Sejarah Australia Barat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sejarah Australia Barat yang melibatkan manusia bermula antara 40,000 dan 60,000 tahun yang lalu dengan kedatangan penduduk asli Australia di pantai barat laut. Penduduk pertama mengembangkan julat penempatan mereka di sebelah timur dan selatan benua. Orang Eropah pertama yang direkodkan adalah pada tahun 1616, apabila peneroka Belanda Dirk Hartog mendarat di pantai barat.

Walaupun banyak ekspedisi melawat kawasan pantai itu sepanjang 200 tahun seterusnya, tidak ada sebarang usaha yang berkekalan dalam penubuhan penempatan yang tetap sehinggalah Disember 1826 apabila satu ekspedisi bagi pihak kerajaan kolonial New South Wales, yang diketuai oleh Mejar Edmund Lockyer,[1] mendarat di King George Sound. Pada 21 Januari 1827, Lockyer secara rasmi mengambil wilayah barat sepertiga benua Australia bagi pihak kerajaan British. Ini diikuti dengan penubuhan Koloni Sungai Swan pada tahun 1829, termasuk tapak ibu negeri masa kini, Perth. Keadaan yang teruk yang dihadapi oleh peneroka menyebabkan pertumbuhan penduduk yang minimum sehingga penemuan emas dalam tahun 1880-an. Sejak kerubut emas, penduduk negeri ini telah meningkat secara berterusan, dengan pertumbuhan yang besar dalam tempoh sejak Perang Dunia II.

Australia Barat mendapat hak pemerintahan sendiri pada tahun 1890, dan dengan lima negeri lain menyertai untuk membentuk Komanwel Australia pada tahun 1901. Keinginan Australia Barat untuk kembali kepada menyempurnakan tadbir urus sendiri, berasingan daripada Komanwel, memuncak pada tahun 1933 dengan referendum yang berjaya untuk pemisahan disokong oleh 68% pemilih. Pada tahun 1935 Parlimen British enggan bertindak memandangkan pemisahan memerlukan persetujuan Parlimen Australia, dan pergerakan luput dengan ekonomi yang bertambah baik dan pemberian persekutuan yang banyak.[2][3]

Penempatan Orang Asli[sunting | sunting sumber]

Apabila penduduk Australia yang pertama tiba di pantai barat laut 40,000 hingga 60,000 tahun yang lalu, paras laut jauh lebih rendah. Pantai Kimberley pada satu masa hanya kira-kira 90 km dari Timor, yang laluan itu sendiri ialah garis pulau rapat yang terakhir dalam bagi manusia untuk jalan menyeberang.[4] Maka, ini adalah mungkin (walaupun kemungkinan) lokasi pendatang Australia yang pertama tiba melalui beberapa buah bot primitif. Laluan penghijrahan mungkin lain ialah melalui pulau-pulau di sebelah utara dan kemudian melalui New Guinea.

Selama puluhan ribu tahun seterusnya penduduk asli Australia perlahan-lahan bergerak ke selatan dan ke timur merentasi daratan. Orang asli telah lama menetap di seluruh Australia Barat pada masa kapal-kapal Eropah mula secara tidak sengaja tiba dalam perjalanan ke Batavia (kini Jakarta) pada abad ke-17 awal.

Lawatan awal oleh orang Eropah[sunting | sunting sumber]

Orang Eropah yang pertama melihat Australia Barat ialah peneroka Belanda, Dirk Hartog, yang pada 26 Oktober 1616 mendarat di tempat yang kini dikenali sebagai Cape Inscription, Pulau Dirk Hartog. Sebelum berlepas, Hartog meninggalkan sekeping plat piuter dilekatkan pada sebatang tiang. Plat itu kemudiannya ditemui, digantikan dan dihantar pulang ke Rijksmuseum di Amsterdam.

Kapal Inggeris pertama yang melawat ialah Tryall, kapal jenis East Indiaman milik Syarikat Hindia Timur di bawah pimpinan John Brooke yang pada tahun 1622 melihat Point Cloates sebelum kemudian pada 25 Mei karam di Tryal Rocks, di luar pantai barat laut Australia. Anak-anak kapal kekal di Kepulauan Monte Bello selama 7 hari, yang pada masa sama melihat Pulau Barrow, sebelum belayar ke Batavia dalam bot panjang. Tryall ialah kapal karam yang tertua diketahui di Australia.[5]

Kemudian tiba pula pengunjung Inggeris William Dampier, yang pada tahun 1699 belayar ke pantai barat Australia. Beliau menyatakan kekurangan air dan dalam keterangan beliau tentang Shark Bay dalam pernyataannnya "A Voyage to New Holland", beliau melahirkan kekecewaannya:

dan 7 Ogos ketika kami tiba di Teluk Shark; di mana kita berlabuh di tiga tempat, dan menginap di tempat yang pertama daripadanya (di sisi W. teluk) hingga 11 haribulan. Ketika mana kita mencari, seperti yang saya katakan, air segar, menggali telaga, tetapi tidak berhasil.


Beberapa bahagian pantai Australia Barat telah diberikan nama-nama yang tidak bertahan melepasi era penerokaan dalam nama ciri-ciri – seperti Eendrachtsland. Walau bagaimanapun beberapa nama, seperti 't Landt van de Leeuwin (Leeuwin's Land), direalisasikan di kemudian hari sebagai Cape Leeuwin.

Garis masa penemuan dan penerokaan Eropah[sunting | sunting sumber]

Peta 1659 yang disediakan oleh Joan Blaeu berdasarkan pelayaran oleh Abel Tasman dan Willem Jansz.
Kapal-kapal Willem de Vlamingh di pintu masuk ke Sungai Swan, 1697
Anak kapal Perancis L'Astrolabe bercakap dengan orang asli di King George Sound, 1826

Berikut merupakan garis masa peristiwa-peristiwa penting dari pendaratan Dirk Hartog 1616 sehingga penempatan Sungai Swan Koloni pada 1829:

  • 1616 – Dirk Hartog dalam Eendracht tiba di Cape Inscription dan meninggalkan plat piuter. Kawasan pantai di kawasan itu ditunjukkan pada peta Hartog sebagai Eendrachtsland. Dipercayai pendaratan pertama di tanah Australia Barat oleh orang Eropah. (Pertembungan yang lebih awal pada 1606 di pantai utara Australia berhampiran Papua New Guinea oleh Willem Janszoon di atas kapal Duyfken dikreditkan sebagai lawatan Australia yang pertama oleh peneroka Eropah.)
  • 1618 – Kargo besar Syarikat Hindia Timur Belanda Willem Janszoon di atas kapal Mauritius mendarat di North West Cape – walaupun kesan tapak kaki dilihat, mereka tidak bertemu orang asli.
  • 1618 – Zeewulf membuat pendaratan utara Eendrachtsland.
  • 1619 – Frederick de Houtman dalam dua kapal menuju Batavia bertembung beting berbahaya yang kemudiannya dinamakan Houtman Abrolhos.Berikutan pelayaran berjaya di Abrolhos, Houtman membuat pendaratan di rantau yang pernah dijumpai Hartog.
  • 1622 – Leeuwin mendarat di selatan Abrolhos.
  • 1622 – Kapal Inggeris Tryall telah rosak di Tryal Rocks di luar pantai barat laut; mangsa bertahan selama seminggu di Kepulauan Monte Bello sebelum belayar ke Batavia dalam bot panjang.
  • 1626 to 1627 – Gulden Zeepaert diketuai oleh François Thijssen belayar di sepanjang pantai selatan ke arah Great Australian Bight.
  • 1629 – Batavia melanggar terumbu Abrolhos. Juragan Francisco Pelsaert belayar bot kecil ke Batavia untuk menyelamat. Setelah kembali 3 bulan kemudian menemui bukti dahagi dan banyak mangsa sebelumnya mati dibunuh.
  • 1656 – Vergulde Draeck (Gilt Dragon) dalam perjalanan ke Batavia telah terdampar hanya 107 km utara Sungai Swan berhampiran Ledge Point
  • 1658 – Tiga Kapal Belanda melawat pantai selatan mencari Vergulde Draeck: Waekende Boey di bawah Kapten S. Volckertszoon, Elburg di bawah Kapten J. Peereboom dan Emeloort di bawah Kapten A. Joncke.
  • 1681 – Pemandu arah Inggeris John Daniel di atas New London memetakan sebahagian daripada pantai barat Australia, termasuk Pulau Rottnest dan Wallabi Group di Houtman Abrolhos.
  • 1688 and 1699 – William Dampier di atas kapal Cygnet meneroka pantai barat laut dan belayar ke pantai.
  • 1697 – Willem de Vlamingh menemui plat Hartog dan menggantikannya dengan platnya sendiri. Beliau juga meneroka kawasan Sungai Swan .
  • 1712 – Zuytdorp dengan 286 orang di atas kapal telah terdampar berhampiran Kalbarri. Belanda tidak menghantar pihak carian mungkin disebabkan tiada yang terselamat telah berjaya melaporkan bencana tersebut. Anak-anak kapal tidak pernah lagi kedengaran selepas itu, walaupun berkemungkinan ramai pada mulanya terselamat kerana tapak perkhemahan telah ditemui berhampiran bangkai kapal.
  • 1714 – Jean Pierre Purry mencadangkan penempatan Syarikat Hindia Timur Belanda di Nuyts, Leeuwin dan Edels Lands.[6]
  • 1772 – Pada 30 Mac, Louis Aleno de St Aloüarn dari Perancis mendarat di Turtle Bay di hujung utara Pulau Dirk Hartog dan menuntut pulau itu untuk Perancis. [1] Diarkibkan 2005-06-24 di Wayback Machine
  • 1786 – Raja Gustav III dari Sweden membuat kontrak dengan William Bolts untuk menubuhkan koloni di Sungai Swan.
  • 1791 – George Vancouver membuat tuntutan rasmi di Possession Point, King George Sound, Albany.
  • 1792 – Bruni d'Entrecasteaux dari Perancis yang bertanggungjawab bagi Recherche dan L'Esperance sampai ke Cape Leeuwin pada 5 Disember dan meneroka ke arah timur sepanjang pantai selatan.
  • 1801 – Kapal-kapal Perancis Geographe dan Naturaliste di bawah Nicolas Baudin dan Emmanuel Hamelin, meneroka sebahagian besar pantai utara dari Cape Leeuwin, termasuk Sungai Swan. Mereka menemui plat de Vlamingh's.
  • 1801 – Matthew Flinders terlihat Cape Leeuwin dalam perjalanan untuk memetakan pantai selatan Australia.
  • 1803 – Matthew Flinders selesai membuat pelayaran mengelilingi Australia buat pertama kalinya
  • 1803 – Geographe dan satu lagi kapal Perancis Casuarina mengikuti pantai yang sama sekali lagi dalam perjalanan pulang ke Perancis.
  • 1818 – Louis de Freycinet mendapati plat de Vlamingh dan mengalihnya keluar ke Perancis.
  • 1826 – Pada 26 Oktober, Dumont d'Urville dari Perancis di atas kapal Astrolabe melawat King George Sound sebelum belayar di sepanjang pantai selatan ke Port Jackson.
  • 1826 – Pada 26 Disember, sebuah ketumbukan tentera telah ditubuhkan bagi pihak New South Wales di King George Sound dengan ketibaan Mejar Edmund Lockyer di atas kapal brig Amity.
  • 1827 – Pada 21 Januari, Lockyer secara rasmi menjajah bahagian barat Australia, kini Australia Barat, di satu majlis di King George Sound.[1]
  • 1829 – James Stirling meneroka kawasan Sungai Swan. Kapten Charles Fremantle sekali lagi mengambil alih bahagian barat New Holland untuk mahkota British pada 2 Mei.


Koloni Sungai Swan (1829–1832)
Tanah Jajahan Australia Barat (1832–1901)
Koloni Mahkota British
1829–1901
Flag of Australia Barat
History
Kerajaan
 • JenisTanah jajahan pemerintahan sendiri
Monarki 
• 1829–1830
George IV pertama
• 1837–1901
Victoria terakhir
Gabenor 
• 1829–1832
James Stirling pertama
• 1895–1900
Gerard Smith terakhir
Sejarah 
• Diasaskan
1829
1901
Diganti oleh
Australia
Australia Barat

Era kolonial[sunting | sunting sumber]

King George Sound[sunting | sunting sumber]

Tuntutan rasmi pertama pemilikan untuk Great Britain telah dibuat pada 29 September 1791 oleh Komander (kemudian Kapten) George Vancouver RN, di tempat yang dinamakan Possession Point, di hujung semenanjung di antara perairan beliau turut menamakan Princess Royal Harbour dan King George the Third's Sound di Albany ("the Third" kemudiannya digugurkan dari nama itu).

Pada awal abad ke-19 British menjadi bimbang tentang kemungkinan tanah jajahan Perancis akan ditubuhkan di pantai barat Australia. Pada tahun 1826 Gabenor New South Wales, Ralph Darling, mengarahkan penubuhan penempatan di King George's Sound. Tentera detasmen telah dihantar dari Sydney yang diketuai oleh Mejar Edmund Lockyer dengan lapan belas orang askar, seorang kapten, seorang doktor, seorang penjaga stor dan dua puluh tiga orang banduan.[1]

Pada 21 Januari 1827 seluruh Australia akhirnya dituntut sebagai wilayah British apabila Mejar Lockyer secara rasmi mengilhakkan bahagian barat benua itu pada satu majlis di King George Sound.[1]

Pada Mac 1831 penempatan jenayah ditarik balik, dan kawalan King George's Sound telah dipindahkan dari New South Wales ke Koloni Sungai Swan.[1] Kapten James Stirling memerintahkan bahawa penempatan itu akan dinamakan "Albany" dari 1 Januari 1832.[7]

Koloni Sungai Swan[sunting | sunting sumber]

Peta awal Koloni Sungai Swan

Penempatan penting Eropah pertama telah ditubuhkan di Sungai Swan oleh James Stirling dalam 1829. Penjajah pertama kali melihat daratan pada 1 Jun, sebuah Perisytiharan rasmi dibuat pada 18 Jun dan pengasasan tanah jajahan itu berlangsung pada 12 Ogos. Sebagai Leftenan Gabenor, Stirling mempunyai kuasa mutlak untuk menggubal undang-undang dan membuat keputusan hal ehwal hari ke hari.

Menjelang 1859, semua tanah jajahan Australia lain mempunyai parlimen mereka sendiri dan penjajah di Australia Barat mula mendesak hak untuk pemerintahan mereka sendiri. Pejabat Tanah Jajahan British menentang hal ini kerana kadar pertumbuhan yang perlahan dan kehadiran banduan pada masa itu. Petisyen meminta agar beberapa jawatan dalam Majlis Perundangan untuk diisi oleh penjajah popular yang dipilih telah dibentangkan ke London pada tahun 1865 dan 1869. Pada tahun 1870, permintaan ini telah diberikan, walaupun Gabenor masih boleh veto keputusan Majlis.

Bandar-bandar utama tanah jajahan membangun perlahan-lahan menjadi bandar pelabuhan Fremantle dan penempatan utama, 20 batu (30 km) hulu sungai, di Perth.

Pengembangan 1829–1850[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan tanah di sekitar Sungai Koloni Swan tidak sesuai untuk pertanian dan ia tidak dapat disangkal lagi bahawa tanah jajahan perlu dikembangkan di luar kawasan Sungai Swan selepas lokasi yang paling subur dijumpai.

Penternakan bebiri adalah aktiviti awal pertanian yang paling berjaya dan asas kepada semua pengembangan sehingga tahun 1850-an.

  • 1829: Pangkalan luar tentera telah ditubuhkan di Bunbury.
  • 1830: Kawasan di sekitar Augusta diduduki.
  • 1830: Penerokaan pertama di Darling Range untuk mencari tanah pertanian yang sesuai berlaku dengan penempatan Avon Valley dan asas bandar York pada 1831.
  • 1832
  • 1833: Pada 5 Januari, akhbar pertama, Perth Gazette telah dilancarkan.
  • 1833: Hubungan antara bangsa Eropah dan Orang Asli tidak selalunya secara baik dengan banyak pertempuran antara budaya. Yagan, seorang pahlawan yang kanan dari suku Orang Asli tempatan berhampiran Sungai Swan telah dibunuh pada 11 Julai tahun ini selepas baunti telah dikeluarkan untuk menangkap beliau berikutan pembunuhan beberapa peneroka.
  • 1834: Pertempuran Pinjarra (juga dikenali sebagai Pembunuhan Pinjarra): Ini adalah pertempuran antara budaya yang paling teruk, berlaku pada 28 Oktober. Bergantung kepada sumber, angka kematian antara 10-150 orang.
  • 1836: Penempatan di rantau Toodyay.[8]
  • 1837–39: George Grey meneroka pantai:
    • Barat Laut (1837)
    • Gascoyne dan Murchison (1839)
  • 1839: Empat lagi ahli, dari kalangan peneroka persendirian, telah ditambah kepada ahli-ahli rasmi Majlis Undangan.
  • 1841: Peneroka Edward John Eyre tiba di Albany berjalan merentasi Nullarbor Plain dari negeri-negeri timur. Di Daerah Vasse di Wonnerup, peneroka George Layman Sr dari Wonnerup House telah ditombak mati oleh orang tua Wardandi.[9]
  • 1843: Banci mencatatkan penduduk Australia Barat seramai 3,842 orang.[8]
  • 1844: John Gavin berusia 15 tahun ialah orang Eropah pertama digantung mati secara sah di tanah jajahan.
  • 1848–1850: Selepas 19 tahun penempatan ditubuhkan, pertumbuhan adalah sangat perlahan. Penduduk kawasan sekitar Perth masih hanya kira-kira 1,400 orang. Pada tahun 1850 penduduk negeri secara keseluruhan telah meningkat hanya kepada 5,886. Penduduk ini menetap terutamanya di sekitar pantai barat daya pada Bunbury, Augusta dan Albany.
  • 1849: Penemuan emas pertama berlaku di kawasan Jimperding-Toodyay.[8]

Era Banduan[sunting | sunting sumber]

Walaupun Australia Barat pada mulanya "penempatan bebas", masalah ekonomi bagi peneroka kapitalis membawa mereka untuk mendapatkan pengangkutan banduan British. Australia Barat menjadi jajahan jenayah pada 1850.

Gregory bersaudara memimpin ekspedisi penerokaan utama ke banyak bahagian tanah jajahan, termasuk:

Menjelang 1859, semua tanah jajahan Australia lain mempunyai parlimen mereka sendiri dan penjajah di Australia Barat mula mendesak bagi hak untuk memerintah diri mereka. Pejabat Tanah Jajahan British menentang hal ini kerana kadar pertumbuhan yang perlahan dan kehadiran banduan. Petisyen meminta untuk beberapa jawatan dalam Majlis Perundangan untuk diisi oleh ahli yang dipilih telah dibentangkan ke London dua kali pada tahun 1860-an.

Menjelang 1868, lebih 9,000 banduan telah dihantar ke Australia Barat dalam 43 pelayaran kapal banduan.

Pengembangan 1861-1885[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran bulu, biasanya pada stesen besar, juga merupakan asas bagi pengembangan bahagian timur dan utara.

Penempatan kekal pertama di Barat Laut (kemudian dibahagikan kepada rantau Pilbara dan Kimberley) berlaku pada pertengahan 1860-an, pada mulanya di Sungai Harding, Sungai De Grey dan Roebourne (diwartakan pada tahun 1867). Penternakan gewang juga menguasai Barat Laut, pada mulanya di Nickol Bay, dengan kapal-kapal di Tien Tsin Harbor (kemudian dinamakan semula Cossack). Di Barat Laut, tidak seperti selatan Australia Barat, tenaga buruh dikuasai oleh warga asli Australia, sering di bawah bentuk buruh tidak bebas yang keras.

Pada tahun 1870, beberapa ahli Majlis Perundangan dipilih buat kali pertama, walaupun hanya peneroka lelaki dengan harta yang ketara boleh mengundi dan Gabenor masih boleh veto keputusan Majlis.

John Forrest memimpin dua ekspedisi utama:

Pada tahun 1872, penjelajah kontroversi Peter Egerton Warburton membuat perjalanan dari Alice Springs ke pantai Australia Barat.

Ernest Giles dua kali merentasi Gurun Gibson di antara tahun 1872 dan 1876.

Dalam tahun 1870-an, kawasan Murchison dan Gascoyne juga diduduki oleh orang Eropah.

Peristiwa penting lain
  • 1877: Telegraf dari Adelaide ke Perth selesai, pertimbangan memperbaiki komunikasi intrabenua
  • 1883: Keluarga Durack menetap di sekitar Sungai Ord di Kimberley Timur.

Penemuan emas, 1885–1900[sunting | sunting sumber]

Perkembangan populasi Australia Barat 1829–2010

Sehingga tahun 1880-an ekonomi negeri itu sebahagian besarnya berasaskan kepada bulu dan gandum. Perubahan utama dalam nasib koloni berlaku pada tahun 1885 apabila emas telah ditemui dan puluhan ribu pencari gali mengerumuni seluruh negeri itu dalam cubaan terdesak untuk mencari lombong emas baru.

Pada tahun 1887 perlembagaan baru, termasuk cadangan untuk kerajaan bertanggungjawab, telah digubal dan dihantar ke London oleh Gabenor Broome untuk diluluskan. Beliau telah berhujah bahawa disebabkan kekayaan yang semakin meningkat yang dihasilkan oleh kerubut emas, Australia Barat seharusnya menjadi koloni pemerintahan sendiri. Satu akta membenarkan kerajaan sendiri telah diluluskan oleh Parlimen British pada tahun 1890, memberikan kemerdekaan Koloni daripada UK dalam perkara-perkara selain daripada dasar luar, pertahanan dan "hal ehwal orang asli". Seksyen 70 akta kerajaan sendiri menetapkan suatu Lembaga Perlindungan Orang Asli, di bawah kawalan Parlimen British, bukan Parlimen Australia Barat. Gabenor Broome pada awalnya memberi amaran kepada Pejabat Tanah Jajahan British bahawa Australia Barat tidak boleh dipercayai dalam hal-hal yang berhubungan dengan orang Asli. Klausa lanjut perlembagaan menyatakan bahawa 5,000 paun atau satu peratus daripada hasil negeri, yang mana adalah lebih besar, diperuntukkan kepada orang Asli untuk kebajikan dan kemajuan mereka. Ramai peneroka marah berkenaan fasal ini, dan Australia Barat tidak pernah menghormati fasal ini walaupun perlembagaan sendiri. Gabenor sebelumnya, Sir William Robinson, dilantik semula untuk mengawasi perubahan. Beliau mengembara dengan kereta api dari Albany ke Perth dan bandar-bandar dalam perjalanan menyalakan unggun api dan orang berkumpul di tepian kereta api untuk meraikan ketibaannya dan perlembagaan baru. Ketibaan beliau di Perth pada 21 Oktober 1890 menyaksikan kota dihiasi dengan gerbang bunga rumit yang merangkumi jalan-jalan utama dan bangunan di bandar ini telah dihiasi dengan sepanduk dan bendera.

Pada tahun 1891 kerubut untuk kawasan emas Murchison bermula apabila Tom Cue menemui emas di pekan yang kini menyandang namanya. Dalam tahun-tahun berikutnya berpuluh-puluh bandar-bandar emas – Day Dawn, Nannine, Peak Hill, Garden Gully, Dead Finish, Pinnicles, Austin Island dan Austin Mainland – berkembang pesat hanya untuk ditinggalkan apabila sumber telah habis dan demam emas berpindah.

Kemasukan pelombong dari jajahan timur dan dari luar negara meningkat kehadiran kesatuan sekerja di Australia Barat. Majlis Dagangan dan Buruh, Perth telah ditubuhkan pada tahun 1891 dan Dewan Dagangan Perth dibuka (1912). Edisi pertama Westralian Worker muncul pada 7 September 1900 dan diikuti tidak lama selepas itu oleh pembukaan Dewan Dagangan Kalgoorlie, dewan yang pertama seumpamanya di Australia Barat. Sebuah Dewan Dagangan telah dibuka di Fremantle pada 1904.

Kemasukan orang dari Victoria, Australia Selatan dan Tasmania membawa kepada bola sepak peraturan Australia menjadi kod bola sepak dominan apabila beberapa kelab bola sepak ragbi tempatan beralih kod.

Sir John Forrest – Ketua Menteri Australia Barat pertama dan saru-satunya ketua menteri ketika Koloni – bertelagah dengan Robinson tentang Seksyen 70. Walaupun Forrest berhujah Australia Barat harus menerima Seksyen 70 untuk mendapatkan pemerintahan sendiri, menjelang 1892 beliau telah cuba untuk mengubahnya. William Traylen berhujah bahawa "memandangkan hasil kita membesar sekarang, dan orang asli hampir-hampir boleh dikatakan tidak bertambah bilangan, kami sebagai tanah jajahan akan membayar sebahagian pendapatan kami [dalam jumlah] yang sangat tidak wajar untuk tujuan menyokong bangsa asli Orang Asli".

Penemuan di Coolgardie (1892) dan penemuan Paddy Hannan di Kalgoorlie (1893) mencetuskan demam emas sebenar.

Gold memberi inspirasi kepada gelombang baru penerokaan, termasuk David Carnegie yang, pada tahun 1896, mengetuai ekspedisi epik mengembara di padang pasir utara Coolgardie, melalui Gurun Gibson dan Great Sandy ke Halls Creek di Kimberley, sebelum pulang ke Coolgardie.

Pada abad ke-19, terdapat perkhabaran yang rantau emas yang kaya di sekeliling Kalgoorlie ingin berpisah dari Australia Barat, sebagai tanah jajahan/negeri dipanggil "Auralia". Kempen ini bertepatan dengan keengganan di Perth mengenai Australia Barat mengambil bahagian dalam persekutuan Australia.

Pada tahun 1899, Forrest berjaya secara bersendirian meluluskan Akta Pindaan Perlembagaan, mengambil kawalan Hal Ehwal Orang Asli tanpa kelulusan Dewan Rakyat British. Ramai orang Asli berhujah bahawa pindaan 1899 itu merupakan rampasan haram kuasa kerajaan British dan satu peratus daripada pendapatan Kerajaan terkumpul perlu diketepikan untuk kebajikan Orang Asli, seperti yang sepatutnya.

Peristiwa penting lain
  • 1887: Pada 22 April, taufan melanda armada mutiara di Eighty Mile Beach berhampiran Broome mengorbankan 140 nyawa. Ribut itu adalah di luar jangkaan, yang begitu lewat musim.[10]
  • 1889: Great Southern Railway dibuka berikutan pertumbuhan ekonomi kawasan sepanjang laluannya. Industri gandum tidak berganjak sehingga pembinaan landasan kereta api. Landasan kereta api telah sampai Coolgardie (dari Perth) menjelang 1896.
  • 1895: Kings Park telah dibuka secara rasmi pada 10 Ogos.
  • 1897: Fremantle Inner Harbour telah dibuka secara rasmi selepas pengorekan dan pembinaan di bawah pengawasan C. Y. O'Connor.

Negeri Australia[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Januari 1901, berikutana pengisytiharan oleh Ratu Victoria, Australia Barat, bersama-sama dengan lima jajahan British yang lain New South Wales, Queensland, Australia Selatan, Tasmania dan Victoria, membentuk persekutuan Komanwel Australia, yang mana mereka masing-masing menjadi negeri komponen. Walau bagaimanapun, Australia Barat agak keberatan untuk menyertai persekutuan, berbuat demikian hanya selepas landasan kereta api yang menghubungkan pantai barat ke pantai timur telah ditawarkan.

Pembangunan semasa awal abad kedua puluh[sunting | sunting sumber]

Peta Australia Barat pada tahun 1916
Gabenor William Campion pada sambutan seratus tahun di Perth.

Kekayaan yang dijana daripada emas tidak lama kemudian hilang dan pada tahun-tahun awal abad ke-20 ekonomi sekali lagi bergantung kepada bulu dan gandum. Pergantungan ini bererti kejatuhan dramatik harga bulu dan gandum pada tahun 1920-an – awal 1930-an menyaksikan keruntuhan ekonomi negeri. Ia tidak pulih sehingga selepas Perang Dunia II apabila dasar immigrasi selepas perang Kerajaan Persekutuan menyaksikan kemasukan besar pendatang, hampir semua daripada mereka dari Eropah, dalam tempoh 1947-1970.

Peristiwa-peristiwa penting di Australia Barat seperti berikut:

  • 1902: Ketua Menteri, George Leake meninggal dunia tiba-tiba pada 24 Jun berumur hanya 45 tahun. Frederick Illingworth menjadi Ketua Menteri sementara untuk seminggu sebelum Walter James membentuk sebuah kementerian baru pada 1 Julai. George Leake adalah satu-satunya Ketua Menteri Australia Barat yang mati dalam perkhidmatan.
  • 1903: Saluran paip dari Mundaring Weir ke Kalgoorlie dibuka. Ini merupakan satu pencapaian yang besar untuk masa itu oleh seorang ketua jurutera pertama di negeri ini C. Y. O'Connor, yang membunuh diri sebelum projek itu selesai.
  • 1904: John Drayton dipenjarakan di bawah peruntukan hak istimewa Parlimen di Australia Barat kerana enggan membayar denda. Ini adalah yang pertama dan, sehingga 1995, satu-satunya, masa Parlimen Australia menghukum seseorang di bawah peruntukan keistimewaan parlimen.
  • 1911: University of Western Australia menjadi universiti pertama di Australia Barat. Tiada pengajaran berlaku sehingga 1913.[2] Hanya pada 1975 universiti kedua di Australia Barat, Murdoch University dibuka.
  • 1912: Taufan melintasi pantai di barat Balla Balla berhampiran Port Hedland dan mengorbankan lebih daripada 150 nyawa. Ini hampir pasti merupakan bencana maritim abad ke-20 yang berkaitan dengan cuaca terburuk di Australia dengan kehilangan kapal pantai Koombana.[3]
  • 1917: Keretapi merentasi benua selesai, memenuhi janji oleh Kerajaan Persekutuan apabila Koloni Australia Barat mengundi untuk menjadi sebuah negara Australia dalam Persekutuan pada 1901. Pembinaan terakhir antara Kalgoorlie dan Port Augusta telah bermula pada tahun 1912.
  • 1920: Edward, Putera Wales (bakal Raja Edward VIII) telah terlibat dalam kegelinciran kereta api, di mana gerabaknya terbalik di barat daya negeri. Mujur kereta api itu bergerak pada kelajuan yang rendah dan dia tidak mengalami sebarang kecederaan.
  • 1920: Australia Barat meluluskan undang-undang membenarkan wanita untuk bertanding di Parlimen, Edith Cowan telah dipilih untuk Dewan Undangan menjadi wanita pertama dilantik kepada mana-mana Parlimen Australia.
  • 1929: Seratus Tahun Australia Barat.
  • 1930: Perth disambungkan ke Adelaide (dan seterusnya seluruh negeri di timur) dengan talian telefon.
Puak pemisah dalam mesyuarat.
  • Dalam satu referendum pada tahun 1933, 68% daripada pengundi memihak pemisahan. Ketua Menteri, Philip Collier, berhujah di London untuk pemisahan tetapi British memutuskan mereka tidak dapat memperkenankan.
  • 1935: Kepulauan Lacepede berhampiran Broome telah dilanda taufan, menenggelamkan 21 kapal layar mutiara dengan 141 nyawa. Ini merupakan taufan kedua paling dahsyat Australia pada abad ke-20. [4]

Perang Dunia II[sunting | sunting sumber]

Peristiwa-peristiwa besar sejak tahun 1945[sunting | sunting sumber]

  • 1946: Lebih 800 orang pekerja Orang Asli telah mengambil bahagian dalam mogok Pilbara 1946, tindakan pertama yang seperti itu diambil oleh Orang Asli Australia.
  • 1947: Australia Barat memasuki pertandingan kriket domestik di negara ini, Sheffield Shield. Walaupun Australia Barat hanya masuk secara percubaan, ia berjaya memenangi perisai dalam pusingan pertama.
  • 1949: Douglas DC-3 Fitzroy terhempas selepas berlepas dari padang terbang Guildford, membunuh semua 18 orang di atas kapal.
  • 1950: Kemalangan pesawat awam paling teruk dalam sejarah Australia berlaku apabila semua 29 orang di atas kapal Douglas DC-4 Amana mati selepas ia terhempas berhampiran York dengan penerbangan dari Perth ke Adelaide.
  • 1952: Pada 3 Oktober bom nuklear yang pertama telah meletup di tanah Australia di Kepulauan Montebello. Ia adalah sebahagian daripada Operasi Hurricane, ujian senjata nuklear pertama Britain. [5]
  • 1961: Dalam dikatakan kebakaran hutan terburuk di Australia Barat, banyak komuniti kecil telah musnah termasuk 132 buah rumah di Dwellingup. Tiada sebarang kemalangan jiwa, tetapi 800 orang telah kehilangan tempat tinggal.[11]
  • 1961: Ledakan galian bermula dengan penyingkiran larangan eksport bijih besi. Ekonomi negara diperkukuh dalam tempoh dua dekad akan datang oleh lombong nikel sekitar Kalgoorlie dan lombong bijih besi di barat laut.[12]
  • 1964: Pembunuh bersiri Eric Edgar Cooke ialah orang terakhir digantung di Australia Barat.
  • 1964: Pada 31 Disember, Donald Campbell memecahkan rekod kelajuan air dunia dalam Bluebird K7 di Tasik Dumbleyung. Beliau mencapai 442 km/h. Campbell mati dalam kenderaan yang sama pada tahun 1967 dalam percubaan rekod seterusnya di England.
  • 1967: Orang Asli telah diiktiraf sebagai warganegara Australia dengan hak untuk mengundi
  • 1968: Pada 14 Oktober, gempa bumi Meckering berlaku dengan magnitud momen 6.5 dan keamatan Mercalli maksimum IX (Ganas).
  • 1968: Pada 31 Disember, semua 26 orang di atas kapal Penerbangan MacRobertson Miller 1750 dari Perth ke Port Hedland maut apabila pesawat, Vickers Viscount, terhempas berhampiran Port Hedland.
  • 1970: Kereta api Hindi Pasifik melengkapkan perjalanan pertama dengan kereta api merentas benua dari Sydney ke Perth. Walaupun kereta api benua telah lengkap sejak tahun 1917, kali ini merupakan kereta api pertama yang boleh membuat perjalanan tanpa gangguan akibat perubahan tolok.
  • 1979: Stesen angkasa NASA Skylab terhempas di bahagian terpencil di selatan timur negeri ini. Tempat-tempat seperti Rawlinna dan Balladonia mendapat perhatian antarabangsa.
  • 1979: Pada 2 Jun tahun 1979 terdapat satu gempa bumi besar di timur Cadoux.
  • 1979: WAY 1979 dan penerbitan Siri Perayaan Seratus Lima Puluh Tahun (Australia Barat) oleh jawatankuasa perayaan dan Kerajaan.
  • 1983: Permulaan WA Inc. Tawaran kerajaan dengan ahli perniagaan swasta membawa kepada kerugian sebanyak $ 600 juta pada wang awam dan akhirnya Suruhanjaya Diraja.
  • 1993: Landasan kereta api Perth-Joondalup siap memperluaskan pengangkutan kereta api ke pinggir bandar utara Perth.
  • 2007: Landasan kereta api Perth-Mandurah siap.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Mennell, Philip (1892). The Coming Colony . London: Hutchison & Co.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e "King George's Sound Settlement". State Records. State Records Authority of New South Wales. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-24. Dicapai pada 14 May 2014.
  2. ^ Zimmerman, Augusto (2012). "The Still Reluctant State". Dalam Appleby, Gabrielle; Aroney, Nicholas; John, Thomas (penyunting). The Future of Australian Federalism: Comparative and Interdisciplinary Perspectives. Cambridge University Press. m/s. 79. ISBN 9781107006379. Dicapai pada 17 October 2014.
  3. ^ Heilbronn, Gary N.; dll. (2008). "Commonwealth Parliament". Introducing the Law (ed. 7). Sydney: CCH Australia Limited. m/s. 48. ISBN 9781921873478. Dicapai pada 17 October 2014.
  4. ^ Hallam, Sylvia J. (1981) The First Western Australians from C. T. Stannage A New History of Western Australia, University of Western Australia Press. ISBN 0-85564-181-9
  5. ^ Lee, Ida. "The First Sighting of Australia by the English". The Geographical Journal (April 1934). Dicapai pada 16 Dec 2013.
  6. ^ King, Robert J. (2008). "Jean Pierre Purry's proposal to colonize the Land of Nuyts". Australia on the Map. Australasian Hydrographic Society. Dicapai pada 23 November 2015.
  7. ^ Uren, Malcolm John Leggoe (1948). Land Looking West: The Story of Governor James Stirling in Western Australia. London: Oxford University Press. m/s. 24.
  8. ^ a b c Frayne, Beth (2011). The Long Toodyay Chronology, Part 1 1829–1900 (ed. second). Toodyay: Toodyay Historical Society. |access-date= requires |url= (bantuan)
  9. ^ Stirling, Ros (2011). "Wonnerup: A chronicle of the south-west". Australian Heritage Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-25. Dicapai pada 27 April 2011.
  10. ^ Bureau of Meteorology (1998). Tropical Cyclones (A Guide for Mariners in Northwest Australia), Pamphlet, Commonwealth of Australia
  11. ^ Courtney, Joe; Middelmann, Miriam (2005). "Meteorological hazards" (PDF). Natural hazard risk in Perth, Western Australia – Cities Project Perth Report. Geoscience Australia. Dicapai pada 25 December 2012.
  12. ^ Lee, David (2013). "Reluctant relaxation: The end of the iron ore export embargo and the origins of Australia's mining boom, 1960–1966". History Australia. Clayton, Vic: Monash University Publishing. m/s. 149–170. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-11-24. Dicapai pada 23 November 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Western Australia