Mi caluk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mi caluk
Mi Caluk
Nama alternatifMie Caluek
JenisNoodle dish, Masakan Aceh Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauAceh
Suhu penghidanganPanas Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaMi, kicap, daging ayam
Bahan yang biasa digunakanMi gomak, air, Kubis, Anak benih, Udang, tomato, Daun bawang, Cili, Cili padi, bawang putih, Lada hitam, garam, Minyak masak, Buah Keras, ginger, Saderi, Kicap manis, soy sauce, kaldu, kacang tanah, Cekur putih, Indonesian bay leaf, kaffir lime leaf, Bawang goreng, Keropok, timun Sunting ini di Wikidata
Cara penyediaanGoreng Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Mi caluk ialah hidangan tradisional mi Aceh, yang biasanya terdapat di pasar tradisional dan restoran atau warung di Kabupaten Pidie dan Kabupaten Pidie Jaya di Indonesia.[1]

Ia merupakan hidangan mi yang disajikan dengan percikan sos pedas yang dibuat dari campuran tomato, cili atau sambal, santan, tanah kacang, dibumbui dengan bawang merah, bawang putih, serai dan daun sitrus, dan disajikan dengan hirisan dan potongan sayur-sayuran, timun dan keropok.[2] Mi caluk sedikit menyerupai dengan spaghetti.[3] Setiap hidangan mi caluk biasanya tidak besar, jadi lebih sesuai dikategorikan sebagai makanan ringan. Oleh itu, penjaja/penjual mi caluk selalunya dijumpai di gerai sementara, dan tidak memiliki gerai di tempat makan seperti biasa untuk gerai makanan dan minuman di Aceh.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mencicipi Mi Caluk Grong-Grong yang Murah Meriah, Rasanya Juara" [Merasai Mi Caluk Grong-Grong yang Murah, Rasanya Juara (Sedap).]. Serambi Indonesia (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2017-12-20.
  2. ^ "Resep Mie caluk (mie lidi) oleh melda". Cookpad (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2017-12-20.
  3. ^ "Mie Caluk, Spaghetti ala Aceh yang Menggoda - Seputar Aceh". Seputar Aceh (dalam bahasa Indonesia). 2013-05-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-22. Dicapai pada 2017-12-20.