Google Desktop

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Google Desktop
PembangunGoogle
Pelancaran pertama14 Oktober 2004; 19 tahun yang lalu (2004-10-14)
Keluaran stabil
5.9.1005.12335
Bahasa pengaturcaraanC++[1]
Sistem pengendalianPlatform palang
JenisCarian atas meja
LesenHak milik
Tapak webdesktop.google.com

Google Desktop ialah program komputer dengan kebolehan carian atas meja, yang dicipta oleh Google untuk sistem Linux, Mac OS X, dan Microsoft Windows. Ia membenarkan teks carian pengguna mesej e-mel, fail komputer, muzik, foto, sembang, halaman Web yang dilihat, dan kemampuan untuk memaparkan "Alat Google" pada atas meja pengguna di satu Sisi.

Pada bulan September 2011, Google mengumumkan ia akan menghentikan beberapa produk-produknya, termasuk Google Desktop. Sebab yang diberikan itu "Dalam beberapa tahun terakhir, telah ada perubahan besar dari tempatan untuk awan-berdasarkan penyimpanan dan komputer, serta integrasi mencari dan alat fungsi ke dalam paling sistem operasi moden. Orang-orang sekarang memiliki akses untuk data mereka, sama ada dalam atau luar talian. Ini adalah gol dari Google dengan komputer, produk akan dihentikan".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lextrait, Vincent (July 2010). "The Programming Languages Beacon" (ed. v10.3). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-30. Dicapai pada 2016-05-03. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]