Google PowerMeter

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Google PowerMeter ialah projek perisian cabang dermawan Google, Google.org, untuk membantu pengguna mengesan penggunaan elektrik rumah mereka.[1] Perkembangan perisian itu merupakan sebahagian daripada upaya Google untuk melabur dalam tenaga boleh diperbaharui, peningkatan grid tenaga elektrik, dan langkah-langkah lain yang dapat mengurangkan pelepasan gas rumah hijau. Ia dilancarkan pada 5 Oktober 2009 dan berakhir pada 16 September 2011.[2]

Perisian ini direka untuk merekodkan penggunaan elektrik pengguna dalam masa nyata. Menurut syarikat itu, jika separuh daripada penggunaan tenaga rumah Amerika dipotong sebanyak sepuluh peratus, ia akan sama dengan tenaga purata yang digunakan oleh lapan juta kereta. Diharapkan alat ini akan meningkatkan kesedaran pemilik rumah tentang berapa banyak tenaga yang mereka gunakan dan menjadikan pengguna lebih cekap tenaga. PowerMeter dimaksudkan untuk digunakan dengan meter cerdas yang dapat mengesan penggunaan elektrik dengan lebih terperinci daripada meter elektrik standard. Menurut Google, pada tahun 2009 terdapat kira-kira 40 juta meter pintar digunakan di seluruh dunia. Menjelang awal tahun 2009, kira-kira 7% rumah AS mempunyai meter pintar dipasang. Beberapa jenis meter elektrik lain dan memaparkan penggunaan tenaga dalam rumah juga boleh digunakan dengan PowerMeter.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Verne Kopytoff; Ryan Kim (2009-02-22). "Google plans meter to detail home energy use". San Francisco Chronicle. Dicapai pada 2009-02-11.
  2. ^ "Google PowerMeter - Save Energy. Save Money. Make a Difference". Google.com. 2011-09-16. Diarkibkan daripada yang asal pada September 2, 2011. Dicapai pada 2013-06-16. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]