Jaap van Dissel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Jaap van Dissel
Jaap van Dissel 2020.jpg
Kelahiran
Jaap Tamino van Dissel

29 April 1957
WarganegaraBelanda

Jaap Tamino van Dissel (lahir 29 April 1957) adalah ahli virologi dan infektiologi Belanda.

Van Dissel adalah pengarah Centrum Infectieziektebestrijding (CIb) Institut Kebangsaan Belanda untuk Kesihatan Awam dan Alam Sekitar (RIVM).[1] Beliau juga adalah profesor di Universiti Leiden dengan kepakaran Perubatan Dalaman, khususnya penyakit berjangkit.

Pandemik COVID-19[sunting | sunting sumber]

Pada 2020, Jaap van Dissel sering menjadi tajuk utama sebagai pakar kawalan penyakit berjangkit dan sebagai ketua Pasukan Pengurusan Wabak berikutan pandemik COVID-19, yang melingkupi tindak balas terhadap pandemik COVID-19 di Belanda. Penyakit ini berpunca dari SARS-CoV-2 yang menyebabkan penyakit pernafasan berjangkit COVID-19. Sebahagian atas dari nasihatnya, langkah-langkah diambil oleh kabinet Rutte ke-3 untuk kesihatan masyarakat dalam mencegah penyebaran penyakit virus ini, termasuk "kuarantin pintar".[2] Sebagai jurubicara di beberapa sidang media kerajaan, beliau menjelaskan latar belakang langkah-langkah yang diambil ini.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Prof. Dr. J.T. (Jaap) van Dissel | RIVM". www.rivm.nl (dalam bahasa Belanda). Dicapai pada 9 Mac 2020.
  2. ^ Maarten Keulemans (12 Mac 2020). "Are we doing enough? RIVM boss Van Dissel: 'As soon as something indicates infection in the family: isolation'". de Volkskrant (dalam bahasa Belanda). Dicapai pada 13 Mac 2020.
  3. ^ "Technische briefings met Jaap van Dissel over coronavirus". debatgemist.tweedekamer.nl (dalam bahasa Belanda). Dicapai pada 3 April 2020.