Surah Al-Mu’min

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Surah Al-Mu'min (سورة المؤمن) atau Surah Ghafir (سورة غافر) adalah surah ke-40 dalam Al-Quran, kitab suci agama Islam. Surah ini terdiri atas 85 ayat, termasuk golongan surah-surah Makkiyyah. Surah yang diturunkan sesudah Surah Az-Zumar ini dinamakan Al-Mu'min (Orang yang beriman), berhubung dengan kata mukmin yang terdapat pada ayat 28 surah ini. Dinamakan pula Ghafir (yang mengampuni) diambil dari ayat ke-3 surah ini. Pada ayat ke-28 diterangkan bahawa salah seorang dari kaum Fir'aun telah beriman kepada Nabi Musa. Dengan menyembunyikan imannya kepada kaumnya, setelah mendengar keterangan dan melihat mukjizat yang dikemukakan oleh Nabi Musa.

Isi kandungan[sunting | sunting sumber]

  1. Keimanan: Sifat-sifat malaikat yang memikul 'Arsy dan yang berada di sekitarnya; dalil-dalil yang menunjukkan kekuasaan Allah, sifat-sifat Allah yang menunjukkan kebesaran dan keagungan-Nya; ilmu Allah meliputi segala sesuatu; bukti-bukti yang menunjukkan adanya hari berbangkit.
  2. Kisah: Kisah Musa dengan Fir'aun.
  3. Lain-lain: Al Quran dan sikap orang-orang mukmin dan orang-orang kafir terhadapnya; permohonan orang-orang kafir supaya dikeluarkan dari neraka; peringatan kepada orang-orang musyrik tentang kedahsyatan hari kiamat; anjuran bersabar dalam menghadapi kaum musyrikin; nikmat-nikmat Allah yang terdapat di daratan dan lautan; janji Rasulullah bahawa orang-orang mukmin akan menang terhadap musuhnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Mukaddimah Al Qur'an terjemahan Depag Republik Indonesia

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Dengar bacaan di sini


Surah Sebelumnya:
Surah Az-Zumar
Al Quran (القــرآن الكـــريم) Surah Berikutnya:
Surah Fussilat
Surah 40