Surah Al-Ahzab

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Surah Al-Ahzab (سورة الأحزاب) adalah surah ke-33 dalam al-Quran (kitab suci agama Islam). Terdiri atas 73 ayat, surah ini termasuk golongan surah-surah Madaniyah, diturunkan sesudah Surah Ali 'Imran. Dinamai Al-Ahzab yang bererti golongan-golongan yang bersekutu kerana dalam surah ini terdapat beberapa ayat, iaitu ayat 9 sampai dengan ayat 27 yang berhubungan dengan peperangan Al Ahzab, iaitu peperangan yang dilancarkan oleh orang-orang Yahudi yang bersekutu dengan kaum munafik serta orang-orang musyrik terhadap orang-orang mukmin di Madinah.

Isi kandungan[sunting | sunting sumber]

  1. Keimanan: Cukuplah Allah sahaja sebagai Pelindung; takdir Allah tidak dapat ditolak; Nabi Muhammad SAW adalah contoh dan teladan yang baik; Nabi Muhammad SAW adalah rasul dan nabi yang terakhir; hanya Allah saja yang mengetahui bila terjadinya kiamat.
  2. Hukum-hukum: Hukum zihar; kedudukan anak angkat; dasar waris mewarisi dalam Islam ialah hubungan nasab (pertalian darah); tidak ada iddah bagi perempuan yang ditalak sebelum dicampuri; hukum-hukum khusus mengenai perkawinan Nabi dan kewajiban isteri-isterinya; larangan menyakiti hati Nabi.
  3. Kisah-kisah: Perang Ahzab (Khandaq); kisah Zainab binti Jahsy dengan Zaid; memerangi Bani Quraizhah.
  4. Dan lain-lain: Penyesalan orang-orang kafir di akhirat karena mereka mengingkari Allah dan Rasul-Nya; sifat-sifat orang munafik.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Mukaddimah Al-Qur'an versi terjemahan Departemen Agama Republik Indonesia

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Dengar bacaan di sini

Dua ayat terakhir surat Al-Ahzab pada naskah kuno yang diperkirakan berasal dari Tunisia abad ke-16



Surah Sebelumnya:
Surah As-Sajdah
Al Quran (القــرآن الكـــريم) Surah Berikutnya:
Surah Saba’
Surah 33