Kampung Baru Seberang Takir

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kampung Baru Seberang Takir
Kampung
Peta Malaysia.
Peta Malaysia.
Bendera Kampung Baru Seberang Takir
Mohor rasmi Kampung Baru Seberang Takir
Cogan kata: "Bersekutu Bertambah Mutu"
Lagu:
Negaraku
NegaraMalaysia Malaysia
NegeriTerengganu Darul Iman
Daerah Kuala Terengganu
KampungKampung Baru Seberang Takir
Pentadbiran
 • JenisRaja berperlembagaan elektif dan demokrasi berparlimen
 • Yang di-Pertuan AgongSultan Ibrahim
 • Perdana MenteriAnwar Ibrahim
 • Timbalan Perdana MenteriAhmad Zahid Hamidi, Fadillah Yusof
Penduduk
 ( N/A )
 • Celik huruf
( lelaki perempuan)
 • Pecahan menurut jantina
% lelaki dan  % perempuan
Zon waktuGMT
 • Musim panas (DST)GMT
Poskod
21300
Kod kawasan+609
Lokasi Kampung Baru Seberang Takir di Peta Google

Kampung Baru Seberang Takir merupakan sebuah kampung yang terletak di Kuala Nerus, dalam negeri Terengganu Darul Iman .Kedudukan Kampung Baru Seberang Takir adalah ditengah-tengah antara Lapangan Terbang Sultan Mahmud dan Bandar Kuala Terengganu. 2 buah jalan utama yang melalui Kampung Baru Seberang Takir adalah Corniche Road atau dikenali Jalan Pantai Miami dan jalan tengah yang dikenali Jalan Fikri.

Kampung Baru Seberang Takir adalah tempat tinggal kepada mantan Menteri Besar Terengganu(YB Dato' Seri Dr Hj Ahmad Razif Bin Abd Rahman) serta abangnya Mantan Ahli Parlimen Kuala Nerus(Che Azmi Abd Rahman).

Terdapat 2 cawangan UMNO disini iaitu Kampung Baru dan Kampung Baru Pantai. Terdapat lebih kurang 490 buah rumah disini. Terdapat sebuah wisma untuk belia-belia disini melakukan aktiviti yang diberi nama Wisma Belia Permata Seberang Takir telah dibina semasa YB Dato' Seri Dr Hj Ahmad Razif Bin Abd Rahman masih menjadi Exco Pendidikan.

Ketua Pemuda UMNO Cawangan pada ketika ini bernama Norrimusrizal Bin Muslim. Juga terdapat Kumpulan Rukun Tetangga yang aktif di Kampung Baru ini.Pusat aktiviti Kampun Baru Seberang Takir adalah di Dataran Permata Kampung Baru Seberang Takir. Disini terletaknya sebuah dataran ber'tar' yang luas, sebuah padang bola, gelanggang takraw, gelanggang bola tampar, astaka, gelanggang bola jaring, deretan kedai makan, kedai jahit, kedai serbaneka, Wakaf KRT, Markas Pilihanraya Barisan Nasional dan pelbagai lagi kemudahan.

Terengganu merupakan sebuah negeri yang mempunyai sultan dan salah sebuah negeri yang membentuk negara Malaysia. Ia juga dikenali dengan gelaran Terengganu Darul Iman. Terdapat banyak pulau peranginan yang terletak berhampiran pantai Terengganu, seperti Pulau Kapas, Pulau Redang, Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Tenggol.[1]. Terengganu terkenal dengan hidangan nasi dagang,[2] dan keropok lekor.[3]

Kemudahan asas[sunting | sunting sumber]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Tempat beribadat[sunting | sunting sumber]

Poskod[sunting | sunting sumber]

Poskod yang digunakan di Kampung Baru Seberang Takir, Kuala Terengganu, Terengganu adalah 21300.[4]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pulau peranginan jadi tumpuan pelancong". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-25. Dicapai pada 2017-12-24.
  2. ^ "Pengusaha nasi dagang tidak ketinggalan memperkenalkan makanan". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-23. Dicapai pada 2017-12-24.
  3. ^ "Rekod baharu keropok lekor terpanjang dihasilkan". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-23. Dicapai pada 2017-12-24.
  4. ^ Carian Poskod

Pautan luar[sunting | sunting sumber]