Anjing air Moscow

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anjing air Moscow
Nama lainAnjing penyelam Moscow
Anjing pengutip Moscow
Negara asalRusia
Pengelasan dan piawaian
Tidak oleh mana-mana kelab kenel utama
Pupus
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing air Moscow (Rusia: московская водяная собака, moskovskaja vodjanaja sobaka; bahasa Inggeris: Moscow water dog), anjing penyelam Moscow (Rusia: московский водолаз,moskovskij vodolaz; bahasa Inggeris: Moscow diver dog), atau anjing pengutip Moscow (Rusia: московский ретвивер moskovskij retriver; bahasa Inggeris: Moscow retriever dog) ialah satu baka anjing yang kurang diketahui yang diperoleh daripada anjing Newfoundland, anjing gembala Kaukasus dan anjing gembala Eropah Timur. Ia kini pupus, tetapi pernah digunakan dalam pengembangan terier hitam Rusia. Anjing air Moscow dihasilkan hanya oleh Kenel Bintang Merah (Rusia: Красная звезда), pertubuhan kendalian negeri yang dikhaskan untuk menyediakan anjing pekerja untuk khidmat bersenjata.

Selepas Perang Dunia II, hanya ada sedikit anjing pekerja di Kesatuan Soviet kerana banyak yang terkorban semasa perang. Sesetengah diimport tetapi tidak ada cukup untuk mengasaskan program pembiakbakaan khas untuk baka tertentu. Sekolah Anjing Pekerja Ketenteraan Pusat (Kenel Bintang Merah), di bawah perintah Kolonel G. P. Medvedev mula bekerja mengembangkan sebilangan baka khas sendiri dengan penyilangan ternakan tersedia. Beberapa baka diasaskan termasuk anjing Newfoundland Moscow, satu silangan anjing gembala Jerman dengan anjing Newfoundland; anjing Denmark besar Moscow, menggunakan anjing gembala Jerman dan anjing Denmark besar; anjing pemburu Brudasty, yang merupakan kacukan terier Airedale dengan anjing pemburu Rusia; anjing pengawal Moscow, satu gabungan anjing Santo Bernard dan anjing gembala Kaukasus; dan anjing air Moscow. Baka paling berjaya untuk keluar daripada program ini ialah terier hitam Rusia, yang memperoleh pengiktirafan antarabangsa pada 1984; ia diperoleh daripada gabungan 14 baka berlainan termasuk anjing air Moscow pada peringkat pengembangan kemudian.

Anjing air Moscow dibiakbakakan di Krasnaya Zvezda, Belarus, dengan pembiakbakaan silang anjing Newfoundland jantan dengan anjing gembala Eropah Timur dan anjing gembala Kaukasus betina, dan dengan pengawanan anak dengan yang lain. Ia dikembangkan sebagai anjing penyelamatan air/penyelamatan nyawa, tetapi menurut O. Krasnovskaya, "Itu bukan idea bagus kerana [ia] tidak sanggup menyelamatkan orang lemas, tetapi kebanyakannya kelihatan menggigit mereka maka baka ini tidak pernah dikembangkan."

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Juliette Cunliffe (15 Mei 2001). "The official launch of the Russian Black Terrier in the UK". Dicapai pada 21 Disember 2006.