Khao kha mu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Khao kha mu
Nama alternatifKha mu, kha mu phalo
JenisHidangan nasi
Jenis sajianSajian utama
Tempat asalThailand
Kawasan/rantauAsia Tenggara
Dicipta olehCina Thai
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamakaki babi, nasi kukus, telur pindang separa rempah, acar salad, kangkung rebus, cili burung segar, bawang putih dengan sos pedas manis
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Khao kha mu (Bahasa Thai: ข้าวขาหมู, disebut [kʰâːw kʰǎː mǔː], harf.: 'nasi kaki babi'; Cina: 猪脚饭, pinyin: zhū jiǎo fàn), atau kadang kala dipanggil kha mu (ขาหมู), ialah makanan Thai yang popular. Ia dipengaruhi oleh masakan Cina, khususnya masakan Teochew.[1]

Khao kha mu ialah hidangan individu yang terdiri daripada kaki babi yang direbus bersama perasa dalam periuk panas (sesetengah resipi dicampur dengan serbuk koko atau kacang rebus[2][3] ), kemudian ia akan dipotong menjadi kepingan nipis dan diletakkan di atas nasi kukus. Hidangan ini dihidangkan dengan telur pindang separa rempah, kepingan kecil daun salad jeruk dan sekali-sekala kangkung rebus dengan cili burung segar dan bawang putih di sisi. Kadang-kadang ia dimakan dengan sup jernih. Sos pencicah yang disertakan selalunya diperbuat daripada cili besar, bawang putih, garam pasir, limau nipis dan cuka.

Khao mu kha ialah makanan yang boleh didapati dalam talian, dari gerai-gerai jalanan, medan selera di gedung membeli belah hinggalah restoran mewah.

Untuk Bangkok, terdapat banyak restoran khao kha mu yang terkenal di pelbagai kawasan kejiranan seperti Bang Wa, Phlapphla Chai, Mo Mi, Sam Yan, dll.[4][2][5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Charoen Saeng Silom". Michelin Guide. Dicapai pada 2019-05-21.
  2. ^ a b "ขาหมูถั่ว เจ๊ตา" [Bean pig's trotter Jay Ta]. Chinatownyaowarach (dalam bahasa Thai). Dicapai pada 2019-05-21.
  3. ^ "พะโล้หมู ใส่ผงโกโก้จริงๆ น๊า..." [Pork stew with cocoa powder really...]. bloggang (dalam bahasa Thai). 2008-09-27. Dicapai pada 2019-05-28.
  4. ^ "คอลัมน์ อิ่มอร่อย : นายอุ๊ พลับพลาไชย ข้าวขาหมูตุ๋นยาจีน" [Stuffed Yummy Column : Nai Au Phlapphla Chai Khao kha mu with Chinese herbs stewed pig's trotter]. Khao Sod (dalam bahasa Thai). 2017-01-06. Dicapai pada 2019-05-21.
  5. ^ "เชื้อก่อโรคในข้าวขาหมู" [Pathogens in Khao kha mu]. Thai Rath (dalam bahasa Thai). 2014-06-06.