Khatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Khatan
Khatan yang dilakukan di Asia Tengah, s. 1865–1872
ICD-10-PCS0VBT
ICD-9-CMV50.2
MeSHD002944
Kod OPS-3015–640.2
MedlinePlus002998
eMedicine1015820
Khatan

Khatan bermakna memotong lebihan kulit di bahagian alat sulit samaada bagi wanita (kelentit) mahupun lelaki (kulup). Khatan atau "bersunat" merupakan salah satu cara membersihkan alat sulit kerana zakar dan faraj merupakan tempat dimana pembiakan kuman-kuman yang boleh memudaratkan. Menurut Imam Shafie, Imam Malik dan al-Auzai serta lain-lain berkhatan atau bersunat ini merupakan wajib bagi seseorang yang bergelar Muslim. Kebanyakan ulama berpendapat bahawa khatan wajib dilakukan ketika si anak hampir cukup umur atau akil baligh.

Mengkhatan anak lelaki adalah wajib manakala mengkhatankan anak gadis adalah terpuji dan bukannya wajib.

Zakar Yang Sudah Di Sunat.
Zakar yang telah dikhatan.
Ukiran gua Mesir Purba tentang berkhatan, pada dinding dalam Kuil Khonspekhrod, c. 1360 SM.
Zakar yang belum dikhatan semasa tegang. Pada kebanyakan lelaki yang belum dikhatan, kulit khatan (kulup) akan bergerak ke belakang kepala zakar secara semulajadi dan kelihatan hampir sama dengan zakar lelaki yang telah dikhatan.

Kebiasaannya anak anak lelaki boleh dikhatankan sejak usia mereka Masih kecil anggaran usia 5 tahun akan tetapi Dunia permodenan akhir ini juga turut mempercepatkan kaedah berkhatan jadi ibu bapak boleh khatankan anak mereka sejak Masih bayi.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Rekod terawal mengenai berkhatan terdapat dalam batu bersurat Mesir Purba dari Saqqara (c 2200 S.M (BC).

Dikatakan Nabi Ibrahim dikhatan ketika berusia 80 tahun dan mengkhatan putera-putera beliau, Nabi Ismail dan Nabi ishak pada usia masing-masing 13 dan 8 tahun. Perbuatan ini kemudian berlarutan sehingga ke nabi seterusnya termasuk Nabi Isa a.s. Untuk kes Nabi Muhammad s.a.w. ada mengatakan baginda dilahirkan sudah berkhatan. Ada juga menyatakan bahawa baginda dikhatankan oleh Malaikat Jibrail atau datuk beliau, Abdul Mutalib.

Menurut pandangan dan kajian oleh Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya Zadul Ma'ad, pandangan yang paling tepat adalah Rasulullah SAW di khatankan oleh Abd Mutalib pada hari ketujuh kelahiran baginda mengikut kebiasaan Arab. [1]

Di Malaysia, kebanyakan ibu bapa dan penjaga memilih hari cuti penggal, iaitu sekitar pertengahan tahun mahupun hujung tahun untuk mengkhatankan anak-anak mereka. Kanak-kanak ini kebiasaannya dikhatankan ketika berusia dalam lingkungan 10-12 tahun.

Khatan di kalangan masyarakat Arab berbeza dengan masyarakat di Malaysia. Hal ini kerana kebanyakan masyarakat Arab memilih untuk mengkhatankan anak mereka ketika baru lahir atau pada peringkat 7 tahun.

Sumber agama Islam[sunting | sunting sumber]

quran sendiri tidak menyebut khatan. Pada zaman Nabi Muhammad SAW, khatan dijalankan oleh banyak Puak Semenanjung Arab, di kalangan mereka umat Yahudi dan Kristian untuk alasan agama. Nabi Muhammad sendiri telah dikhatan selepas lahir[perlu rujukan], dan mengkhatan anak lelakinya[perlu rujukan]. Banyak para pengikut awalnya dikhatan untuk menandakan kemasukan mereka dalam masyarakat Islam yang menimbul. Fakta-fakta ini disebutkan kerap kali dalam hadis. Sesetengah khatan kumpulan hadis dengan fitra (tindakan dianggap seorang yang halus). Yang lain termasuk: mengetip atau menyukur rambut kelamin, memotong kuku, membersih gigi, memetik atau menyukur rambut di bawah ketiak dan mengetip (atau memotong) misai. (Dilaporkan dalam hadis Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim). Oleh itu, sungguhpun ketidakhadirannya dari al-Quran, ia telah menjadi suatu kebiasaan agama dari mulanya Islam. Meskipun, ada suatu lagi versi hadis yang tidak menamakan khatan sebagai salah satu ciri fitrah dan suatu lagi "hadis yang menamakan sepuluh ciri, sekali lagi tanpa menamakan khatan. Ada perdebatan dari al-Quran yang menentang khatan, banyak para pengikut al-Quran sahaja mengikut prinsip ini dan mendebat bahawa khatan bertentangan dengan al-Quran.[2]

Di kalangan Ulama (cendekiawan legal Islam), ada banyak pendatan berbeza tentang kewajiban khatan dalam Syariat Islam. Imam Abū Ḥanīfa, pengasas mazhab Hanafi Fiqh (jurisprudens Islam), dan Malik ibn Anas mengekalkan bahawa khatan adalah suatu Sunnah Mu'akkadah—tidak wajib tetapi digalakkan. Mazhab Syafi`i dan Hanbali melihatnya sebagai wajib pada semua umat Islam.[3]

Ada suatu gerakan kecil dalam Islam, yang menolak membuat khatan lelaki sebagai keperluan agama oleh kerana ia tidak disebut dalam al- Quran. Advocates sudut pandangan ini pada beberapa ayat al-Quran yang mengindikasi kesempurnaan penciptaan (Quran 32:7, 82:7–8, 95:4), dan juga tanggapan umum bahawa khatan adalah perlu untuk alasan kebersihan.[4] Muslim activists include Canadian Dr. Arif Bhimji,[5] Libyan judge Mustafa Kamal al-Mahdawi,[6] dan ahli feminisme Dr. Nawal El Saadawi Mesir, yang mengaitnya dengan perjuangannya terhadap pemotongan alat kelamin wanita.[7]

Hadis[sunting | sunting sumber]

Fitrah itu lima:

  1. khatan;
  2. memotong bulu kemaluan;
  3. menggunting misai;
  4. memotong kuku; dan
  5. mencabut bulu ketiak. (Bukhari-Muslim)

"Bersihkanlah dirimu dari rambut kufur dan berkhatanlah." (Ahmad dan Abu Daud)

Manfaat berkhatan[sunting | sunting sumber]

Bagi Laki-Laki

Di antara fungsi berkhatan bagi lelaki adalah membuang tempat bersarangnya kotoran dan najis(kulup).

Bagi wanita

Sebahagian meyakini bahwa sunat wanita dalam islam dapat menstabilkan rangsangan syahwatnya. Jika dikhatan terlalu dalam (dikhatan terlalu dalam bermaksud bermungkinan memotong sebahagian klitoris) boleh membuat wanita tidak mempunyai hasrat sama sekali, sebaliknya, jika kulit yang menonjol ke atas vaginanya (secocok dengan preputium pada zakar / alat kelamin lelaki atau penutup klitoris)(identical with preputium) boleh dipotong untuk membuat wanita lebih menikmati hubungan seksual dan sukar untuk mendapatkan klimaks (orgasme).

Hikmah[sunting | sunting sumber]

  1. asas kebersihan dalam Islam
  2. untuk perbezaan agama ( namun pada hari ini, khatan juga dilakukan oleh bukan Muslim )
  3. mencantikkan bentuk kemaluan
  4. memelihara tenaga batin
  5. sunah Nabi Ibrahim a.s dan Rasulullah
  6. mengelakkan zakar terkurung di dalam kulup ketika sedang ereksi atau menegang
  7. menghindarkan dari penyakit
  8. mengurangkan keinginan onani ketika anak-anak baru baligh

Berkhatan juga dikatakan dapat menghindarkan diri dari terkena sebarang penyakit berbahaya seperti HIV. Hasil kajian pengkaji Eropah dan Afrika di empat buah bandar Afrika mendapati berkhatan menghindarkan tiga kali ganda dari dijangkiti HIV/AIDS. Circumcision 'reduces HIV risk'

Pendapat pakar[sunting | sunting sumber]

Di antara kumpulan yang banyak mengeluarkan kenyataan menentang khatan pada hari ini ialah kumpulan NOCIRC (National Organization of Circumcision Information Resource Centers), NOHARMM (National Organization to Halt the Abuse and Routine Mutilation of Males), NORM (National Organization of Restoring Males), RECAP (Re-cover A Penis) dan BUFF (Brothers United for Future Foreskins).

Ramai pakar kanak-kanak menyokong dan memandang baik amalan khatan di kalangan kanak-kanak lelaki, di antaranya Dr. Edgar J. Schoen. Beliau pernah dilantik menjadi Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Berhubung Khatan di Amerika (Task Force on Circumcision of the American Academy of Paediatrics) pada tahun 1993 dan sekarang merupakan seorang profesor Perubatan Kanak-Kanak di Universiti California di San Francisco. Beliau juga pernah menjadi Ketua Bahagian Perubatan Kanak-Kanak di Kaiser Permanente, Oakland selama 24 tahun. WebMD Medical News bertarikh 6 Mac 2000 melaporkan tentang satu kajian yang telah beliau lakukan bersama-sama dengan rakan-rakannya dan mereka mendapati dari "89 kes barah zakar, 87 daripadanya adalah dari kalangan lelaki yang tidak berkhatan". Justeru, mereka merumuskan, khatan mencegah lelaki dari menghidap barah zakar dan penemuan ini telah dimuatkan di dalam majalah Pediatrics. (Neil Osterweil, Experts Disagree on Whether Procedure Should Be Routine, WebMD Medical News, Lycos Health, March 6 2000)

Dalam satu keputusan dari kajian yang dilakukan di Afrika Selatan membuktikan berkhatan mengurangkan kadar jangkitan HIV di kalangan lelaki hektroseksual sebanyak 60%. Kajian itu yang dilapurkan dalam Public Library of Science Medicine, mendapati hasil tersebut dalam kajian yang membabitkan 3,280 pemuda. [1]

Di samping itu, terdapat banyak kajian yang telah dilakukan yang menunjukkan khatan mencegah dari pelbagai jenis penyakit.

Risiko seseorang wanita menghidap barah pangkal rahim (cervix) adalah tinggi jika pasangannya tidak berkhatan. Satu kajian yang dilakukan di Lembah Kashmir pada tahun 1993 menunjukkan, amalan berkhatan di tempat ini menyebabkan peratus barah pangkal rahim menjadi rendah jika dibandingkan dengan kawasan-kawasan lain di India. Mengikut Dr. Edgar J. Shoen, seorang pakar kanak-kanak yang terkenal, luka yang sering berlaku di kulup ketika melakukan persetubuhan memudahkan seseorang lelaki yang tidak berkhatan dijangkiti kuman penyakit jangkitan seksual, terutamanya siplis, kankroid dan herpes genitalis. (Dr. Edgar J. Shoen, Circumcision A Lifetime of Medical Benefits, Medicirc, 2000)

Dr. Gerald Weiss, seorang pakar bedah, menegaskan tanpa khatan, bahagian di bawah kulit yang menutupi kepala zakar akan menjadi tempat takungan pelbagai jenis kuman dan ini meningkatkan risiko mendapat limbah kumbahan jangkitan. Kadangkala keadaan ini akan mengeluarkan bau busuk yang tidak menyenangkan. Pada tahun 1982 dilaporkan, 95% kes radang saluran kencing yang menjangkiti bayi berumur 5 hari 8 bulan berlaku ke atas mereka yang tidak berkhatan. Penyakit ini boleh menyebabkan demam, sakit ketika kencing serta muntah dan di antara komplikasi yang boleh menimpa ialah kerosakan buah pinggang. Kajian Dr. Tom Wiswell dari Amerika mengukuhkan lagi penemuan ini. Kesan yang sama juga boleh berlaku ke atas lelaki dewasa yang tidak berkhatan dan penemuan ini telah dilaporkan di dalam Journal of American Medical Association (JAMA) pada tahun 1992.

Khatan wanita telah menjadi satu isu antarabangsa yang hangat diperdebatkan pada hari ini. Ramai dari kalangan di Barat yang menentangnya dan menganggapnya sebagai pencacatan anggota kelamin selepas berlaku beberapa peristiwa kematian dan kecederaan ke atas kanak-kanak perempuan yang dikhatan. Walau bagaimanapun, sebelum ini, terdapat ramai tokoh-tokoh perubatan di Amerika yang menyokong amalan khatan wanita, sebagai contoh, Dr. W.G. Rathmann (M.D.) dari Hospital Centinella di Inglewood, California. Beliau pernah menulis tentang kebaikan khatan wanita pada tahun 1959 dan tulisan beliau telah dimuatkan di dalam majalah GP, terbitan September, 1959.(W.G. Rathmann, M.D., Female Circumcision: Indications and a New Technique, GP, vol. XX, no. 3, pp 115-120, September, 1959)

Ulama Islam berbeza pendapat berhubung dengan amalan ini, ada yang menggalakkannya dan ada yang menentangnya. Yang paling ketara ialah, nas berhubung dengannya adalah tidak sahih, justeru, ia bukanlah satu amalan yang penting. Perkara yang lebih penting dan perlu diutamakan ialah penjagaan hak-hak wanita, pendidikan dan pemeliharaan kehormatan mereka. Alhamdulillah, penegasan seperti ini telah disebutkan oleh Dr. Yusuf Qardawi di dalam Fatwa-Fatwa Mutakhirnya. (Dr. Yusuf Qardawi, Fatwa-Fatwa Mutakhir, Yayasan al-Hamidy, 1996, hal. 554-555)

Dr. Yusuf Qardawi dalam Fatwa-Fatwa Mutakhir juga berpendapat, semuanya bergantung kepada ibu bapa kepada kanak-kanak itu. Jika mereka hendak mengkhatankan anak mereka, ia diharuskan, dan sebaliknya jika mereka enggan melakukannya, ia tidaklah menjadi suatu kesalahan. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang cenderung untuk mengkhatan anak-anak perempuan mereka, beliau menasihatkan agar dikhatankan sedikit sahaja daripada kulit, berdasarkan sebuah hadis Nabi s.a.w.:

"Potonglah sedikit sahaja dan jangan sampai ke akarnya kerana ia mengelokkan wajah dan menyenangkan hati suami." (Hadis Daif)

Dengan itu pendekatan terbaik bagi menangani masalah kemudaratan ke atas wanita atau dilakukan oleh mereka yang tidak berkuasa, perkhidmatan perubatan perlu dipertingkatkan agar mereka yang berkhatan boleh mendapatkan perkhidmatan perubatan terbaik.

Negara Khatan[sunting | sunting sumber]

Negara-negara berikut mempunyai lelaki yang ramai melakukan khatan ke atas kulup mereka.

Afghanistan, Albania, Algeria, Arab Saudi, Amerika Syarikat, Australia, Azerbaijan, Bahrain, Bangladesh, Benin, Bosnia, Brunei,Cameroon, Chad, Comoros, Djibouti, Mesir, Libya, Eritrea, Filipina, Korea Selatan, Kanada, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Indonesia, Iran, Iraq, Israel, Kazakhstan, Kenya, Kuwait, Lubnan, Ethiopia, Madagascar, Malaysia, Maldives, Mali, Mauritania, Maghribi, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Qatar, Sierra Leone, Somalia, "Somaliland", Sudan, Syria, Tajikistan, Tunisia, Turki, Turkmenistan, UAE, Uzbekistan, Yaman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hukum, Khatan Wanita & Bagaimana Rasulullah?
  2. ^ "Qur'an against circumcision (Qur'an Alone)". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-08-06. Dicapai pada 2010-09-19.
  3. ^ "Medical Ethics of Male Circumcision". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-05-01. Dicapai pada 2011-10-07.
  4. ^ Islam and circumcision
  5. ^ "Genital Integrity". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-30. Dicapai pada 2010-09-19.
  6. ^ Dead link
  7. ^ "Male and Female Circumcision in the Jewish, Christian, and Muslim Communities: Religious Debate by Doctor Sami Aldeeb Abu-Sahlieh". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-24. Dicapai pada 2010-09-19.
  • Majalah Remaja (15 September 2001), keluaran Karangkraf.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]