Surah Ali 'Imran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Surah Ali ‘Imran)
  Surah 3 dalam al-Quranul Karim       
آل عمران
Ali 'Imran
The Heifer
Arabic Holy Quran (14mb).pdf
---- Teks Arab · Terjemahan bahasa Melayu
PengklasifikasianMedinan
BahagianSurah
Struktur200 ayat
Muqatta'āt pembukaanAlif Lam Mim

Surah Ali Imran ( آل عمران )yang terdiri dari 200 ayat ini adalah surat Madaniyyah. Dinamakan Ali 'Imran kerana memuat kisah keluarga 'Imran yang di dalam kisah itu disebutkan kelahiran Nabi Isa a.s., persamaan kejadiannya dengan Nabi Adam a. s., kenabian dan beberapa mukjizatnya, serta disebut pula kelahiran Maryam puteri 'Imran, ibu dari Nabi Isa a.s. Surah al-Baqarah dan Ali 'Imran ini dinamakan Az Zahrawain (dua yang cemerlang), kerana kedua surat ini menyingkapkan hal-hal yang menurut apa yang disampaikan Al Qur'an disembunyikan oleh para Ahli Kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi Isa a.s., kedatangan Nabi Muhammad s.a.w. dan sebagainya.

Pokok-pokok isi[sunting | sunting sumber]

  • Keimanan: Dalil-dalil dan alasan-alasan yang membantah orang Nasrani yang mempertuhankan Nabi Isa a.s.; ketauhidan adalah dasar yang dibawa oleh seluruh Nabi.
  • Hukum-hukum: Musyawarah; bermubahalah; larangan melakukan riba.
  • Kisah-kisah: Kisah keluarga 'Imran; perang Badar dan Uhud dan pelajaran yang dapat diambil daripadanya.
  • Lain-lain: Golongan-golongan manusia dalam memahami ayat-ayat mutasyaabihaat; sifat-sifat Allah; sifat orang-orang yang bertakwa; Islam satu-satunya agama yang diredai Allah; kemudaratan mengambil orang-orang kafir sebagai teman kepercayaan; pengambilan perjanjian para Nabi oleh Allah; perumpamaan-perumpamaan; peringatan-peringatan terhadap Ahli Kitab; Ka'bah adalah rumah peribadatan yang tertua dan bukti-buktinya; faedah mengingati Allah dan merenungkan ciptaanNya.

Hubungan surat Ali Imran dengan Surat An Nisaa'[sunting | sunting sumber]

  1. Surat Ali 'Imran disudahi dengan perintah bertakwa, sesuai dengan permulaan surat An Nisaa'.
  2. Dalam surat Ali 'Imran disebutkan peperangan Badar dan Uhud dengan sempurna, keterangan mana sebahagiannya diulangi dalam surat An Nisaa'.
  3. Dalam surat Ali 'Imran dikisahkan peperangan Hamraa-ul Asad yang terjadi setelah perang Uhud, dan peperangan itu disinggung pula dalam surat An Nisaa'.
  4. Dalam surat Ali 'Imran disebutkan bahawa banyak yang gugur di kalangan kaum muslimin sebagai Syuhadaa', yang bererti mereka meninggalkan anak-anak dan isteri-isteri mereka, maka dalam bahagian permulaan surat An Nisaa' disebutkan perintah memelihara anak yatim serta pembahagian harta pusaka.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]