Laksamana Madya (Royal Navy)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laksamana Madya
Vice Admiral

Panji seorang Laksamana Madya,
Royal Navy
Lencana bahu dan jalur lengan Laksamana Madya
Negara
United Kingdom
Cabang perkhidmatan Bendera tentera laut United Kingdom Tentera Laut Diraja
Kumpulan pangkat Pegawai berbendera
Singkatan VADM/Vadm
Pangkat Tiga bintang
Kod
NATO
OF-8
Pangkat tinggi seterusnya

Laksamana

Pangkat rendah seterusnya

Laksamana Muda

Persamaan pangkat tentera darat Leftenan Jeneral (TD/RM)
Persamaan pangkat tentera udara Marsyal Udara (RAF)

Laksamana Madya ialah pangkat pegawai berbendera Royal Navy dan bersamaan dengan kod pangkat NATO OF-8. Ia lebih tinggi daripada pangkat Laksamana Muda dan berada dibawah Laksamana penuh.

Pangkat yang setara dalam Tentera Darat British dan Marin Diraja ialah Leftenan Jeneral; dan dalam Royal Air Force, adalah Marsyal Udara.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Laksamana Madya Royal Navy wujud sejak abad ke-16 lagi. Apabila armada dikerahkan, Laksamana Madya akan berada di bahagian utama atau hadapan, bertindak sebagai timbalan kepada Laksamana. Pangkat Vice-Admiral berevolusi daripada Leftenan Admiralti (1546-1564) iaitu seorang pegawai yang bertindak sebagai setiausaha kepada Ketua Laksamana England dan tamat pada 1876 tetapi dihidupkan semula pada 1901 oleh Raja Edward VII.[1] Sebelum tahun 1864 Royal Navy telah dibahagikan kepada skuadron berwarna yang menentukan perjalanan kerjayanya. Bendera pemerintah yang dikibarkan oleh seorang Laksamana Madya bertukar beberapa kali dalam tempoh ini.[2]

Dalam Royal Navy, pangkat vice-admiral harus dibezakan daripada jawatan Laksamana Madya United Kingdom, iaitu jawatan Admiralti yang biasanya dipegang oleh laksamana penuh bersara, dan juga Vice-Admiral of the Coast, satu jawatan yang kini sudah mansuh dan berurusan dengan pentadbiran tentera laut di setiap wilayah maritim.

Lencana pangkat dan bendera peribadi[sunting | sunting sumber]

Vice-admiral berhak mengibarkan bendera peribadi. Vice-admiral mengibarkan panji salib St George yang dicetak dengan satu disk merah pada sebelah tiang.

Tanda pangkat Laksamana Madya ialah lengan baju berjalur satu baris tebal dengan dua baris sederhana. Sejak tahun 2001, ia telah ditetapkan sebagai pangkat tiga bintang, apabila bilangan bintang pada papan bahu ditambah kepada tiga.[3][4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "History of Naval Ranks and Rates". www.navymuseum.co.nz. National Museum of the Royal New Zealand Navy. 10 November 2015. Dicapai pada 13 February 2019.
  2. ^ Perrin, W. G. (William Gordon) (1922). "IV:Flags of Command". British flags, their early history, and their development at sea; with an account of the origin of the flag as a national device. Cambridge, England: Cambridge : The University Press. m/s. 73–109.
  3. ^ royalnavy.mod.uk Diarkibkan 2007-09-27 di Wayback Machine — Uniforms and Badges of Rank: Admiral
  4. ^ Vice-admiral is a three-star rank in NATO, Commonwealth and, since 2001, the Royal Navy (Refer UK DCI (Joint Service) 125/2001).

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Perrin, W. G. (William Gordon) (1922). "IV:Flags of Command". British flags, their early history, and their development at sea; with an account of the origin of the flag as a national device. Cambridge, England: Cambridge : The University Press.