Parti Bersatu Sasa Malaysia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25: Baris 25:


'''Parti Bersatu Sasa Malaysia''' dahulunya dikenali Sebagai Parti Setia
'''Parti Bersatu Sasa Malaysia''' dahulunya dikenali Sebagai Parti Setia

'''Parti Bersatu Sasa Malaysia ( singkatan: BERSAMA )''' ialah sebuah parti politik di [[Malaysia]] yang kini dipimpin oleh Presidennya, Danial Bin Marnokaran Abdullah. Ia ditubuhkan pada tahun 2011 dan merupakan sebuah Parti multiracial atau pelbagai kaum bertaraf kebangsaan dan pernah bertanding dibeberapa pilihanraya umum semenjak pertubuhanya.

Namun begitu sehingga kini, Parti Bersama belum pernah memenangi sebarang kerusi melalui pilihanraya ataupun mempunyai apajua lantikan di dalam kerajaan.


==Sejarah==
==Sejarah==

Semakan pada 03:17, 9 Mei 2024

Parti Bersatu Sasa Malaysia
PresidenNazry Roy Shuhaiddin
PengasasShuhaiddin Langkap
Ditubuhkan23 Mar 2011
Ibu pejabatKota Kinabalu
Sayap beliaMarchel Mait
Keanggotaan (2024)564,790 orang
IdeologiNeo-Nationalisme- Progresif- Multiculturalism
Penggabungan kebangsaanMalaysia
WarnaMerah Putih


Parti Bersatu Sasa Malaysia dahulunya dikenali Sebagai Parti Setia

Sejarah

Parti Bersatu Sasa Malaysia (BERSAMA) atau Malaysia United People's Party (MUPP) ialah sebuah parti politik di Malaysia, dahulunya dikenali sebagai Parti Demokratik Setiahati Kuasa Rakyat Bersatu Sabah (SETIA). Pada mulanya parti SETIA ditubuhkan pada tahun 1994 oleh Shuhaiddin Langkap di negeri Sabah. Walaupun parti ini mempunyai platform etnosentrik Bumiputera, keahliannya adalah terbuka kepada semua kaum dan kepimpinannya mempunyai perwakilan berbilang kaum dan pernah bertanding sebagai pembangkang di dalam pilihan raya negeri Sabah. Parti SETIA telah menukar kepada nama baru BERSAMA pada 23 Mar 2011 apabila mengembangkan sayapnya ke semenanjung.

Pada tahun 2023, pimpinan parti telah mengambil keputusan untuk membuat perubahan penting termasuk penstrukturan semula pimpinan parti, termasuk pemilihan semula pimpinan tertinggi melalui pelantikan dan pemilihan, kerana kebanyakan pimpinan asal bukan sahaja telah kehilangan kepercayaan kepada presiden ketika itu, Nazry Roy tetapi juga telah keluar daripada Parti dan tidak lagi melibatkan diri dengan Parti Bersama secara sepenuhnya. [1] [2]

Lihat juga