Parit Melana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Parit Melana merupakan sebuah pekan kecil di daerah Alor Gajah, Melaka, Malaysia.

Kisah “Maulana” dan “Melana”[sunting | sunting sumber]

Kampung Parit Melana dipercayai diteroka oleh Syeikh Maulana berketurunan Arab kira-kira 200 tahun dahulu. Pada ketika itu, kawasan kampung ini sentiasa dilanda banjir yang agak teruk dan sering memusnahkan hasil tanaman dan harta benda penduduk. Syeikh Maulana dengan rasa tanggungjawab telah mencadangkan supaya penduduk membina parit-parit di sekitar kampung bagi mengelakkan banjir daripada berulang. Dengan itu, sebagai menghargai jasa beliau, penduduk kampung telah sepakat untuk menamakan kampung ini dengan nama “Parit Maulana” sebagai mengingati jasa beliau.

Namun begitu, disebabkan loghat penduduk sekitar yang sering menyebut “Maulana” sebagai “Melana” maka, nama Parit Maulana telah bertukar menjadi Parit Melana. Nama tersebut terus kekal sehingga ke hari ini dan kini ia lebih dikenali dengan nama Kampung Parit Melana. Keindahan kampung dengan warisan yang ditinggalkan masih terpelihara walaupun arus pembangunan semakin mengasak kampung ini dari masa ke masa.

Terdapat sebuah masjid lama yang masih mengekalkan ciri-ciri seni bina asal yang unik di kawasan ini. Masjid Lama Kampung Parit Melana merupakan antara masjid tertua yang terdapat di Melaka. Ia telah diwartakan sebagai tempat bersejarah negeri Melaka yang menurut undang-undang negeri Melaka, ia tidak boleh dimusnahkan mahupun diubah suai bentuknya tanpa kebenaran kerajaan negeri.

Disebabkan keunikan masjid tersebut, terdapat pengunjung yang sanggup datang dari jauh semata-mata untuk melihat keindahan seni bina tradisi masjid ini. Masjid tersebut masih menjadi pilihan penduduk setempat untuk mengerjakan ibadah dan meraikan majlis-majlis keagamaan sehingga kini.[1]

Taman Perumahan[sunting | sunting sumber]

  1. Taman Seri Tuah

Pekan Berhampiran[sunting | sunting sumber]

  1. Beringin
  2. Belimbing Dalam
  3. Krubong
  4. Durian Tunggal

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.