Kesan pandemik COVID-19 terhadap pekerja kesihatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pandemik COVID-19 telah mempengaruhi pekerja kesihatan secara fizikal dan psikologi.[1] Pekerja kesihatan lebih mudah dijangkiti COVID-19 daripada orang awam kerana mereka lebih kerap berhubungan dengan orang yang dijangkiti. Pekerja kesihatan dikehendaki bekerja dalam keadaan tertekan tanpa peralatan pelindung diri yang betul dan membuat keputusan sukar yang melibatkan implikasi etika. Sistem kesihatan dan sosial di seluruh dunia sedang berusaha untuk mengatasi masalah ini. Keadaan ini amat mencabar dalam konteks negara berpendapatan rendah yang rapuh, di mana sistem kesihatan dan sosial sudah lemah. Perkhidmatan untuk menyediakan penjagaan kesihatan seksual dan pembiakan berisiko diabaikan, menyebabkan kematian dan kematian ibu yang lebih tinggi.[2][3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "How to protect health workers now: WHO Hay COVID-19 briefing". World Economic Forum (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 May 2020.
  2. ^ Continuing essential Sexual, Reproductive, Maternal, Neonatal, Child and Adolescent Health services during COVID-19 pandemic (PDF). World Health Organization, UNFPA, UNICEF. 2020.
  3. ^ Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic UNFPA Global Response Plan (PDF). UNFPA. 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]