Mejar (United Kingdom)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mejar
Major

Tanda pangkat
Tentera Darat
Tanda pangkat
Marin Diraja
Negara
United Kingdom
Cabang perkhidmatan Bendera Tentera Darat United Kingdom Tentera Darat Britain
Marin Diraja
Kumpulan pangkat Pegawai medan
Singkatan Maj
Persamaan
NATO
OF-3
Pangkat tinggi seterusnya

Leftenan Kolonel

Pangkat rendah seterusnya

Kapten

Persamaan pangkat tentera laut Leftenan Komander (RN)
Persamaan pangkat tentera udara Ketua Skuadron (RAF)

Mejar (Major) ialah sejenis pangkat kanan yang digunakan oleh kedua-dua Tentera Darat British dan Marin Diraja. Pangkat ini lebih tinggi dari kapten dan berada dibawah leftenan kolonel. Tanda pangkat bahu bagi mejar ialah satu mahkota dan ditambah singkatan RM bagi pasukan Royal Marines. Pangkat Royal Navy yang setara ialah leftenan komander, dan Ketua Skuadron dalam Royal Air Force.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada masa Perang Napoleon, sebuah batalion infantri biasanya mempunyai dua major, iaitu "senior major" dan "junior major". Senior major secara efektif bertindak sebagai pemerintah kedua dan major kerap memerintah detasmen yang terdiri dari dua atau lebih kompeni yang berpecah daripada ketumbukan utama. Pemerintah kedua batalion atau rejimen masih seorang major.

Semasa Perang Dunia I, major memakai lencana lengan seperti berikut:

Semasa Perang Dunia I, sesetengah pegawai memakai jaket yang serupa dengan askar, berserta tanda pangkat pada bahu, kerana tanda pangkat lengan membuatkan mereka mudah dilihat oleh penembak tepat. Amalan ini tidak disenangi di luar parit tetapi diberi larangan rasmi pada tahun 1917 sebagai satu alternatif, dijadikan tetap pada tahun 1920 apabila tanda pangkat lengan dimansuhkan.

Dari 1 April 1918 hingga 31 Julai 1919, Royal Air Force mengekalkan pangkat major. Ia telah digantikan oleh pangkat squadron leader pada hari berikutnya.

Menjelang Perang Dunia I, major kerap memerintah kompeni, skuadron, dan pasukan meriam yang bebas, tetapi mereka secara organik adalah sebahagian daripada rejimen atau batalion yang masih diperintah oleh kapten. Selepas Perang Dunia II, major menjadi pangkat tetap yang memerintah semua kompeni, squadron, dan pasukan meriam. Di dalam Tentera Darat British abad ke-21, para pegawai lazimnya mencapai pangkat itu selepas 8 hingga 10 tahun perkhidmatan bertauliah. Tugas biasa bagi seorang major ialah memimpin sub-unit yang terdiri daripada 120 atau kurang pegawai muda dan perajurit.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Our People Ranks". The British Army. Dicapai pada 4 November 2018.