Kambing liar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kambing liar
Julat zaman: 2.6–0 Ma
Pleistosen - Kini
Kambing liar, Capra aegagrus aegagrus
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Bovidae
Subkeluarga: Caprinae
Genus: Capra
Spesies:
C. aegagrus
Nama binomial
Capra aegagrus
Erxleben, 1777
Subspesies

Capra aegagrus aegagrus
Capra aegagrus blythi
Capra aegagrus chialtanensis
Capra aegagrus cretica
Capra aegagrus hircus
Capra aegagrus turcmenica

Kambing liar (Capra aegagrus) merupakan satu spesies kambing yang laris dengan taburan yang membentang dari Eropah dan Asia Kecil hingga Asia Tengah dan Timur Tengah. Ia merupakan leluhur kepada kambing bela jinak.

Struktur sosial[sunting | sunting sumber]

Kambing di alam liar hidup secara berkawanan sebanyak 500 ekor; yang jantan hidup seekor-seekor. Kambing liar betina melalui haid yang bergelar estrus apabila sedia untuk membiak. Kambing jantan dan betina sama-sama mengalami suatu ketika dalam kitaran pembiakan iaitu masuk mengawan, di mana kambing jantan tua mengusir kambing jantan muda dari kawanan keibuan. Tempoh kebuntingan purata adalah 170 hari. Kambing betina biasanya melahirkan seekor anak. Anak boleh mengikut langkah ibu sejurus selepas lahir. Anak kambing bercerai susu selepas 6 bulan. Kambing betina mencapai kematangan seksual pada umur 1½–2½ tahun, sementara yang jantan pula pada 3½–4 tahun. Jangka hayat kambing adalah dari 12 ke 22 tahun.

Kambing jalang[sunting | sunting sumber]

Kambing bela jina boleh mantap di sesetengah kawasan liar sebagai haiwan jalang. Di habitat-habitat yang tidak biasa dengan kehadirannya, kambing jalang boleh mendatangkan masalah alam sekitar yang berat.

Subspesies[sunting | sunting sumber]

Ibex Sindh di Taman Negara Kirthar

Taburan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Weinberg, P., Jdeidi, T., Masseti, M., Nader, I., de Smet, K. & Cuzin, F. (2008). Capra aegagrus. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN 2008. IUCN 2008. Dicapai pada 31 March 2009. Entri pangkalan data merangkumi justifikasi ringkas mengenai sebab kerentanan spesies ini.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]