Samosa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Samosa
Samosa dengan cutni dan cili hijau
Nama alternatifSamsa, somsa, sambosak, sambusa, samoosa, singada, samuza, sambosa, somasi, somaas
JenisPastri
Jenis sajianHidangan utama atau snek
Tempat asalTimur Tengah Sunting ini di Wikidata
Kawasan/rantauAsia, Asia Tenggara, Asia Tengah, Timur Tengah, Tanduk Afrika, Afrika Utara, Afrika Timur
Suhu penghidanganPanas dengan cutni dan sos pudina (raita)
Bahan utamaMaida, kentang, kacang, bawang, rempah, cili (terutamanya cili hijau), keju, daging (daging kambing, lembu atau ayam)
Bahan yang biasa digunakanTepung gandum, lobak merah, kacang pis, daging, kentang Sunting ini di Wikidata
Cara penyediaanGoreng celur Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiChamuça
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Samosa (Tulisan Jawi: ساموسا; /səˈmsə/) atau samoosa adalah pastri digoreng atau dibakar dengan inti yang enak, seperti kentang berempah , bawang, kacang pea, dal, makaroni, mi, dan/atau daging cincang (daging kambing, daging lembu atau ayam).[1] [Kacang pain]] juga boleh ditambah. Samosa ini dikatakan berasal dari Tanzania.[2][3] Saiz dan ketekalannya mungkin berbeza-beza, tetapi biasanya ia dengan jelas dalam bentuk segi tiga atau tetrahedron. Samosa India biasanya vegetarian, dan sering disertai dengan sos pudina (raita) atau cutni.[4][5] Samosa adalah hidangan utama, pembuka selera atau makanan ringan popular dalam masakan tempatan di benua kecil India, Asia Tenggara, Asia Tengah, Asia Barat Daya, Semenanjung Arab, Mediterranean, Tanduk Afrika, Afrika Timur dan Afrika Utara. Disebabkan oleh penyebaran budaya dan penghijrahan dari kawasan-kawasan ini, samosa dalam dunia hari ini juga disediakan di kawasan-kawasan lain.

Kepelbagaian nama[sunting | sunting sumber]

Samosa (/səˈmsə/; Bahasa Panjabi: [ਸਮੋਸਾ smosa] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), Sanskrit: शृङ्गाटकं, Hindi: समोसा, Manipuri: Singhara, Bahasa Nepal: समोसा, Urdu: سموسہ‎) biasanya digunakan dalam benua kecil India dan Asia Tenggara. Nama lain yang digunakan dalam kawasan-kawasan lain (Arab: سمبوسك sambūsak, Sinhala: සමොසා, Ibrani: סמבוסק sambusak, [સમોસા samosa] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), Bahasa Kannada: [ಸಮೋಸಾ samosa] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), Bahasa Malayalam: സമോസ, Bahasa Marathi: सामोसा, Parsi: سمبوسه, Tamil: சமோசா, Bahasa Telugu: సమోసా, Urdu: سموسهsamosa, samsa (disebut [ˈsamsə]) atau somsa dalam bahasa Turki Asia Tengah (Bahasa Kazakh: самса, [sɑmsɑ́], Kyrgyz: самса, [sɑ́msɑ], [somsa] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), [sɒmsa], Uyghur: سامسا‎, [sɑmsɑ́]) dan Turki (Turki: samsa böreği), sambusa (di kalangan orang Arab, Swahili, Djibouti, Eritrea, Habsyah, Somalia ([sambuus] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) dan Tajikistan (Tajik: самбӯса)), sanbusé (Parsi: سنبوسه; di kalangan orang Iran), samosha (Bahasa Burma: စမူဆာ, IPA: [sʰəmùzà]; di kalangan orang Burma), sambosa ([sam͡bosḁ]; di kalangan orang Malagasi) atau chamuça (di kalangan negara yang bercakap bahasa Portugis ).

Di timur India, hidangan yang sama dipanggil Singara, [সিঙাড়া shingara] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan), sing-ra dalam bahasa Assam, [ଶିଙାଡା shingada] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan).

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan "samosa" boleh dikesan kepada sanbosag (Parsi: سنبوساگ).[6] Nama pastri di negara-negara lain juga dapat berasal dari punca ini, seperti berbentuk bulan sabit sanbusak atau sanbusaj di Dunia Arab, sambosa di Afghanistan, samosa di India, (Sindh: سمبوسو Samboso/sambosa), samboosa di Tajikistan, samsa di negara-negara berbahasa Turkik, sambusa di Tanduk Afrika, dan chamuça di Goa, Mozambique dan Portugal. Walaupun kini dirujuk sebagai sambusak di dunia berbahasa Arab, buku resipi Arab Zaman Pertengahan kadang-kadang mengejanya sambusaj.[7]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penyediaan wada untuk Sultan Ghiyath al-Din, Sultan Mandu. Samosa sedang disediakan. Tulisan kecil 'sanbusa', samosa. Ghiyath Shahi duduk di atas bangku dalam taman sedang ditawarkan hidangan, mungkin samosa. Tukang masak menggoreng di atas dapur, manakala yang lain meletakkannya di atas piring bulat.

Samosa didakwa berasal dari Timur Tengah (di mana ia dikenali sebagai sambosa[8]) prior to the 10th century.[9] Abolfazl Beyhaqi (995-1077), ahli sejarah Iran, menyebutnya dalam sejarahnya, Tarikh-e Beyhaghi.[10] Ia diperkenalkan ke benua kecil India pada abad ke-13 atau ke-14 oleh pedagang dari Asia Tengah.[6]

Amir Khusro (1253–1325), seorang sarjana dan penyair diraja Kesultanan Delhi, menulis pada sekitar 1300 bahawa putera dan bangsawan menikmati "samosa disediakan daripada daging, sapi, bawang dan sebagainya".[11][12]

Ibn Battuta, seorang pengembara dan peneroka abad ke-14, menerangkan juadah di istana Muhammad bin Tughluq, di mana samushak atau sambusak, pai kecil disumbat dengan daging cincang, badam, pistachio, walnut dan rempah, dihidangkan sebelum juadah ketiga, pulao.[12][13]

Ain-i-Akbari, dokumen Mughal abad ke-16, menyebut resipi untuk qutab, mana ia berkata, "orang-orang Hindustan memanggil sanbúsah”.[14]

Kepelbagaian serantau[sunting | sunting sumber]

Kawasan di mana hidangan ini berfungsi sebagai ruji masakan tempatan mempunyai cara yang berbeza untuk menyediakannya.

India[sunting | sunting sumber]

Samosa sedang digoreng di restoran tepi jalan di Raipur, India

Samosa mengandungi kulit tepung gandum atau tepung maida disumbat dengan sedikit inti, biasanya campuran kentang lecek rebus, bawang, kacang hijau, rempah dan cili hijau.[15] Keseluruhan pastri kemudian digoreng ke warna coklat keemasan, dalam minyak sayur-sayuran. Ia dihidangkan panas dan sering dimakan dengan cutni India segar, seperti pudina, ketumbar dan asam jawa. Ia juga boleh disediakan sebagai satu bentuk manisan. Samosa sering dihidangkan dalam chaat, bersama-sama dengan iringan tradisional yogurt, cutni, bawang cincang, ketumbar, dan chaat masala.

Di Delhi, Punjab, Himachal Pradesh, Madhya Pradesh, Gujarat, Uttar Pradesh, Bihar, Uttarakhand, dan Negeri-negeri Utara India, terdapat versi samosa yang lebih besar dengan inti kentang masala pedas, kacang, cili hijau dihancurkan, dan juga buah-buahan kering, serta variasi lain, adalah agak popular. Samosa ini lebih besar berbanding dengan variasi India dan luar negara.

Samusa Burma rata dan segi tiga, dan biasanya lebih kecil daripada yang di India.

Di Odisha, Bengal Barat dan Jharkhand, shingaras (samosa versi Timur India) adalah makanan ringan popular. Ia terdapat di mana-mana. Shingaras mudah untuk dibuat, tetapi lipatan adalah sedikit rumit dan banyak orang tidak tahu bagaimana untuk melipat atau membuat shingaras. Shingaras adalah sedikit lebih kecil berbanding dengan yang di bahagian-bahagian lain di India dan inti sebahagian besarnya terdiri daripada cebisan kentang dan ketulan kentang rebus, bersama-sama dengan tambahan bahan-bahan lain. Ia dibalut dengan doh nipis dan digoreng. Salutannya adalah tepung putih, bukan tepung gandum, dan ia adalah sedikit manis dari segi rasanya. Apa yang membezakan shingaras itu baik adalah teksturnya berkelupas, seolah-olah ia dibuat dengan pai kerak savouri.

Biasanya, shingaras digoreng kepada warna perang keemasan dalam minyak sayur-sayuran. Mereka dihidangkan panas dan dimakan dengan sos tomato atau cutni, seperti pudina, ketumbar dan asam jawa. Shingaras sering dihidangkan dalam chaat, bersama-sama dengan iringan tradisional yogurt, cutni, bawang cincang, ketumbar, dan chaat masala. Biasanya, shingaras dimakan semasa minum petang sebagai tiffin. Ia juga boleh disediakan sebagai satu bentuk manisan. Bengali shingaras cenderung menjadi segi tiga, penuh dengan kentang, kacang, bawang, badam dipotong dadu, atau sayur-sayuran lain, dan yang lebih banyak digoreng dan rangup berbanding shingara atau samosa India. Fulkopir shingara (shingara yang dipenuhi dengan campuran kubis bunga) adalah satu lagi variasi yang sangat popular. Di Bengal, terdapat shingara jenis bukan vegetarian dipanggil mangsher shingara (shingara kambing) dan macher shingara (shingara ikan). Terdapat juga versi manis, seperti narkel er shingara (shingara kelapa), as serta lain-lain diisi dengan khoya dan dicelup dalam sirap gula.

Samosa Sayur

Di Hyderabad, India, versi yang lebih kecil daripada samosa dengan pastri kerak dan daging-daging inti yang tebal, disebut sebagai lukhmi, dimakan, seperti yang satu lagi variasi dengan inti bawang.

Di India Selatan, samosa adalah sedikit berbeza, iaitu mereka dilipat dengan cara yang berbeza, lebih seperti chamuças Portugis, with a different style pastry. Inti juga berbeza, biasanya menampilkan kentang lecek dengan rempah, bawang goreng, kacang pea, lobak merah, kubis, daun kari, cili hijau, dan lain-lain. Ia kebanyakannya dimakan tanpa cutni. Samosa dalam India Selatan datang dalam pelbagai saiz, dan inti ini banyak dipengaruhi oleh tabiat makanan tempatan. Ia boleh termasuk pelbagai jenis inti, seperti daging dan sayur-sayuran. Samosa dibuat dengan campuran kentang lecek yang berempah agak popular di negeri-negeri Selatan India seperti Andhra Pradesh, Karnataka, dan Tamil Nadu.

Bangladesh[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Meat Samosa
  2. ^ "Samosa Connection". Samosa Connection. Dicapai pada 12 May 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  3. ^ "Did you know Samosa didn't originate in India?!". IBN Live. 17 August 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-12-30. Dicapai pada 12 May 2015. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ Arnold P. Kaminsky; Roger D. Long (23 September 2011). India Today: An Encyclopedia of Life in the Republic. ABC-CLIO. m/s. 151. ISBN 978-0-313-37462-3. Dicapai pada 22 April 2012.
  5. ^ "A short history of the samosa". Quartz. February 8, 2016. Dicapai pada 8 February 2016.
  6. ^ a b Lovely triangles Diarkibkan 2009-01-08 di Wayback Machine "Hindustan Times", 23 August 2008.
  7. ^ Rodinson, Maxime, Arthur Arberry, and Charles Perry. Medieval Arab cookery. Prospect Books (UK), 2001. p. 72.
  8. ^ Uzbek samsa Diarkibkan 2008-05-17 di Wayback Machine Consulate General of Yemen in New York City. Retrieved 13 March 2008.
  9. ^ Davidson, Alan (1999). The Oxford Companion to Food. Oxford University Press. ISBN 0-19-211579-0.
  10. ^ Beyhaqi, Abolfazl, Tarikh-e Beyhaghi, p. 132.
  11. ^ Savoury temptations The Tribune, 5 September 2005.
  12. ^ a b "Origin of the Samosa". The Samosa Connection. samosa-connection.com. sambusak: "minced meat cooked with almonds, pistachios, onions and spices placed inside a thin envelope of wheat and deep-fried in ghee".
  13. ^ Regal Repasts Diarkibkan 2009-01-07 di Wayback Machine Jiggs Kalra and Dr Pushpesh Pant, India Today Plus, March 1999.
  14. ^ Recipes for Dishes Diarkibkan 2011-07-27 di Wayback Machine Ain-i-Akbari, by Abu'l-Fazl ibn Mubarak. English tr. by Heinrich Blochmann and Colonel Henry Sullivan Jarrett, 1873–1907. Asiatic Society of Bengal, Calcutta, Volume I, Chapt, 24, page 59. “10. Quṭáb, which the people of Hindústán call sanbúsah. This is made several ways. 10 s. meat; 4 s. flour; 2 s. g'hí; 1 s. onions; ¼ s. fresh ginger; ½ s. salt; 2 d. pepper and coriander seed; cardamum, cuminseed, cloves, 1 d. of each; ¼ s. of summáq. This can be cooked in twenty different ways, and gives four full dishes.”
  15. ^ Samosa recipe Diarkibkan 2011-01-14 di Wayback MachineSamosa recipe from Gujarat. Retrieved 26 November 2010.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]