Islam di Haiti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Islam di Haiti terdiri daripada sebilangan kecil umat Islam yang membentuk kurang 1% daripada jumlah penduduk, yang terdiri daripada penduduk tempatan dan pendatang asing. Sejumlah masjid dan organisasi Islam hadir di negara ini.

Islam diperkenalkan dari Afrika pada masa perdagangan hamba (bermula abad ke-16), tetapi kepercayaan agama ortodoks merosot di Haiti pada tahun-tahun berikutnya. Ia kemudian diperkenalkan semula oleh pendatang Maghribi dan telah hadir sejak itu hingga sekarang. Umat Islam dapat mempraktikkan agama mereka dengan bebas.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah Islam di pulau Hispaniola (yang dikongsi dengan Republik Dominika) bermula dengan perhambaan di Haïti. Walaupun banyak yang terpaksa meninggalkan Islam dari masa ke masa, warisan Islam mereka telah bertahan dalam budaya orang asli Haiti. Selain itu, sejarah revisionis Dutty Boukman, yang kematiannya dianggap sebagai permulaan Revolusi Haiti, menunjukkan bahawa beliau adalah seorang Muslim. Pada awal abad ke-20, gelombang imigran Arab Kristian datang ke Amerika, di mana jumlah yang sangat mengejutkan menetap di Haiti (dan negara-negara lain juga).

Akibat sumber kewangan yang terhad, mereka tidak dapat membina masjid atau sekolah sehingga tahun 1985, apabila kediaman diubah menjadi masjid dan menara mula dibina.

Pada tahun 2000, Nawoon Marcellus, ahli Fanmi Lavalas dari San Raphael, menjadi Muslim pertama dipilih ke Dewan Perundangan Haiti.

Majoriti umat Islam di Haiti adalah Muslim Sunni.