Nur Fazura: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 84: Baris 84:


===Filem===
===Filem===
[[Fail:Fazura sebagai Cik Lang (Kami Histeria).jpeg|thumb|kiri|Memegang watak sebagai Cik Lang dalam filem Kami Histeria.]]

{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-

Semakan pada 09:44, 25 Jun 2016

Nur Fazura
Fazura pada tahun 2015.
Kelahiran
Nur Fazura binti Sharifuddin

(1983-09-27) 27 September 1983 (umur 40)
Warganegara Malaysia
Nama lainFazura, Faz, Fazbulous
PendidikanSijil Pelajaran Malaysia (SPM)
PekerjaanPelakon, Pengacara TV, Model, Penyanyi, VJ
Tahun aktif2002 - Kini
Terkenal keranaBicara Hati
Gol & Gincu
Pisau Cukur
Tahajjud Cinta
TelevisyenFacing Up To Fazura
Laman web rasmiwww.facinguptofazura.com

Nur Fazura Sharifuddin (lahir 27 September 1983) atau lebih dikenali sebagai Fazura merupakan pelakon, pengacara TV, model, penyanyi dan VJ di Malaysia. Beliau memulakan kerjaya dalam industri hiburan Malaysia dengan menjadi hos rancangan televisyen dan beberapa peranan lakonan kecil. Beliau merupakan pengacara rancangan televisyen terbitan Radio Televisyen Malaysia (RTM), Teens World. Pada tahun 2004, beliau melancarkan kerjaya filem beliau dengan memainkan peranan utama dalam filem Bicara Hati arahan Rosnani Jamil yang melayakkan beliau menerima pencalonan anugerah. Kemudian pada tahun 2005, beliau membintangi watak utama berbuih-bertenaga dalam filem Gol & Gincu.

Fazura dianggap sebagai salah satu pelakon dan selebriti yang paling bergaya di Malaysia menurut kebanyakan majalah hiburan dan fesyen dan sering muncul dalam majalah yang "bergaya" dan "menawan". Sehingga 2010, Beliau telah berlakon sebanyak 10 filem dan siri TV yang tidak terkira banyaknya dan drama serta menjadi pengacara beberapa program televisyen. Beliau juga menjadi juri di rancangan televisyen komedi dipanggil Maharaja Lawak Mega.

Beliau juga berjinak-jinak dalam bidang nyanyian apabila beliau merakamkan single sulungnya, Sayangi Dirimu yang menjadi lagu tema rancangan dokumentari biografi kendaliannya, Facing Up To Fazura.

Kehidupan awal

Nur Fazura binti Sharifuddin dilahirkan pada hari Selasa, 27 September 1983 bersamaan 20 Zulhijjah 1403 di Pekan, Pahang dan merupakan anak ketiga daripada empat beradik, beliau mempunyai dua abang dan seorang adik lelaki. Beliau merupakan anak perempuan tunggal dalam keluarganya. Fazura mendapat pendidikannya di Sekolah Menengah Datuk Mahmud Mat di kampung halamannya dan kemudiannya melanjutkan pelajarannya di Kolej Rekaan Fesyen dan mempelajari fesyen sebelum berhenti beberapa bulan kemudian dengan berkata: "Kerana minat saya dalam perjalanan berkurangan selepas beberapa ketika". dan juga kerana sentiasa mendapat semua tawaran yang diberikan untuknya. Beliau meraih salah seorang daripada mereka dan memberitahu dirinya bahawa "Ini adalah di mana saya akan bermula. Lakukan salah satu perkara lakonan dan kemudian melupakannya. Sekurang-kurangnya, saya telah melakukannya ". [1] Bakatnya dikesan oleh pelakon veteran terkenal, Datin Rosnani Jamil.

Kerjaya

2002-2006: Kerjaya awal, kejayaan dan Gol & Gincu

Sebelum menceburi bidang lakonan pada tahun 2004, Fazura menjadi hos rancangan televisyen yang disiarkan oleh salah satu saluran rangkaian penyiaran terbesar di Malaysia, RTM, Teens World yang disiarkan di TV2. Beliau sentiasa mendapat tawaran untuk berlakon filem, dan memutuskan untuk menerima salah satu tawaran. Pada usia 21, Fazura membintangi filem sulung beliau, Bicara Hati mana beliau memainkan peranan utama sebagai Noraini. Sudah memperoleh sambutan hangat dari filem itu, beliau telah dicalonkan dan memenangi anugerah Pelakon Wanita Harapan pada majlis Festival Filem Malaysia ke-17. Dalam temu bual, beliau berkata beliau tidak dijangka akan menang dengan menyatakan, "Saya masih dalam kebingungan. Saya tidak pernah terfikir bahawa saya akan menang" dan menambah, "Sepanjang malam (sebelum pemenang diumumkan), rakan-rakan mengusik terus saya memenangi anugerah itu tetapi saya tidak pernah mengambil serius. Malah, saya menepisnya sebagai tidak masuk akal.

Melihat pesaing lain: Fasha Sandha adalah seorang pelakon yang sangat baik dan Betty Banafe mempunyai lebih banyak pengalaman dalam bidang lakonan [2] "Oleh kerana prestasi yang meyakinkan beliau yang kononnya menunjukkan Noraini dalam Bicara Hati, Datin Rosnani Jamil mencadangkan Fazura kepada penerbit filem, Habsah Hassan yang kemudian mencari seorang pelakon untuk filem beliau yang akan datang. Berasa cukup kagum dengan Fazura, Habsah segera menawarkan peranan wanita yang membawa kepada beliau. Sebelum keluaran awal filem Bicara Hati, beliau telah menjalani penggambaran filem kedua beliau dengan dan dibintangi bersama pendatang baru yang lain, Jehan Miskin. Fazura juga pengacara bersama rancangan TV, Olay Total White Aspirasiku bersama Linda Onn.

Pada tahun 2005, filem Qaisy & Laila yang mengikuti pasukan bantuan Malaysia yang telah dihantar untuk membantu pelarian dalam peperangan di Afghanistan telah dikeluarkan pada 30 Jun 2005. Pada tahun yang sama, Fazura sekali lagi membawakan peranan dalam filem Senario XX dan peranan utama dalam Gol & Gincu. Dalam filem komedi Senario XX, beliau memainkan watak yang bernama Siti, seorang gadis wilayah luar bandar yang mudah di mana dia menyatakan, "watak Siti akan menjadi sedikit berbeza berbanding dengan dua peranan saya sebelum ini" dan "apabila watak Siti dalam komedi Senario XX itu ditawarkan kepada saya, saya berkata 'ya' dengan segera. Selain daripada itu, saya sentiasa mahu bekerja dengan abang Aziz (M. Osman) ". [2]

Dalam filem Gol & Gincu, Fazura memegang watak sebagai Putri, seorang gadis ceria dan periang yang tiba-tiba tersosoh oleh teman lelakinya Eddy (Ashraf Sinclair) kerana Sasha (Sazzy Falak) yang kemudian memutuskan untuk mencuba dan memenangi hati Eddy dengan memulakan pasukan futsal sendiri. Filem ini ditayangkan pada 11 Ogos 2005 dan telah menjadi salah satu filemnya yang paling berjaya setakat ini dan memperoleh kemenagan besar di Festival Filem Malaysia ke-19 kerana beliau membawa pulang anugerah Filem Terbaik. 2005 juga menandakan kali pertama Fazura membawakan peranan utama dalam siri televisyen, Inspirion, bersama Eizlan Yusof, siri yang diarahkan oleh Rashid Sibir telah disiarkan di TV3. Pada tahun 2006, filem Gol & Gincu telah diadaptasikan ke satu siri TV komersial, Gol & Gincu The Series yang ditayangkan pada 4 Jun 2006 di mana Fazura sekali lagi membawakanperanannya sebagai Putri. Siri TV menandakan penampilan kedua beliau dalam siri televisyen.

2007-2008: Filem dan drama TV

Sudah menjadi nama besar dalam industri hiburan Malaysia dalam tempoh tiga tahun yang lalu sebagai salah satu pelakon yang paling utama, Fazura memulakan rencananya bagi tahun 2007 dengan lebih banyak kerja-kerja. Beliau memainkan peranan utama dalam filem Kayangan dan berlakon dalam dua siri drama TV, Datin Diaries dan Kasih Suci. Fazura membintangi bersama dua pelakon Indonesia untuk Kayangan dan Kasih Suci. Kayangan telah dikeluarkan pada 9 Ogos 2007, tetapi telah dianggap sebagai kegagalan box-office. Fazura kemudian dikatakan membuat satu kenyataan yang dipetik sebagai, "Terdapat banyak lagi faktor-faktor lain yang membuat filem yang gagal di pasaran. Bukankah sepenuhnya kerana pelakon di dalamnya". [3] Pada tahun yang sama, Fazura kembali ke lintasannya sebagai hos TV untuk menjadi VJ di saluran rangkaian MTV Asia. Beliau mengacarakan rancangan MTV Jus dan MTV Pop Inc sepanjang tahun. Fazura juga memperoleh peranannya sebagai Putri untuk musim kedua Gol & Gincu The Series yang disiarkan bermula pada 8 Julai 2007. Pada tahun 2008, Fazura berlakon dalam filem filem berjudul Selamat Pagi Cinta arahan Yana Samsudin, bersama-sama dengan Pierre Andre, Sharifah Amani dan Que Haidar, menerusi filem ini, Fazura memgang watak sebagai Julia. Kemudian tahun itu, Fazura telah berlakon dalam siri drama, Ezora. Ditayangkan pada 19 Mei di TV3, siri TV adalah salah satu daripada siri drama hit dalam tempoh tersebut. Ia ditayangkan hanya untuk satu musim. Juga pada tahun 2008, Fazura tetamu membintangi siri TV seram, Keliwon.

2009-2011: Pisau Cukur, ESPN, Lagenda Budak Setan, filem TV dan drama

Pada tahun 2009, Fazura membintangi sebagai salah satu peranan wanita utama dalam filem yang paling menjangkakan tahun itu, Pisau Cukur. Fazura memainkan watak yang bernama Intan yang pergi bercuti di atas kapal pelayaran mewah untuk bersorak rakan yang terbaik Bella yang dilakonkan oleh Maya Karin, manakala ketika dalam kapal mereka datang untuk dihadapi dengan tiga datuk, tiga isteri Datuk, dua anak Datuk ini, seorang detektif swasta dan seorang peminat tegar Bella. Filem ini ditayangkan pada 5 November 2009 dan menjadi hit box-office. Ia adalah kali pertama Fazura dan Maya Karin telah berlakon filem bersama-sama. Pada tahun yang sama, Fazura telah dipilih untuk menjadi pengacara persembahan program realiti bersama Rusdi Ramli dipanggil Anak Wayang serta program hiburan sukan Malaysia di saluran ESPN Star Sports dipanggil MyEG Xtra Time! bersama Marion Caunter. Menurut Fazura, "Sukan sering sinonim dengan penonton lelaki, tetapi dengan konsep baru MyEG Xtra Time sukan hiburan, saya yakin kita akan mempunyai banyak wanita penalaan dalam juga! Lelaki suka sukan, tetapi saya pasti mereka akan tetap terpaku ke skrin dengan berita terkini di luar arena sukan - dan saya banyak tertentu wanita akan ditala dalam juga dengan sifat suka memfitnah persembahan!". [4] Pada tahun 2010, Fazura menandatangani peranannya sebagai Katerina/Kate, salah satu watak utama dalam filem adaptasi novel , Lagenda Budak Setan dan diterima dengan baik ulasan daripada pengkritik dan peminat untuk persembahan beliau dalam filem itu. Walau bagaimanapun Fazura tidak kembali untuk sekuel pada tahun 2012 dan telah digantikan oleh seorang lagi rakanpelakon, Maya Karin, yang beliau bekerja bersama-sama dengannya dalam Pisau Cukur. Pada tahun yang sama, Fazura telah dicalonkan dan memenangi anugerah untuk Pelakon Pembantu Wanita Terbaik dalam Filem untuk hasil kerja beliau dalam Pisau Cukur pada Anugerah Skrin 2010.

Fazura berlakon dalam siri drama tema Islam dan filem televisyennya, Kitab Cinta dan Tahajjud Cinta untuk siaran di TV AlHijrah dan TV3.

2012-2013: House of Doll dan kembali ke TV

Pada tahun 2012, Fazura menceburi perniagaan fesyen dengan membuka butik yang dipanggil 'House Of Doll', yang beroperasi di Bangsar, Kuala Lumpur. Satu-satunya filem lakonannya pada tahun itu adalah Bujang Terlajak bersama pelawak, Saiful Apek, Johan Raja Lawak dan Nabil. Pada tahun berikutnya, Fazura kembali ke layar kaca dalam drama 13 episod di TV3, "Kisah Cinta" bersama Shaheizy Sam.

2014: Kembali ke layar lebar, muzik dan realiti TV

Fazura kembali ke layar perak pada awal tahun 2014 dengan filem seram-komedi, "Kami Histeria", diikuti dengan filem psikologi-thriller "Tembus" di pertengahan 2014 dan "Manisnya Cinta Di Cappadocia" pada bulan Disember. Fazura menggondol Anugerah Pelakon Wanita Terbaik berprestij di Festival Filem Malaysia ke-27 untuk "Manisnya Cinta Di Cappadocia". [5]

Beliau juga meneroka ke dunia muzik dengan pelancaran single sulungnya, "Sayangi Dirimu" dan telah dipilih untuk muncul dalam siri mini Malaysia pertama, "Facing Up To Fazura". [6] Siri ini ditayangkan di seluruh Asia bermula 14 Disember 2014 di E! News Asia.

2015-kini: Produk baru, lagu baru, kolaborasi muzik, persembahan mini, Facing Up To Fazura 2, projek filem dan kejayaan di Indonesia dan Hollywood

Sayangi Dirimu merupakan percubaan pertama Fazura untuk menjadi penyanyi.

Beliau mengambil satu langkah ke hadapan dengan mengumumkan tiga varian kabus semburan badan - "I Love You", "Spotlight" dan "Berry Beautiful" menerusi jenama sendiri iaitu "Mystical by Fazura" di bawah label syarikat sendiri, Doll Domination, yang dilancarkan pada 14 Oktober 2015 di butiknya, sementelah berkata beliau mahu memberi tumpuan lebih kepada membina empayar beliau. Beliau juga merancang untuk menghasilkan pelbagai eksklusif sendiri minyak wangi tidak lama lagi.[7]

Pada masa yang sama, beliau muncul dengan single baru yang bertajuk "Bangun", yang dicipta oleh Lea Ismail (The Wak Lu), salah satu daripada ahli-ahli band yang juga terlibat dalam pameran mini yang diadakan di Hard Rock Cafe Melaka, dalam bulan yang sama. Setelah berkata dalam satu temu bual dengan pemberita, beliau merancang untuk menghasilkan album mini yang akan terdiri kira-kira 7 lagu.[8]

Pada 18 Oktober 2015, Fazura telah berjaya mengadakan persembahan kecil di Hard Rock Cafe, Melaka bersama band beliau, "The Wak Lu" dengan menyanyikan sejumlah 8 lagu. [9] Beliau baru-baru ini bekerjasama dengan sebuah kumpulan rock alternatif tempatan, Estranged dalam lagu slow rock balada dipanggil "Hancur Aku", yang kini perlahan-lahan mendaki carta muzik tempatan selepas kemunculan sulung. video muzik rasmi mereka kini mencatatkan lebih daripada 300 ribu tontonan di YouTube.[10]

Musim kedua Facing Up To Fazura telah menunjukkan heroin berani ini terus berhadapan dengan label diletakkan ke atas beliau, mencabar persepsi awam daripada Fazura mereka tahu dan menulis semula norma masyarakat terhadap bagaimana wanita perlu bertindak.[11]

Filem terbaru beliau, Langit Cinta telah ditayangkan pada 7 Januari 2016. [12] Beliau juga menjaringkan peranan dalam filem Indonesia Bulan Terbelah Di Langit Amerika di mana dia memainkan Janet, seorang setiausaha cacian yang sering menjadi pihak ketiga dalam hubungan lain. [13] Gandingan duet pelakon dengan penyanyi Indonesia Ridho Rhoma menerusi runut bunyi yang bertajuk sama untuk filem itu, yang dijadualkan untuk keluaran Disember. Fazura juga dilaporkan diujibakat untuk peranan seorang doktor dalam produksi Hollywood pada bulan Oktober. [14] Beliau memberitahu pemberita dalam satu wawancara bahawa dia akan terlibat dengan dua projek filem di Indonesia selain perbincangan bersama dengan Astro Shaw untuk filem barunya, sementelah berkata beliau tidak boleh mendedahkan apa-apa maklumat lanjut kerana ia masih dalam peringkat awal.[8]

Kehidupan peribadi

Perhubungan dengan Hady Mirza

Pada awal tahun 2007, Fazura terlibat dengan perhubungannya bersama pemenang Singapore Idol Musim 2, Hady Mirza selepas kedua-duanya bertemu buat pertama kali di MTV Hip-Hop Party di Sound Club pada 30 November 2006. Menurut sumber, "Dia ( Mirza) sangat rapat dengan (Fazura), mereka bercakap hampir setiap hari di telefon". [15] Menjawab khabar angin melalui SMS, Fazura berkata, "Walaupun saya agak terbuka mengenai kehidupan dan kerja saya , saya benar-benar berharap untuk menjaga kehidupan peribadi saya. Saya lebih suka tidak mengulas mengenai spekulasi..." [15] Dalam satu temuramah, Fazura berkata dalam hati, "saya lebih suka tidak mengatakan ya atau tidak mengenai gosip". [16] Fazura berkawan rapat dengan hos TV dan penyanyi Cheryl Samad dan pelakon Gol & Gincu, Sazzy Falak.

Perhubungan dengan Shaheizy Sam

Sehingga 2013, khabar angin datang apabila Fazura menjalin hubungan dengan pelakon, Shaheizy Sam. Pada tahun yang sama, Fazura bertemu seorang lelaki Amerika, Randy Seidman, yang juga seorang DJ dan penerbit muzik. Randy juga mencipta sebuah lagu bertajuk Fazura dan boleh didengari menerusi YouTube.

Kontroversi

Pergaduhan dengan Geraldine Mariana Wong

Fazura didakwa menyerang Geraldine Mariana Wong, bekas isteri Ezra Effendi (anak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Effendi Norwawi) semasa perebutan denganAhmad Razman Ahmad Razali, 30, (anak Allahyarham Tan Sri Ahmad Razali Mohd Ali, bekas Menteri Besar Selangor). Wong didakwa diserang di Bar Luna Pacific Regency Hotel and Apartments, di Jalan Kia Peng di sini pada 19 Disember 2004 pada jam 1.20 pagi. Wong, yang memberi keterangan sebagai saksi pertama pendakwaan, memberitahu Mahkamah Majistret di sini bahawa dia telah pergi ke Bar Luna dengan rakannya Cerina Tan dan berada bersama beberapa rakan-rakan di bar apabila pelakon itu datang kepada beliau dan memulakan perbualan. Beliau berkata Fazura tiba-tiba menolaknya tiga kali dan sebagai membalas dendam, dia menolak pelakon Gol & Gincu kembali. Suri rumah ini juga telah menuduh pelakon itu menjalankan hubungan sulit dengan suaminya. Namun begitu reputasi Fazura kembali pulih apabila beliau berjaya menang kes pendakwaan itu dan didapati tidak bersalah dan dibebaskan oleh Mahkamah Majistret bagi pertuduhan menyebabkan kecederaan terhadap suri rumah..[17][18]

Filemografi

Filem

Memegang watak sebagai Cik Lang dalam filem Kami Histeria.
Tahun Tajuk Peranan Catatan
2004 Bicara Hati Noraini Menang - Festival Filem Malaysia bagi kategori Pelakon Wanita Harapan
2005 Qaisy & Laila Laila Dicalonkan - Festival Filem Malaysia bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
2005 Senario XX Siti
2005 Gol & Gincu Putri Farhana Aliya Dicalonkan - Festival Filem Malaysia 19 bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
2007 Kayangan Masiera Dicalonkan - Festival Filem Malaysia bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
2008 Selamat Pagi Cinta Julia
2009 Pisau Cukur Intan Mastura Menang - Anugerah Skrin bagi kategori Pelakon Pembantu Wanita terbaik dalam Filem
2009 Kantoi Lydia
2010 Lagenda Budak Setan Katerina/Kate Dicalonkan - Festival Filem Malaysia bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
2012 Bujang Telajak Puteri
2014 Kami Histeria Cik Lang Won - KL Film Critics Award bagi kategori Best Supporting Actress
Dicalonkan - Festival Filem Malaysia 27 bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
Dicalonkan - Anugerah Lawak Warna bagi kategori Pelawak Wanita Terbaik
2014 Tembus Iza
2014 Manisnya Cinta Di Cappadoccia Ifti Liyana Menang - Festival Filem Malaysia 27 bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
Won - KL Film Critics Award bagi kategori Best Actress
Dicalonkan - Anugerah Skrin bagi kategori Pelakon Wanita Terbaik
2015 Bulan Terbelah Di Langit Amerika Janet
2016 Langit Cinta Khadeja
2016 Eropah, Here I Am Karya 12: Astro Citra
TBA JRevolusi Dian

Telefilem

Tahun Tajuk Peranan
2006 Rendang Untuk Mertua Mariana/Ina
2007 Tikar Buruk
2008 Sebening Azan Dialun

Siri TV

Tahun Tajuk Peranan Catatan
2005 Inspirion Azie Main Role, TV3
2006 Gol & Gincu The Series Putri Farhana Aliya Lead Role, 8TV
2006 Dalam Hati Ada Cinta Pelakon pembantu, Astro Ria
2006 Wajah Cinta Kita
2007 Gol & Gincu The Series 2 Putri Farhana Aliya Main Role, 8TV
2007 Datin Diaries Nelly Main Role, TV3
2007 Kasih Suci Kasih Lead Role, TV3
2008 Ezora Ezora Main Role, TV3
2008 Bicara Cinta Mila Main Role, Astro
2008 Keliwon Guest-starred, TV3
2011 Kitab Cinta Mustika Main Role, TV Al-Hijrah
2011 Tahajjud Cinta Citra Maisara Main Role, TV3
2013 Kisah Cinta Azalea Main Role, TV3

Pementasan teater

Tahun Tajuk Peranan Tarikh diadakan Lokasi
2006 Suzana@60 Suzana 7-9 April 2006 Istana Budaya

Pengacaraan dan kemunculan televisyen

Program TV

Tahun Tajuk Peranan Saluran
2002 Teen's World Pengacara TV2
2004 MTV Pop Inc Pengacara MTV
2005-2007 MTV Jus Pengacara MTV
2006 Anugerah Skrin ke-8 Pengacara bersama Naz TV3
2009 Anak Wayang Pengacara bersama Rusdi Ramli Astro Ria
2014 Festival Filem Malaysia Pengacara bersama Fahrin Ahmad Astro Ria
2014 Facing Up To Fazura (Musim 1) Dirinya sendiri E! Asia
2014 Maharaja Lawak Mega Juri Astro Warna
2015 Facing Up To Fazura (Musim 2) Dirinya sendiri E! Asia

Muzik video

Tahun Tajuk Pengarah
2015 Sayangi Dirimu Fabian Wilfred Joseph
2015 Bulan Terbelah Di Langit Amerika (bersama Ridho Rhoma) Rizal Mantovani
2016 Hancur Aku (Estranged feat. Fazura) Brian Kouju

Iklan komersil

Tahun Iklan Peranan
2002 Pantene
2006 Nutox
Lux
2013 Colgate
BlackBerry

Diskografi

Tahun Tajuk Komposer
2015 Sayangi Dirimu Lirik oleh Shah Shamshiri
Muzik oleh Damian Mikhail
2015 Bangun Muzik dan lirik oleh Lea Ismail (The Wak Lu's)
2015 Hancur Aku Muzik dan lirik oleh Rich (Estranged)
Kolaborasi khas bersama Estranged
2015 Bulan Terbelah Di Langit Amerika Muzik dan lirik oleh Ammir Gita (Komposer Indonesia)
Duet istimewa bersama Ridho Rhoma

Anugerah dan pencalonan

Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2004 Festival Filem Malaysia ke-17 Pelakon Harapan Wanita (Bicara Hati) Menang
Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2004 Pelakon Filem Wanita Popular Tercalon
Artis Baru Wanita Popular Tercalon
2005 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2005 Pelakon Filem Wanita Popular Tercalon
Pelakon TV Wanita Popular Tercalon
Festival Filem Malaysia ke-18 Pelakon Wanita Terbaik (Qaisy & Laila) Tercalon
2006 Festival Filem Malaysia ke-19 Pelakon Wanita Terbaik (Gol & Gincu) Tercalon
Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2006 Pelakon Filem Wanita Popular Tercalon
Pelakon TV Wanita Popular Tercalon
2007 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2007 Pelakon Filem Wanita Popular Tercalon
Pelakon TV Wanita Popular Tercalon
2008 Festival Filem Malaysia ke-21 Pelakon Wanita Terbaik (Kayangan) Tercalon
2009 Anugerah Shout! 2009 Anugerah Hot Chick Tercalon
2010 Anugerah Stail EH! Selebriti Wanita Paling Bergaya Menang
Anugerah Shout! 2010 Anugerah Hot Chick Tercalon
Festival Filem Malaysia ke-23 Pelakon Pembantu Wanita Terbaik (Lagenda Budak Setan) Tercalon
Anugerah Skrin 2010 Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Filem (Pisau Cukur) Menang
2011 Anugerah PPMH Anugerah Stylo Tercalon
Anugerah Seksi Wanita Menang
2012 Anugerah Stail EH! Selebriti Wanita Paling Bergaya Menang
Selebriti Mesra Peminat Tercalon
Selebriti Pilihan Kulit Majalah Tercalon
Anugerah Stail EH! 2012 Menang
2014 Anugerah Stail EH! Selebriti Wanita Paling Bergaya Menang
Selebriti Pilihan Kulit Majalah Tercalon
Penghargaan H Live! 2014 Women of the Year Menang
2015 Festival Filem Malaysia ke-27 Pelakon Wanita Terbaik (Manisnya Cinta Di Cappadoccia) Menang

Rujukan

  1. ^ "Nur Fazura info".
  2. ^ a b "Delving into the heart of the story". Dicapai pada 2004-07-05.
  3. ^ "Jangan salahkan saya-Fazura". Dicapai pada 9 September 2007.
  4. ^ "Nur Fazura and Marion Caunter launch MyEG Xtra Time". Dicapai pada 8 December 2009.
  5. ^ "MFF27: 'Lelaki Harapan Dunia' wins Best Film, Fazura bags Best Actress trophy". Dicapai pada 26 September 2015.
  6. ^ "Nur Fazura Sharifuddin to Star in E!'s First Malaysian Miniseries". Dicapai pada 24 November 2014.
  7. ^ "Fazura terus luaskan empayar, bakal lahir minyak wangi sendiri". The Rakyat Post. 15 October 2015.
  8. ^ a b "Fazura sudah sedia berhijab, ucap selamat tinggal kepada dunia seni". The Rakyat Post. 15 January 2016.
  9. ^ "Fazura & The Wak Lu's LIVE at Hard Rock Cafe Melaka".
  10. ^ "Estranged Feat Fazura - Hancur Aku (Official Music Video)". YouTube. Dicapai pada 2016. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  11. ^ "M'sian actress-host Fazura says no to love, yes to career". Noor Ashikin Abdul Rahman. The New Paper Singapore. 29 October 2015.
  12. ^ "Keith Foo moves from romantic roles to 'Munsters'". Dicapai pada 26 September 2015.
  13. ^ "M'sian actress-host Fazura says no to love, yes to career". The New Paper - Singapore. 19 October 2015. Dicapai pada 19 October 2015.
  14. ^ "Award-winning actress Fazura heads to Hollywood". The Star Online. 28 December 2015.
  15. ^ a b "They're madly in love". Dicapai pada 6 January 2007.
  16. ^ "Tolak tepi gosip dengan Hady". Dicapai pada 30 January 2007.
  17. ^ "Actress's plea of self-defence accepted". 23 September 2008.
  18. ^ Siti Azira Abd. Aziz (22 September 2008). "Fazura: Keputusan dibebaskan mahkamah hadiah hari jadi saya". mStar Online. Dicapai pada 15 Oktober 2008.

Pautan luar