Taufan Lekima (2019)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lekima (Hanna)
Taufan (skala JMA)
Taufan kategori 4 super (SSHWS)
Angin10 minit berterusan: 195 km/j (120 bpj)
1 minit berterusan: 240 km/j (150 bpj)

Taufan Lekima, yang dikenali di Filipina sebagai Taufan Hanna, ialah taufan paling mahal dalam sejarah China.[1] Ribut yang dinamakan kesembilan pada musim tontonan Pasifik 2019, Lekima berasal dari lekukan tropika yang terbentuk di timur Filipina pada bulan Julai   30. Ia beransur-ansur, menjadi ribut tropika, dan dinamakan pada 4 Ogos. Lekima dipergiatkan di bawah keadaan persekitaran yang menggalakkan dan memuncak sebagai Kategori 4 super taufan setara. Walau bagaimanapun, kitaran penggantian dinding mata menyebabkan taufan itu melemah sebelum ia tiba di Zhejiang lewat pada 9 Ogos, sebagai taufan Kategori 2 yang sama. Lekima melemah selepas bergerak di China Timur, dan membuat tanah kedua di Shandong pada 11 Ogos.

Pendahuluan Lekima meningkatkan monsun barat daya di Filipina, yang membawa hujan lebat ke negara ini. Hujan menyebabkan tiga bot tenggelam dan 31 orang meninggal dunia dalam kemalangan ini. Lekima membawa kerosakan bencana di tanah besar China, dengan jumlah kematian sebanyak 56 orang dan lebih daripada CN ¥ 65.37 bilion (AS $ 9.26 bilion) dalam kerosakan. Sistem ini juga menyebabkan kerosakan kecil di Kepulauan Ryukyu dan Taiwan. Taufan ini juga telah membawa ribut kencang ke Semenanjung Malaysia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 利奇马酿成我国近年来最严重台风灾害 (dalam bahasa Chinese). 中国气象爱好者. August 18, 2019. Dicapai pada August 19, 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]