John Turner

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
John Turner
Turner pada 2009
Perdana Menteri Kanada Ke-17
Dalam jawatan
30 Jun 1984 – 17 September 1984
RajaElizabeth II
Gabenor JeneralJeanne Sauvé
TimbalanJean Chrétien
Didahului olehPierre Trudeau
Digantikan olehBrian Mulroney
Butiran peribadi
Lahir (1929-06-07) 7 Jun 1929 (umur 94)
Richmond, Surrey, England
Parti politikLiberal
PasanganGeills Turner
Anak-anak4 (tiga lelaki dan seorang perempuan)
KediamanDeer Park, Toronto, Ontario
Alma materUniversiti British Columbia
Universiti Oxford
Universiti Paris
PekerjaanPeguam
Tandatangan

John Napier Wyndham Turner, (lahir 7 Jun 1929 - 2020) merupakan Orang Kanada yang bekerja sebagai peguam dan menjadi ahli politik. Beliau juga menjawat sebagai Perdana Menteri Kanada Ke-17 dari 30 Jun hingga 17 September 1984. Beliau menjawat sebagai perdana menteri hanya selama 4 bulan sahaja.

Dalam kerjaya politiknya, Turner memegang beberapa jawatan utamanya termasuk kabinet kerajaan, termasuk menteri keadilan dan menteri kewangan di bawah Perdana Menteri Pierre Trudeau 1968-1975 di tengah-tengah kemelesetan dunia dan prospek untuk melaksanakan gaji yang tidak popular dan kawalan harga. Turner menghairankan dengan meletak jawatan kedudukannya pada tahun 1975. Selepas kekosongan dari politik pada 1975 hingga 1984, Turner kembali dan berjaya bertanding kepimpinan Liberal. Turner memegang jawatan Perdana Menteri selama 79 hari (tempoh kedua terpendek dalam sejarah Kanada selepas Charles Tupper), kerana beliau membubarkan Parlimen selepas mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri dan juga turun pilihan raya 1984 di sebuah tanah runtuh. Turner sebagai pemimpin Liberal dan mengetuai pembangkang secara rasmi selama enam selepas itu yang membawa parti untuk pemulihan sederhana dalam kempen 1988 dan akhirnya meletak jawatan daripada politik pada tahun 1990.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Beliau dilahirkan di Richmond, London, Surrey, England daripada bapanya yang berbangsa Inggeris dan ibunya pula berbangsa Kanada. Kematian bapanya pada 1932 memaksa ibunya mengambil keputusan untuk kembali ke Kanada dan keluarganya menetap di British Columbia, kemudian Ottawa. Beliau belajar di Universiti British Columbia (Kepujian A), Universiti Oxford (penerima Biasiswa Rhodes, Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang Sivil) dan Universiti Paris (Sorbonne).

Beliau telah berkahwin pada 1963 dengan Geills McCrae Kilgour (lahir 1937); mereka mempunyai seorang anak perempuan dan tiga anak lelaki. Turner telah menjadi peguam di Montreal, Quebec sebelum dipilih dari Parlimen Kanada pada 1962.

Kerjaya politik[sunting | sunting sumber]

Beliau berkhidmat dalam kabinet dari Perdana Menteri iaitu Lester B. Pearson dalam pelbagai jawatan menteri. Apabila Pearson bersara, Turner adalah seorang calon untuk menggantinya dan dia menduduki tempat ketiga pada konvensyen Liberal pada 1968. Apabila kemenangan Pierre Trudeau, Turner berkhidmat dalam Kabinet Trudeau sebagai Menteri Kehakiman dalam Krisis Oktober dan kemudian menjadi menteri kewangan sehingga perletakan jawatan beliau pada 1975.

Dari tahun 1975 hingga tahun 1984, Turner bekerja sebagai seorang peguam di Bay Street. Apabila Pierre Trudeau meletak jawatan sebagai pemimpin Liberal pada 1979, Turner mengumumkan bahawa beliau tidak akan bertanding untuk kepimpinan Liberal.

Perdana Menteri[sunting | sunting sumber]

Dalam perletakan jawatan kedua Perdana Menteri Trudeau pada tahun 1984, John Turner muncul lagi dan telah dipilih sebagai pemimpin parti sebelum Jean Chrétien pada konvensyen Liberal pada Jun 1984.

John Turner menjadi Perdana Menteri Kanada selama lebih 2 bulan setengah. Mandatnya adalah antara yang paling singkat dalam sejarah politik Kanada. Kerajaannya tidak digubal mana-mana perundangan semasa perjalanannya.

Kekalahan oleh Parti Konservatif Mulroney[sunting | sunting sumber]

Beliau telah ditewaskan oleh Parti Progresif Konservatif Kanada dari Brian Mulroney semasa pilihan raya Kanada 1984, dengan tidak dapat mengumpul sebanyak empat puluh kerusi. Titik perubahan kempen tersebut adalah sudah pasti apabila perbahasan kempen iaitu Anda mempunyai pilihan, tuan di tengah-tengah pilihan raya yang tidak menguntungkan Turner itu.

Ketua Pembangkang Rasmi[sunting | sunting sumber]

Selepas pilihan raya, beliau menjadi Ketua Pembangkang dan sekali lagi hilang pangkat terhadap Brian Mulroney semasa pilihan raya Kanada 1988.

Bersara[sunting | sunting sumber]

Jean Chrétien meletak jawatan dari Parlimen pada 1985 dan telah mempunyai perjuangan yang panjang dan pahit berlaku terhadap Turner dan akhirnya berjaya diganti apabila Turner meletak jawatan sebagai pemimpin parti dalam 1990.