Pantai Kelulut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pantai Kelulut' yang terletak di daerah Marang negeri Terengganu merupakan satu tempat tumpuan pelancong yang terkenal sebagai tempat beriadah dan bersuka-ria bersama keluarga. Pantai Kelulut mempunyai pantai berpasir yang indah dan air yang jernih untuk para pengunjung berkelah dan mandi-manda bersama keluarga. Di Pantai Kelulut, para pengunjung dapat melakukan aktiviti di pantai seperti bermain layang-layang dan membina istana pasir sepanjang hari di pantai berpasir yang indah dengan berhibur bersama keluarga di situ.

Pantai Kelulut yang terletak di daerah Marang ini amat popular dikalangan pengunjung tempatan dan luar tempat yang ingin lari daripada kesibukan kota dan mendapat ketenangan dan menikmati suasana pantai berpasir bersama deburan ombak membelah pantai beserta deruan angin yang kencang. Tidak hairanlah mengapa para pengunjong yang melawat daerah Marang pasti tidak melepaskan peluang untuk singgah di Pantai Kelulut dan meneroka keindahan pantai sambil menikmati pelbagai juadah tempatan yang terdapat di gerai-gerai berhampiran untuk beriadah bersama keluarga dan menikmati suasananya yang sepi dan tenang. Pengunjung ke Pantai Kelulut bukan sahaja dapat menikmati suasana di yang sepi dan tenang, malah pelbagai kemudahan lain turut disediakan seperti aktiviti berkayak, restoran, kemudahan internet, dan pakej percutian dengan harga yang berbaloi.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Pantai Kelulut merupakan Pantai yang terletak di negeri Terengganu. Ia menjadi tumpuan pengunjung tempatan dan luar ke daerah Marang di negeri Terengganu. Pantai Kelulut memiliki iklim tropika dan mengalami musim hujan pada akhir tahun.

Pantai Kelulut mengadap ke arah laut China Selatan yang luas, dengan itu mengalami musim tengkujuh dengan gelombang besar pada penghujung tahun akibat tiupan angin timur laut. Keadaan ini menghalang nelayan daripada turun ke laut dan menjadikan aktiviti mandi-manda kurang sesuai akibat ombak besar dan kuat yang melanda kawasan pantai.

Fauna dan flora[sunting | sunting sumber]

Pantai Kelulut memiliki tumbuhan tropika dan hutan malar hijau.

Senarai Mangsa Lemas[sunting | sunting sumber]

  • Naim Hariri Kamaruddin, 31 tahun, 25 Disember 2020[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]