MARA Liner

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
MARA Liner Sdn. Bhd.
Jenis/bentuk sahSendirian berhad
IndustriPengendalian pengangkutan awam
Ditubuhkan17 April 2012
Ibu pejabatKedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang
Malaysia Malaysia
Kawasan perkhidmatanKedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Pahang
KeluaranPengangkutan bas awam
PemilikMajlis Amanah Rakyat
Tapak webhttps://maralinergroup.my/
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

MARA Liner, singkatan bagi MARA Liner Sendirian Berhad, ialah sebuah syarikat pengangkutan bas milik Majlis Amanah Rakyat (MARA) yang ditubuhkan untuk menyediakan perkhidmatan pengangkutan kepada penduduk kawasan luar bandar, terutamanya kepada penempatan FELDA dan komuniti asli di Malaysia. Syarikat ini telah memainkan peranan penting dalam pembangunan sosioekonomi komuniti luar bandar sejak awal tahun 1960-an melalui perkhidmatan Kenderaan Bas RIDA. Perkhidmatan MARA Liner mula beroperasi mulai 17 April 2012. Syarikat ini merupakan anak syarikat Majlis Amanah Rakyat (MARA), sebuah agensi kerajaan Malaysia yang bertujuan untuk membangunkan usahawan dan koperasi di kalangan orang Melayu dan Bumiputera.[1]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kenderaan Bas MARA, yang meneruskan perkhidmatan kepada kawasan luar bandar, telah mengalami peningkatan yang ketara dalam pelaksanaan sistem penghantaran pengangkutan sejak penubuhan Kenderaan Bas RIDA pada awal tahun 1960-an. Pada 1 September 1985, MARA Holdings Sdn Bhd ditubuhkan, dan kemudian Kenderaan Bas MARA telah melalui proses privatisasi mengikut dasar kerajaan untuk membangunkan usahawan kepada Nadicorp Sdn Bhd pada tahun 2000. Walau bagaimanapun, dalam Rancangan Malaysia Ke-10, Kenderaan Bas MARA sekali lagi diminta untuk memainkan peranan penting dalam pembangunan sosioekonomi komuniti luar bandar dengan menyediakan pengangkutan asas di kawasan tersebut.

Oleh itu, pada 23 April 2012, MARA Liner Sdn Bhd (MLSB) ditubuhkan untuk menjalankan aktiviti pengangkutan harian dalam rangka menunaikan tanggungjawab sosial korporat dan meningkatkan sistem penghantaran Kenderaan Bas MARA serta pada masa yang sama menerokai perniagaan lain bagi menangani kerugian.

MARA Liner Sdn Bhd kini didaftarkan pada 17 April 2012 sebagai sebuah syarikat sendirian berhad yang terlibat dalam perniagaan pengangkutan awam dan bengkel kenderaan ringan dan berat. Modal berbayar syarikat ini adalah sebanyak RM15,000,000.00 daripada modal berlesen sebanyak RM22,000,000.00.

MARA Liner Sdn Bhd mempunyai jumlah bas sebanyak 186 buah bas berhenti-henti dan 100 buah bas ekspres. Syarikat ini mempunyai jumlah kakitangan seramai 501 orang dan mempunyai 26 cawangan yang beroperasi.[2]

Senarai laluan beroperasi[sunting | sunting sumber]

Bas Smart Selangor
Bas Kerajaan Negeri Sembilan
Bas Johor

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]