Anjing Kai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anjing Kai
Seekor anjing Kai
Nama lainKai
Nama ringkasAnjing harimau belang
Negara asalJepun
Trait
Berat 11–25 kg (25–55 lb)
Tinggi Jantan 50–56 cm (20–22 in)
Betina 45–51 cm (18–20 in)
Bulu Lapis bulu ganda sederhana panjang
Warna Brindle' hitam, brindle merah, dan brindle
Anjing (Canis lupus familiaris)

Anjing Kai atau hanya kai[a], juga dikenali sebagai tora inu atau anjing harimau belang, ialah satu baka yang asli di rantau Kai, Wilayah Yamanashi, Jepun,[1] tempat ia merupakan monumen semula jadi. Ia merupakan baka anjing jarang malah di tanah airnya dan merupakan salah satu daripada enam baka anjing asli Jepun yang dilindungi oleh Nihon Ken Hozonkai.[2]

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Spesimen terawet bagi anjing Kai bernama "Kai-kuro-go" di Muzium Alam Semula Jadi dan Sains Kebangsaan, Tokyo, Jepun
Anak anjing Kai

Anjing Kai ialah anjing bersaiz sederhana dengan kepala berbentuk baji dan telinga tajam. Jantan biasanya setinggi 18–22 inci (46–56 cm) pada paras bahu, manakala betina pula lebih kecil sedikit, setinggi 17–20 inci (43–51 cm) pada paras bahu. Ekornya mungkin melingkar ke belakang, atau terangkat dalam kedudukan sabit. Anggota tubuhnya patut kuat dan ketingnya patut cukup terbentuk yang mencerminkan sejarah anjing tentang kehidupan di gunung. Lapis bulunya ini bertekstur kasar, sederhana panjang, dan terdapat dalam pelbagai cahaya warna brindle (belang "harimau [belang]"). Terdapat tiga cahaya warna brindle utama yang diiktiraf: Aka-tora (belang merah), chu-tora (belang tengah), dan kuro-tora (belang hitam).[3] Anak anjing lahir dengan warna padu, dan brindle-nya terbentuk mengikut usia, kadang-kadang mengambil masa selama lima tahun sebelum muncul sepenuhnya.

Temperament[sunting | sunting sumber]

Anjing Kai belang hitam
Anjing Kai belang tengah

Anjing Kai adalah cerdas, tangkas, berwaspada, dan berani. Ia merupakan pemburu semula jadi dan sesuai sebagai anjing penjaga, menyendiri terhadap orang asing tetapi setia kepada keluarga mereka. Ia mesra, kerap baik dengan kanak-kanak, dan biasanya tidak agresif terhadap anjing lain. Banyak anjing suka berenang dan telah diketahui menyeberangi sungai dan memanjat pokok sambil mengejar mangsanya.[4]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kai Ken telah terpisah daripada baka tempatan anjing Jepun semasa pendirian Nihon Ken Hozonkai (Nippo) dan dinamai sempena bekas Wilayah Kai di Wilayah Yamanashi, tempat asal baka ini menurut yang diperkatakan.

Sebagai pendaki tangkas dan lancar, anjing Kai digunakan untuk berburu di kawasan pergunungan curam di Yamanashi. Di sana, buruan utamanya merupakan kambing hutan Jepun, rusa, babi hutan, dan kadang-kadang beruang.

Selepas pendirian Nippo pada tahun 1928, anjing Kai ditetapkan sebagai monumen kebangsaan di Jepun pada tahun 1933. Pada tahun 1931, Kai Ken Aigokai (Diarkibkan 5 April 2017 di Wayback Machine) ditubuhkan dan menjadi persatuan pemuliharaan utama untuk baka ini di Jepun sehingga kini.

Dalam kebudayaan popular[sunting | sunting sumber]

  • Banyak anjing Kai memainkan peranan penting dalam siri daripada Yoshihiro Takahashi Ginga: Nagareboshi Gin dan sekuelnya, Ginga Densetsu Weed, termasuk adik-beradik Kurotora, Chūtora, dan Akatora. Dalam sekuelnya, Ginga Densetsu Weed, anak kepada Kurotora, Kagetora, membintangi watak penting, dengan saudaranya yang kurang menonjol, Harutora dan Nobutora, dan sepupu mereka Dodo, Buru, Shōji, dan Shigure.
  • Satu lagi manga daripada Yoshihiro Takahashi, Kacchū no Senshi Gamu menonjolkan seekor anjing Kai jahat bernama Gama.
  • Chu, seekor Pahlawan Anjing daripada permainan video tahun 2006 Ōkami, juga merupakan anjing Kai.
  • Oswald "Ozzy" (yang dimainkan oleh Little Bear) ialah seekor anjing ajaib berusia 600 tahun dalam filem The Amazing Wizard of Paws dari tahun 2015 oleh pengarah Bryan Michael Stoller.
  • Rover, raksasa anjing besar yang menjadi haiwan peliharaan watak utama kemudian dalam siri ini, dalam One-Punch Man berdasarkan anjing Kai.
  • Maskot Wilayah Yamanashi di Jepun Tengah, Takeda Hishimaru (武田菱丸), ialah samurai anjing Kai berdasarkan tokoh bersejarah Takeda Shingen.[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: انجيڠ کاءي; کاءي; Jepun: 甲斐犬; 甲斐, rumi: Kai ken, Kai inu, kai[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kai". JKC (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 5 Januari 2024.
  2. ^ "Kai Inu (Kaiken)". Nihon Ken Hozonkai (dalam bahasa Jepun). Dicapai pada 5 Januari 2024.
  3. ^ "Kai Ken Dog Breed Information". American Kennel Club (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Januari 2024.
  4. ^ "Kai Ken - Canada's Guide to Dogs". Canadasguidetodogs.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 5 Januari 2024.
  5. ^ "Yamanashi Prefecture". nippon.com (dalam bahasa Inggeris). 13 April 2023. Dicapai pada 5 Januari 2024.
  6. ^ "甲斐犬". kotobank.jp (dalam bahasa Jepun).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]