Spaniel Norfolk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Spaniel Norfolk
Dash II, anjing pertunjukan spaniel Norfolk yang bertanding dalam Pertunjukan Anjing Westminster Kennel Club pada 1886 dan diberi tempat kedua dalam kelas spaniel besar.
Nama lainSpaniel Shropshire
Negara asalUnited Kingdom
Pengelasan dan piawaian
Pupus
Anjing (Canis lupus familiaris)

Spaniel Norfolk (bahasa Inggeris: Norfolk spaniel) atau spaniel Shropshire (bahasa Inggeris: Shropshire spaniel) ialah satu baka anjing pupus sejak abad ke-29. Ia pada asalnya disangkakan berasal daripada kerja salah seorang duke Norfolk, tetapi teori ini dibuktikan salah selepas diragui semasa bahagian kemudian abad ke-19. Istilah ini digunakan untuk menyatakan spaniel jenis springer yang bukan spaniel Sussex mahupun Clumber, dan cubaan dilakukan untuk menggunakannya untuk menentukan baka yang kemudian dikenali sebagai springer spaniel Inggeris.

Dengan bulu hati dan putih atau hitam dan putih, spaniel Norfolk digambarkan sebagai cocker spaniel besar. Kelab Spaniel menyediakan piawaian baka untuk spaniel Norfolk, tetapi spesimen baka ini sangat berlainan di seluruh England. Anggota baka ini sukar dilatih, tetapi membentuk ikatan kuat dengan pemiliknya dan berguna untuk pemburuan kedua-dua di darat dan di air. Baka ini pupus selepas 1903, apabila ia menjadi baka springer spaniel Inggeris dicipta oleh The Kennel Club untuk mengandungi semua spaniel jenis ini.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Tertentu
Umum
  • Drury, William D. (1903). British Dogs, Their Points, Selection, and Show Preparation (ed. 3rd). London: L. Upcott Gill.
  • Lee, Rawdon Briggs (1897). A History and Description of the Modern Dogs of Great Britain and Ireland, Sporting Dogs. II. London: Horace Cox.
  • Mercer, F. H. F. (1890). The Spaniel and its Training. New York: Forest and Stream.
  • Meyrick, John (1861). House Dogs and Sporting Dogs. London: Taylor and Francis.
  • Stonehenge (1859). The Dog in Health and Disease. London: Longman, Green, Longman and Robers.
  • Watson, James (1905). The Dog Book, A Popular History of the Dog, with Practical Information as to Care and Management of House, Kennel, and Exhibition Dogs; and Descriptions of all the Important Breeds. I. New York: Doubleday, Page and Company.
  • Youatt, William (1852). Lewis, E.J. (penyunting). The Dog. Philadelphia: Blanchard and Lea.