Senarai watak Donkey Kong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Donkey Kong merupakan siri permainan video yang diterbitkan oleh Nintendo sejak tahun 1981 dan dicipta oleh Pereka permainan Shigeru Miyamoto.

Donkey Kong dan Mario keduanya memainkan peranan sebagai protagonis dan antagonis dalam siri ini. Watak lain termasuk Kong lain, penjahat buaya King K. Rool, dan watak haiwan penyokong. Artikel ini mengsenaraikan watak-watak yang telah muncul dalam judul-judul berkaitan dengan Donkey Kong dan/atau keluarga Kong.

Kongs[sunting | sunting sumber]

Kongs[1] ialah kumpulan primata yang pelbagai, terutamanya beruk dan monyet, yang mendiami Pulau Donkey Kong. Keluarga Kong[2][3] (juga dikenali sebagai Kong Klan[4] dan Kru DK[5]) merupakan sebuah kumpulan yang dipimpin oleh Donkey Kong, terdiri daripada ahli keluarga dan rakan-rakan mereka. Mereka mempunyai banyak sekutu bukan Kong yang muncul sepanjang siri ini, dan seringkali berhadapan dengan ancaman dari Kremling Krew. Kremling Krew mencuri barang berharga mereka, dan kadang-kadang menculik ahli keluarga Kong, sebagai sebahagian daripada matlamat jahat mereka.[6][7]

Keluarga Donkey Kong[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong (asal)/Cranky Kong[sunting | sunting sumber]

Penampilan permainan[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong, juga dikenali sebagai DK, merupakan seekor gorila jantan. Watak pertama yang dikenali sebagai Donkey Kong diperkenalkan dalam permainan arked pada tahun 1981 sebagai antagonis yang dikawal oleh komputer dan menculik Pauline.[8] Pemain perlu mengambil peranan sebagai Mario untuk menyelamatkannya. Donkey Kong ditawan oleh Mario dalam permainan Donkey Kong Jr. Dalam Donkey Kong 3, dia menjadi ganas di dalam rumah hijau. Dalam permainan Game & Watch Donkey Kong Hockey, dia berperanan sebagai watak yang boleh dimainkan untuk kali pertama.

Pada tahun 1994, Donkey Kong Country memperkenalkan Donkey Kong yang baru, yang kelihatan berbeza. Watak ini dikatakan sebagai cucu kepada watak arked asal dan kini menjadi warga tua Cranky Kong[a] , juga dikenali sebagai Donkey Kong Sr.[9] Seekor gorila tua yang pemarah ini terkenal dengan ulasan pedasnya yang dapat memecahkan dinding keempat. Cranky Kong telah muncul dalam beberapa permainan Donkey Kong, terutamanya sebagai penasihat yang membanggakan Donkey Kong dan rakan simiannya dalam permainan dan dalam manual arahan. Beliau juga menjalankan permainan mini dan tutorial.

Tujuan utama Cranky Kong di Donkey Kong Country adalah untuk memberikan petunjuk berguna tentang banyak peringkat permainan kepada Donkey Kong moden dan rakan-rakannya, termasuk Diddy Kong, setiap kali mereka mengunjungi kabinnya. Dalam Donkey Kong Country 2, peranan yang sama diulangi, tetapi pemain perlu menyediakan syiling pisang yang mencukupi untuk membeli petunjuk tertentu.

Dalam Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble!, Cranky menjadi lawan pemain dalam permainan mini lontaran di Swanky's Sideshow. Dalam versi GBA Donkey Kong Country 2 dan Donkey Kong Country 3, dia menjadi tuan rumah beberapa permainan mini dan dapat dimainkan dalam permainan kecil Dojo yang terakhir.

Donkey Kong 64 menyaksikan Cranky mengeluarkan ramuan yang memberikan setiap satu daripada lima kebolehan istimewa Kong yang boleh dimainkan dan boleh dibeli di Cranky's Lab. Dia juga menjadi tuan rumah permainan Jetpac dan memberikan pemain akses kepadanya sebagai pertukaran untuk 15 Pingat Pisang. Cranky juga membuat penampilan kameo dalam beberapa permainan Super Smash Bros., termasuk Melee, Brawl, untuk Nintendo 3DS, dan Ultimate, di pentas Jungle Japes, serta muncul dalam Donkey Konga dan sekuelnya.

Dia juga membuat penampilan mendispens petua dalam DK: King of Swing dan DK: Jungle Climber. Cranky boleh dimainkan dalam Donkey Kong Barrel Blast. Dalam Donkey Kong Country Returns dan versi 3DSnya, dia menguruskan beberapa kedai yang menjual barangan dan memberikan petunjuk serta nasihat kepada pemain. Di Donkey Kong Country: Tropical Freeze, Cranky boleh dimainkan dalam kempen utama platformer Donkey Kong untuk kali pertama. Movesetnya didasarkan pada tongkatnya, yang membolehkannya melantun pada pancang.[10]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong asalnya merupakan seekor gorila besar dan marah, yang digambarkan oleh Miyamoto sebagai "tidak terlalu jahat atau menjijikkan," serta menjadi haiwan peliharaan Mario.[11] Miyamoto juga mengakui pengaruh dari cerita "Beauty and the Beast" dan filem King Kong 1933 terhadap penciptaan watak ini.[12] Nama "Donkey Kong" diperolehi oleh Miyamoto daripada konsep "beruk yang degil": Miyamoto menggunakan perkataan "keldai" untuk menyampaikan sifat "keras kepala" dalam bahasa Inggeris, manakala "Kong" dipilih untuk memvisualisasikan kebesaran dan sifat "beruk besar" watak tersebut.[13][14][15]

Dalam Donkey Kong Country, Cranky digambarkan sebagai watak Donkey Kong asal yang muncul dalam permainan arked pada tahun 1981.[16] Watak ini mengekalkan sifat degilnya dan telah menjadi seorang veteran permainan video yang berumur, tajam, dan merendahkan. Sepanjang permainan, Cranky mengedarkan nasihat dan item berguna kepada Donkey Kong dan rakan-rakannya. Dalam permainan Donkey Kong 64, dia digambarkan sebagai seorang ahli alkimia dan kini disuarakan oleh Takashi Nagasako.[17] Seperti yang tersirat dari namanya, Cranky sentiasa merasa pahit tentang banyak perkara dan suka mengeluhkan tentangnya kepada sesiapa yang memberikannya pengakuan, walaupun hanya sedikit. Dia kerap kali marah tentang keadaan permainan video moden, sering kali merungut tentang berapa banyak bit dan bait yang digunakan untuk menghidupkan janggutnya yang berayun. Setiap kali dia melihat sesuatu yang mengingatkannya pada zaman kegemilangannya di mana dia mempunyai watak 8-bit, dia seolah-olah terkenang kembali kepada masa lalu yang gemilang.

Dalam media lain[sunting | sunting sumber]

The Saturday Supercade merupakan peranan pertama watak tersebut dalam siri televisyen. Dalam siri ini, Donkey Kong (disuarakan oleh Soupy Sales) melarikan diri dari sarkas, sementara Mario (disuarakan oleh Peter Cullen) dan Pauline (disuarakan oleh Judy Strangis) berusaha mengejar beruk tersebut. Seperti dalam permainan asal, Donkey Kong sering kali menculik Pauline, dan Mario terpaksa menyelamatkannya.

Cranky adalah karakter tetap dalam siri animasi Donkey Kong Country. Dia tetap menunjukkan sifatnya yang pahit seperti dalam permainan, walaupun tanpa komennya yang memecahkan dinding. Kabinnya menjadi tempat penyimpanan Crystal Coconut, sebuah artifak mistik yang meramalkan bahawa DK akan menjadi pemerintah masa depan Pulau Kongo Bongo (disebut sebagai Pulau DK dalam siri ini). Cranky seringkali terlibat dalam pembuatan ramuan, mencerminkan peranannya dalam Donkey Kong 64. Dia disuarakan oleh Aron Tager dan oleh Ryūsei Nakao dalam versi alih suara Jepun siri TV tersebut.[18]

Sebuah dokumentari tahun 2007 yang berjudul "The King of Kong: A Fistful of Quarters" menceritakan komunitas kompetitif yang berkumpul di sekitar versi arked permainan Donkey Kong.[19]

Versi arked asal Donkey Kong ialah penjahat terakhir filem Pixels 2015.[20]

Cranky Kong membuat penampilan dalam filem animasi "The Super Mario Bros. Movie," dengan suara diberikan oleh Fred Armisen. Dalam filem ini, Cranky digambarkan sebagai pemerintah Jungle Kingdom dan pemimpin Tentera Kong. Sebagaimana dalam Donkey Kong 64, dia digambarkan sebagai bapa Donkey Kong, bukan sebagai datuknya. Cranky juga digambarkan sangat kecewa dengan Donkey Kong sebagai individu.

Donkey Kong Jr.[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong Jr.,[b] also known as DK Jr. or simply Junior, is the protagonist of the 1982 arcade game of the same name and the son of the original Donkey Kong. Junior wears a white singlet with a red letter "J" on it. His objective in the game is to save his father, who was locked by Mario in a cage. He returns in the 1994 Game Boy game Donkey Kong, where he teams up with his father, who has kidnapped Pauline, against Mario. Junior also appeared as a playable character in Super Mario Kart, but was absent in later installments until he returned in the "Super Mario Kart Tour" in Mario Kart Tour, he also appeared in the Virtual Boy game Mario's Tennis, and as a hidden character in the Nintendo 64 version of the similarly named Mario Tennis. He also has his own educational video game for the Nintendo Entertainment System: Donkey Kong Jr. Math. Other appearances by Junior include the Game & Watch games Donkey Kong Jr. (in wide-screen, tabletop and panorama versions) and Donkey Kong II, as well as the Game & Watch Gallery series compilations for Game Boy. He also appears as the physical appearance of the transformed king of World 4 in the Super NES and Game Boy Advance versions of Super Mario Bros. 3. Donkey Kong Junior had his own segment in the first season of Saturday Supercade and was voiced by Frank Welker.[21] Like his father, he had his own cereal brand in the 1980s.

Donkey Kong Jr. Math memperkenalkan watak berbulu merah jambu yang dikenali sebagai "Junior (II)".[22] Sifat metafizikal atau sebaliknya bagi watak ini tidak dinyatakan.

Sejurus sebelum pengeluaran Donkey Kong 64 pada tahun 1999, Leigh Loveday, penulis Donkey Kong Country 2, menyatakan bahawa, sejauh yang dia tahu, Donkey Kong moden yang muncul di Donkey Kong Country dan seterusnya adalah versi dewasa Junior. dirinya sendiri.[23] Cranky Kong merujuk kepada Donkey Kong sebagai anaknya dalam Donkey Kong 64[24] dan dalam manual.[25] Walau bagaimanapun, manual untuk Donkey Kong Country,[26][27] manual untuk Donkey Kong Land,[28] dan Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest[29] menyatakan bahawa Cranky ialah Donkey Kong asal dan datuk kepada permainan ini. watak bergelar.[30] Baru-baru ini, Super Smash Bros. Brawl, Super Smash Bros. Ultimate, Donkey Kong Country Returns,[31] Donkey Kong Country: Tropical Freeze[32] dan Gregg Mayles of Rare[33] telah menyatakan bahawa Donkey Kong semasa ialah cucu Donkey Kong yang asal. Dalam filem adaptasi Super Mario Bros 2023, Donkey Kong dinyatakan sebagai anak lelaki Cranky.


Watak Diddy Kong awalnya diusulkan untuk menjadi versi kemas kini Donkey Kong Junior, tetapi Nintendo tidak menyukai idea ini. Mereka mencadangkan sama ada untuk mengekalkan penampilan lama Diddy Kong atau menjadikannya sebagai watak yang sepenuhnya baru. Rare memilih pilihan terakhir, dan akhirnya, Diddy Kong dicipta sebagai watak yang unik dan berdiri sendiri.[34]

Donkey Kong (moden)[sunting | sunting sumber]

Donkey Kong yang direka bentuk semula yang diperkenalkan sebagai watak pemain utama dalam Donkey Kong Country pada 1994 dikatakan sebagai cucu kepada watak arked asal. Watak ark tersebut kini dikenali sebagai Cranky Kong yang lebih tua, dan Cranky telah menyerahkan namanya kepada Donkey Kong yang baharu tersebut.[35][36] Walau bagaimanapun, dalam Donkey Kong 64, Cranky berulang kali merujuk kepada Donkey Kong semasa sebagai anaknya (dia nyanyuk dalam permainan itu).[37] Hubungan ini kemudiannya diubah kembali kepada hubungan cucu asal dalam permainan berikutnya, seperti versi Game Boy Advance Donkey Kong Country, Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest, Super Smash Bros. Brawl, dan Donkey Kong Country Returns. Dalam Yoshi's Island DS, Mario dan Donkey Kong keduanya berperanan sebagai bayi dan merupakan dua daripada Seven Star Children. Walaupun Candy Kong diperkenalkan sebagai teman wanitanya, dalam manual untuk Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis, Donkey Kong digambarkan jatuh cinta dengan Pauline pada pandangan pertama.[38]

Donkey Kong moden digunakan sebagai peranan antagonis yang khas, menggantikan peranan Donkey Kong asal dalam siri Mario vs. Donkey Kong. Selain itu, Donkey Kong moden juga muncul sebagai watak yang boleh dimainkan dalam pelbagai permainan spin-off Mario.

Donkey Kong membuat penampilan dalam filem animasi The Super Mario Bros. Movie, dengan suara diberikan oleh Seth Rogen. Pada November 2021, laporan muncul yang menyatakan bahawa Illumination telah memulakan pembangunan filem spin-off Donkey Kong, dan Seth Rogen bersedia untuk memainkan semula peranannya dalam filem tersebut.

Orang utan[sunting | sunting sumber]

Manky Kong[sunting | sunting sumber]

Di Negara Donkey Kong, musuh orang utan yang dikenali sebagai Manky Kong membuat penampilan. Mereka menyerang protagonis dengan cara membaling tong. Dalam manual permainan, Manky Kongs digambarkan sebagai "Kong yang menolak orang utan".[39]

Lanky Kong[sunting | sunting sumber]

Lanky Kong ialah seekor orang utan yang kelihatan kocak dan merupakan sepupu jauh kepada keluarga Kong. Penampilan pertama Lanky adalah dalam permainan Donkey Kong 64 sebagai salah satu dari lima Kong yang boleh dimainkan. Dia dibebaskan oleh Donkey Kong di peringkat 'Angry Aztec' di dalam Llama's Temple. Senjatanya adalah 'Grape Shooter', alat muziknya adalah 'Trombone Tremor', dan ramuan membolehkannya melakukan 'OrangStand', di mana dia berjalan dengan tangannya untuk mendaki lereng curam, 'Baboon Balloon', yang membolehkannya mengembang untuk mencapai kawasan lebih tinggi, dan 'OrangSprint', yang membolehkannya berlari cepat dengan tangannya. Di peringkat 'Gloomy Galleon', dia boleh berubah menjadi Enguarde the Swordfish apabila dia masuk ke dalam Enguarde Crate. Lanky Kong dikenali dengan kurangnya gaya dan kelucuan wajahnya.[40]

Raja-raja Kerajaan Buah[sunting | sunting sumber]

The Fruit Kingdom Kings ialah sekumpulan Kong daripada permainan Donkey Kong Jungle Beat yang memerintah wilayah masing-masing di Fruit Kingdoms dan telah menceroboh kawasan rumah Donkey Kong. Donkey Kong harus melawan Kong-kong ini dengan menggunakan kaedah pertempuran konvensional, seperti menumbuk dan menendang.

Raja Yang Mengerikan[sunting | sunting sumber]

Ghastly King, ketua kumpulan tersebut, adalah sosok gergasi yang berbayang-bayang, menyerupai Kong, dan berkhidmat sebagai pemerintah Kerajaan Buah. Tersirat bahawa dia meletakkan mantra pada Raja Jahat yang lain untuk mengalahkan DK. Setelah Ghastly King dikalahkan, DK menjadi pemerintah baharu Kerajaan Buah, dan Dread Kong, Karate Kong, Ninja Kong, dan Sumo Kong menerima kepimpinannya serta mengucapkan tahniah kepadanya.

Karate Kong[sunting | sunting sumber]

Karate Kong ialah pemerintah Kerajaan Nanas yang pakar dalam bidang karate.

Selepas muncul dalam Jungle Beat, Karate Kong muncul semula dalam Jungle Fever dan Banana Kingdom . Dia juga muncul sebagai Spirit dalam Super Smash Bros. Ultimate . Semangatnya diwakili oleh Ryu dari siri Street Fighter .[41]

Manusia[sunting | sunting sumber]

Mario[sunting | sunting sumber]

Mario,[c] originally known as Jumpman,[d] appeared as the player character in Donkey Kong. He was the antagonist in Donkey Kong Jr., and further appeared as playable in Donkey Kong Hockey.

Dia kembali sebagai protagonis platform dalam Mario vs. Donkey Kong dan kononnya orang yang mengawal mainan Mini-Mario dalam sekuelnya.

Pauline[sunting | sunting sumber]

Pauline,[e] originally known as Lady[f] was created by Shigeru Miyamoto and other developers for the 1981 arcade game Donkey Kong.[42] She also appeared in the 1994 Game Boy game of the same name[43] as well as Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis and its sequels. Pauline is the earliest example of a female with a speaking role in a video game, and is cited as a famous example of a damsel in distress in fiction.[44][45][46] In 2017, Super Mario Odyssey marked her debut in the Super Mario series, serving as the mayor of New Donk City. Since then, she has appeared in several other Mario titles.

Stanley[sunting | sunting sumber]

Stanley,[g] sometimes called Stanley the Bugman, is an exterminator and the protagonist of Donkey Kong 3. Stanley has only made one other prominent appearance as the protagonist of the Game & Watch game Greenhouse, in which he sprays worms attacking his plants. Greenhouse was re-released in Game & Watch Gallery 3, but the modern version stars Yoshi instead. Stanley also appears in Donkey Kong 3 microgames in both WarioWare: Twisted! and WarioWare: Touched! and a trophy of him can be obtained in the game Super Smash Bros. Melee. He also appeared in the Saturday Supercade cartoon.

Kremlings[sunting | sunting sumber]

Kremlings[h] are an advanced crocodilian species native to Crocodile Isle. Examples of Kremlings include Kritter, which demonstrate a variety of behaviours and ability to use tools,[47] Klaptrap, which is small and quadrupedal,[48] and Krockhead, which is more primitive and always submerged in swamps or lava.[49] They come in many sizes, varieties, and colors. The Kremlings live on Crocodile Isle, and as typical of crocodiles, favour swamps.[50][51] All of their names begin with the letter K, with the exception of Skidda and Bazuka from Donkey Kong Country 3.

Dari segi sejarah, penduduk Kremling tinggal di Lost World. Hubungan dengan cetak rompak adalah tradisional.[52][53][54] Dahulu kala, Kremling bertempur dalam Perang Kremean menentang Brigadier Bazooka dan skuadronnya.[55][56] Kenaikan Kremling Krew menjadikan Kremling sebagai askar yang tangguh di mana mereka menjadi mahir dari segi teknologi.[57][58][59]

Kremling Krew ialah sebuah pertubuhan kuat Kremling jahat yang dipimpin oleh Raja K. Rool, yang secara konsisten menentang Kong. Kumpulan ini terdiri daripada komander seperti Klump, Kasplat, dan Kalypso, pengawal peribadi yang kuat termasuk Krusha, Kudgel, dan Klubba, serta tentera seperti Kritters dan Klaptraps. Banyak spesies haiwan yang berbeza, termasuk burung, mamalia, serangga, ikan, reptilia, dan lain-lain, memberikan kekuatan kepada K. Rool dan pasukannya. Kremling Krew ialah sebuah pertubuhan kuat Kremling jahat yang dipimpin oleh Raja K. Rool, yang secara konsisten menentang Kong. Kumpulan ini terdiri daripada komander seperti Klump, Kasplat, dan Kalypso, pengawal peribadi yang kuat termasuk Krusha, Kudgel, dan Klubba, serta tentera seperti Kritters dan Klaptraps.[60][61][62][63][64][65][66] Banyak spesies haiwan yang berbeza, termasuk burung, mamalia, serangga, ikan, reptilia, dan lain-lain, memberikan kekuatan kepada K. Rool dan pasukannya. Setelah Crocodile Isle dimusnahkan, organisasi ini mengalami krisis, dengan saki-baki Kremling membina beberapa pangkalan di Kremisfera Utara sehingga mereka dikumpulkan semula oleh KAOS, yang merupakan manipulasi bayangan dari tindakan K. Rool. Setelah Crocodile Isle dimusnahkan, organisasi ini mengalami krisis, dengan saki-baki Kremling membina beberapa pangkalan di Kremisfera Utara sehingga mereka dikumpulkan semula oleh KAOS, yang merupakan manipulasi bayangan dari tindakan K. Rool.[67][68][69][70]

Semua Kremling merupakan anggota dari Kremling Krew yang secara konsisten menentang Kong, kecuali dalam kes K. Lumsy yang membuka tahap untuk Kong dalam permainan Donkey Kong 64.

Kremlings pada awalnya dicipta untuk permainan yang bernama Jonny Blastoff and the Kremling Armada, sebuah permainan pengembaraan titik & klik yang tidak pernah dikeluarkan dan ia mendahului kemunculan Donkey Kong Country.[71]

  • Timber - seekor harimau yang ibu bapanya pergi bercuti ke Pulau Donkey Kong dan meninggalkannya bertanggungjawab ke atas rumah mereka, Pulau Timber, mendorong Timber dan rakan-rakannya menganjurkan perlumbaan. Ini terganggu apabila ahli sihir babi intergalaksi jahat bernama Wizpig tiba di Pulau Timber dan cuba untuk mengambil alih selepas menakluki planetnya sendiri.[72] Timber mengupah pasukan lapan pelumba: Diddy Kong, Conker, Banjo, Krunch, Tiptup TT, Pipsy, dan Bumper untuk mengalahkan Wizpig. Timber kemudiannya menubuhkan kerjaya hip-hop.[73] Timber pada asalnya bertujuan untuk menjadi protagonis utama entri keempat siri RC Pro-Am, bertajuk Pro-Am 64 . Miyamoto mencadangkan menambah Diddy Kong ke dalam permainan dan menjadikannya watak utama.
  • Drumstick - ayam jantan dan pelumba terbaik di pulau Timber, dia berubah menjadi katak oleh sihir Wizpig.[72] Selepas Wizpig dikalahkan, Drumstick ditukar kembali menjadi ayam jantan dan dibuka sebagai pelumba.[72]
  • Conker - Conker the Squirrel memulakan kerjayanya dalam Diddy Kong Racing sebagai promosi untuk gelaran masa depannya. Selepas keluaran Conker's Pocket Tales (1999) untuk Game Boy Color, permainan N64 beliau yang diumumkan sebelum ini telah diolah semula untuk penonton yang lebih tua. Rare membayangkan semula Conker sebagai seorang peminum alkohol yang memecahkan dinding keempat bersenjatakan pistol dan pisau.[74] Permainan itu, Conker's Bad Fur Day, telah dikeluarkan pada tahun 2001. Pada tahun 2002, Microsoft memperoleh Rare, menyebabkan Nintendo kehilangan hak ke atas watak tersebut. Dalam eksegesis kemudiannya merujuk kepada Diddy Kong Racing, Conker menyatakan bahawa "keadaan berbeza pada masa itu, anda tahu, saya berbeza - tidak perlu dikatakan bahawa anda tidak akan menangkap saya bergaul dengan mana-mana orang aneh itu pada hari ini".[75]
  • Banjo - Banjo ialah seekor beruang yang direkrut oleh Diddy. Banjo membuat penampilan sulungnya sebagai watak yang boleh dimainkan sebagai sebahagian daripada pelakon Diddy Kong Racing . Banjo-Kazooie telah dikeluarkan pada tahun 1998 dan diikuti dengan beberapa lagi permainan Banjo-Kazooie . Microsoft memperoleh francais Banjo pada tahun 2002 sebagai sebahagian daripada Rare. Pada 2019, Banjo dan rakannya Kazooie telah diturunkan sebagai sebahagian daripada Fighter Pass pertama untuk Super Smash Bros. Ultimate dalam set treler di rumah pokok Donkey Kong, yang mengakui asal usul Banjo di dunia Kong.
  • Krunch - musuh Kremling dan Diddy, yang mengikutinya. Hak untuk Krunch disimpan oleh Nintendo dalam pemerolehan Microsoft.[76]
  • Tiptup - penyu dengan personaliti gementar yang tinggal di Pulau Timber. Tiptup muncul semula di Banjo-Kazooie di dalam "Tanktup's Shell" di Bubblegloop Swamp dengan koirnya sendiri. Tiptup juga boleh ditemui di Banjo-Tooie di Gua Turtle View di Jolly Roger's Lagoon. Dia menyatakan bahawa dia mempunyai sembilan belas anak perempuan; Banjo-Tooie menggambarkan kelahiran anak lelaki pertamanya. Tiptup juga membuat penampilan kameo dalam Banjo-Pilot, di mana dia boleh ditemui di Sungai Clanker.
  • TT - jam randik hidup yang tinggal di Pulau Timber dan bertanggungjawab ke atas padang perlumbaan.
  • Pipsy - seekor tikus yang tinggal di Pulau Timber. Reka bentuk Pipsy pada asalnya bertujuan untuk watak utama permainan yang dipanggil Astro Mouse, yang telah dibatalkan. Watak ini telah direka semula oleh Kevin Bayliss dan dimasukkan ke dalam Diddy Kong Racing sebagai Pipsy.[77]
  • Bumper - luak yang tinggal di Pulau Timber. Pada Mei 2012, Bumper sedang menjalani hukuman di penjara.[78] Dia kemudiannya membuat parol, dan secara dangkal menyesali tindakannya.[79]
  • Taj - jin seperti gajah India yang tinggal di pulau itu yang membantu Diddy dan rakan-rakannya. Dia adalah pelumba yang boleh dimainkan dalam Diddy Kong Racing DS .
  • Tricky - Triceratops yang merupakan salah seorang daripada empat penjaga Pulau Timber. Dia adalah bos pertama dalam Diddy Kong Racing . Watak bernama Prince Tricky dalam Star Fox Adventures pada asalnya bertujuan untuk menjadi watak yang sama dengan Tricky dalam Diddy Kong Racing . Nintendo kini memiliki hak ke atas penjelmaan Putera Tricky watak itu.[80]
  • Wizpig - ahli sihir luar angkasa Wizpig ialah antagonis utama dalam Diddy Kong Racing . Dia ialah seekor babi gergasi dari planet Future Fun Land yang berusaha untuk menakluki sebuah pulau[72] Wizpig menjadikan empat penjaga pulau itu (Tricky the Triceratops, Bluey the Walrus, Bubbler the Octopus dan Smokey the Dragon) menjadi pengikutnya. Akhirnya, roket yang dinaikinya tidak berfungsi dan melancarkannya ke bulan. Walau bagaimanapun, cutscene tambahan mendedahkan kapal angkasa Wizpig terbang di langit, tanpa sebarang kecederaan.[72] Dia adalah pelumba yang boleh dimainkan dalam Diddy Kong Racing DS .

Puak Tiki Tak[sunting | sunting sumber]

Puak Tiki Tak adalah kumpulan primitif Tikis jahat yang menyerupai alat muzik dan berperan sebagai antagonis dalam Donkey Kong Country Returns dan pembuatan semula untuk 3DS. Mereka muncul setelah letusan gunung berapi pada permulaan permainan. Ahli berpangkat lebih tinggi dari Puak Tiki Tak menggunakan muzik hipnosis untuk mengendalikan haiwan-haiwan Pulau Donkey Kong, seperti gajah, zirafah, zebra, dan tupai, serta mencuri pisang, termasuk dari Donkey Kong sendiri. Situasi ini memaksa Donkey Kong untuk mendapatkan semula simpanan pisang tersebut dengan bantuan Diddy Kong.[81] Vaipun meskipun demikian, muzik hipnosis Puak Tiki Tak tidak berkesan terhadap DK atau Diddy.

Tiki Goons[sunting | sunting sumber]

Tiki Goons ialah ahli yang paling biasa dalam Suku Tiki Tak. Mereka membuat penampilan kameo dalam Mario Kart 7 di trek DK Jungle, di mana mereka menyerang pemain dan membuat mereka menjatuhkan syiling. Tiki Goons muncul semula dalam Mario Kart 8 dan Mario Kart 8 Deluxe, menjalankan fungsi yang sama. Beberapa Tiki yang berbeza juga muncul sebagai trofi koleksi dalam Super Smash Bros. untuk Nintendo 3DS dan Wii U, dan mereka menjadi sebahagian daripada kumpulan Spirit 'Tiki Tak Tribe' dalam Super Smash Bros. Ultimate.

Snowmads[sunting | sunting sumber]

Snowmads adalah kumpulan haiwan artik yang hegemoni dan agresif yang berperan sebagai antagonis utama dalam permainan Donkey Kong Country: Tropical Freeze. Mereka merupakan kumpulan Viking yang telah menceroboh Pulau Donkey Kong. Kebanyakan anggota Snowmad memakai topi keledar bertanduk di kepala mereka. Pencerobohan mereka mendorong Donkey Kong, Diddy Kong, Dixie Kong, dan Cranky Kong untuk bersatu demi menuntut semula Pulau Donkey Kong. Dalam permainan Super Smash Bros. untuk Nintendo 3DS dan Wii U, beberapa anggota tentera Snowmad muncul sebagai trofi koleksi.

Tuan Fredrik[sunting | sunting sumber]

Lord Fredrik, Raja Snowmad, adalah seorang walrus antropomorfik yang besar dan obes yang menggunakan tanduk tiupnya yang ajaib untuk menjelmakan seluruh pulau ke dalam keadaan musim sejuk yang berterusan. Beliau turut muncul sebagai Semangat dalam permainan Super Smash Bros. Ultimate yang dijelmakan oleh King K. Rool.[82]

Nama Lord Fredrik dalam bahasa Perancis Eropah ialah Sire Frighorrifik (rasuah "frigorifique", bermaksud "disejukkan"), dalam bahasa Jerman Seine Frostigkeit König Qual ("Seksa Raja Frostiness-Nya"), dalam bahasa Itali Renaldo, il re dei Ghiacci Reynold ("Raja of Ices"), dan dalam bahasa Sepanyol Frigorico I, el Rey Morsario ("Frigorico I, Raja Corsair-Walrus"). Frigorico di sini ialah portmanteau frigo, yang bermaksud "peti ais", dan nama yang diberikan Frederico. Morsario ialah permainan morsa, yang bermaksud "walrus", dan corsario, yang bermaksud "corsair".

Watak sokongan[sunting | sunting sumber]

Rakan Haiwan[sunting | sunting sumber]

Animal Friends,[83] juga dikenali sebagai Animal Buddies,[84] Amicable Animals,[85] dan Jungle Buddies,[86] ialah haiwan mesra yang Kongs boleh menunggang, berubah menjadi, atau telah melakukan pelbagai tugas. Antara kawan haiwan yang dikenali ialah:

  • Rambi - seekor badak sumbu India yang berasal dari Donkey Kong Country, di mana dia boleh merempuh musuh dan tembok. Rambi juga dipaparkan dalam Land, Country 2, Land 2, 64, Barrel Blast, Returns dan Tropical Freeze . Anak badak sumbu sangat menyerupai Rambi yang dipanggil RamRams muncul dalam Mario vs. Donkey Kong . Dalam Mario Kart DS, kart eksklusif pertama Donkey Kong, Rambi Rider, mempunyai kepala Rambi di atasnya.
  • Expresso - burung unta memakai kasut yang berasal dari Negara dan boleh berlari dengan pantas. Dia juga boleh terbang untuk masa yang singkat. Expresso juga dipaparkan dalam Land dan permainan mini dalam keluaran semula Game Boy Advance Country 2 .
  • Winky - katak yang muncul di Donkey Kong Country dan boleh melompat lebih tinggi daripada Kongs dan mengalahkan lebih banyak jenis musuh dengan serangan lompatannya.
  • Enguarde - ikan todak dengan serangan tujahan yang muncul dalam semua platformer Rare's Donkey Kong kecuali Land, juga muncul dalam Barrel Blast dan Tropical Freeze .
  • Squawks - burung kakak tua yang muncul dalam semua platformer Rare's Donkey Kong kecuali Land . Dalam permainan ini, kecuali Negara, dia boleh membawa Kongs ke udara. Di Negara dan 64 dia membawa lampu sorot untuk meningkatkan keterlihatan dalam tahap gelap. Dalam entri kedua dan ketiga dalam siri Negara dan Tanah, dia boleh meludah keropok, yang boleh mengalahkan kebanyakan musuh. Squawks muncul sebagai item yang boleh digunakan dalam Barrel Blast, Returns, dan Tropical Freeze .
  • Squitter - labah -labah memakai kasut yang berasal dari Negara 2 . Kebolehannya termasuk menembak sarang yang mengalahkan musuh dan peluru musuh, dan mencipta platform web untuk merentasi jurang dan mengelakkan bahaya. Squitter juga dipaparkan di Tanah 2, Negara 3, dan Tanah III .
  • Rattly - seekor ular tedung yang berasal dari Negara 2 . Rattly boleh bergulung dan melantun tinggi, dan Kong juga boleh menunggangnya.
  • Clapper - anjing laut yang berasal dari Negara 2 . Nafas artiknya boleh menyejukkan dan membekukan air.
  • Glimmer - ikan pemancing bioluminescent yang berasal dari Negara 2 . Seperti Squawks dalam permainan DKC sebelumnya, ia boleh menyerlahkan lampu sorot untuk meningkatkan keterlihatan dalam paras bawah air yang gelap.
  • Quawks - burung kakak tua yang berasal dari Negara 2 . Dia adalah rakan sejawat biru Squawks yang tidak boleh meludahkan telur atau terbang ke atas, hanya mampu membawa Kongs dalam penurunan perlahan sambil mengelakkan halangan. Dia muncul semula di Negara 3 di mana dia kini berwarna ungu tua dan memperoleh keupayaan untuk terbang ke mana-mana serta mengambil dan membuang tong. Quawks juga dipaparkan sebagai item yang boleh digunakan dalam Barrel Blast .
  • Ellie - seekor gajah Afrika yang berasal dari Negara 3 . Dia boleh membawa tong dan memancutkan air yang dia sedut. Ellie takut dengan tikus seperti Sneeks jadi orang Kong mesti menyuruhnya mengambil tong dan melemparkannya pada tikus untuk menghapuskannya. Dalam permainan kemudian, Ellie tidak takut dengan tikus.
  • Parry - Burung Selari seperti pegar yang berasal dari Negara 3 . Setelah ditemui, dia terbang ke atas ke mana sahaja pemain pergi, mengumpul objek yang tidak dapat dicapai. Dia juga boleh mengalahkan musuh tertentu, seperti "Booty Birds", tetapi terdedah kepada musuh lain seperti "Buzzes" mekanikal.
  • Lightfish[87] - ikan seperti berudu yang berasal dari DK64 . Ia mempunyai cahaya yang bersinar apabila Kongs berada di dalam bangkai kapal di Gloomy Galleon.
  • Hoofer - seladang yang berasal dari Jungle Beat . Seperti Rambi, Hoofer boleh merempuh halangan dan musuh.
  • Orco - orca yang berasal dari Jungle Beat . Seperti Enguarde, Orco boleh menembusi halangan bawah air dan musuh.
  • Professor Chops (dirujuk sebagai Tutorial Pig in Returns ) ialah babi yang muncul dalam Returns and Tropical Freeze . Dia berfungsi sebagai pintu tengah untuk menyelamatkan kemajuan Donkey Kong dalam satu tahap. Jika DK kehilangan sebahagian besar nyawanya, profesor menawarkan bantuannya untuk melengkapkan tahap itu. Selain itu, dia memberi petua dan helah semasa Donkey Kong berada berhampiran halangan serta memberi petua kepada Kong.
  • Paus - paus sperma yang tidak dinamakan yang berasal dari Returns . Ia hanya muncul dalam tahap "Blowhole Bound" di mana Donkey Kong dan Diddy Kong membebaskannya dari sauh dan ia memberi mereka perjalanan di sepanjang pantai Pulau Donkey Kong.
  • Tawks - burung kakak tua merah yang berasal dari versi Nintendo Switch Tropical Freeze . Dia menggantikan Funky Kong di Funky's Fly 'n' Buy setiap kali dia mengembara bersama Kong yang lain.

Abang Beruang[sunting | sunting sumber]

The Brothers Bear ialah bangsa beruang antropomorfik yang tinggal di Kremisfera Utara dalam permainan Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! Terdapat 15 daripadanya yang terletak di seluruh Kremisfera Utara. Berikut adalah susunan penampilan mereka

  • Bazar - seekor beruang coklat yang menjalankan kedai am di Kremisfera Utara. Dia mempunyai dialog yang paling banyak daripada Brothers Bear. Dia menyebut pernah bertemu Link sekali.
  • Barnacle - seekor beruang grizzly yang tinggal di sebuah pulau di tengah-tengah Tasik Orangatanga. Dia adalah bekas penyelam skuba. Dalam versi GBA, dia telah berpindah ke Pacifica.
  • Brash - beruang coklat yang sombong yang tinggal di Hutan Kremwood. Dia adalah seorang atlet yang paling gembira apabila dia tidak tewas dalam sesuatu sukan.
  • Blunder - beruang grizzly yang tinggal di gerai (perpustakaan dalam pembuatan semula GBA) dalam Hutan Kremwood. Dalam kata-kata kasarnya, dia sering membiarkan petunjuk menyelinap ke mana Dunia Hilang Krematoa boleh ditemui.
  • Bramble - beruang coklat yang tinggal di kabin berhampiran Cotton Top Cove. Dia seorang ahli botani yang mempunyai minat dalam tumbuh-tumbuhan dan bunga.
  • Biru - seekor beruang biru yang tinggal di rumah pantai di Cotton Top Cove. Dia mempunyai personaliti yang menyedihkan, terutamanya apabila dia mendakwa tiada sesiapa yang datang ke majlis hari jadinya. Keluarga Kong berjaya memberinya hadiah hari jadi yang Blizzard menyuruh mereka menyampaikan.
  • Brigadier Bazooka - seekor beruang grizzly yang tinggal di bereknya di Pulau Mekanos. Dia adalah seorang veteran perang lama yang bertempur dalam Perang Kremean. Pemilikan berharganya ialah meriam besar bernama Big Bessie.
  • Blizzard - beruang kutub (dalam pembuatan semula Game Boy Advance, dia beruang grizzly ) yang tinggal di kem pangkalan di bahagian atas K3 dan berkawan baik dengan Blue.
  • Barter - seekor beruang coklat yang tinggal di kedainya berhampiran K3.
  • Benny - seekor beruang kutub yang mengendalikan salah satu lif kerusi di Razor Ridge. Dia adalah saudara kembar Björn.
  • Björn - seekor beruang kutub yang mengendalikan salah satu lif kerusi di Razor Ridge. Dia adik kembar kepada Benny.
  • Baffle - seekor beruang coklat yang tinggal di bilik kodnya di KAOS Kore.
  • Boomer - seekor beruang grizzly yang tinggal di tempat perlindungan bomnya di Krematoa. Dia adalah pakar perobohan dan hanya mengumpul syiling Bonus.
  • Beruang - beruang hitam yang eksklusif untuk Donkey Kong Land III . Dia menjalankan Kedai Sheepy di setiap lokasi.
  • Sarjana Muda - seekor beruang coklat yang eksklusif untuk versi Game Boy Advance Donkey Kong Country 3 dan tinggal di sebuah pulau di tengah Tasik Orangatanga.

Snide Musang[sunting | sunting sumber]

Snide ialah musang yang muncul dalam permainan Donkey Kong 64. Beliau sebelumnya merupakan ketua juruteknik King K. Rool dan terlibat dalam penciptaan Blast-O-Matic serta peranti lain yang digunakan oleh Kremlings. Walau bagaimanapun, Raja K. Rool memecatnya disebabkan oleh rasa paranoia bahawa Snide mungkin akan mengkhianatinya. Setelah dipecat, Snide berpindah ke Donkey Kong Isle di mana beliau menubuhkan ibu pejabatnya. Dalam peranan ini, dia membantu Kongs dengan memberikan mereka pelan tindakan yang berkaitan dengan peranti Kremling, membantu mereka dalam usaha mereka menentang Raja K. Rool dan pasukannya.

Troff dan Scoff[sunting | sunting sumber]

Troff the Pig dan Scoff the Hippopotamus ialah haiwan yang berasal dari Donkey Kong 64 . Apabila Scoff diberi sejumlah pisang, dia akan mengangkat Troff untuk mencapai kunci pintu bos.

Troff si Babi dan Scoff si Hippopotamus adalah dua haiwan yang muncul dalam permainan Donkey Kong 64. Dalam permainan tersebut, apabila Scoff diberi sejumlah pisang, dia akan mengangkat Troff untuk mencapai kunci pintu bos, membantu mereka berdua menyelesaikan cabaran di permainan.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jepun: クランキーコング Hepburn: Kurankī Kongu?
  2. ^ Jepun: ドンキーコングJR. Hepburn: Donkī Kongu Junia?
  3. ^ Jepun: マリオ Hepburn: Mario?
  4. ^ Jepun: ジャンプマン Hepburn: Janpuman?
  5. ^ Jepun: ポリーン Hepburn: Porīn?
  6. ^ Jepun: レディ Hepburn: Redi?
  7. ^ Jepun: スタンリー Hepburn: Sutanrī?
  8. ^ Jepun: クレムリン Hepburn: Kuremurin?

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Diddy's words: "I am the king of Kong, the simian number one". - Kong for a Day from Donkey Kong Country TV series
  2. ^ Donkey Kong Country 2: Diddy Kong's Quest Instruction Booklet, Nintendo, 1995, p. 16 (PDF)
  3. ^ Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble Instruction Booklet, Nintendo, 1995, p. 14 (PDF)
  4. ^ "Nintendo Player's Guide (SNES) Donkey Kong Country 3 Dixie Kongs Double Trouble (1996)". Archive.org. Dicapai pada 18 January 2022.
  5. ^ DK Rap singer: "He's the first member of the DK crew!" - Donkey Kong 64
  6. ^ Donkey Kong Country Instruction Booklet, Nintendo, 1994, p. 29 (PDF)
  7. ^ Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! Player's Guide, Nintendo, 1996, p. 13
  8. ^ Mikkelson, David (13 May 2011) [25 February 2001]. "Was the Name 'Donkey Kong' the Result of a Mistranslation?". Snopes. Dicapai pada 8 June 2022. Citing in part:
  9. ^ Playing with Super Power: Nintendo Super NES Classics Prima Games, p. 112 - "THE DK LINEAGE: Super Mario Kart is the only Mario Kart game to feature Donkey Kong Jr. Due to the success of Donkey Kong Country, all future Mario Kart entries featured Donkey Kong, who is actually Donkey Kong Jr.'s son, with Cranky Kong, aka Donkey Kong Sr., canonically being the character featured in the original Donkey Kong game. Make sense, right?"
  10. ^ "Cranky Kong tackles new heights in Donkey Kong Country: Tropical Freeze". Polygon. 18 December 2013.
  11. ^ Sheff, David (1999). Game Over: Press Start to Continue: The Maturing of Mario. Wilton, Connecticut: GamePress. m/s. 47.
  12. ^ Kohler, Chris (2005). Power-up: How Japanese Video Games Gave the World an Extra Life. Indianapolis, Indiana: BradyGAMES. m/s. 36.
  13. ^ "Nintendo Online Magazine". Nintendo Online Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada August 17, 2016.
  14. ^ "Miyamoto interview, E3 2001". Quarter To Three. May 16, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2006. Dicapai pada May 31, 2007.
  15. ^ "Donkey Wrong". Snopes. February 19, 2007. Dicapai pada April 22, 2008. The bottom line is that no evidence backs up any of the explanations that the name 'Donkey Kong' came about because of a misread fax, mispronunciation, or mistranslation. Shigeru Miyamoto, the game's inventor and the one person who unquestionably knows the origins of the name he chose, has repeatedly affirmed that he used the word 'donkey' to convey a sense of stubbornness and the name 'Kong' to invoke the image of a gorilla.
  16. ^ "He groggily rolled over to see the familiar wrinkled, white-bearded, grouchy face of his old granddad "Cranky Kong" peering down at him. In his heyday, Cranky was the original Donkey Kong who battled Mario in several of his own games." - Donkey Kong Country instruction manual, pg. 6
  17. ^ "Images & Sounds of Voice over Actors / Seiyuu and the Characters they play on TV Shows, Animated Movies and Video Games". Diarkibkan daripada yang asal pada February 6, 2018.
  18. ^ "Donkey Kong Country Cast". behindthevoiceactors.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2019.
  19. ^ "The King of Kong: A Fistful of Quarters". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2019. Dicapai pada December 1, 2019.
  20. ^ "Classic video game characters unite via film 'Pixels'". Philstar.com. July 23, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2014. Dicapai pada July 23, 2014.
  21. ^ "Donkey Kong Jr". behindthevoiceactors.com.
  22. ^ Donkey Kong Jr. Math instruction booklet, page 5.
  23. ^ "Scribes - August 25, 1999". Part of Rareware.com's former "scribes" column. Diarkibkan daripada yang asal pada 2002-08-05. Dicapai pada 2007-05-31.
  24. ^ "Well if it isn't my lazy, good for nothing son". - Donkey Kong 64
  25. ^ "His girl Candy waits around in her hut, always willing to offer her musical help to that undeserving son of mine". Donkey Kong 64 manual.
  26. ^ "Well, you've amazed your old Grandpa by getting this far!" - Cranky in the Donkey Kong Country Game Boy Advance remake
  27. ^ "The king of swing... the thrilla gorilla... the prime primate... It's Donkey Kong! Although he is a relative of the classic arcade character, Country's Donkey Kong is a totally new character with a new look, new moves, and a new attitude". - Donkey Kong Country instruction manual
  28. ^ "Cranky Kong, aging video game pioneer and primate patriarch, swayed back and forth in his rocking chair, as he harassed his grandape, Donkey Kong..." - Donkey Kong Land manual
  29. ^ "You've rescued that lazy grandson of mine, and dumped K. Rool in his own filthy swamp. Not bad for a novice!" - Cranky in the Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest
  30. ^ "Super Mario Kart is the only Mario Kart game to feature Donkey Kong Jr. Due to the success of Donkey Kong Country, all future Mario Kart entries featured Donkey Kong, who is actually Donkey Kong Jr.'s son, with Cranky Kong, aka Donkey Kong Sr., canonically being the character featured in the original Donkey Kong game. Makes sense, right?" - Playing With Super Power: Nintendo Super NES Classics eGuide, Super Mario Kart 16 Bits Tab.
  31. ^ "Glad I could help my grandson overcome this deadly challenge in exchange for a little cash money!" - Cranky in Donkey Kong Country Returns
  32. ^ "Donkey Kong's grandfather Cranky Kong really lives up to his name!" - Nintendo's Donkey Kong Country: Tropical Freeze - Meet the Kongs: Cranky Kong - Nintendo Switch YouTube trailer
  33. ^ "I'm pretty sure when I made this stuff up nearly 25 years ago that he was his grandson. By DK64 he was so senile that he couldn't remember - Gregg Mayles of Rareware on Twitter
  34. ^ Retro Gamer, The Making of Donkey Kong Country, p. 69, Vol. #43
  35. ^ "Is that Donkey who was doing bad things against Mario in the arcade game and the CG Donkey who is currently active are the same Donkey !? What is the relationship between Kong and Donkey who are also active alone such as Diddy !? If you have such a question, please read the profile introduced here and solve it". www.nintendo.co.jp. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 February 2016. Dicapai pada 18 January 2022.
  36. ^ Mentioned by Otacon in Super Smash Bros. Brawl.
  37. ^ Gregg Mayles on Twitter (retrieved on May, 2, 2017)
  38. ^ "The Mario Toy Company's hairiest employee. He instantly fell in love with Pauline as soon as he saw her at the theme park's opening ceremony, and now the jealous ape has run off with her!" - Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis instruction booklet, page 7
  39. ^ Donkey Kong Country Instruction Booklet, Nintendo, 1994, p. 29
  40. ^ ChangoDeGuerra (10 January 2007). "Donkey Kong Rap". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-14. Dicapai pada 18 June 2016 – melalui YouTube.
  41. ^ "Super Smash Bros. Ultimate - Karate Kong". YouTube. February 28, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-14. Dicapai pada February 13, 2020.
  42. ^ "Donkey Kong". Cheats.ign.com. Dicapai pada 2010-07-06.
  43. ^ "Donkey Kong". Gameboy.ign.com. Dicapai pada 2010-07-06.
  44. ^ Ray, Sheri Graner (2004). Gender inclusive game design ... - Google Books. Charles River Media. ISBN 978-1-58450-239-5. Dicapai pada 2010-04-08.
  45. ^ Text technology: the journal of ... - Google Books. 2008-09-09. Dicapai pada 2010-04-08.
  46. ^ Lind, Rebecca Ann (2009-09-03). Race, gender, media: considering ... - Google Books. Pearson/Allyn and Bacon. ISBN 978-0-205-34419-2. Dicapai pada 2010-04-08.
  47. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country Player's Guide, Nintendo, 1994, p. 12 - "KRITTER: Kritters come in several colors, but other than that, they basically look the same. You can take them out easily by jumping on their heads or rolling through them and bowling them over. Depending upon their color, they have different jumping abilities and patterns of movement. That's what makes them a little unpredictable. Another member of Kritter family, Krash, is the type that likes to hide out in mine carts".
  48. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country Player's Guide, Nintendo, 1994, p. 13 - "KLAPTRAP: Small in comparison to other baddies, Klap-Traps scurry along the ground, munching on air or whatever happens to come in contact with their razor-sharp, manic jaws. They usually cover a small patch of trail, patrolling back and forth along it. A quick hop and bop does the trick".
  49. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest Player's Guide, Nintendo, 1995, p. 15 - "KROCKHEAD: These primitive Kremlings inhabit swamps and are not quick to attack. With their springy haws, they make great stepping stones and catapults, but be careful that they don't sink out of sight just as you're making your leap".
  50. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest Player's Guide, Nintendo, 1995, p. 50 - "BARREL BAYOU: What is it about this place that Kremlings like so much? Swamp gas and mosquitoes the size of Buicks? You're not going to like much about Barrel Bayou, but if you follow the Kloaks, they'll conjure up a few goodies".
  51. ^ Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest German Player's Guide. p. 46
  52. ^ Nintendo Power, Vol. 76, September, 1995, page 26 "CAPTURED: Keep a watch out for Klobber when he's barreling ahead and the Ghost Pirate who haunts the forest shadows".
  53. ^ Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest Instruction Booklet, Nintendo, 1995, p. 22 - "GLOOMY GULCH: This spooky area is also haunted by the evil Kremling spirits known as Kloak and Kackle".
  54. ^ Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest German Player's Guide. p. 84
  55. ^ "Bazooka: I fought in the Kremean War, don't you know, but I've retired from the service along with 'Big Bessie' ". - Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble
  56. ^ Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble Player's Guide, Nintendo, 1996, p. 123 - "BRIGADIER BAZOOKA BEAR: Kremean War veteran Bazooka Bear has been posted to the barracks on Mekanos to command the old artillery piece, Big Bessie".
  57. ^ "K. Lumsy: Sniff... K. Rool says I'm too soft to be a Kremling and I'm to stay in here until I've toughened up.." - Donkey Kong 64
  58. ^ Nintendo Power Magazine Vol. 126, November, 1999, p. 22 - "MEET K. LUMSY: The giant Kremling has been booted out of K. Rool's service for the crime of kindness".
  59. ^ Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble Player's Guide, Nintendo, 1996, p. 64 - "LOW-G LABYRINTH: The Kremlings have somehow reduced the force of gravity in this maze, which will both slow down and exaggerate all of your movements".
  60. ^ Donkey Kong 64 Instruction Booklet, Nintendo, 1999, p. 6 - "STORY: Klump waddled over and put a consoling arm around his distraught leader".
  61. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country Player's Guide, Nintendo, 1994, p. 13 - "KLUMP: Klump is quite a character. He's like a big, overweight drill sergeant. He's not fast — how could he be? He waddles along like a duck, blocking every ape in his path. Donkey Kong has no trouble putting Klump out of his misery, but here again, lack of size counts against Diddy as he has to hit Klump twice to off him. If Diddy jumps on Klump's head, Klump will back up and prepare for battle. Diddy can then just do a powerful cartwheel right through him".
  62. ^ Donkey Kong 64 Instruction Booklet, Nintendo, 1999, p. 5 - "STORY: Deep within the gloomy bowels of his latest creation, a furious King K. Rool sat on his throne, glaring down at the quaking generals of his vast Kremling army".
  63. ^ KALYPSO: A cool beauty with chic make-up and groovy hair. A strong leader figure, she has full trust of all the Kremling Krew. She boasts excellent reflexes, and is very accomplished in sports and dancing. The clubhouse she owns is regarded as something of an oasis for Kremlings. - Super Smash Bros. Brawl Kalypso's PAL Description
  64. ^ Donkey Kong Country Instruction Booklet, Nintendo, 1994, p. 28 - "KRUSHA: This muscle-bound Kremling will laugh off most attacks".
  65. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country Player's Guide, Nintendo, 1994, p. 12 - "KRUSHA: Check out the big guns on this crazy Kremling! Krusha is the big, blue, buff dude. He's also the big, silver, buffer dude! Donkey Kong can take out the Blue Krushas by jumping on them or rolling through them. Unfortunately, Diddy can not do the same. They make a really funny groaning noise when they bite the dust. When it comes to the Silver Krushas, just leave them alone. They're too tough to take out. Jump over them when the coast is clear or toss a barrel at them if you have one handy".
  66. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country Player's Guide, Nintendo, 1994, p. 116 - "PLATAFORMS PERILS: Might as well save the hardest stage for last! There are a few extremely hard and extremely frustrating sections in this stage. Certain jumps have to be timed perfectly if you're going to make them and survive. Krushas (the tough ones) are out in full force, especially toward the end of the stage. Hang on to any barrel you find because only a barrel will take them out. If you can, let Donkey Kong throw them.
  67. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! Player's Guide Player's Guide, Nintendo, 1996, p. 54 - "FIRE-BALL FRENZY: "The Krem Company factory operates around the clock, and Karbine is there to ensure that the Kremlings keep their noses to the grindstone. A productive Kremling is a happy Kremling!
  68. ^ M. Arakawa. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble! Player's Guide Player's Guide, Nintendo, 1996, p. 76 - "KRACK-SHOT KROC: "After the Kaos debacle at Mekanos, a subsidiary of Kremling Industries relocated to K3. Security is tight at the factory. There's even talk about a hired gun working there.
  69. ^ Donkey Kong Country 3 Instruction Booklet, Nintendo, 2005, p. 6 - "STORY INTRO: Months after their most recent victory against King K. Rool and his Kremling army, the Kongs were still celebrating".
  70. ^ Donkey Kong Country 3 Instruction Booklet, Nintendo, 2005, p. 7 - "STORY INTRO: So it was that the two of them set out on the latest adventure in the Kong family records, soon to discover a whole new variety of Kremlings running loose in the world, all seemingly under the control of a new master, KAOS".
  71. ^ "Jonny Blastoff and the Kremling Armada (Rare) [PC – Cancelled]". Unseen64.net. December 27, 2017. Dicapai pada March 26, 2018.
  72. ^ a b c d e Diddy Kong Racing manual. Nintendo. 1997. m/s. 5–6.
  73. ^ Timber got tired of waiting, went all Joaquin Phoenix on us, grew a scraggly beard and went off to make it big in hip-hop instead.
  74. ^ Corrigan, Don H. (February 28, 2019). Tài Xỉu Online. McFarland. ISBN 9781476636351 – melalui Google Books.
  75. ^ The Next Level. Accessed November 25, 2022.
  76. ^ In an updated Scribes post on the official Rare Ltd. website, the editor confirms that Krunch is still owned by Nintendo, despite Microsoft buy-out. Posted June 25, 2007. Accessed November 25, 2022.
  77. ^ RareGamer.co.uk (Accessed on 01-14-14)
  78. ^ Rare Mini-Scribes: May 18, 2012. Accessed December 3, 2017.
  79. ^ "Oh, Bumper's been a free badger (well, on parole) for a while now and he's superficially sorry for all those bad things he did.". Rare Ltd. October 6, 2021. Twitter. Retrieved October 6, 2021.
  80. ^ "Scribes - August 30, 2007". Rareware. Retrieved on August 5, 2011.
  81. ^ "Tiki Tak Tribe". Super Mario Wiki. Dicapai pada 30 March 2023.
  82. ^ "166. Lord Fredrik - Fair Spirit Battle - Super Smash Bros. Ultimate". YouTube. February 15, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-14. Dicapai pada February 8, 2020.
  83. ^ Donkey Kong Country (SNES) Manual (dalam bahasa English). m/s. 24–25.CS1 maint: unrecognized language (link)
  84. ^ Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest cast roll
  85. ^ "NEW PLAY CONTROL! Donkey Kong Jungle Beat". Nintendo of Europe GmbH (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-11-28.
  86. ^ New Play Control! Donkey Kong Jungle Beat instruction booklet. m/s. 17.
  87. ^ "Nintendo: Donkey Kong 64". 2000-02-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2000-02-29. Dicapai pada 2022-11-28.