Cyclemys

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Cyclemys ialah genus kura-kura akuatik yang biasanya merujuk kepada Kura-kura Daun Asia, daripada famili Geoemydidae. Genus ini yang wujud di Asia Tenggara dan Asia Selatan kini mengandungi tujuh spesies. Panjangnya lebih kurang 25 cm (9.8 in). Kebanyakan cangkerangnya berwarna coklat kehijauan dan tempurung (karapasnya) berbentuk seperti daun. Ia tinggal di air cetek dan kawasan hutan. Kura-kura dewasa bersifat kedaratan berbanding kura-kura muda yang lebih bersifat akuatik.

Kura-kura Daun Asia
Cyclemys dentata dari Jawa, Indonesia.
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Subkeluarga:
Genus:
Cyclemys

Bell, 1834
Spesies jenis
Cyclemys orbiculata
Bell, 1834
Spesies

7 sp., lihat text

Taburan Habitat

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Corak skuta pada karapas (kiri atas) dan plastron (kanan atas) cangkerang Cyclemys: Garisan putus-putus adalah skuta abdomen yang membezakan setiap genus dewasanya.

Kura-kura Cyclemys mempunyai karapas yang bulat, biasanya hijau gelap, berwarna tan, kekuningan. Cangkerangnya mempunyai jalur vertebral dari kepala ke ekor. Skut marginalnya wujud pada kura-kura muda berbanding dewasa.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Seekor Cyclemys sedang berjemur di tebing sungai di Pakke Tiger Reserve

Taburan setiap spesies Cyclemys masih tidak diketahui, namun genus ini sering dijumpai di Asia Selatan dan Indochina (Vietnam, Myanmar, Laos, Kemboja, Myanmar, Thailand, tengah dan selatan China, Bangladesh, Nepal, dan timur laut India), serta negara-negara Asia Tenggara seperti Malaysia, Indonesia, Brunei, dan Filipina.[1]

Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Terdapat tujuh spesies:

Spesies plastron kuning[sunting | sunting sumber]

Spesies plastron gelap[sunting | sunting sumber]

Pemuliharaan[sunting | sunting sumber]

Cyclemys ialah spesies yang sering ditangkap dan dijual sama ada di kedai haiwan, dijadikan makanan, atau sebagai ubat tradisional.[2] Pada 25 Ogos 1998, Jabatan Perhutanan Vietnam telah menyita lebih kurang 700 ekor kura-kura termasuklah 30 ekor disahkan sebagai C. oldhamii.[3] Pada bulan Mei 2007, lebih daripada 3000 ekor Cyclemys, bersama dengan Kura-kura Katup Asia, berjaya diselamatkan di Yangjiang, China.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan div tidak disediakan
  2. ^ "Leaf Turtle". Nam Kading Research & Training Centre. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Ogos 2011. Dicapai pada 27 Mac 2011. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ Hendrie, Douglas (1 November 1998). "Protecting Vietnam's Turtles" (PDF). Cuc Phuong Conservation Project. Dicapai pada 29 Mac 2011 Cite journal requires |journal= (bantuan)CS1 maint: postscript (link)
  4. ^ United Nations Environment Programme (2007). Beijing 2008 Olympic games: an environmental review. UNEP Division of Communications and Public Information. ISBN 978-92-807-2888-0.