Pemangku Pegawai Juruterbang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pemangku Pegawai Juruterbang
Acting Pilot Officer
Lencana bahu dan jalur lengan Pemangku Pegawai Juruterbang
Negara
United Kingdom
Cabang perkhidmatan Bendera Tentera Udara UK Tentera Udara Diraja
Kumpulan pangkat Pegawai muda
Singkatan A/Plt Off
Diperkenalkan 1 April 1918
Persamaan
NATO
OF-1
Pangkat tinggi seterusnya Pegawai Juruterbang

Pangkat rendah seterusnya

Pegawai Waran

Persamaan pangkat tentera laut Leftenan Muda (RN)
Persamaan pangkat tentera darat/marin Leftenan Muda (TD/RM)
Tentera Laut Tentera Darat Tentera Udara
Pegawai bertauliah
Admiral of
the Fleet
Field marshal atau
General of the army
Marshal of
the air force
Admiral General Air chief marshal
Vice admiral Lieutenant general Air marshal
Rear admiral Major general Air vice marshal
Commodore Brigadier atau
brigadier general
Air commodore
Captain Colonel Group captain
Commander Lieutenant colonel Wing commander
Lieutenant
commander
Major atau
commandant
Squadron leader
Lieutenant Captain Flight lieutenant
Lieutenant
junior grade
atau
sub lieutenant
Lieutenant atau
first lieutenant
Flying officer
Ensign atau
midshipman
Second lieutenant Pilot officer
Officer cadet Officer cadet Flight cadet
Lain-lain pangkat
Warrant officer atau
chief petty officer
Warrant officer atau
sergeant major
Warrant officer
Petty officer Sergeant Flight sergeant
Leading seaman Corporal atau
bombardier
Corporal
Seaman Private atau
gunner atau
trooper
Aircraftman atau
airman
Talk·View

Pemangku Pegawai Juruterbang (Acting Pilot Officer) ialah pegawai bertauliah paling rendah dalam Royal Air Force.[1] Pemangku pegawai juruterbang bukanlah pangkat tentera yang sebenar, oleh itu pemangku pegawai juruterbang di taraf semula menjadi Pegawai Juruterbang dan bukannya menerima kenaikkan pangkat. Tidak seperti pangkat lain RAF yang boleh dipegang oleh pegawai secara pangkuan, pemangku pegawai juruterbang dikekalkan sebagai gred berasingan. Gred ini biasanya menandakan pegawai yang baru ditauliahkan dan menyertai RAF sebagai pegawai langsung bukan siswazah.

Walaupun acting pilot officer mempunyai kod pangkat NATO OF(D), tiada pangkat setara yang tepat dalam Tentera Darat British, Marin Diraja dan Royal Navy. Memandangkan acting pilot officer adalah rendah dari Leftenan Muda dalam Tentera Darat British atau Marin Diraja serta Pegawai Kadet Kanan Royal Navy, pangkat tersebut merupakan pegawai bertauliah paling rendah dalam Angkatan Tentera British.

Di Universiti Skuadron Udara (UAS), para pelajar boleh memohon jawatan acting pilot officer (APO) untuk memegang peranan pelajar senior atau flait komander, biasanya empat setiap satu UAS. Bagi mendapatkan tauliah Simpanan Sukarelawan mereka perlu melengkapkan kursus yang dikendalikan oleh Unit Latihan Pegawai dan Kadet Kru Udara di RAFC Cranwell. Pada hari graduasi, acting pilot officer Simpanan Tentera Udara Diraja memegang tauliah penuh selama setahun. Ini boleh disambung jika berkhidmat lebih dari satu tahun sewaktu memegang posisi senior dalam skuadron atau dikekalkan jika berkhidmat dengan pasukan simpanan RAF.

Sehingga tahun 2012, Sekolah Latihan Penerbangan 3 (3FTS) bertanggungjawab bagi latihan APO UAS. Bagaimanapun, bermula tahun 2013 OACTU mengambil alih tugas-tugas melatih acting pilot officer dengan kursus yang sejajar dengan kursus pentauliahan pasukan simpanan RAF.

Tanda pangkat adalah sama dengan kepunyaan pilot officer, yang berbentuk satu jalur biru nipis pada jalur hitam yang lebih lebar. Ini dipakai pada kedua-dua pergelangan baju atau pada bahu sut penerbangan atau pakaian seragam biasa. APO RAFVR APO mempunyai tanda VR pada slaid pangkat mereka, samada pin gangsa VR yang disemat pada stipe atau bersulam dibawahnya.

Para pegawai Organisasi Kadet Tentera Udara Diraja diletakkan sebagai acting pilot officer sehingga tamat Kursus Awal Pegawai di RAFC Cranwell.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "acting pilot officer". oxfordreference.com. Oxford University Press. Dicapai pada 10 October 2020. A rank in the RAF above warrant officer and below pilot officer.