecil bawang dihidangkan bersamanya. Barat dan selatan rantau ini juga bersempadan laut, yang terkenal dengan kupang mereka. Tengah dan timur terkenal dengan tanah rumput yang rata. Sama seperti di Friesland, banyak produk tenusu dibuat di sana, tetapi produk yang paling terkenal adalah keju susu lembu separa keras. Antara keju paling menonjol adalah Gouda (dari rantau ini berhampiran bandar Gouda, dan jangan dikelirukan dengan tiruan asing), Leidse oplegger (keju dirempah dengan caramin, jintan putih atau cengkih), Edam (sfera kecil bersalut parafin) serta keju lebih berkualiti tinggi baru-baru ini seperti Leerdammer dan Beemster.

Zaanstreek di Holland Utara dikenali dengan mayonis dan mustard, manakala Barat Friesland, kawasan utara Zaanstreek, dikenali kerana Jodenkoek (Jewcookie). Betuwe, daerah sekitar sungai-sungai besar di Gelderland, dikenali kerana buah dan marmalad.

Zeeland[sunting | sunting sumber]

Zeeuwse bolus dengan mentega

Nama Zeeland bermaksud bumi laut, yang menjelaskan keistimewaan serantau: makanan laut. Di Belanda, Zeeland dikenali kerana kupang, belut, tiram dan udang. Kebanyakan restoran di Zeeland menyajikan ikan yang baru ditangkap. Hidangan Zeelandic biasa di restoran adalah udang kara berisi dan sup kupang.

Sayur-sayuran yang popular di Zeeland adalah lik dan kacang. Satu lagi sayur popular adalah zeekraal sehinggalah memetiknya dilarang pada abad ke-20 memandangkan tumbuhan liar dan habitatnya, rawang pasang surut, berada di bawah perlindungan undang-undang. Zeekraal kini juga ditanam secara komersial. Satu lagi tumbuhan liar yang sangat popular di Zeeland sebagai sayur-sayuran, adalah lamsoor (harfiah "telinga lam" kerana bentuk daunnya). Ia juga menjadi sukar didapati kerana ia juga tumbuh liar di tanah paya pasang surut.

Pengeluar Zeeuws Meisje ("gadis Zeelandic") adalah pengeluar produk mentega yang paling terkenal di Belanda. Ini adalah salah satu keistimewaan wilayah itu. Hidangan istimewa Zeelandic lain ialah biskut mentega Zeelandic (Zeêuwse rondjes), dan juga Zeêuwse bolus, roti manis ditutup dengan gula berkaramel dan rempah seperti kayu manis. Ia sebenarnya berasal dari pembuat roti Yahudi berketurunan Portugis yang telah menetap di pulau-pulau Zeeland.

Brabant Utara[sunting | sunting sumber]

Bossche bol

Brabant Utara adalah bahagian Belanda di duci Brabant pada zaman pertengahan. Bahagian lain adalah Belgium. Kedua-dua bahagian Belanda dan Belgium masih berkongsi budaya dan masakan mereka. Hidangan Brabantian biasa adalah Hachee, stew bawang, daging lembu dan kuah pekat, biasanya dihidangkan dengan kentang atau nasi dan kubis merah. Walaupun hachee ialah hidangan daging lembu terkenal, daging babi adalah yang paling banyak digunakan di Brabant. Brabant terkenal dengan pembiakan babi dan ladang jagung. Lik merupakan satu lagi sayur popular di Brabant.

Roti Brabantian paling terkenal adalah Bossche bol, kek seperti bola dipenuhi dengan krim dan lapisan coklat. Ia adalah pastri yang sangat popular di kafe di bandar-bandar ('s-Hertogenbosch, Eindhoven, Breda, Tilburg).

Orang-orang dari Brabant mempertimbangkan worstenbroodje Brabantian (hotdog), gulungan dengan sosej daging lembu kisar, sebagai keistimewaan Brabantian. Di ibu kota wilayah 's-Hertogenbosch setiap tahun terdapat satu pertarungan membuat Brabants worstenbroodje yang terbaik.

Limburg[sunting | sunting sumber]

Vlaai Limburg

Limburg adalah sedikit berbeza berbanding bahagian wilayah-wilayah Belanda lain. Landskapnya adalah berbukit (manakala landskap Belanda selebihnya diusahakan dan rata) dan bahasa Limburg boleh dikatakan sebagai bahasa yang berasingan dan bukan dialek Belanda.

Landskap yang berbeza ini menyediakan masakan Limburgan yang banyak daging buruan, terutama ketika musim memburu.

Utara wilayah yang agak rata adalah kawasan menghasilkan asparagus terbesar Belanda. Di Limburg, asparagus ini begitu popular dalam musim bunga yang ia juga dikenali sebagai ratu sayur-sayuran. Asparagus secara tradisinya dimakan dengan ham, telur rebus, kentang rebus dan sos mentega cair.

Daging lembu adalah daging yang paling banyak digunakan di Limburg. Hidangan daging lembu popular Limburg adalah Tête de veaux, daging lembu dengan cendawan dan sos berasaskan tomato.

Hidangan yang paling terkenal dari Limburg adalah vlaai, pai bulat yang besar, penuh dengan marmalad. Ia begitu biasa bagi wilayah ini sehinggakan nama untuk vlaai itu menjadi Limburgse vlaai.

Limburg juga mempunyai banyak jenama bir. Kebanyakan kilang bir ini menggunakan air dari Sungai Meuse, yang mengalir melalui merentasi wilayah itu.

Vegetarianisme[sunting | sunting sumber]

Vegetarianisme adalah perkara biasa di Belanda, dengan kira-kira 5 peratus daripada penduduk Belanda tidak makan apa-apa daging atau ikan. Kira-kira 22 peratus daripada penduduk Belanda menggelar diri mereka 'vegetarian separuh masa' dan menahan diri daripada makan ikan atau daging untuk beberapa hari seminggu. Akibatnya pengganti daging adalah popular, dengan pertumbuhan tahunan sekitar 25%. Veganisme jarang berlaku di Belanda.[11]

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "WereldExpat: De rijke Hollandse dis". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-23. Dicapai pada 2010-03-13.
  2. ^ "Gastronomie: De Nederlandse keuken". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-28. Dicapai pada 2010-03-13.
  3. ^ Friesian Sugar Bread
  4. ^ Hester, Carla. “The Holland Ring-Dutch food and eating habits.” Thehollandring.com. 28 October 2008. <http://www.thehollandring.com/food.shtml>
  5. ^ recipeland.com. 14 November 2008. http://recipes.recipeland.com/recipes/recipe/show/Farmers_Cabbage_with_Smoked_Sausage__Boerenkool_Met_Worst_689[pautan mati kekal]
  6. ^ Carla Hester. "Dutch Food And Eating Habits". The Holland Ring. Dicapai pada September 1, 2008.
  7. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-24. Dicapai pada 2010-03-13.
  8. ^ a b "Dutch Holiday Recipies on Dutchfood.About.Com". Dicapai pada 1 February 2009.
  9. ^ Habets, Joep. “Calvinistisch snoepen.” NRC Handelsblad. 3 March 2001. http://www.nrc.nl/W2/Lab/Magazine/artikelmaart2001.html
  10. ^ a b "The Sloane Herbarium". The Natural History Museum. 2008. Dicapai pada 2008-06-27.
  11. ^ "Wat is veganisme?". veganisme.org. Nederlandse Vereniging voor Veganisme. Dicapai pada 2007-10-03. Er zijn nu ongeveer 2,4 miljoen parttime vegetariërs en vleesverlaters, 300.000 vegetariërs en 16.000 veganisten in Nederland.