Krubong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Krubong adalah sebuah Mukim (Kawasan gabungan terdiri dari beberapa kampung) terletak di daerah Melaka Tengah, Melaka, Malaysia yang terletak 15 kilometer dari Bandar Melaka dan 10 kilometer dari Bandar Alor Gajah.

Krubong adalah salah satu daripada banyak perbandaran yang terletak di Melaka Tengah. Krubong ialah sebuah bandar yang terletak betul-betul di tengah-tengah Bandaraya Melaka dan Alor Gajah. Ia adalah sebuah bandar yang jauh dari bandar tetapi cukup dekat apabila seseorang ingin melihat pemandangan. Ia adalah sebuah bandar sederhana yang bagus untuk menetap.

Krubong merupakan sebuah bandar yang terletak di lokasi yang strategik kerana terletak 15 km dari bandar Melaka dan 10 km dari Alor Gajah. Terdapat banyak jalan raya dan lebuh raya utama yang melalui bandar yang membolehkan akses ke bandar dan bandar jiran. Jalan utama yang membantu menghubungkan Krubong ke bandar dan bandar lain ialah Lebuhraya Sungai Udang – Ayer Keroh (Lebuhraya SPA). Laluan ini membolehkan akses ke pekan dan bandar seperti Durian Tunggal, Batu Berendam dan Cheng. Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka juga terletak hanya 5 kilometer dari bandar Krubong.

Terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan di Krubong. Bagi mereka yang benar-benar menggemari aktiviti luar seperti mendaki, berkelah dan mendaki akan mendapati Taman Botanikal Melaka tempat yang mesti dikunjungi. Ia merupakan taman botani yang terletak di Ayer Keroh dan terdapat banyak kemudahan yang boleh dinikmati oleh pengunjungnya seperti Muzium Perhutanan Melaka, Taman Prasejarah, Tanah Cerita, Taman Orang Asli, Taman Rusa, jambatan gantung, menara pemerhati dan perkelahan yang indah. bintik-bintik. Selain itu, boleh melawat Muzium Kapal Selam Melaka dan mengetahui lebih lanjut mengenai industri maritim di Melaka.

Walaupun Krubong terletak lebih jauh dari Melaka Tengah, di mana seseorang boleh mencari hidangan Melaka yang terbaik, masih terdapat hidangan lazat yang boleh didapati di bandar Krubong. Antara beberapa hidangan yang mesti dicuba di Krubong ialah kuih durian, coconut shake Batu Berendam, nasi ayam dan masakan fusion Asia antara lain. Bagi mereka yang gemar memasak makanan mereka sendiri, terdapat kedai runcit di kawasan yang boleh mereka kunjungi untuk mendapatkan hasil mereka. K Grocer One, Pasar Mini Chong Hoe, Tesco Cheng Melaka, Nisyah Enterprise New dan Choong Hoe Trading adalah beberapa daripada banyak pasar raya di kawasan yang boleh dikunjungi seseorang untuk mendapatkan hasil segar mereka.

Krubong ialah lokasi yang sesuai untuk menetap bagi mereka yang lebih suka berada jauh sedikit dari bandar. Terdapat pelbagai kemudahan yang boleh digunakan oleh penduduk semasa tinggal di pekan ini. Krubong merupakan sebuah pekan yang tidak kekurangan kemudahan perubatan kerana terdapat cukup banyak fakulti perubatan yang terletak di Krubong. Semasa kecemasan perubatan, seseorang boleh pergi ke hospital terdekat seperti Hospital Pantai Ayer Keroh, Klinik 1 Malaysia Krubong dan Hospital Melaka dengan mudah.

Kampung Semukim[sunting | sunting sumber]

  1. Kampung Krubung
  2. Kampung Sungai Badau
  3. Kampung Tanah Merah
  4. Kampung Lanjut Manis
  5. Kampung Ladang
  6. Kampung Tampoi

Taman Perumahan[sunting | sunting sumber]

  1. Taman Krubong Permai
  2. Taman Krubong Jaya
  3. Taman Seri Krubong (Merupakan Taman yang paling lama wujud di Mukim Krubong sekitar 1987-1988)
  4. Taman Perindustrian Krubong
  5. Taman Krubong Perdana
  6. Taman Krubong Indah
  7. Taman Satu Krubong
  8. Taman Krubong Utama

Pekan Berhampiran[sunting | sunting sumber]

  1. Parit Melana
  2. Cheng
  3. Durian Tunggal
  4. Gangsa
  5. Taman Merdeka
  6. Taman Angkasa Nuri

Kariah Masjid[sunting | sunting sumber]

  1. Kariah Krubung ( Kampung Krubung, Kg Ladang & Sungai Badau)
  2. Kariah Tanah Merah (Kg Tanah Merah & Lanjunt Manis)
  3. Kariah Tampoi ( Kg Tampoi)
  4. Masjid Cina (Kompleks Sukan Hang Jebat)

Kawasan Perindustrian & Prasana[sunting | sunting sumber]

1. Kawasan Perindustrian Krubung. Kawasan industri kecil dan sederhana. 2. Studium Hang Jebat ( Kompleks sukan yang terdiri dari strudium sukan terbuka dan tertutup serta hotel)