Islam di Kanada

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah masjid di Ottawa.


Negara Kanada memiliki banyak Organisasi Keislaman dan Madrasah di pelbagai provinsi-provinsi. Bagan opini yang popular menunjukkan bahawa Muslim Kanada merasa bangga menjadi warganegara Kanada dan kebanyakan berusaha sungguh-sungguh mengamalkan syariat dengan baik. Lebih dari setengah bilang jumlah penduduk Muslim Kanada bermukim di Kota Ontario, dengan jumlah penduduk yang ramai pula di Provinsi Quebec, Alberta, and British Columbia.

Jumlah peratusan penduduk Umat Islam di Kanada telah mencapai 4.9% menurut banci 2021. Di Zon Toronto Besar, bilangan Muslim di wilayah ini sudah mencapai 10%, dan di Zon Montreal, 8.7% penduduknya ialah Muslim.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Banyak umat Islam Kanada dibesarkan beragama Islam. Ada juga bilangan pemeluk Islam yang berkembang pesat dari agama lain. Seperti dengan para pendatang pada umumnya, para pendatang Islam telah datang ke Kanada untuk pelbagai alasan. Ini termasuk pendidikan tinggi, keselamatan, pekerjaan, dan penyatuan keluarga. Yang lain datang untuk kebebasan agama dan politik, dan keselamatan dan kawalan, meninggalkan perang saudara, penindasan, dan bentuk lain persengketan saudara dan etnik. Pada 1980an, Kanada menjadi sebuah tempat penting pelarian untuk mereka yang melarikan diri dari Perang Saudara Lubnan. Zaman 1990an melihat umat Islam Somalia tiba dengan mencetusnya Perang Saudara Somalia dan juga orang Islam Bosnia melarikan diri dari pemecahan bekas Yugoslavia. Meskipun Kanada masih belum lagi bilangan banyak rakyat Iraq melarikan diri dari perang Iraq. Tetapi pada umumnya hampir setiap negara Islam di dunia telah mengirimkan pendatang ke Kanada — dari Albania ke Yaman ke Bangladesh.[1]

Kebanyakan dari umat Islam Kanada — dan tidak secara coincidentally suatu bahagian besar dari pendatang negara — tinggal di provinsi Ontario, dengan kumpulan-kumpulan terbesar menetap di dan di keliling Greater Toronto Area. Menurut dengan Banci 2001, telah ada 254,110 umat Islam tinggal di Greater Toronto.[2]

British Columbia juga mempunyai penduduk Islam yang sangat besar. Menganggapkan bahawa banyak pendatang dari Timur Tengah dan Iran adalah umat Islam, dua komuniti Islam terbesar di Vancouver adalah orang Timur Tengah (>50,000) dan orang Iran (>30,000).[3] Ibu negara Kanada Ottawa menjadi tuan rumah pada banyak orang Islam Lubnan dan Somali, di mana komuniti Islam berbilangan lebih kurang 40,000 pada 2001.[3] Greater Montreal's Muslim community neared 100,000 in 2001.[3] Ia rumah pada bilangan besar orang Kanada yang berketurunan Maghribi, Algeria dan Lubnan, dan juga komuniti Pakistan, Syria, Iran, Bangladesh dan Turki yang kecil.[3] Komuniti-komuniti ini tidak secara eksklusif, tetapi kebanyakannya, Muslim. Tambahan pada Vancouver, Ottawa, dan Montreal, hampir setiap kawasan metropolitan Kanada mempunyai komuniti Islam, termasuk Halifax (3,070), Windsor (10,745), Winnipeg (4,805), Calgary (28,920), Edmonton (19,580), Vancouver (52,590), di mana lebih daripada satu pertiga berketurunan Iran, dan Toronto (30,230).[3]

Tabel 1: Penduduk Islam Kini Kanada[4]

Provinsi Umat Islam
Ontario 352,530
Quebec 108,620
British Columbia 56,220
Alberta 49,040
Manitoba 5,095
Nova Scotia 3,545
Saskatchewan 2,230
New Brunswick 1,275
Newfoundland and Labrador 630
Prince Edward Island 195
Northwest Territories 180
Yukon 60
Nunavut 30
Canada 579,640

Dengan Carta Kanada Hak Asasi dan Kebebasan meyakinkan kebebasan penjelasan agama, umat Islam di Kanada tidak menghadapi perselisihan agama rasmi. Di bawah Seksyen 2(a) dari Carta, memakai hijab dibenarkan di sekolah dan tempat kerja, walaupun Quebec telah memerintahkan bahawa niqab atau burka tidak dibenarkan di Schools atau kemudahan Medical dengan provinsi lain menganggapkan suatu larangan yang mirip.[5] Cuti-cuti agama dan pengetatan makanan asasi juga dihormati, tetapi di luar kawasan bandar utama ia mungkin sukar untuk mencari makanan halal. Ia juga sering sukar untuk memerhati peraturan Islam terhadap riba. Umat Islam di sesetengah bahagian Kanada telah meminta untuk mengadakan mahkamah percanggahan keluarga untuk melihatkan kes-kes keluarga kecil tetapi dihadapi dengan pembangkangan ketat oleh kumpulan Islam tradisional dan kumpulan Islam liberal, melabelkan permintaan itu adalah suatu gerakan terhadap menguatkuasakan hukum Syariat Islam. Cadangan ini dibangkang oleh Muslim Canadian Congress, Canadian Council of Muslim Women dan kumpulan-kumpulan wanita bukan Islam.[6][7] Dengan menganggap publisiti, umat Islam di Kanada telah memilih untuk membubarkan tajuk itu.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Komuniti muslim di Kanada sudah setua dengan negaranya. Muhammad Baquaqua bisa dijadikan salah satu contohnya, merupakan salah seorang muslim paling awal yang terekod dengan baik. Pada saat itu, ia menetap untuk beberapa waktu di Chatam.

Pada tempat inilah ia menuliskan jejak Islam berupa Autobiografi yang membuatnya terkenal. Buku itu pelcerita bahawa pada 1854, tahun di mana ia tiba di Kanada, 3 orang Muslim ternyata sudah tinggal di Kanada.

Selain Muhammad Baquaqua, 2 muslim lainnya adalah pasangan muda James dan Agnes Love yang berimigrasi dari Skotlandia pada 1851. Keduanya termasuk Muslim pertama yang tercatat di Kanada.

Sejarawan lain mengatakan, Muslim pertama dari Skotlandia diketahui bernama Wazir Beg, yakni seorang mahasiswa kedokteran dari India yang menempuh pendidikan di University of Edinburgh pada tahun 1858 hingga 1859.

Pada 1871, keluarga Muslim lainnya tiba di Ontario Selatan. Pasangan muda tersebut diketahui bernama John dan Martha Simon. Mereka lahir di Amerika Serikat tetapi merupakan anak-anak imigran dari Eropa.

Empat tahun selepas pengasasan Kanada pada Banci Kanada 1871, didapati 13 Kepala Keluarga umat Islam di kalangan penduduk.[8] Masjid Kanada pertama dibinakan di Edmonton pada tahun 1938, dan diperkirakan sudah ada lebih dari 700 hingga 1.000 umat Islam di negara ini.[9] Masjid itu sekarang sebahagian dari muzium di Fort Edmonton Park.

Tahun-tahun selepas Perang Dunia Kedua melihat ketambahan kecil dalam penduduk Islam. Meskipun umat Islam masih menjadi suatu minoriti berbeza. Ia hanya selepas pengalihan kelebihsukaan imigresen Eropah pada lewat 1960an yang umat Islam bermula tiba dalam bilangan banyak.

Menurut Banci Kanada 1971 ada 33,000 umat Islam di Kanada.[10] Pada 1970an imigresen bukan eropah secara besar ke Kanada bermula. Ini mencerminkan perkembangan komuniti Islam di Kanada. Pada 1981, Banci menyenaraikan 98,000 umat Islam.[11] Banci 1991 menyenaraikan 253,265 umat islam.[12] Pada 2001, komuniti Islam di Kanada telah berkembang ke lebih daripada 579,000.[3] Anggaran pendahuluan untuk Banci 2006 menunjukkan pada angka hampir 800,000.[4]

Dibandingkan dengan umat Islam di Eropah, umat Islam Kanada tidak menghadapi muatan masalah yang sama.[13] Komuniti Islam di Kanada adalah hanya satu di kalangan banyak komuniti etnik, agama, perkauman dan budaya yang bersama mendirikan Kanada. Walaupun umat Islam Kanada diklasifikasikan sebagai umat Islam untuk statistik kerajaan rasmi dan tujuan buatan polisi, itu tidaklah semestinya bermakna bahawa semua dari mereka yang diperkenalkan sebarang itu adalah umat Islam yang beramal. Dalam kata-kata yang lain, mereka mungkin berbudaya Islam, sementara pada waktu yang sama berhidup gaya sekular, seperti jua dengan banyak umat Kristian Anglofon, terutamanya yang berwarisan Protestan dapat diperkenalkan sebarang itu tetapi tidak pernah menganggapkan diri mereka Kristian.

Pertubuhan[sunting | sunting sumber]

Komuniti Islam di Kanada diwakili oleh beberapa pertubuhan:

Meskipun, aspek utama komuniti Islam di Kanada adalah tersebarnya persatuan-persatuan bandar seperti Muslim Council of Montreal contohnya, Toronto's Council, yang menguruskan khususnya dengan isu-isu berkaitan dengan komuniti itu dalam bandar dan mereka menyokonh persatuan-persatuan negara.

Banyak dari pertubuhan-pertubuhan ini bukan pertubuhan-pertubuhan akar rumput, kecuali MAC, tetapi adalah anak lembaga dan lembaga koordinasi di antara persatuan-persatuan tempatan.

Ini adalah hanya sesetengah dari pertubuhan utama dalam komuniti Islam Kanada. Apabila komuniti ini semakin besar dan pelbagai dengan 60 lebih kumpulan etnik budaya pelbagai pertubuhan berlanjutan bermuncul apabila mereka mencari untuk menemu keperluan anggota-anggota komuniti.

Permulaan-permulaan dipimpin pelajar biasanya disokong baik dan kejayaan, termasuk upacara-upacara tahunan seperti MuslimFest dan persidangan Reviving the Islamic Spirit, upacara Islam terbesar di Kanada.

Salah satu ulama yang paling terkenal adalah Zijad Delic yang berasal dari Kongres Islam Kanada

Penghormatan[sunting | sunting sumber]

Pada Mei, 2010, Kanada mengurniakan kerakyatan Kanada kehormat pada Aga Khan, seorang pemimpin kerohaniah 20 juta umat Islam Ismaili di seluruh dunia. Aga Khan menjadi tokoh agama kedua selepas Dalai Lama untuk mendapatkan kerakyatan penghormatan negara.[14][15]

Media[sunting | sunting sumber]

Masjid Islam Ahmadiyya Baitun Nur di Calgary, Kanada, sekali dilawati oleh Stephen Harper.

Canadian Broadcasting Corporation dan National Film Board telah memajukan acara yang mengongsikan tanggapan hidup sebagai seorang Islam di Kanada.

  • Sebuah dokumentari oleh pembuat filem kelahiran Iran Saide Kardar tentang komuniti Islam di Toronto dan memberikan suatu penglihatan di percanggahan di kalangan umat Islam muda yang tinggal di Kanada.[16]
  • Little Mosque on the Prairie adalah sebuah komedi situasi Kanada di CBC Television, dicipta oleh Zarqa Nawaz. Siri ini berfokus pada komuniti Islam di pekan prairi fiksyen Mercy, Saskatchewan (population 14,000).
  • Zarqa Nawaz dengan National Film Board telah juga mengeluarkan Me and the Mosque (2005) sebuah dokumentari tentang peranan wanita dalam Islam, kedua-duanya di sepanjang sejarah dan sezaman Kanada, diberitahu dari suatu tanggapan peribadi.[17]

Lain:

  • Perdana Menteri menjelaskan bahawa “penduduk Calgary, penduduk Alberta dan rakyat Kanadians akan melihat muka sederhana, benevolent Islam dalam masjid ini dan orang-orang yang bersembahyang di sini.” dan dia berkata, “Mereka akan melihat kecintaan anda untuk kanada dan semangat kebangsaan anda, dan mereka akan melihat bahawa seperti sahaja umat Ahmadi yang memeluk Kanada, Kanada telah memeluk anda.”[18]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Bakht, Natasha, ed. (2008) Belonging and Banishment: Being Muslim in Canada. Toronto: TSAR. ISBN 978-1-89477-48-4.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 2001 Census of Canada: http://www12.statcan.ca/english/census01/home/index.cfm Diarkibkan 2021-02-27 di Wayback Machine
  2. ^ Canada Census 2001
  3. ^ a b c d e f 2001 Census of Canada
  4. ^ a b Canada's Demo-Religious Revolution
  5. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-03-22. Dicapai pada 2010-03-22.
  6. ^ Boase, Sharon, "Women's groups fight sharia in Ontario; Two reports submitted by a Muslim women's organization say introducing Islamic law into the province will harm the rights of vulnerable women", Hamilton Spectator, September 16, 2004
  7. ^ Ogilvie, Megan, "Canadian Muslims give mixed reviews on moratorium; Debate urged on Islamic penal code Proposal would halt death penalty Proposal would halt stoning, death penalty Debate urged on Islamic penal code", Toronto Star, April 1, 2005.
  8. ^ 1871 Census of Canada
  9. ^ Saudi Aramco World: Canada's Pioneer Mosque: http://www.saudiaramcoworld.com/issue/199804/canada.s.pioneer.mosque.htm
  10. ^ 1971 Census of Canada
  11. ^ 1981 Census of Canada
  12. ^ 1991 Census of Canada
  13. ^ Canada's Muslims: An International Comparison: https://web.archive.org/web/20070216015142/http://www.cbc.ca/news/background/islam/muslim-survey.html
  14. ^ http://www.torontosun.com/news/torontoandgta/2010/05/28/14178161.html
  15. ^ http://www.thestar.com/news/gta/article/815518--spiritual-head-of-ismaili-muslims-returns-to-toronto
  16. ^ "Homegrown Muslims". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-03. Dicapai pada 2007-07-03.
  17. ^ NFB - Collection - Me and the Mosque[pautan mati kekal]
  18. ^ "Prime Minister Stephen Harper attends the opening of Canada's Largest Mosque". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-04-03. Dicapai pada 2011-02-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]