Gerbang Selatan Bersepadu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 1°27′49″N 103°45′51″E / 1.46361°N 103.76417°E / 1.46361; 103.76417

Logo Gerbang Selatan Bersepadu.
Gerbang Selatan Bersepadu dalam pembinaan.

Gerbang Selatan Bersepadu (Jawi: ݢربڠ سلاتن برسڤادو, Tamil: தெற்கு ஒருங்கிணைந்த நுழைவாயில்) ialah Projek Nasional Malaysia dan dikendalikan oleh JKR Malaysia yang merangkumi pembinaan Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ), Jambatan Tanjung Puteri yang menggantikan Tambak Johor di sebelah Malaysia dan stesen keretapi JB Sentral di Johor Bahru, Johor. Projek ini telah dikendalikan oleh Jabatan Kerja Raya dan Gerbang Perdana Sdn Bhd.

Projek bernilai RM2.5 bilion ini merupakan sebuah mercu tanda pintu masuk antarabangsa, penyelesaian masalah kesesakkan lalulintas di Johor Bahru dan membawa pelbagai manfaat kepada negara. Walau bagaimanapun, projek penggantian Tambak Johor oleh Jambatan Tanjung Puteri dibatalkan pada 12 April 2006 oleh mantan Perdana Menteri Malaysia Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Manfaat projek[sunting | sunting sumber]

Projek ini berusaha untuk meningkatkan aliran trafik dalam Pusat Perniagaan Daerah Johor Bahru. Rangkaian jalan raya serantau telah dipertingkatkan dengan menghubungkan kompleks CIQ dengan Lebuhraya Utara-Selatan melalui Jalan Lingkaran Dalam Johor Bahru. Projek ini juga meningkatkan rangkaian pengangkutan antara Johor Bahru dan Singapura.

Projek ini bertujuan untuk turut menarik pelancong Singapura ke Johor Bahru dan seluruh Johor kerana link pengangkutan yang lebih baik, yang meningkatkan kemudahan dan mengurangkan masa perjalanan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Peristiwa[sunting | sunting sumber]

Pembinaan jalan ke lebuhraya.
Pusat Kastam, Imigresen & Kuarantin Bangunan Sultan Iskandar dalam proses pembinaan pada 2006.
Mula Tamat Peristiwa
Akhir 2002 Kompleks CIQ baru telah dicadangkan.
Awal 2003 Flat Lumba Kuda dan struktur lain termasuk Kampung Ungku Mohsin dan taman rekreasi Bukit Chagar dirobohkan.
14 Februari 2003 Gerbang Selatan Bersepadu dilancarkan secara rasmi oleh Tun Dr Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia.
2 Disember 2003 Pembinaan kompleks CIQ bermula.
10 Mac 2006 Pemasangan cerucuk untuk jambatan indah yang baru selesai.
12 April 2006 Pembinaan jambatan jalan Tanjung Puteri yang baru menggantikan sebelah tambak Malaysia telah dibatalkan.
26 April 2006 250 juta - Lapan lorong lurus Ringgit dinaikkan pautan kekal dari Seberang Tambak ke kompleks CIQ baru di Bukit Chagar telah dicadangkan oleh Kementerian Kerja Raya dan Gerbang Perdana.
30 Julai 2006 Kerajaan negeri Johor mengumumkan rancangan untuk membina sistem transit monorel Johor Bahru Maglev yang baru. Ia akan menghubungkan JB Sentral ke Tebrau City dalam Sentral timur dan JB ke Skudai di barat.
18 Januari 2007 Pembinaan jangka pendek-jalan masuk sementara bermula.
1 Jun 2007 30 Jun 2007 Melancarkan kerja-kerja untuk Jambatan Tanjung puteri sebagai sebahagian daripada akses jangka pendek.
1 Julai 2007 Kompleks bangunan Kuarantin dan Imigresen diduduki oleh jabatan pengguna.
Pertengahan 2008 Pangsapuri Bukit Cagar telah dirobohkan.
1 Disember 2008 Kompleks Bangunan Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) secara rasmi dinamakan "Kompleks Sultan Iskandar" oleh Sultan Johor. Kompleks kastam telah dibuka kepada kereta dan motosikal memasuki Johor Bahru pada hari yang sama.[1]
16 Disember 2008 Kompleks Sultan Iskandar dibuka kepada semua kenderaan jalan raya.
21 Oktober 2010 JB Sentral dibuka untuk operasi keeretapi.
12 November 2011 8 lorong jalan lurus baru dibuka kepada semua lalu lintas jalan.

Komponen utama[sunting | sunting sumber]

Bangunan Sultan Iskandar[sunting | sunting sumber]

Pusat pemeriksaan Imigresen ke pintu masuk Johor Bahru

Hab pengangkutan JB Sentral[sunting | sunting sumber]

Pintu masuk ke JB Sentral, disinari cahaya malam.

Johor Bahru Sentral adalah hab pengangkutan untuk Johor Bahru. Jumlah kawasan JB Sentral adalah 79,000 meter persegi (850,000 kaki persegi), hampir dua kali lebih besar daripada KL Sentral (42,000 m2 atau 450,000 kaki persegi). Hab itu mempunyai stesen keretapi KTM (dibuka pada 21 Oktober 2010) dan stesen bas, yang terletak di kawasan seluas 9,500 meter persegi (102,000 kaki persegi). Stesen bas dijangka mengendalikan kira-kira 15,000 penumpang bas setiap jam, mengurangkan kesesakan lalu lintas di Stesen Terminal Larkin berusia 20 tahun itu. Terdapat 2,000 ruang letak kereta yang diperuntukkan di JB Sentral.

Kereta api beroperasi dalam orientasi utara-selatan. sempadan barat tapak adalah dikekang oleh stesen minyak Caltex bersempadan dengan pagar landasan keretapi; Jalan Jim Quee ke timur mempunyai platform tahap sehingga 8 meter (26 kaki) tinggi, yang cerun dengan landasan kereta api.

Terminal ini direka bentuk untuk beroperasi enam baris rel dan empat platform pulau (530 m × 8 m atau 1,739 ft × 26 kaki) di jajaran yang lurus. Bangunan JB Sentral direka untuk sesuai dengan tapak sempit ini dengan meletakkan dewan penumpang dan pejabat jualan tiket secara langsung di atas landasan kereta api, dengan eskalator dan lif yang menyediakan akses ke platform kereta api di bawah.

Sebuah jambatan pejalan kaki menghubungkan JB Sentral ke Johor Bahru City Square dan KOMTAR JBCC.

Laluan ke jalan lain[sunting | sunting sumber]

Bangunan Sultan Iskandar, kelihatan dari kereta menghadap Jalan Lingkaran Dalam.

250-juta Ringgit, lapan lorong, lurus pautan kekal tinggi di jambatan jejambat itu asalnya dirancang adalah jalan utama dari Tambak Johor-Singapura ke kompleks CIQ yang baru. Pusat pemeriksaan lama untuk kenderaan ringan, Kompleks Tanjung Puteri Kastam untuk kenderaan berat, dan jambatan pusat pemeriksaan yang lama telah dirobohkan bermula pada Mei 2009.

Terdapat jejambat menghubungkan projek ini kepada Jalan Lingkaran Dalam Johor Bahru dan lebuh raya baru, Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Johor Bahru Timur, yang menghubungkan Gerbang Selatan Bersepadu ke persimpangan di Lebuhraya Utara-Selatan Jajaran Selatan berhampiran Pandan.

Pembinaan jambatan kedua Permas Jaya yang baru bermula pada tahun 2008.

Sambutan dan penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pada hari pembukaannya pada 16 Disember 2008, pemilik kenderaan yang memasuki Malaysia dari Singapura disambut oleh tulah masalah seperti beratur panjang dan kekeliruan trafik. Pengangkutan awam juga teruk terjejas; beberapa penumpang berkata menyeberangi tambak membawa mereka hampir dua jam, dan bukannya 15 minit kerana ia telah dengan pusat pemeriksaan yang lama. [2] (Walaupun pusat pemeriksaan baru mempunyai 76 lorong untuk kereta, ini 76 lorong berpisah dengan hanya satu lorong yang memasuki kompleks itu. Ini kerana hanya terdapat dua lorong memasuki kompleks. Daripada jumlah ini, satu adalah untuk kereta, dan satu adalah untuk bas dan kenderaan lain-lain.) Terdapat juga dilaporkan kekurangan tanda-tanda dan anggota polis, menyebabkan ramai pemilik kenderaan untuk mendapatkan hilang di dalam kompleks.[3]

Pada Januari 2009, notis yang dikeluarkan kepada pejalan kaki berjalan ke kompleks kastam menyebabkan kekeliruan di kalangan pejalan kaki dan pihak berkuasa adat Singapura. Pegawai-pegawai kerajaan telah mengambil perhatian bahaya berjalan ke kompleks kastam, dan mencadangkan pengharaman ke atas pejalan kaki. Ini membawa kepada tindak balas kritikal daripada pejalan kaki, yang mengadu kesesakan besar yang mereka sering dihadapi, serta menyatakan bahawa struktur jalan yang membawa kepada kompleks itu amat berbahaya dan tidak sesuai untuk pejalan kaki.[4]

Penghuni Kompleks CIQ Sultan Iskandar dan JB Sentral[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ New JB checkpoint, Diana Othman, 2 December 2008, The Straits Times
  2. ^ Crawl at CIQ complex checkpoint on first day, 17 December 2008, The Star
  3. ^ Cheryl Lim Mei Ling, Traffic jams, confusion at newly opened Malaysian checkpoint, 16 December 2008, Channel NewsAsia
  4. ^ Confusion over Causeway walk ban Diarkibkan 2011-07-24 di Wayback Machine, 7 January 2009, Esther Tan, Asiaone News

Pautan luar[sunting | sunting sumber]