Podocnemididae

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Podocnemididae
Julat zaman: Cretaceous Akhir hingga kini, 84.9–0 Ma
Kura-kura Sungai Bintik Kuning (Podocnemis unifilis)
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Suborder:
Keluarga:
Podocnemididae

Cope, 1868
Genus

dan lihat teks

Sinonim

Podocnemidinae

Podocnemididae ialah keluarga kura-kura leher sisi yang berasal dari Madagascar dan utara Amerika Selatan. Keluarga kura-kura ini tidak boleh menarik kepalanya ke belakang cangkerang, malah meletakkan kepalanya ke sisi. Semua kura-kura ini bersifat akuatik dan mendiami kawasan sungai.

Taksonomi dan sistematik[sunting | sunting sumber]

Podocnemididae disertakan bersama-sama keluarga Pelomedusidae sebagai subkeluarga Podocnemidinae. Sesetengah pakar masih mengekalkan pengelasan ini,[1] tapi sebaliknya dikekalkan sebagai keluarga yang berasingan dalam superkeluarga Pelomedusoidea.

Keluarga Podocnemididae mengandungi tiga genus yang masih wujud, dua daripadanya adalah monotip:

Keluarga ini juga mengandungi beberapa genus prasejarah, termasuklah Albertwoodemys, Bairdemys, Bauruemys, Brontochelys, Caninemys, Cordichelys, Dacquemys, Lapparentemys, Latentemys, Lemurchelys, Mogharemys, Neochelys, Papoulemys, Peiropemys, Pricemys, Shweboemys, Stereogenys, Turkanemys, Cambaremys, Carbonemys, Cerrejonemys, Kenyemys, Roxochelys dan Stupendemys.[2] Stupendemys hidup sekitar 5.5 juta tahun dahulu di selatan Amerika Selatan, dan menjadi kura-kura air tawar terbesar dari order Pleurodira.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fritz Jürgen Obst (1998). "Pelomedusinae". Dalam H. G. Cogger; R. G. Zweifel (penyunting). Encyclopedia of Reptiles and Amphibians. San Diego: Academic Press. m/s. 112–113. ISBN 0-12-178560-2.
  2. ^ Eugene S. Gaffney; Peter A. Meylan; Roger C. Wood; Elwyn Simons; Diogenes De Almeida Campos (2011). "Evolution of the Side-Necked Turtles: The Family Podocnemididae". Bulletin of the American Museum of Natural History. 350: 1–237. doi:10.1206/350.1.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]