Pengawasan COVID-19

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengawasan COVID-19 melibatkan pemantauan penyebaran penyakit koronavirus untuk menentukan pola perkembangan penyakit berkenaan. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mengesyorkan pengawasan aktif, dengan fokus pencarian kes, pengujian dan pengesanan kontak dalam semua senario penularan.[1] Pengawasan COVID-19 diharapkan dapat memantau tren epidemiologi, cepat mengesan kes baru, dan berdasarkan maklumat ini, memberikan maklumat epidemiologi untuk melakukan penilaian risiko dan mencetuskan kesiapsiagaan penyakit.[1]

Pengawasan sindrom[sunting | sunting sumber]

Pengawasan sindromik telah dilakukan berdasarkan gejala individu yang sepadan dengan ciri-ciri COVID-19. Sehingga Mac 2020, WHO mengesyorkan definisi kes berikut:[1]

  • Kes disyaki: "pesakit dengan penyakit pernafasan akut (demam dan sekurang-kurangnya satu tanda/gejala penyakit pernafasan, seperti batuk, sesak nafas), dan riwayat perjalanan ke atau kediaman di lokasi yang melaporkan penularan penyakit COVID-19 dikalangan komuniti selama hari sebelum bermulanya gejala" ATAU "seorang pesakit dengan sebarang penyakit pernafasan akut dan telah bersentuhan dengan kes COVID-19 yang disahkan atau kemungkinan dalam 14 hari terakhir sebelum timbulnya gejala " ATAU "pesakit dengan penyakit pernafasan akut yang teruk (demam dan sekurang-kurangnya satu tanda/gejala penyakit pernafasan, misalnya batuk, sesak nafas; dan memerlukan kemasukan ke hospital) dan sekiranya tidak ada diagnosis alternatif yang menjelaskan sepenuhnya gambaran klinikal"
  • Kes kemungkinan: "kes yang disyaki selepas ujian COVID-19 adalah tidak meyakinkan" ATAU "kes disyaki yang pengujiannya tidak dapat dilakukan dengan alasan apa pun"
  • Kes disahkan: "seseorang dengan jangkitan pengesahan makmal COVID-19, tanpa mengira tanda dan gejala klinikal"
  • Kontak: "seseorang yang mengalami salah satu daripada pendedahan berikut selama 2  hari sebelumnya dan 14  hari selepas bermulanya gejala kes yang berkemungkinan atau disahkan"
  1. kontak muka-ke-muka dengan (individu) kemungkinan atau kes yang disahkan dalam masa 1  meter dan selama lebih dari 15 minit
  2. hubungan fizikal secara langsung dengan (individu) kes yang berkemungkinan atau disahkan
  3. rawatan langsung untuk pesakit dengan (individu) kemungkinan atau disahkan dengan penyakit COVID-19 tanpa menggunakan alat pelindung diri yang betul
  4. situasi lain seperti yang ditunjukkan oleh penilaian risiko tempatan"

WHO mengesyorkan kaedah melaporkan kemungkinan jangkitan COVID-19 yang dijangkiti dan disahkan dalam masa 48 jam selepas pengenalanpastian.[1] Negara harus melaporkan berdasarkan kes demi kes sejauh mungkin tetapi, dalam hal keterbatasan sumber, laporan mingguan agregat juga mungkin dilakukan.[2] Beberapa pertubuhan telah membuat aplikasi sumber untuk pengawasan sindrom, di mana orang dapat melaporkan gejala mereka untuk membantu penyelidik memetakan kawasan dengan kepekatan gejala COVID-19.[3]

Pengawasan virologi[sunting | sunting sumber]

Pengawasan virologi dilakukan dengan menggunakan ujian molekul untuk COVID-19.[4] WHO telah menerbitkan sumber untuk makmal mengenai bagaimana melakukan ujian untuk COVID-19.[4] Di Kesatuan Eropah, kes-kes COVID-19 yang disahkan oleh makmal dilaporkan dalam masa 24 jam selepas pengenalanpastian.[5] Beberapa negara melakukan pengawasan virologi terhadap air buangan untuk menguji keberadaan atau kelaziman COVID-19 pada populasi yang tinggal di kawasan tadahan air sisa.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d "Global surveillance for COVID-19 caused by human infection with COVID-19 virus" (PDF). Pertubuhan Kesihatan Sedunia (dalam bahasa Inggeris). WHO. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-03-30. Dicapai pada 2 April 2020.
  2. ^ "Surveillance, rapid response teams, and case investigation". www.who.int (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 April 2020.
  3. ^ "Limited testing poses challenges to mapping COVID-19 spread". Modern Healthcare (dalam bahasa Inggeris). 30 Mac 2020. Dicapai pada 2 April 2020.
  4. ^ a b "Laboratory testing for 2019 novel coronavirus (2019-nCoV) in suspected human cases". www.who.int (dalam bahasa Inggeris). Pertubuhan Kesihatan Sedunia. Dicapai pada 2 April 2020.
  5. ^ "Case definition and European surveillance for COVID-19, as of 2 March 2020". European Centre for Disease Prevention and Control (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2 April 2020.
  6. ^ "Status of environmental surveillance for SARS-CoV-2 virus" (PDF). World Health Organisation. 5 August 2020. Dicapai pada 6 Ogos 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]