Teh talua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Teh talua
Teh talua
JenisMinuman ringan Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianMinuman
Tempat asalIndonesia Sunting ini di Wikidata
Kawasan/rantauSumatera Barat
Dicipta olehOrang Minang
Suhu penghidanganSejuk
Bahan utamaKuning telur, air teh, gula
Bahan yang biasa digunakanAsam
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Teh talua atau teh telur ialah sejenis minuman dari Sumatera Barat[1] yang masyhur di rantau itu. Ramuannya (tambahan pada air masak) ialah teh, gula, kuning telur dan limau kesturi. Telur yang digunakan biasanya adalah telur ayam kampung. Ia biasa diminum oleh para petani yang hendak meladang sebagai penambah stamina kerja.

Teh talua

Satu kaedah tradisional menyediakan minuman ini adalah dengan mengacau kuning telur dan dua sudu gula dalam satu gelas, sehingga wujud suatu adunan. Tuangkan satu sudu air mendidih ke dalam serbuk teh. Tuangkan teh ke dalam adunan dan kacau. Tambah limau kesturi menurut cita rasa.

Sekiranya dibiarkan seketika setelah diseduhkan dengan air teh panas, teh talua akan memaparkan lapisan unik apabila dilihat dari gelas yang jernih. Lapisan atas ditutupi dengan buih, bahagian tengah berwarna putih dan bahagian bawah berwarna keperangan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ HP Melati (2008). The Magic of Tea (dalam bahasa Indonesian). Jakarta: Hikmah. m/s. 59–60. ISBN 9789791142564.CS1 maint: unrecognized language (link)