Keperluan visa untuk warganegara Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pasport Malaysia

Keperluan visa untuk warganegara Malaysia ialah sekatan masuk pentadbiran oleh pihak berkuasa negara atau sempadan lain yang diletakkan pada warganegara Malaysia. Sehingga 2023, warganegara Malaysia mempunyai visa tanpa visa atau visa atas akses ketibaan ke 180 negara dan wilayah, menduduki tempat pasport Malaysia ke-14 di dunia mengikut Henley Passport Index, menjadikannya pasport ke-peringkat tertinggi ke-2 di Asia Tenggara selepas Singapura, ranking ke-4 tertinggi di Asia[1] dan pasport tertinggi di dunia membangun dan di kalangan negara majoriti Muslim. Malaysia juga merupakan sebahagian daripada ASEAN dan mempunyai akses tanpa visa ke negara-negara ini dan sebaliknya.

Walaupun pasport Malaysia menanggung tulisan "Pasport ini sah untuk semua negara kecuali Israel" dan kerajaan Malaysia secara rasmi membenarkan perjalanan ke Israel untuk jemaah Kristian sahaja, sekatan perjalanan yang dikenakan oleh kerajaan Malaysia tidak memberi kesan kepada kerajaan Israel, yang mengeluarkan visa kepada warganegara Malaysia mengikut peraturan Israel.

Pada September 2017, Malaysia mengumumkan larangan ke atas semua warganegara Malaysia dari perjalanan ke Korea Utara, berikutan hubungan Malaysia-Korea yang tegang selepas pembunuhan Kim Jong-nam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.[2]

Peta dunia keperluan visa untuk rakyat Malaysia[sunting | sunting sumber]

Negara-negara dan sempadan-sempadan dengan kemasukan tanpa visa atau visa semasa ketibaan untuk pemegang pasport biasa Malaysia
  Malaysia
  Visa tidak diperlukan
  Visa dipohon semasa ketibaan
  Visa boleh dipohon semasa ketibaan atau di dalam talian
  Visa elektronik boleh didapati
  Visa diperlukan
  Perjalanan diharamkan oleh Kerajaan Malaysia

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Global Ranking - Passport Index 2019" (PDF). Henley & Partners. Dicapai pada 2 July 2019.
  2. ^ "Rising tension spurs Malaysia to ban travel to North Korea". Reuters. 28 September 2017. Dicapai pada 3 March 2018.