Kapten (Tentera British dan Marin)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kapten
Captain

Tanda pangkat
Tentera Darat
Tanda pangkat
Marin Diraja
Negara
United Kingdom
Cabang perkhidmatan Bendera Tentera Darat United Kingdom Tentera Darat Britain
Marin Diraja
Kumpulan pangkat Pegawai muda
Singkatan Capt
Diperkenalkan s. 1815
Persamaan
NATO
OF-2
Pangkat tinggi seterusnya

Mejar

Pangkat rendah seterusnya

Leftenan

Persamaan pangkat tentera laut Leftenan (RN)
Persamaan pangkat tentera udara Flait Leftenan (RAF)

Kapten (Captain) ialah pangkat pegawai muda Tentera Darat British dan Marin Diraja. Pangkat ini lebih atas dari leftenan dan berada dibawah mejar dengan kod pangkat NATO OF-2. Ia setaraf dengan leftenan dalam Royal Navy dan Flait Leftenan dalam Royal Air Force. Pangkat kepten dalam Royal Navy adalah lebih kanan (setaraf dengan pangkat kolonel TD/RM) dan jangan terkeliru dengan dua pangkat itu.

Tanda pangkat bahu bagi kapten ialah tiga bintang "Bath" berbucu empat atau 3 paku sebaris dan ditambah singkatan RM bagi pasukan Royal Marines.Di dalam Tentera Darat British abad ke-21, captain sering dilantik sebagai pemerintah kedua (2IC)[1] sebuah kompeni atau unit yang setaraf bersaiz 120 askar.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pangkat captain kedua wujud dalam Ordnans pada masa Pertempuran Waterloo.[3]

Dari 1 April 1918 hingga 31 Julai 1919, Royal Air Force mengekalkan pangkat pegawai muda captain. Captain RAF mempunyai tanda pangkat dua jalur berdasarkan seorang lieutenant tentera laut dengan tambahan lambang helang dan mahkota di atas jalur.[4] Ia telah digantikan oleh pangkat flight lieutenant pada hari berikutnya.[5]

Tanda pangkat[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ British Army Captain Explained
  2. ^ "Ranks". British Army Website. 2016. Dicapai pada 17 April 2016.
  3. ^ Holmes, Richard (2001). Redcoat - The British Soldier in the Age of Horse and Musket. HarperCollins. m/s. 176. ISBN 9780002570978.
  4. ^ Barrass, M. B. (2015). "Commissioned Ranks of the Royal Air Force, April 1918 – August 1919: Initial Uniform Design". Air of Authority - A History of RAF Organisation. Dicapai pada 17 April 2016.
  5. ^ Barrass, M. B. (2015). "Commissioned Ranks of the Royal Air Force 1919 – Present: Final Uniform Design". Air of Authority - A History of RAF Organisation. Dicapai pada 17 April 2016.