Emma (anime dan manga)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Emma (anime dan manga)
Emma manga vol01.jpg
Emma manga volume 1
エマ
(Ema)
Genre Sandiwara, Bersejarah, Romantis, Seinen
Manga
'Emma'
Pengarang Kaoru Mori
Penerbit Jepun Enterbrain
Amerika Syarikat CMX manga
Perancis Quebec Switzerland Kurokawa
Jerman TOKYOPOP
Sweden BonnierCarlsen
Sepanyol Planeta de Agostini
Finland Sangatsu Manga
Republik ChinaKadokawa Shoten
Anime
'Emma - Suatu Romantis Victoria'
Pengarah Tsuneo Kobayashi
Studio Studio Pierrot
Penyiaran Asal Jepun Animax, BS-i, Various UHF Stations
Singapura India Indonesia Filipina Thailand Malaysia Republik China Animax
Dikeluarkan pada 2 April, 200518 Jun, 2005
Episod 12
Anime
'Emma - Suatu Romantis Victoria: Lakonan Kedua'
Pengarah Tsuneo Kobayashi
Studio Ajia-do Animation Works
Penyiaran Asal Jepun Chiba TV, NBN, SUN-TV, Tokyo MX TV, TV Kanagawa, TV Saitama
Dikeluarkan pada April 2007 (berjadual) – kini

Emma (エマ Ema?) adalah sebuah seinen manga bahasa Jepun oleh Kaoru Mori. Manga ini telah diasuhkan ke dalam suatu siri anime-TV, berjudul Emma - Suatu Romantis Victoria (英國戀物語エマ Eikoku Koi Monogatari Emma?).

Terletaknya di London Victoria pada lewat abad ke-19, cerita ini adalah mengenai seorang pembantu rumah yang jatuh cinta dengan seorang ahli berbangsa. Akan tetapi, keluarga lelaki tersebut tidak mengizinnya berhubung dengan orang-orang darjat lebih rendah.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Keduanya versi manga dan anime Emma adalah unik untuk diletakkan dalam sebuah setting jarang dilawati oleh samada bahantara tanpa sesetengah elemen khayalan atau speculatif. Pengarang dan pengilustrasi manga, Kaoru Mori, adalah seorang self-professed Anglophile,[1] dan berancang untuk reka semula London 1895 dengan banyak perincian. Manga ada suatu kultus berikut di Jepun, dan juga sejauh pembukaan sebuah Emma-berilham dan bertema café pembantu rumah di Shibuya[2]. Kemasyhurannya telah sparked sebuah minat dalam cosplay pembantu rumah Inggeris, dan juga dengan mengadakan laman web rasmi Emma menjual "pakaian" Emma untuk ¥45 000. [3]

Manga[sunting | sunting sumber]

Emma, seperti dilihat di dalam manga.

Emma adalah dilukis dalam suatu jenis crosshatched pen dan dakwat secara terinci, dan Mori dikenali dengan pendalaman dan penetapan kajinya dalam merekakan karakter-karakter dan setting. Suatu rujukan companian berjudul Emma Pedoman Victoria telah diterbitkan untuk menjelaskan kebanyakan pada rujukan bersejarah yang tidak dikenali dan obscure. Emma bermuncul di kesemuanya mulit volume siri manga ini.

Dari jilid 3 manga, Kaoru Mori mendapatkan kerja pakar perunding sejarah, Rico Murakami, untuk memastikan ketepatan manga. Murakami juga menjadi pakar perunding sejarah untuk siri anime.

Emma telah dianugerahkan sebuah Hadiah Keunggulan di Pesta Kesenian Media Jepun 2005, bersamaan dengan manga Tezuka/Urasawa, Pluto. [4]

Serialisasi Emma berjalan di Comic Beam Bulanan Enterbrain berakhir pada 12 April, 2006, dengan 52 bab. Pengarangnya semenjak itu telah merekakan banyak lagi cerita dalam setting yang sama, tetapi berfokus pada karakter-karakter selain dari Emma dan William. "Pengembaraan selanjutya" ini juga telah diterbitkan dalam Comic Beam.

Tankōbon[sunting | sunting sumber]

  1. Jilid 1 (30 Ogos 2002) ISBN 4-7577-0972-2)
  2. Jilid 2 (24 Februari 2003) ISBN 4-7577-1312-6)
  3. Jilid 3 (25 November 2003) ISBN 4-7577-1642-7
  4. Jilid 4 (26 Jun 2004) ISBN 4-7577-1887-X
  5. Jilid 5 (31 Mac 2005) ISBN 4-7577-2168-4
  6. Jilid 6 (31 Ogos 2005) ISBN 4-7577-2403-9
  7. Jilid 7 (25 Mei 2006) ISBN 4-7577-2787-9
  8. Jilid 8 (26 Mac 2007) ISBN 4-7577-3449-2
  9. Jilid 8 Edisi Istimewa (termasuk DVD) (26 Mac 2007) ISBN 4-7577-3450-6

Buku lainnya[sunting | sunting sumber]

Novelisasi
The novelisasi telah ditulis oleh Saori Kumi, dan berasaskan pada manga yang asal.
  1. Jilid 1 (22 Mac 2005) ISBN 4-7577-2209-5
  2. Jilid 2 (29 Oktober 2005) ISBN 4-7577-2490-X
Victorian Guide
  1. Emma Victorian Guide oleh Kaoru Mori dan Rico Murakami (25 November 2003) ISBN 4-7577-1643-5


Anime[sunting | sunting sumber]

Emma dan William

Manga diadaptasikan ke dalam sebuah siri anime-TV, berjudul Emma - Sebuah Romantis (英國戀物語エマ Eikoku Koi Monogatari Emma?), diarah oleh Tsuneo Kobayashi dan diskripkan oleh Mamiko Ikeda, dan dihasilkan oleh Studio Pierrot dan Tokyo Broadcasting System, Inc. (TBS). Musim pertama anime dipremierkan di antara 2 April, 2005 dan 18 Jun, 2005 sepanjang Jepun pada beberapa stesen TV UHF, BS-i dan Animax rangkaian TV CS, yang juga telah menyiarkan siri tersebut sepanjang rangkaian sedunia respective, termasuk Hong Kong dan Taiwan, juga menterjemahkan dan dub siri itu ke dalam bahasa Inggeris untuk rangkaian bahasa Inggerisnya di Asia Tenggara dan Asia Selatan, dan kawasan lain.

Siri anime ini dikatakan akan disambung ke sebuah musim kedua yang akan datang, Emma - Sebuah Romantis Victoria: Lakonan Kedua (英國戀物語エマ 第二幕 Eikoku Koi Monogatari Emma Dai Ni Maku?), set untuk menyambungkan cerita ini, yang berjadual untuk disiarkan di Jepun pada beberapa stesen televisyen dari April 16 2007. Dianimasikan oleh Karya Animasi buat-Ajia dan diarah oleh Tsuneo Kobayashi dan ditulis oleh Mamiko Ikeda, musim kedua telah pada mulanya diumumkan oleh laman web rasmi anime pada isu majalah penerbit Enterbrain Comic Beam Ogos 2006 dan September 2006, yang mana manga asal telah diserialisedkan. [5]

Musim pertama[sunting | sunting sumber]

Episod[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Senarai episod Emma

Kaki tangan[sunting | sunting sumber]


Tema pembukaan dan penutup[sunting | sunting sumber]

Siaran[sunting | sunting sumber]

  • Animax, yang telah bersiaran siri tersebut sepanjang Jepun, Asia Tenggara, Hong Kong, Taiwan, Asia Selatan dan kawasan-kawasan lain.
  • Chiba TV, tvk Yokohama Kaihoku, TV Saitama, TV Aichi, SUN-TV, Korp. Siaran RKB Mainichi, BS-i, dan Saluran CS TBS.

Musim kedua[sunting | sunting sumber]

Episod[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Senarai episod Emma

Pedoman-pedoman Animasi[sunting | sunting sumber]

  1. Emma Animation Guide Vol. 1 oleh Kaoru Mori dan Rico Murakami (4 November 2005) ISBN 4-7577-2446-2
  2. Emma Animation Guide Vol. 2 oleh Kaoru Mori dan Rico Murakami (10 Februari 2006) ISBN 4-7577-2597-3
  3. Emma Animation Guide Vol. 3 oleh Kaoru Mori dan Rico Murakami (6 Jun 2006) ISBN 4-7577-2788-7

Watak-watak[sunting | sunting sumber]

Emma
Emma (エマ Ema?, Seiyū: Yumi Toma)
Watak utama dalam cerita ini. Emma berjatuh cinta dengan William Jones sejak pertama kali mereka bertemu. Asalnya dari sebuah kampung laut Yorkshire, dia telah diculik sebagai seorang anak perempuan untuk dijual ke rumah pelacuran London. Dia berjaya melarikan diri, tetapi kehilangan di London. Dia berjaya bekerja pekerjaan odd untuk makanan, sehingga dia diambil dibawah sayap Kelly Stowner, sebagai pembantu rumahnya. Di bawah Puan Stowner, Emma diajar membaca, tulis, dan sebuah variasi subjek lainnya.


William Jones
William Jones (ウィリアム・ジョーンズ Wuriamu Jōnzu?, Seiyū: Tokuyoshi Kawashima)
Watak lelaki dalam cerita ini. Dia anak lelaki sulung "Rumah Jones", sebuah keluarga pedagang darjat tengah (atau (orang atasan) yang sangat kaya. Sebagai anak sulung keluarganya, dia dibawah banyak desakan untuk bukan hanya mengambil alih bisnes keluarga tetapi juga berkahwin dengan seorang wanita dari keluarga kaya, lebih suka lagi ke dalam golongan bangsawan. Dia mengembangkan perasaannya untuk Emma setelah pertemuan pertama mereka. Dia sering bertembung dengannya dari Kebun Covent di Jalan Regent.


Kelly Stowner
Kelly Stowner (ケリー・ストウナー Kerī Sutōnā?, Seiyū: Taeko Nakanishi)
Bajikan Emma dan bekas pengasuh William Jones. Dia berkahwin pada usia 18 tahun, tetapi kehilangan suaminya dua tahun sebelum perkahwinan mereka, dan tidak mempunyai anak. Muda dan berpelajaran. Puan Stowner berkeputusan untuk menjadi seorang pengasuh, dan mengajar William dan adik-beradiknya dengan an iron fist. Tepatnya sebelum dia berhenti kerja, dia bertemu Emma, dan mendapatkannya sebagai pembantu rumahnya.


Hakim Atawari
Hakim Atawari (ハキム・アタワーリ Hakimu Atawāri?, Seiyū: Yuji Ueda)
Kawan karib William Jones, adalah seorang putera dari India, dan bertindak sebagai foil untuk William. Dia dan William sama-sama menghadiri Eton College. Seorang yang agak kaki perempuan, kelurusan dan peramah Hakim adalah suatu pemergian dari ciri pendiam William dan tidak menyukai peristiwa-peristiwa kemasyarakatan. Hakim biasanya ada pembantu haremnya menemaninya dan sepenuh complement orang gaji dan gajah-gajah. Seperti William, Hakim telah tertarik hati dengan Emma pertama kali dia bertemu wanita itu.


Eleanor Campbell
Eleanor Campbell (エレノア・キャンベル Erenoa Kyanberu?, Seiyū: Sanae Kobayashi)
Seorang anak perempuan pada seorang viscount yang berjatuh cinta dengan William. Perasaannya untuk William sering reinforced by misunderstandings dari budi bahasa dan accomodation William. Walaupun keluarganya adalah dari golongan bangsawan, keadaan kewangan semakin teruk. Oleh kerana ini, bapa Eleanor sangat mahukan dia berkahwin dengan seorang yang lebih kaya, tetapi darjat lebih rendah, dari keluarga Jones.


Al (アル Aru?, Seiyū: Tomomichi Nishimura)
Seorang Jack of all Trades tempatan yang kenali suami Kelly Stowner, Doug, sewaktu mereka kanak-kanak. Kelly sering memanggilnya untuk membaiki alat-alat di kawasan rumahnya dan berkongsi kebimbangannya pada Emma dengannya. Perhubungannya dengan Kelly adalah ambiguous. Sering kali, banter mereka membuat mereka kelihatan seperti adik-beradik.
Sarah (サラ Sara?, Seiyū: Yōko Honna)
Karakter kecil dan seorang kerani di Leyton's, sebuah kedai di London seringkali muncul dengan ciri-ciri Emma. Seperti Emma, Sarah telah menarik perhatian banyak lelaki muda dalam masyarakat tempatan. Tidak seperti Emma, Sarah kurang pendiam dan sering menjejak kakinya ke dalam mulutnya sewaktu wataknya. Akan tetapi, ini tidak detract dari charmnya. Sering, komennya membuat spur pada variasi ciri-ciri Emma untuk membaut keputusan dan ambil tindakan.
Stevens (スティーブンス Sutībunsu?, Seiyū: Yūji Mikimoto)
Butler keluarga Jones. Dia sering menjadi seorang tengah untuk William dan bapanya, dan tugasnya untuk ketua rumah, Encik Jones, sering memaksa Stevens untuk menjadi kelihatan tidak kisah pada kesusahan William mengenai courtshipnya dengan Emma. Seringkali, sewaktu course of the series, Stevens telah berada pada matlamat tajam pada ketidaksukaan seorang gentleman melalui ketidaksalahannya sendiri, tetapi kebijaksaannya dan kesetiaannya pada keluarga Jones menyelesaikan setiap keadaan dalam gerak isyarat memberi muka pada memperhambakan diri.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Laman-laman web[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]