Google Drawings

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Google Drawings
PembangunGoogle
Pelancaran pertama12 April 2010; 14 tahun yang lalu (2010-04-12)
PelantarAplikasi web, aplikasi Chrome
Terdapat dalamInggeris
JenisPeranti mudah alih diagram
Tapak webdocs.google.com/drawings

Google Drawings ialah peranti mudah alih pembuatan diagram yang disertakan sebagai sebahagian dari rangkaian Penyunting Dokumen Google berasaskan web bebas yang ditawarkan oleh Google. Perkhidmatan ini juga termasuk Google Docs, Google Sheets, Google Slides, Google Forms, Google Sites, dan Google Keep. Google Drawings tersedia sebagai aplikasi web dan sebagai aplikasi atas meja di Google Chrome OS. Aplikasi ini membenarkan pengguna untuk membuat dan menyunting diagram aliran, struktur organisasi, gambar rangka laman web, peta pemikiran, peta konsep, dan jenis diagram lain secara dalam talian sambil berkolaborasi dengan pengguna lain secara waktu nyata. Ia pada awalnya diperkenalkan pada 12 April 2010 sebagai Google Docs Drawings.[1]

Ini membolehkan pengguna mengimport gambar dari komputer atau dari Web serta memasukkan bentuk, panah, coretan dan teks dari templat yang telah ditentukan sebelumnya. Objek dapat dipindahkan, diubah ukurannya dan diputar. Peranti ini juga membenarkan penyuntingan gambar, termasuk memotong, menerapkan topeng, dan menambahkan garisan.[2] Ciri-ciri lain termasuk menyusun gambar dengan tepat dengan panduan penjajaran, menjentik ke grid, dan pengedaran automatik. Tidak seperti kebanyakan perisian lain dalam rangkaian Penyunting Dokumen Google, Google Drawings tidak mempunyai rumah khusus.

Gambar dapat disisipkan ke dalam Google yang lain seperti Google Docs, Google Sheets, atau Google Slides. Mereka juga dapat dipublikasikan secara dalam talian sebagai gambar atau dimuat turun dalam format standard seperti JPEG, SVG, PNG, atau PDF.[3][4][5][6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Introducing Google Docs drawings". Google Docs Blog. 13 April 2010.
  2. ^ Levee, Brian (25 March 2014). "Edit images right in Google Slides and Drawings". Google Drive Blog. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 December 2014.
  3. ^ "Creating Diagrams or Concept Maps with Google Docs in Google Drive". Pennsylvania State University Student Resources. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 May 2014. Dicapai pada 24 July 2014.
  4. ^ "About Google drawings". Google Inc. Dicapai pada 26 March 2014.
  5. ^ "Drawings - Drive Help". Google Inc. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 March 2014. Dicapai pada 27 March 2014.
  6. ^ Anthony, Sebastion (18 August 2010). "Google Docs Drawing tool removes any reason to use MS Paint ever again". Diarkibkan daripada yang asal pada 19 October 2014.